Heel druk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JetMexx

Heel druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:07

Hallo,
Ik heb een tinkerruin van 8 jaar. Op stal enzo is het echt een schat en met rijden ook wel. Maar met rijden is het zo; ik begin gewoon rustig met losrijden enzo,, dat gaat allemaal goed, maar als iik bijv. pasje uitzwaaien/zijwaarts doe, dan gaat ie heel hard en 'vlucht' nogal voor mn been+zweep.. Echt spastisch. En ook als ik dat niet doe (die oefeningen). en ga bijv. Galopperen, dan gaat ie ook heel hard. Ik heb al veel dingen geprobeerd zoals:
- Afwisselen met bitten
- Stang
- Slofteugel
- Eerst naar buiten gooien
- Zonder zweep
- etc.etc.
Hebben jullie tips/advies? Graag! Knipoog
doegg! x Jet

lynne_berna

Re: Heel druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:08

Voer je hem toevallig geen voer met heel veel haver ofzo?? en gaat hij overdag wel het land in?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:09

les nemen....

Op deze manier kunnen wij ook niets zien. Als ik het zo hoor heeft je paard een balans probleem. Hij rent weg in de oefeningen waar hij uit balans gebracht wordt. Hij is bang dat hij valt. Beetje hetzelfde als jij slingert met je fiets, als je dan harder gaat fietsen is het makkelijker om in balans te blijven.
Je zal eerst je paard moeten balanseren en dan wordt hij waarschijnlijk vanzelf rustig, omdat hij dan niet meer denkt dat hij omvalt.

Dit zijn geen problemen die je met scherpere bitten of hulpteugels oplost.

Les nemen is het enige wat je kan doen, een instructeur kan je bij je problemen helpen.
Laatst bijgewerkt door soofenflo op 17-03-08 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:09

Dat klinkt als onder het werk uit willen komen. Zodra je wat van hem vraagt loopt hij onder je vandaan.
Er is maar 1 oplossing: aan het werk zetten. Zorgen dat je de controle krijgt, dat elke pas van jou wordt.

Heb je les?

JetMexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:30

Hij krijgt geen haver, gewoon biks + hooi. En als het mooi weer is gaat hij t land in, anders gooi ik 'm meestal even in de bak voordat ik ga rijden.
En ja ik zit op les.. Daarin ben ik ook al een tijdje bezig met zn balans..

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:48

Dit is iets wat met instructie erbij opgelost moet worden.
Bij het ene paard zal het meer tijd kosten dan bij het andere.
Paard moet zichzelf met jouw gewicht onder controle gaan krijgen, sterker worden, alles moet normaal gaan worden.
Hij komt dan in de zgn. rustfase.
Jij kunt er dan meer aan gaan rijden.
Nogmaals dit kost tijd.

JetMexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:10

Oké, bedankt voor de tips.. Maar ik wordt er wel eens dood moe van dat ik mn paard echt alleen maar in moet houden.. aan 1 stuk door :S.. Heeeel vervelend en vermoeiend

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 07:54

Probeer hem niet alleen terug te rijden, daar wordt het paard vaak sterk en heel drammerig van.
Ze het onder je vandaan willen lopen om in iets positiefs. Rij hem juist lekker nog een paar passen extra vooruit en rij hem daarna pas weer terug.

Ik heb ook een paard wat heel graag onder me vandaan loopt. Bovenstaande werkt bij hem heel goed.