Vorstin liep al een tijdje niet zo lekker meer. Hiervoor heb ik de fysio laten komen, en zoals ik al dacht: Vorstin had last van haar rug. Dit kwam waarschijnlijk doordat het zadel niet goed lag. Ik heb haar 2 weken rust gegeven, we hebben alleen gelongeerd. Ook heb ik veel oefeningen gekregen om haar rugspieren sterker te maken.
Nu zijn we weer bezig met opbouwen. Ik mag weer rijden: veel galopperen, goed over de rug, en in verlichte zit. Ook moet ik veel halthouden (en dan zorgen dat de achterbenen goed onder de massa staan) en veel achterwaarts. Als ik begin met losstappen, loopt Vorstin goed voorwaarts, ruim, laag en met licht contact. Als ik begin met rijden loopt ze in draf en galop ook eerst wel even fijn laag en voorwaarts, en gebruikt ze haar rug goed, dat kan ik dan echt voelen. Maar als ik een minuut of 10 bezig ben, wil ze steeds vaker haar hoofd omhoog doen. De aanleuning is niet constant, en ik moet haar echt met veel druk beneden houden, om te zorgen dat ze niet omhoog gaat met haar hoofd. Dit doe ik overigens niet door te gaan zagen ofzo. Als ze beneden loopt is het contact gewoon licht, maar als ik voel dat ze haar hoofd omhoog doet, moet ik meer druk houden. Ik voel dan ook dat ze niet goed over de rug loopt, terwijl dat juist het belangrijkste van het hele rijden is.
Nou vraag ik me af, is een slof misschien een handig middel om haar in de opbouwfase goed over de rug te laten lopen?
Dan kan ik hem gewoon los laten hangen als ze laag loopt, en als ze omhoog wil komen met haar hoofd kan ik haar veel makkelijker laag houden. Ik heb nog nooit met een slof gereden, maar als ik dit zou doen doe ik dat zeker onder begeleiding. Ik rijd nu zowiezo (bijna) iedere keer onder begeleiding van mijn instructrice, en de fysio komt ook iedere week langs. Ik ga het ook nog met mijn instructrice overleggen wat zij er van vindt, maar de mening van Bokt wil ik ook wel graag horen