navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

j0rinda

navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:15

hey allemaal..
vandaag hadden wij zoals de titel al zegt, een clinic van Barbara koot.
Ik vond het behoorlijk pittig en wist niet dat navaja werkelijk zo sterk was.
Ik vond het erg leerzaam en we hebben dan ook goeie tips gekregen waar we zeker mee aan het werk gaan.
Het belangrijkste wat we geleerd hebben is hoe ik de controle weer over mijn pony krijg wanneer zij onder het werk uit wil en dus zelf de touwtjes in handen neemt. (door rennen)
Wanneer ze dus gaat rennen of steeds harder gaat en zich eruit drukt, moet ik haar terug nemen en weer opnieuw rondrijden. wat ik vooral goed moest onthouden is druk erop, druk eraf. Oftewel, druk erop om te bereiken wat je wilt en druk eraf wanneer je dit hebt.

nou genoeg gekletst hier de foto's (de kwalititeit is door het verkleinen en uploaden helaas wat acteruit gegaan)

1. heel eng, een grote vlek op de muur!
Afbeelding
2. dan gaan we dus rennen
Afbeelding
3.vervolgens wil madam niet meer nageven en krijg je het volgende effect
Afbeelding
4.winnen lukt niet
Afbeelding
5.Afbeelding
6. daar komt ze alweer.
Afbeelding
7.Afbeelding
8.Afbeelding
9.Afbeelding
10.Afbeelding
11. Afbeelding
12.Afbeelding
13.Afbeelding
14.Afbeelding
15.Afbeelding

** hier nog wat links**
http://i255.photobucket.com/albums/hh12 ... G_0056.jpg
http://i255.photobucket.com/albums/hh12 ... G_0055.jpg
http://i255.photobucket.com/albums/hh12 ... G_0036.jpg

zo dit was het dan.. sorry voor de hoeveelheid.. dit is nog niet alles maar wel een kleine selectie.

bedankt voor t kijken.. nog meer tips zijn van harte welkom maar wel onderbouwd en waar ik wat aan heb.
Ohja, mijn houding is op sommige plekken zeker niet de netste maar heb daar vandaag niet zo opgelet.

groetjes jorinda & navaja

just_kiki

Re: navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:17

Probeer je armen in een knik te houden Knipoog
en ik vind dat je jezelf wel wat langer maken Lachen
verder ziet het goed uit Tong uitsteken

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:18

leuk paardje!
de foto waarop barbara je pony naar beneden 'zaagt' vind ik ronduit storend. waarom doet ze dat? iedereen weet toch dat je een paard alleen maar rond krijgt door van achteren naar voren te rijden en niet door zagen?
waarom heb je niet op je houding gelet of beter... waarom heeft barbara niet op je houding gelet? je eigen houding is vereiste nummer 1 om een goede houding van je paard te kunnen verwachten.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:21

benangelique schreef:
leuk paardje!
de foto waarop barbara je pony naar beneden 'zaagt' vind ik ronduit storend. waarom doet ze dat? iedereen weet toch dat je een paard alleen maar rond krijgt door van achteren naar voren te rijden en niet door zagen?
waarom heb je niet op je houding gelet of beter... waarom heeft barbara niet op je houding gelet? je eigen houding is vereiste nummer 1 om een goede houding van je paard te kunnen verwachten.

Dit, en het lijkt alsof je je handen erg vastzet. Ook vind ik je te groot voor de pony...Sorry. Wel een sierlijk beestje.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:22

benangelique schreef:
leuk paardje!

dit ben ik helemaal met je eens, enkel heeft ze niet mijn pony naar beneden gezaagt, ze gaf hier enkel een aanvulling op de druk waarin ik net niet sterk genoeg was. misschien lijkt het anders maar ik kan me even niet beter uitleggen dan dit.
Ik heb niet constant met mijn houding voorover gezeten hoor, en ze heeft er een aantal keer wel wat van gezegt. enkel als ik met lengte buiging etc. bezig ben kukel ik nog al snel naar voren. Dat is iets waar ik enkel nog flink bewust van moet worden gemaakt, ik heb dan ook regelmatig iemand die dit tegen mij zegt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:23

benangelique schreef:
leuk paardje!

daar schrok ik idd ook van..
heeft ze daar een uitleg bij gegeven?

