raar gedrag vertonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigo1310

raar gedrag vertonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 11:35

HELP:
ik ben het afgelopen jaar 3 keer verhuisd met mijn paard (helaas)
1) eerst heb ik 5 jaar bij een pensionstal gestaan beviel wel goed.
2) mijn schoonmoeder kocht een paard en ik ben met mijn paard gaan staan waar zij ook staat..... beviel eigenlijk VEEL te goed! 3 maanden later kregen we te horen dat de baas het hele landgoed had verkocht dus hadden we een maand om iets anders te vinden.
3) iets anders gevonden, na 3 maanden ben ik daar alleen weggegaan, me schoonmoeder is daar gebleven.
ik ben daar weggegaan omdat amigo en ik ons plekkie daar niet konden vinden. de boerin/bazin bemoeide zich overal mee... dat ik hem op speciaal voer moest zetten, zoenen en knuffelen met mijn paard etc. ik begon het ook te merken aan amigo en wilde niet meer bij zijn flanken geborsteld worden en begon dan zelfs te slaan en uit te halen met zijn achterbenen. (had hij nog NOOIT gedaan)DA naar laten kijken en kon niets vinden...
hij gooit ook altijd als hij een beetje nerveus wordt zijn tong eruitgooien en dan aan de zijkant laten hangen (heel raar gezicht) als hij opgezadeld/aangesingeld werd of zn deken opdoe of als hij eten kreeg. WEEt niet waar dit vandaan komt???
4) nu sta ik op een prettige stal waar het lekker rustig is en iedereen laat je lekker in je waarde....
maar hij vertoond bepaalde dingen nog steeds.... die tong en opzadelen / deken omdoen vind hij niks.... maar dat borstelen bij de flanken vind hij niet erg meer GELUKKIG.

maar nu als ik wil rijden in de bak, gaat hij als ik mijn been aanleg stilstaan!!! maar dan ook ecvht blijven staan. NIETS helpt! mijn stem gebruik, been aanleggen, aandrijven, harder en harder het helpt niet als ik hem om probeer te trekken ook niet. alleen afstappen helpt en een zweep pakken (hoef die zweep alleen maar bij me te houden hoor) dan loopt hij gelijk, maar dat vind ik geen oplossing....

WIE o WIE kan mij helpen?? wilt hij misschien gewoon niet in de bak rijden??

Lise81

Re: raar gedrag vertonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:08

Fijn dat je nu een plek hebt gevonden waar het je bevalt. Hoe lang zit je er nu?

Verandering van stal kan veel invloed hebben op het gedrag van een paard. Het kan best lang duren voor het paard gewend is. Het kan bevorderd worden als het paard in zijn behoeften goed wordt voorzien: contact met andere paarden, veel weidegang en ruwvoer.
Maar ook zou je eigen humeur wel invloed hebben, zeker op de vorige stal. Het is dus een beetje de vraag waar het vandaan komt.
Voor de zekerheid zou ik er een osteopaat bij halen. (Misschien past het zadel niet meer zo goed, heeft ie een keer vastgelegen in de stal oid).
Verder zorgen voor afwisseling: buitenrijden, grondwerk, balkjes lopen, sprongetje e.d.

Heb je les? Wat zegt diegene er van?

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:30

Lise81 schreef:
Fijn dat je nu een plek hebt gevonden waar het je bevalt. Hoe lang zit je er nu?

Verandering van stal kan veel invloed hebben op het gedrag van een paard. Het kan best lang duren voor het paard gewend is. Het kan bevorderd worden als het paard in zijn behoeften goed wordt voorzien: contact met andere paarden, veel weidegang en ruwvoer.
Maar ook zou je eigen humeur wel invloed hebben, zeker op de vorige stal. Het is dus een beetje de vraag waar het vandaan komt.
Voor de zekerheid zou ik er een osteopaat bij halen. (Misschien past het zadel niet meer zo goed, heeft ie een keer vastgelegen in de stal oid).
Verder zorgen voor afwisseling: buitenrijden, grondwerk, balkjes lopen, sprongetje e.d.

Heb je les? Wat zegt diegene er van?

ja amigo komt elke dag buiten en staat daar met de andere paarden en hij krijgt 2x een halve kilo krachtvoer per dag en ook 4x per dag hooi.
misschien heeft het idd ook veel met mij te maken.... mijn ouders zijn 2 jaar geleden naar zweden verhuisd... toen was ik net 18jaar. hier heb ik nogsteeds heel veel moeite mee. ik zal er zeker een osteopaat bijhalen, kan nooit kwaad. ik krijg geen les maar denk er wel over na... bedankt voor je reactie!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:34

Ik zou zeker les nemen, gewoon omdat je dan wat krijgt om mee aan de slag te gaan - kan heel basis zijn hoor. Als je dan tegen problemen aan loopt kan je het met iemand bespreken die jou wat beter kent, het paard en de situatie. Gewoon rondkijken/rondvragen wie leuk/goed is e.d. en dan een keer kijken of het klikt.

