Paard gooit constant hoofd in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Paard gooit constant hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:28

Sinds een paar weken heb ik een nieuw verzorgpaard,

het rijden gaat opzich al wel beter, alleen blijft ze om de zoveel seconde haar hoofd in de lucht gooien. Gewoon even hup de lucht in, maar dan wel zo ver dat als ze schuimt in dr mond, de vlokken op mij vallen zeg maar. Ze gooit hem echt hoog.

Bij het buitenrijden doet ze dit ook, in de stap en bij een rustig drafje.. Bij een hardere draf en galop doet ze dit niet. Ik denk zelf dat het verveling is maar ik begin te twijfelen. Voor de rest doet ze het ook als ze bijvoorbeeld graag de stal uit wilt als ze weet dat ze de wei in mag. Maar als ze gewoon in de wei staat of gewoon normaal in stal of als ik haar aan het zadelen ben en moet wachten doet ze het weer niet..
Daarom denk ik dat het geen verveling is.. moet ik haar gewoon bezig houden?

Heeft iemand hier ervaring mee?

edit; ik zit haar verder trouwens écht niet in dr mond ofzo, ook met een los teugeltje doet ze dit..

edit 2; ja ik ga les nemen! Morgen krijg ik al mijn eerste hulptroepen Knipoog maar wil graag julliemening/ervaringen weten..

unamie

Re: Paard gooit constant hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:31

Paarden die dit doen hebben meestal een (rug) spierprobleem.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:35

Of een tandenprobleem?
Paard doet dat niet zomaar lijkt mij, ik zou eerst uitzoeken of ze niet ergens last van heeft.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:36

Hoe oud is het paard? Het kan inderdaad aan de tanden liggen

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:38

Mijn paard heeft hier ook erg veel last van, soms lijkt het minder maar het blijft constant terug komen.
Erg fijn om al die kwijl in je gezicht te krijgen, ik ken het... Kwijl
Ik heb destijds mijn paard zijn tanden na laten kijken, maar die waren in orde. En het leek toen even minder te worden, maar helaas... Mijn paard doet het alleen tijdens het rijden en inderdaad ook niet in galop en flinke draf.
Ik heb nu een afspraak om het zadel na te laten kijken en ga idd ook zijn rug/spieren na laten kijken... Ik heb ook begrepen dat dit vaak een oorzaak kan zijn en ik wil alles uitsluiten.
Ik raad jou ook aan om voor de zekerheid iemand er naar te laten kijken, dus naar zadel/rug en tanden. Voor je het weet heb je een blijvend probleem en je kunt het maar beter uitsluiten...

Succes ermee!! OK dan!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 09:00

Oke, ik zal het vandaag bekijken hoe het gaat.. Het zadel ligt goed, we hebben ondertussen ook al verschillende zadels opgehad en ze doet het bij allemaal, ook bij het zadel die er al 3 jaar op ligt.

ik ga er zelf natuurlijk niet over wie er bij komt kijken.. het is mijn verzorgpaard.. Voor de rest heeft ze geen drukplekken op dr rug.. Misschien is het haar gebit..

Bedankt voor de reactie's in ieder geval.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:05

Misschien eens proberen om iets meer druk aan de voorkant erop te zetten en tevens meer been gaan geven.

Kan zijn dat ze ook gewoon om teugeldruk vraagt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:53

srauwers schreef:
Misschien eens proberen om iets meer druk aan de voorkant erop te zetten en tevens meer been gaan geven.

Kan zijn dat ze ook gewoon om teugeldruk vraagt

Waarom zouden paarden teugeldruk willen hebben??

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:59

HIHI ja dat vroeg ik me ook af. Maar het is wel zo. Als je teugels los hangen en je met je benen weinig doet kan het zijn dat ze onzeker wordt en gewoon je hulp wil. Een paard bij ons op stal heeft dat ook heel erg. Je hoeft geen super druk erop te zetten, maar wel zorgen dat je teugels niet gaan hangen, of meer met je benen doen. Leren dat hij op het been (echt alleen op het been) kan buigen en daarop vertrouwt. Maar ik zou ook is goed naar het gebit en rug kijken. En een andere optie lijkt me het bit nog. Ik weet niet wat voor bit je gebruikt maar het kan zijn dat het niet het goede bit voor hem/haar is. Succes

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:28

ja ik heb vandaag met de eigenaresse gepraat erover en die zegt dat als je haar lekker hebt lopen nageeflijk en over de rug dat ze het dan niet meer doet.. Dat het een kwestie van tijd en trainen is.. Maar ze heeft een hele dikke enkelgebroken watertrens in, dis heb ik net vervangen door een wat smallere enkelgebroken.. Ben benieuwd of ik daarmee morgen verschil merk..
Maar ze doe thet dus al haar hele leven en het is niets met haar rug/gebit..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:29

unamie schreef:

Wat ik weet is het gewoon verveling.