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:23

Siegje schreef:
benangelique schreef:
leuk paardje!

Dit, en het lijkt alsof je je handen erg vastzet. Ook vind ik je te groot voor de pony...Sorry. Wel een sierlijk beestje.

Ik zet mijn handen soms idd nog vast ik vooral een sterke linkse, maar goed wie heeft zulke dingen niet.
Zelf vind ik het grote nog best meevallen sommige momenten vind ik dit ook maar andere weer niet. Het heeft nog steeds niet op mijn protocol gestaan dus gaan we samen nog even door.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:24

Liezel1 schreef:
benangelique schreef:
leuk paardje!

daar schrok ik idd ook van..
heeft ze daar een uitleg bij gegeven?

ja, ze werd daar zo sterk, en zoals ik eerder zie, is het geen zagen, maar was het enkel druk.
Ze werd hier zo sterk en gaf veel protest op de druk, het was niet eens veel.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:24

j0rinda schreef:
benangelique schreef:
leuk paardje!

dit ben ik helemaal met je eens, enkel heeft ze niet mijn pony naar beneden gezaagt, ze gaf hier enkel een aanvulling op de druk waarin ik net niet sterk genoeg was. misschien lijkt het anders maar ik kan me even niet beter uitleggen dan dit.
Ik heb niet constant met mijn houding voorover gezeten hoor, en ze heeft er een aantal keer wel wat van gezegt. enkel als ik met lengte buiging etc. bezig ben kukel ik nog al snel naar voren. Dat is iets waar ik enkel nog flink bewust van moet worden gemaakt, ik heb dan ook regelmatig iemand die dit tegen mij zegt.

maar dan wil ze dus wel dat je via druk in de mond een neerwaartse beweging krijgt? wat heeft ze precies gezegd bij de uitleg hierover?

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:25

just_kiki schreef:
Probeer je armen in een knik te houden Knipoog
en ik vind dat je jezelf wel wat langer maken Lachen
verder ziet het goed uit Tong uitsteken

bedankt voor de tip, mijn armen in een knik lukt nog steeds niet altijd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:27

benangelique schreef:
leuk paardje!

Ik weet zeker dat Barbara niet "gezaagd"heeft, iedergeval ik heb haar dat nooit zien doen. Wel een weerstand biedende hand.
Al je een clinic geeft kan je nu eenmaal niet aan alles te gelijk werken en ik denk dat de meeste mensen dan liever geholpen worden met het verbeteren van hun paard dan een uur over hun houding aangesproken te worden.
Ik vind het een leuke pony en ik zie een aantal mooie momenten in het rijden.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:28

benangelique schreef:

maar dan wil ze dus wel dat je via druk in de mond een neerwaartse beweging krijgt? wat heeft ze precies gezegd bij de uitleg hierover?[/quote]

de precieze woorden weet ik niet meer, maar het komt er op neer, dat mijn pony een uitweg zoekt door te gaan rennen, enkel dit mag ze dus niet, ze probeert zo de controle over te nemen waardoor ik weer terug naar stap moet om zelf weer controle te nemen. bij deze foto ging ze stilstaan en zoals je verder ziet, gooit ze 1 x der hoofd helemaal omhoog. verder lossen we dit natuurlijk wel gewoon voorwaarts op enkel stonden we nu stil omdat madam niet verder wilde lopen ( ze werd boos) logisch natuurlijk !

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:29

Nou, ik kan me heel goed voorstellen dat je niet op je zit hebt gelet. Op alles letten is gewoon niet altijd mogelijk, zeker niet met een clinic. Als je druk bezig bent om je paard nagevelijk te rijden, zit je er niet altijd met een super houding op. Vindt daarbij je houding reuze meevallen hoor.
Ik vind foto 3 ook niet heel erg storend. Tuurlijk is dit niet de manier om het uiteindelijk te doen, maar het gebeurt zo vaak dat een persoon ernaast het paard even naar beneden vraagt, om het vervolgens door de ruiter te laten overnemen en goed af te werken.

