Stelling: Paard is het zelf schuld als ie gek doet + gevolge

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Stelling: Paard is het zelf schuld als ie gek doet + gevolge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:14

Hey Hey,

Weet niet precies waar ik het moest plaatsen, hier of medisch..
Dus heb het hier gezet.

Ik had toestraks een msn gesprek.
Een paard bij ons op de manege is al een tijdlang onhandelbaar te gevaarlijk voor in lessen enzo. Op het begin was ie wel redelijk normaal.. Fris paard met wat gewone streken.. niet veel bijzonders.. Je moest er wel aardig voor kunnen rijden.
Heeft altijd op hoog niveau gesprongen.

Nu zei ik: Hm vind het toch wel zielig voor Latino ondanks dat ie nu niet meer lief is.
Toen zei die vriendin: Ach, is ie uiteindelijk zelf schuld.. we hebben 'm nu al vanaf de zomer, word wel eens tijd dat ie normaal gaat doen of niet dan.

Waarop ik reageerde dat een paard zo niet denkt. Dat het ook iets medisch kan zijn.

Nu mijn stelling:
Wat vinden jullie? Is een paard hetzelf schuld? Kan een paard zich zelf iets aanleren waardoor hij indirect hetzelf schuld is wat met hem gebeurd?

Ik vind van niet. Een paard leert zich nooit slechte dingen uitzich zelf aan. Dit heeft altijd een reden met betrekking tot de mens.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

*oh kleine edit: hij doet dit alleen onder het rijden. In stal is het een lief paard, vrij knuffelbaar..

Edit2: het is niet de bedoeling om de manege bijv. zwart te maken. Het gaat me hier om de stelling of jij vind dat een paard zich zodanig iets kan aanleren dat hij er dan ook maar voor moet boeten zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Apple op 17-03-08 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Aradis

Re: Stelling: Paard is het zelf schuld als ie gek doet + gevolge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:22

Ik denk ook niet dat het paard schuldig is Knipoog
Misschien is hij beter af als hij geen manege paard meer zou zijn, Je zegt dat hij op stal enzo wel lief is dus misschien heeft ie gewoon een hekel aan veel verschillende ruiters.
Of het is inderdaad iets medisch Knipoog Vind het knullig dat ze het niet verder uitzoeken als dat zo is.

Zonde dat zo'n paard dat eerst leuk was om te rijden zo is veranderd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:24

Een paard doet niet gek omdat ie dat zo bedacht heeft. Misschien is ie helemaal niet geschikt voor een manege omdat ie meerdere ruiters of de drukte niet trekt? Als een manege daarom een paard afmaakt vind ik dat echt een 3 keer niks bedrijf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:24

Ik denk ook niet dat het paard hier zelf schuldig aan is. Misschien is het inderdaad iets medisch of is dit paard niet geschikt voor het manegewerk.

Vind het dan wel apart dat er besloten wordt tot inslapen ipv tot verkopen aan een handelaar.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:26

Ik heb alles maar gehoord hè overigens. En dit was dan de discussie die erop volgde. Vriendin zei dat de manegehouder het paard niet verkocht kreeg/krijgt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:28

Ik vind het nogal kort door de bocht om zo'n dier in te laten slapen.
Typisch geval van kiezen voor de gemakkelijkste weg.
Hij zal wel opgehaald worden door de slager, kan me niet voorstellen dat een DA er aan meewerkt om een gezond paard in te laten slapen....
Tenzij er iets is wat jij (TS) niet weet?

Je zou het natuurlijk gewoon na kunnen vragen bij de manegehouder. Misschien breng je nu een verhaal in de wereld wat toch iets anders in elkaar zit. Daar moet je wel mee oppassen Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:29

Als de manege eigenaar hem op bokt zet, kan hij hem waarschijnlijk wel voor meer verkopen dan voor de slachtprijs. En veel handelaren willen een paard ook wel kopen voor iets meer dan de slachtprijs hoor.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:30

@ Maikeltje, daarom zeg ik ook duidelijk erbij.. Naar mijn weten.