Iig doe gewoon een martingaal op probleem opgelost.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:38

Midasje schreef:
unamie schreef:

Wat ik weet is het gewoon verveling.

Iig doe gewoon een martingaal op probleem opgelost.

Ik zou juist niet gelijk naar de hulp middelen grijpen. Al is de martingaal wel vriendelijk.
Wat je zegt klopt alleen niet helemaal want als het verveling is lost een martingaal dus het probleem niet op. Ja okey het paard kan zijn hoofd niet meer lekker in de lucht gooien. Maar ik heb al zat paarden gezien die dan maar gingen stijgeren... en met een martingaal kunnen ze dit echt wel hoor.
Als het verveling is zul je dus moeten na gaan waar die verveling vandaan komt. En je rijden dus intressanter maken voor de pony.
Dus veel afwisseling tijdens het rijden en niet alleen maar braaf de rondjes op de hoefslag, veel schakelen tussen de verschillende gangen...
Al denk ik zo niet dat dit verveling is. Als paarden hun hoofd in de lucht gooien dan drukken ze vaak ook de rug weg. Zeker zoals de TS beschrijft echt hoog in de lucht. Dus ik zou eerder denken aan iets wat in de rug niet goed is.
Dit hoeft niet gelijk drastisch ernstig te zijn natuurlijk. Kan ook zijn dat ze een wat weke rug heeft en dus nog niet genoeg spieren heeft om al zo veel te rijden.

TS dat ze het al heel haar leven doet wil niet zeggen dat ze niks heeft, misschien dat ze al heel haar leven last heeft van iets (kleins of groots)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:42

Als de eigenaresse zegt dat ze het niet meer doet als ze nageeflijk wordt gereden lijkt me het probleem toch duidelijk....Les!!

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:08

Dat heb ik gelezen hoor - ik reageer op de gene die zegt dat ze er maar een martingaal aan moet hangen als het van verveling is. en ik maak een opmerking dat het ondanks ze dat haar hele leven al doet ze wel iets kan hebben - ondanks dat ze nageeflijk gereden het niet doet kan ze alsnog iets hebben hoor

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:16

deniece schreef:
ja ik heb vandaag met de eigenaresse gepraat erover en die zegt dat als je haar lekker hebt lopen nageeflijk en over de rug dat ze het dan niet meer doet.. Dat het een kwestie van tijd en trainen is.. Maar ze heeft een hele dikke enkelgebroken watertrens in, dis heb ik net vervangen door een wat smallere enkelgebroken.. Ben benieuwd of ik daarmee morgen verschil merk..

Hier reageerde ik op.... Haha! Nee, een martingaal lost in dit geval niks op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:20

Als het niks medisch is, kan het ook uit zijn om onder het werk uit te komen. Ik ken een merrie die dit deed. Je lost het op door je er niks van aan te trekken, en gewoon te gaan werken. Dus niks om dat gedoe met het hoofd geven, maar gewoon proberen om haar na te laten geven.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:23

frisiangirl schreef:
deniece schreef:

Hier reageerde ik op.... Haha! Nee, een martingaal lost in dit geval niks op.

En waarom dan niet, een martingaal is erg vriendelijk hoor, en het lost op dat het paard de kop niet in de lucht gooit wat vaak ook een gewoonte is.

En natuurlijk moet ze eerst naar de DA / tandarts.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:55