Verder leuk beessie!!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:29

kohtje schreef:
Ik weet zeker dat Barbara niet "gezaagd"heeft, iedergeval ik heb haar dat nooit zien doen. Wel een weerstand biedende hand.
Al je een clinic geeft kan je nu eenmaal niet aan alles te gelijk werken en ik denk dat de meeste mensen dan liever geholpen worden met het verbeteren van hun paard dan een uur over hun houding aangesproken te worden.
Ik vind het een leuke pony en ik zie een aantal mooie momenten in het rijden.

dank je, het klopt een weerstandbiedende hand, dit woord zocht ik.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:30

Phynix schreef:
Nou, ik kan me heel goed voorstellen dat je niet op je zit hebt gelet. Op alles letten is gewoon niet altijd mogelijk, zeker niet met een clinic. Als je druk bezig bent om je paard nagevelijk te rijden, zit je er niet altijd met een super houding op. Vindt daarbij je houding reuze meevallen hoor.
Ik vind foto 3 ook niet heel erg storend. Tuurlijk is dit niet de manier om het uiteindelijk te doen, maar het gebeurt zo vaak dat een persoon ernaast het paard even naar beneden vraagt, om het vervolgens door de ruiter te laten overnemen en goed af te werken.

Verder leuk beessie!!

ohw dank je, vind het zelf vooral storend omdat ik er normaal beter op let, door een foute houding breng je je paard snel uit balans.

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:32

j0rinda schreef:
ja, ze werd daar zo sterk, en zoals ik eerder zie, is het geen zagen, maar was het enkel druk.

Als je even nadenkt weet je al dat het geen zin heeft druk tegen te geven in stilstand, je pony is toch veel sterker..
Van achteruit rijden en naar voor oplossen.
En je handen zijn echt storend, het is niet alleen je linkerhand.. Je zet ze op 13 van de 15 foto's vast op je bovenbenen.
Dat het af en toe gebeurt ok en een foto is ook wel momentopname maar zovaak, dan is er toch iets structureels mis met je handhouding..

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:34

WiliamLawson schreef:
j0rinda schreef:

Als je even nadenkt weet je al dat het geen zin heeft druk tegen te geven in stilstand, je pony is toch veel sterker..
En je handen zijn echt storend, het is niet alleen je linkerhand.. Je zet ze op 13 van de 15 foto's vast op je bovenbenen.
Dat het af en toe gebeurt ok en een foto is ook wel momentopname maar zovaak, dan is er toch iets structureels mis met je handhouding..

okeej, dit vind ik erg aanvallend overkomen, het is zeker niet zo dat ik mijn handen constant vast zet. ik ozu zeggen kom eens kijken dan zul je zien dat ik eerder met een te lange teugel rijd, ik moest mijn handen laag en breed zetten dus misschien zou je de volgende x kunnen vragen waarom mijn handen daar zijn, en ze lagen niet op mijn bovenbenen hier was geen contant tussen.
verder als je trug leest dan lees je waarom de pony stil stond.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:35

j0rinda schreef:
benangelique schreef:
leuk paardje!

dit ben ik helemaal met je eens, enkel heeft ze niet mijn pony naar beneden gezaagt, ze gaf hier enkel een aanvulling op de druk waarin ik net niet sterk genoeg was.

Ben het met bovenstaande eens. Die uitspraak van jezelf vind ik een beetje vreemd. Ik wist niet dat je sterk moest zijn om een paard nagefelijk te krijgen?
Vind het er al met al niet vriendelijk uitzien. Ik zou zeggen werk eerst aan je houding en het rennen van je paard (zonder deze naar beneden te trekken) en ga daarna eens denken aan het 'rond rijden'.
Vanuit stilstand naar beneden halen heeft trouwens niet zoveel zin, bereik je niet meer dat de achterhand goed onderkomt en het paard vanuit daar en lekker voorwaarts goed nagefelijk over zijn rug loopt.

Karin_deB

Ik heb gekeken van de zijlijn, en ik vindt dat je houding goed was Jorin. Het was me niet opgevallen en heeft me zeker niet gestoord oid.
Ik vond dat ze goed uitlegde, en ik kon ook goed de verbetering zien.
De foto dat Navaja haar hoofd omhoog gooit ziet er niet zo vriendelijk uit, maar het is 1x gebeurd en ze heeft idd niet gezaagd.
Ik hoop dat je verder kunt werken met de tips, want ik kon al wat verbetering zien vanaf de zijkant!

