hoofd schudden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noor90

hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:35

Ik heb een jonge Fjord net zadelmak gemaakt en probeer telkens iets meer door te rijden. Maar tijdens het rijden schudt hij constant met zijn hoofd. Het maakt niet uit of de teugel strak of los heb of wat dan ook. Ik dacht eerst dat het aan zijn voorpluk lag, maar toen ik daar even een vlechtje in had gelegd was het nog net zo erg. Wat kan ik eraan doen?

ikbener

Re: hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:38

Overgangen rijden?

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:08

Misschien kan het zijn dat je fjordje van tanden aan het wisselen is, en dat hij daar last van heeft?

Of misschien heeft hij nog wat problemen met het bit in zijn mond?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:12

Kijk ten eerste eens bij:
[MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Verder zou je gebitsproblemen moeten uitsluiten.
Het hoofdstel moet niet knellen (en het zadel ook niet).

Als je weet dat je paard medisch in orde is kan je denken dat je paard meer tijd nodig heeft om aan het bit te moeten wennen. Misschien helpt het om het paard met bit te longeren, evt. daarnaa bij te zetten (als je geen ervaring hiermee hebt even hulp vragen van iemand die goed kan longeren).
Als hij hierin rustig is zal je kritisch moeten kijken naar je eigen inwerking op het paard. Heb je begeleiding/les?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:13

het kan ook zijn dat dat balans zoeken is, want dat had mijn paard ook de eerste weekjes toen ze net ohz was.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:35

Hij kan indd aan het wisselen zijn maar hij kan ook haken op zijn tanden hebben gewoon even de DA laten komen.

Maar het kan ook zo zijn omdat hij nog jong is en je net bent begonnen met inrijden dat hij onrustig in zijn hoofd is het kan zijn dat je teveel vraagd of te veel aan zijn mond zit dus dat je rustiger in je hand moet zijn.

Als je te snel draaft en niet een rustig tempo dus jou tempo kunnen ze ook met een hoofd gaan gooien schudden.
Veel overgangen figurren rijden en rustig rijden. en probeer op de binnen hoefslag te rijden daardoor leren ze balans te krijgen dus op eigen benen te lopen.

Heb je ook les want dat is heel belangrijk zeker bij het beleren van een jong paard. Knipoog Pling

succes