Er is mij iets verteld en uiteindelijk zijn mijn vriendin en ik op een discussiepunt gekomen waar het nu hier omdraait zeg maar.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:32

Het is inderdaad wat je zelf al zegt, een paard doet zulke dingen niet zonder een reden, en als het echt een gemeen paard zou zijn, zou ie in de stal ook niet knuffelig zijn. Het kan goed iets medisch zijn, maar het kan ook zijn dat hij het te saai vind om 'maar' manegelessen te lopen omdat je al zei dat hij altijd op hoog niveau heeft gesprongen. Ik heb bijvoorbeeld ook weleens gelezen dat een springpaard dat op hppg niveau springt, chagrijnig wordt als ie lang niet mee is geweest op concours... Als het mijn paard was geweest had ik eerst eens een fiks medisch onderzoek laten doen. En wat hierboven ook al is gezegd, de kans zit er ook in dat hij er niet blij mee is dat er veel verschillende ruiters op zijn rug zitten, de ene ruiter die misschien heel hard in zijn mond trekt en op zijn rug bonkt terwijl de ander misschien weer wel netjes rijd, daar snapt dat beest dan ook niks meer van, en sommige paarden reageren daar nu een keer heel heftig op. Het enige wat ik hier verder nog op kan zeggen, zonde en zielig voor het paardje dat hem nergens anders een fijn leven wordt toegewenst, maar gelijk voor de makkelijke weg wordt gekozen...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:35

Ja, ik vind hem ook geen manegepaardtype zeg maar.

Maar dan nog, waarom opeens zo onhandelbaar? en dan toch die paar maanden dat het goed gaat?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:46

Afgezien van de stelling die je neerzet, zou ik als ik jou was toch eens uitzoeken hoe het nou zit. Gewoon vragen dus. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nu werkelijk zit. Lachen Hopelijk valt het mee voor het paard Ach gut

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:47

Ja, ik ga morgen nog eens ff verder vragen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:01

Als ie opeens onhandelbaar werd, dan zal het ongetwijfeld iets medisch zijn en dan verwacht ik in zijn rug. Veel maneges kijkenook niet goed of bijvoorbeeld het harnachament goed past, maar pakken dan het zadel wat nog over was en wel ongeveer past. (lees wel, Op veel maneges, niet op iedere Knipoog) Ook zou het nog aan zijn gebit kunnen liggen, bijvoorbeeld haken op de kiezen, ik noem maar iets. het kan zoveel zijn! Vraag maar, ik ben ook heel benieuwd wat er nu precies gaande is, en hoop ook het beste voor het paard Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:07

Ik zou het er inderdaad niet bij laten zitten.
Dikke kans dat dit paard niet geschikt is voor een manege-setting (in mijn opinie geen enkel paard, maar dat is een ander onderwerp).
Maar 9 uit 10 keer zijn het helaas de mensen die het voor het paard verknallen... soms was het beter geweest wanneer paarden niet in het leven van mensen terecht waren gekomen.
Voor veel paarden is dit iig wel het geval.

Goed, in het kort: ik zou je goed laten informeren. Je betaalt voor je lessen, en je hebt er recht op te weten of het er allemaal correct aan toe gaat binnen dit bedrijf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:48

kort maar krachtig,
dit is een goed paard dat in verzet komt, deze heeft karakter, deze komt in opstand en protesteerd, maar als straf wordt hij ingeslapen, lijkt op 2de wereld oorlog praktijken, maar het kan blijkbaar gewoon. Wat is het probleem? Mensen (eigenaar, klanten, personeel) kijken niet verder dan een dier dat verveld is en dus niet leuk is en geen geld op brengt. Naar jezelf kijken is moeilijk. Waarom kan ik op mijn pony's gewoon lesgeven, merrie, hengst en ruin doormekaar met beginners en als ik dan 1 pony uitleen bokt deze het nichtje van mijn vriendin eraf, kom ik weer, niets aan de hand...

