Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

juval schreef:Zij heeft een vrij rond paardje met weinig schoft, misschien dat het daardoor komt, maar vervelend is het wel.

HedwigO schreef:Hey allemaal,
Mijn bijrijdarabier heeft sinds kort een nieuw boomloos zadel (heather moffet). Ik helemaal enthousiast want het vorige zadel paste gewoon niet meer goed. Nou geprobeerd , ging prima. De keer dat ik daarna ging rijden: eerst goed aansingelen, checken..het gebruikelijke. Tijdens de galop schuift het zadel een beetje naar links. Ik hang wat naar rechts om het zadel weer recht te krijgen en daar gleed ik met zadel in al in volle galop eraf. Nou flink bezeerd en geschrokken. Nou is het probleem dat ik het vertrouwen in het zadel kwijt ben. Ik kan niet op dat zadel zonder opstapje want anders glijdt het weg. Hierdoor zit ik superangstig op mijn paard en daar reageert ze als een ware hypergevoelige arabier erg sterk op. Het rijden is zo doodeng voor mij.
Nou vroeg ik mij af: Glijdt een boomloos zadel gewoon snel en moet je altijd met een opstapje erop? Of moet ik echt gaan twijfelen aan het zadel? Ik ben namelijk echt niet bang uitgevallen maar het is nu echt niet normaal hoe bang ik ben.
Nou goed ik hoor graag jullie commentaar/advies aan!
anniee schreef:Is dat niet vaak ook een reden voor mensen om JUIST boomloos te gaan rijden omdat veel boomzadels niet goed passen?
arnjojo schreef:Zeg anniee houden we het gezellig??

anniee schreef:arnjojo schreef:Zeg anniee houden we het gezellig??
Ik bedoel niets ongezelligs met mijn opmerking![]()
Is puur een vraag omdat er geopperd werd dat het paard toch wel erg rond was met weinig schoft. Dat is toch geen reden meen ik dat een boomloos zadel niet goed zou liggen, deze worden toch juist vaak gebruikt met ronde paarden?
Oftewel: dit zadel is denk ik niet goed voor het paard qua pasvorm.
Zit er tussen jou en de eigenaar nog verschil in gewicht, misschien dat dit meespeelt met het verschil in schuiven tijdens het opstappen?