longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 13:35

Ik zet het even hier neer omdat ik niet zo gauw weet waar het anders moet staan.
Sorry voor het ongemak.
Ik was me een beetje aan het ''verdiepen'' op het longeren en nu stond er op internet een zin wat ik niet helemaal begreep.

Nu kan je het paard ten alle tijden vooruit en van je af wijzen door de zweep simpelweg om te klappen en vervolgens weer terug te klappen.

Bedoelen ze dan dat ze eerst in de lucht een ''tik''geluid maken en dan bij de grond een ''tik'' geluid maken, of hoe word dat bedoeld?

alvast bedankt!

Amadeo

Re: longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:38

geen idee, ik ken geen longeerzwepen die je "om kan klappen". Ik ken het boek niet, maar klinkt inderdaad een beetje als een rare omschrijving....

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:41

Daar bedoelen ze mee: het touwtje van de zweep richting het deel van het paardenlijf zwieren (hengel-idee) en na een reactie weer terug zwieren in de basishouding. Niet echt heel duidelijk uitgelegd, maar ja...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:44

als ze dat bedoelen wat AlaskaFries schrijft, dan vind ik het helemaal raar, dat ze zoiets 'simpels' met zo iets onduidelijks uitleggen. haha....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:47

Ik denk dat ze inderdaad de beweging met het 'slagje' van je longeerzweep bedoelen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:56

Ik ben vorig jaar met mijn paard op longeerweekend geweest bij Lammert Haanstra. Paard kende het wel, maar ik niet, vandaar.
Daar leerde ik om rustig met de zweep naar zijn schouder te wijzen om hem weer naar buiten te sturen. Dat snapte paardlief meteen, dus blijkbaar was het hem ook zo geleerd. Als hij bij het van hand veranderen niet direct reageert (staat dan recht voor me stil en kijkt me recht aan)en ik met de zweep naar de schouder wijs die binnen moet zijn,kiest hij ook de goede richting.
Dat omklappen en terugklappen ken ik niet. Komt misschien uit het mennen?
Ik heb daar trouwens ook geleerd om de longe op een teugelmanier vast te houden, dus duim erop en tussen ringvinger en pink omdat je het altijd zo gewend bent en op die manier kleine ophoudingen kan geven. Menners kunnen dan weer beter de longe op de menmanier vasthouden, dus misschien hebben die ook wel een ander zweeptruukje?

Was trouwens erg leerzaam dat weekend! Kost wat, maar dan hebbie wat en omdat mijn paard het wel al goed geleerd had konden we na dat weekend direct aan de slag zonder dat ik harde werkte dan mijn paard en soms alle hoeken van de bak zag OK dan!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:00

Handig je uitleg.
Daar kan ik wel wat mee.
Het paard waar ik het meer voor wou doen die kent dat nog niet echt goed, dus ik ga dit eens proberen...

Bedankt!!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:10

Probeer het boek van Lammert Haanstra eens te lenen of zo en succes ermee!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:10

Zou ik misschien eens moeten doen!
Hebben ze die in de bibliotheek dan?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:19

Zou zomaar kunnen, of vraag eens rond op stal.
Voor zover ik weet is het al een paar jaar uit. Ik zie het ook vaak liggen op evenementen, dsu het is wel een bekend boek.
Hij heeft ook een boek geschreven samen met Tineke Bartels, maar dat gaat ergens anders over geloof ik.
Volgens mij is de uitgever mediaboek of zo.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:21

Heb ff gegoogled en het is ook verkrijgbaar bij Divoza.
De uitgeverij is idd mediaboek en het kost 30 Euro. is in ieder geval een stuk goedkoper dan zo'n weekend haha.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:33

Haha.
Najaa ik rij niet op een manege of iets dus. Tong uitsteken
Heb er gereden maargoed...

Iig bedankt!