Ik denk anders. Ik zie in ieder paard iets positiefs en dat is niet altijd rijden, nou jammer dan, is het paard er minder door? Mijn pony's zijn mijn werknemers en verdienen goede arbeidsomstandigheden. af en toe is er wel eens een drukke dag, maar ze zijn gewoon bereid 5 uur voor mij te werken, waarom? We werken samen, ik werk ook die 5 uur en we doen dan de hele dag rustig aan. betrekken meer theorie erbij dat ze lekker aan een lang teugeltje kunnen stappen. doen spelletjes waarbij ze soms lekker kunnen indutten of ik ga me bezig houden met de houding van de lessers. Daarnaast ben ik het die de pony's bestuurd, doe ik niets, doen zij niets. Hoe kunnen zij nu naar iemand luisteren die nog niet eens netjes kan rijden, en nauwelijks in evenwicht zit. En ik bedank ze altijd na de les. Ze hebben geen van alle singelnijd ookal moeten sommige het soms een aantal keer over doen, zijn braaf met bit, laten zich makkelijk uit de groep halen en vaak komen ze al als je ze roept. Ze bokken niet (nouja soms vreugdesprongetje) en als zedat wel willen, dan geven ze dat aan en gaat die pony gewoon even de les uit of mag even losrennen waarbij ik mooi kan uitleggen over de bewegingen etc etc.
Er is gewoon zoveel meer, maar wat willen wij, met ons kont op een knol en dan moet ie ut maar doen en hij mag vooral niet te veel kosten, en als die ut niet doet, dan een nieuwe....triest toch eigelijk. Eerst maken we ze geestelijk dood en dan mag die de rest van zijn leven rondjes hobbelen. En als die niet geestelijk dood te krijgen is is het een...knol. Een paard met singelnijd zet je gewoon strakker vast en verkoop je een klap ipv toch maar eens echt kritisch naar zadel te kijken en naar lichamelijke problemen. Tandarts komt pas als er een probleem is. Zo kunnen we natuurlijk nog een hele tijd doorgaan maar een dier dat gezond is wil graag werken voor de mens die ervoor openstaat. Die persoon kan zoveel dingen zien en verhelpen door alleen maar goed te kijken naar de dieren en in het midden te gaan staan ipv in de hoek op een krukje en de ruiters te helpen onafhankelijk te zitten en te laten werken met zachte hulpen op paarden die oke zijn en dus een ruiter kunnen (leren) dragen, en daardoor ook minder snel een blessure hebben.

Ik heb ook een exlespony staan die altijd bokte, staakte, naar je benen sloeg, met vangen aanviel. Als je langs haar stal liep snel een hap uit je nam etc. Nu ze van mij is rijden we niet meer, dit beestje heeft pijn en een trauma. Maar weet wel dat ik zelfs bij haar in haar stal heb geslapen toen ze hoogdrachtig was. Ik al een paar keer 's nachts van haar beelden doorkreeg als ze vast lag, of iets anders was gebeurd, was ik niet heengegaan had ze zelfs een keer in de stomende regen moeten liggen met haar been vast in het landhek. Nog even en ze is er.

Maar goed de mens zal eerst aan zichzelf moeten werken voordat het met paarden kan werken, pas als het openstaat voor wat het paard te melden heeft kan het zich gaan verbeteren en kan het het dier leren begrijpen.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:28

Omdat ik het paard ook ken even deze reactie Haha!

Ik denk dat dit paard gewoon niet geschikt is voor de manege lessen.
Hij heeft vrij hoog niveau gesprongen, dus altijd op concours, lekker op een privé stal gestaan waarschijnlijk, met 1 iemand die hem reed.

Nu heeft ie steeds iemand anders op zn rug, moet hij altijd maar keurig rondjes lopen enz enz.
Latino denkt: Jongens, bekijk t ff lekker Haha! ik ga keten

Denk dat hij beter af zou zijn als hij weer van 1 iemand is.
En nu zie ik hem ook wel eens bokken en beetje dreigen omhoog te komen e.d. maar is dat echt zo gemeen tegenwoordig? Bloos!

Daarnaast, hij is nooit 100% ohne geweest, vanaf t begin was ie altijd al beetje aant klooien onder t zadel Tong uitsteken Denk dat dat ook een beetje karakter is!
Maar zou het heel jammer vinden als hij ingeslapen werd (echt? wie zei dat trouwens? Bloos!), vind t een heel leuk (leer)paard!

LEOONIEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:11

Het zou kunnen komen dat er zoveel verschillende mensen oprijden.
Maar op het paard dan te laten inslapen?? dat is wel heel erg overdreven.
Het lijkt me een veel betere oplossing om voor dit paard een nieuwe eigenaar/eigenaresse te zoeken. Niet omdat het paard vervelend is maar omdat het een paard is met veel pit en niet geschikt is voor een manege.
Verder denk ik niet dat jullie manege het paard laat inslapen.
Zal hij niet gewoon door worden verkocht aan een handelaar?