Paarden voelen stemmingen natuurlijk veilloos aan. Ga dingen doen die jullie samen leuk vinden, misschien zijn jullie gewoon allebei even uitgekeken op de bak?

Misty_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:40

[quote="Lise81"]Ik zou zeker les nemen, gewoon omdat je dan wat krijgt om mee aan de slag te gaan - kan heel basis zijn hoor. Als je dan tegen problemen aan loopt kan je het met iemand bespreken die jou wat beter kent, het paard en de situatie. Gewoon rondkijken/rondvragen wie leuk/goed is e.d. en dan een keer kijken of het klikt.
[quote]

Helemaal mee eens. enne reed je vaak met je schoonmoeder ofzoiets... want misschien mist hij dat paard? Ik weet het niet zeker...

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 10:39

neej reed nooit met haar eigelijk alleen in het weekend, maar dan ga ik altijd naar buiten en zij in de bak dus dat kan het niet zijn.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:43

heb je al gekeken wat hij aan de longe doet?
zo te horen zit er toch iets niet helemaal lekker bij je paard (fysiek, zadel, tanden, onwennig ivm veel afwisseling)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:57

Misschien is hij niet meer gelukkig en kan niet zo goed meer wennen na al dat verhuizen of mist een maatje.
Maar kwa het stilstaan en aansporen, harder aansporen heeft geen zin, wordt een paard alleen maar bot van. Ik zie het mijn leskinderen ook steeds doen maar zodra ze het paard aan het been maken door concequent 2x aan te drijven en anders aanraken met zweep en veel overgangen, dan luisterd het paard wel. Zodra ze gaan schoppen, stoppen de pony's.

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:35

Is de bodem van de bak niet te zwaar?
Zo vaak verhuizen is voor de pony ook wennen.
Probeer lichamelijke problemen bij je pony uit te sluiten en
zelf weer goed in je vel te komen.
Zoek deskundige instructie.
Het tongprobleem is niet leuk om te zien, zolang het niet tijdens het rijden voorkomt zou ik er niet zo'n probleem van maken.
Er zijn meer paarden die dit doen uit gewoonte.
Dit zijn vaak wel gevoelige paarden.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:29

paardfysio schreef:
heb je al gekeken wat hij aan de longe doet?
zo te horen zit er toch iets niet helemaal lekker bij je paard (fysiek, zadel, tanden, onwennig ivm veel afwisseling)

aan de longe doet hij niets vreemds, gewoon lekker relaxed en ontspannen.
gebit is laatst na gekeken en haken weggevijld... misschien zadel (rij er al 4 jaar mee)
misschien de afwisseling te veel geworden voor hem en teveel spanningen van mijn kant...

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:31

WandaV schreef:
Is de bodem van de bak niet te zwaar?
Zo vaak verhuizen is voor de pony ook wennen.
Probeer lichamelijke problemen bij je pony uit te sluiten en
zelf weer goed in je vel te komen.
Zoek deskundige instructie.
Het tongprobleem is niet leuk om te zien, zolang het niet tijdens het rijden voorkomt zou ik er niet zo'n probleem van maken.
Er zijn meer paarden die dit doen uit gewoonte.
Dit zijn vaak wel gevoelige paarden.

bodem is heerlijk, juist niet zwaar! (gelukkig)
amigo is ook wel heel gevoelig en hij doet het met zn tong alleen bij de deken omdoen, aansingelen en borstelen bij zijn borst....
ik denk idd dat het misschien te veel aan verhuizen en mij ligt qua gevoel.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:34

lailapri schreef:
Misschien is hij niet meer gelukkig en kan niet zo goed meer wennen na al dat verhuizen of mist een maatje.
Maar kwa het stilstaan en aansporen, harder aansporen heeft geen zin, wordt een paard alleen maar bot van. Ik zie het mijn leskinderen ook steeds doen maar zodra ze het paard aan het been maken door concequent 2x aan te drijven en anders aanraken met zweep en veel overgangen, dan luisterd het paard wel. Zodra ze gaan schoppen, stoppen de pony's.

ik schop hem nooit hoor.
ik heb het de eerste 2x dat hij stil ging staan gedaan maar merkte dat het idd niets uitmaakte. hij blaast zijn buik dan helemaal op hahaha
toch bedankt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:32

idd dat doen ze dan, alleen zie ik het zoveel meiden (ook met jaren rijervaring) toch doen en heb ik het ook zo geleerd. Maar we hebben het toch wel over een levend iets wat wij even zitten te schoppen (en trekken en zagen) en dat terwijl dat zelfde dier ook een vlieg voelt zitten en een heel gevoelige mond etc heeft, soms vraag ik me dan af waar we mee bezig zijn Lachen