Jou probleem komt me heel bekent voor. Mijn merrie doet dit ook. Ook ik heb het hele circuit van fysio, zadelmaker en gebitscontrole doorlopen, maar ze houdt stug vol. Ik rij nu met martingaal, maar nog komt zo nu en dan haar hoofd omhoog. Wat bij mij bij het rijden erg helpt is om haar voorwaarts te laten lopen en vooral niet teveel aan de voorkant te zitten. Sosm reed ik gewoon echt met waslijntjes, ik liet het haar zelf maar even uitzoeken. Van hieruit pakte ik dan rustig de teugels op, maar zorgde er wel voor dat ze voorwaarts bleef. Lekker een beetje figuurtjes rijden en vooral net doen of je gek bent en of je het niet door hebt. Overgangetjes rijden helpt ook. Mijn paard vind het vooral moeilijk om te ontspannen onder het zadel en probeerde er een beetje onderuit te komen door de hoofd de lucht in te gooien. Door de aanpak die ik hierboven beschreven heb ging het al snel beter en nu loopt ze met regelmaat nageeflijk. Ik moet wel zeggen, dat ze het eerste half uur met rijden nog steeds onrustig is met haar hoofd, maar uiteindelijk geeft ze wel toe.
Allleen een martingaal eraan hangen heeft in mijn opzicht dus niet zoveel zin.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:58

Citaat:
En waarom dan niet, een martingaal is erg vriendelijk hoor, en het lost op dat het paard de kop niet in de lucht gooit wat vaak ook een gewoonte is.

En natuurlijk moet ze eerst naar de DA / tandarts.

een martingaal is ook heel vriendelijk hoor, dat is het punt niet, maar jij zei - het is gewoon verveling hang er een martingaal aan.
Waarop ik zeg dat je dan beter de oorzaak van die verveling kunt zoeken ipv er gelijk een martingaal aan te hangen. Want als het paard zich echt verveeld kan dan moet dat dus op te lossen zijn met minder saaie training Lachen dat was het enige wat ik probeerde te zeggen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:02

ok Knipoog

Mijn paard doet dit ook al heel lang en ze heeft geen medische kwaaltjes...
( ze is onderzocht hoor Knipoog

Heb zelf ook van training gewisseld maar nu doet ze het dus als ik gewoon naar huis stap, eigenlijk uit een soort gewoonte dus toen heb ik er een martingaal aan gehangen.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:07

de pony van een vriendin deed dit ook heel vaak, toen zijn de tanden na gekeken en er bleek iets mis te zijn. toen is alles bij geveild. de pony had er een gewoonte van gemaakt als hij het er niet mee eens was om zijn hoofd in de lucht te gooien. haar lesgever heeft toen voorgesteld om een slof te gaan gebruiken ze deed dit toen onder begeleiding en de slof alleen dat hij niet omhoog kon met zijn hoofd, ik weet dat dit niet de manier is Bloos maar het heeft wel geholpen.

ik wens je succes en hopelijk heb je de oorzaak gauw gevonden

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:23

Paarden kunnen dit ook doen bij gebrek aan vertrouwen aan de hand van de ruiter.
Wanneer ze niet goed met de aanleuning overweg kunnen gaan ze met het hoofd gooien.
Daarnaast kan het een teken zijn dat je te lang vast houdt. Bij een te lange ophouding krijg je ook heel snel dat het paard zn hoofd omhoog gooit..

Verder probeer je paard naar je hand toe te rijden. Dus door goed bij te drijven en rustig te zijn met je hand te zorgen dat je paard jou hand op gaat zoeken. Dus niet dwingen maar vertrouwen geven dat hij je hand op kan zoeken.

ik hoop dat je er wat aan hebt. Maar veel succes.

Midasje met een martingaal is het probleem niet opgelost maar verdrongen. Dat is een heel verschil.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:32

[quote="laulau85"]Paarden kunnen dit ook doen bij gebrek aan vertrouwen aan de hand van de ruiter.
Wanneer ze niet goed met de aanleuning overweg kunnen gaan ze met het hoofd gooien.
Daarnaast kan het een teken zijn dat je te lang vast houdt. Bij een te lange ophouding krijg je ook heel snel dat het paard zn hoofd omhoog gooit..

Verder probeer je paard naar je hand toe te rijden. Dus door goed bij te drijven en rustig te zijn met je hand te zorgen dat je paard jou hand op gaat zoeken. Dus niet dwingen maar vertrouwen geven dat hij je hand op kan zoeken.

ik hoop dat je er wat aan hebt. Maar veel succes.

Midasje met een martingaal is het probleem niet opgelost maar verdrongen. Dat is een heel verschil.[/quote]

ja ja bij mijn paard was dat de oplossing.

Die dingen zijn er niet voor niets en als het de uitkomst bied waarom niet toch

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:39

ik vind dat het lijkt op headshaking....
begon het plotseling of al vanaf de 1e keer...???
kan meerdere oorzaken hebben miss gevoelig voor stuifmeel enz???

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:45

ik ken het probleem dus ga dit topic ook ff volgen