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:16

Ik ben benieuwd of Ts nog achter de werkelijke reden van inslapen is gekomen Knipoog
Ik vraag me echt af wat de manege eigenaar hier op te zeggen had.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:09

Ben ik ook wel benieuwd naar, vind het wel een heel erg makkelijke uitweg. " mmm hij doet het niet meer, weg ermee"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:20

Vreselijk, dit soort verhalen Verdrietig . Niet elk paard (ik denk zelfs de meeste paarden niet Scheve mond ) zijn geschikt als manegepaard.

Dit soort verhalen raken me, omdat ik heb begrepen dat de moeder van mijn eigen paard ook zo onhandelbaar is geworden op een manege, een aantal jaren geleden. En die is uiteindelijk op 5-jarige leeftijd naar de slager gebracht. Haar karaktertrekken (oersterk zijn, eigen initiatief nemen, door het bit heen rennen, bokken, eenkennigheid) herken ik bij haar veulen, mijn eigen Sam die nu bijna 4 jaar oud is. Bij de verkeerde benadering kan het gigantisch fout gaan. Deze paarden hebben een heel sterk karakter en komen in verzet. De fout ligt absoluut bij de mensen, ook bij het vele wisselen van ruiters die er op gaan. Als dit manegepaard 'goed' binnen kwam en nu anders reageert, dat zegt mij genoeg. Zeer triest dat zo'n paard dan een enkeltje slager krijgt. Ik vind het een hele makkelijke weg en een hele wrede weg. Ik ben eigenlijk een beetje allergisch voor mensen/maneges die zo met paarden omgaan.....

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:24

Als jij aangeeft dat het paard wel te rijden is als je wat niveau hebt, moet het zeker niet aan het paard liggen. Gezien het paard hoger niveau heeft gesprongen zal het vast wat vermogen hebben en dat kan niet iedere ruiter hebben.
Misschien is het paard ook gewoon niet geschikt voor manegelessen en heeft het een vaste ruiter, zodat het dier beter weet waar het aan toe is.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 23:44

Heb er zelf niets meer van gehoord, en wilde er ook niet op doorgaan omdat het de vorige keer nogal op een flinke discussie raakte.
@ Fee, wie het zei doet er niet toe.. moet je me maar mailen/PM-en

Hij was idd al vanaf het begin een beetje lastig.. maar ik persoonlijk vond hem daarna vrij rustig. Schijnt dat ie nu echt verschrikkelijk is geworden.

Ik heb dit topic een beetje laten liggen vanwege de manier die het op ging over de stal/stalhouder, en het niet mijn bedoeling was deze zwart te maken e.d.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:48

lijkt me ook logisch dat je niet de insteek had om de stalhouder zwart te maken, maar je kunt het ons denk ik ook niet kwalijk nemen dat menigeen van ons een beetje pissed off raakt: omdat het paard te lastig is voor de lessen hij dan maar waarschijnlijk afgevoerd wordt naar de slager... Dan denk ik op mijn beurt dat de stalhouder ook even verder moet kijken dan zijn neus lang is, en er eens bij stil moet staan dat niet ieder paard alles maar over zich heen laat komen. En al helemaal niet zo'n paard met zo'n sterk karakter, dat duidelijk behoefte heeft aan meer uitdaging in zijn werk dan een dagelijks rondje en gewoon een eigen ruiter nodig heeft, die hem wat te bieden heeft. Begrijp me niet verkeerd he, dit is niet aanvallend bedoeld naar niemand, maar er wordt zoals ik het hier begrijp, niet voldoende over nagedacht hoe het paard zich voelt. Zoals hierboven ook al eens genoemd is, dit is een goed werklustig paard, dat uitdaging nodig heeft en aan het werk gezet wil worden, door 1 of maximaal 2 ruiters die hun mannetje staan en zo'n dier ook flink aan het werk kunnen zetten, ipv een braaf rondje links en rechts (klinkt kort door de bocht, zo bedoel ik het niet, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel toch Knipoog )
ben stiekem wel benieuwd of je nog iets gehoord hebt?
groetjes