Phynix

Ja, tuurlijk kan je houding wel beter. Maar ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik gewoon zo druk met me paard bezig was om netjes te laten lopen, dat ik er zelf als een zoutzak op ging zitten. Nu hij beter loopt, heb ik de 'rust' om op mijn houding te letten en gaat nu super. Dus dat komt wel.
Druk zetten is stilstand vindt ik echt niet verkeerd, paard moet ook met halthouden kunnen nageven. En op de foto heeft ze haar been er wel aan. Misschien tikje te ver naar achter, maar toch eraan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:37

Phynix schreef:

Verder leuk beessie!!

houding is toch het eerste waar je op moet letten? als jij niet goed zit, niet in balans, storend, niet meegevend, een strakke hand en nog vele andere dingen die mogelijk zijn bij iedere ruiter, hinder je een paard. als je houding goed is, gaat je paard 99 van de 100 x ook direct beter letten.
ik heb menig clinic gereden en ik vind het dan ook jammer dat veel clinic-gevers niet bewust op die houding hameren. ik ben ook een week op training geweest bij evert de jong (een van de clinic-gevers waar ik bij geweest was) en dat resulteerde in een week zitoefeningen en alleen maar stap. jammer als dat paard als een kameel loopt, maar JIJ moet eerst goed zitten.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:39

Def schreef:

dit ben ik helemaal met je eens, enkel heeft ze niet mijn pony naar beneden gezaagt, ze gaf hier enkel een aanvulling op de druk waarin ik net niet sterk genoeg was.

Ben het met bovenstaande eens. Die uitspraak van jezelf vind ik een beetje vreemd. Ik wist niet dat je sterk moest zijn om een paard nagefelijk te krijgen?
Vind het er al met al niet vriendelijk uitzien. Ik zou zeggen werk eerst aan je houding en het rennen van je paard (zonder deze naar beneden te trekken) en ga daarna eens denken aan het 'rond rijden'.
Vanuit stilstand naar beneden halen heeft trouwens niet zoveel zin, bereik je niet meer dat de achterhand goed onderkomt en het paard vanuit daar en lekker voorwaarts goed nagefelijk over zijn rug loopt.[/quote]

soms heb je wel eens een extra beetje nodig voor de juiste druk, als je je paard wanneer deze protesteert op de normale druk los laat beloon je hem/ haar voor t slechte, dit mocht nu dus niet. verder hebben we dus gewerkt aan het rennen. je hoeft mij echt niet te vertellen dat ik niet aan het rondrijden moet denken.

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:40

j0rinda schreef:
WiliamLawson schreef:

okeej, dit vind ik erg aanvallend overkomen, het is zeker niet zo dat ik mijn handen constant vast zet. ik ozu zeggen kom eens kijken dan zul je zien dat ik eerder met een te lange teugel rijd, ik moest mijn handen laag en breed zetten dus misschien zou je de volgende x kunnen vragen waarom mijn handen daar zijn, en ze lagen niet op mijn bovenbenen hier was geen contant tussen.
verder als je trug leest dan lees je waarom de pony stil stond.

Niet aanvallend bedoeld maar dit is hoe ik het zie. En mijn houding is ook niet altijd super maar het is gewoon zooo belangrijk dat je een goede houding hebt. Waarom moest je dan je handen laag en breed zetten..? Want het lijkt mij logischer dat je dan gewoon je teugels korter maakt en je handen blijft dragen..

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:41

Leuke pony heb je! Zie er allemaal leuk uit!

Ik begrijp wel dat je even wat hulp nodig had om je pony erdoorheen te krijgen, mijnes had dat vroeger ook, dan kon ze opeens ( vaak doordat ze ergens druk van geworden was, geschrokken ofzo) heel erg tegen de hand zijn en met haar hoofd omhoog gaan lopen. Dan kon ik 2 dingen doen, heel veel overgangen rijden om de rust erin te kriigen en dan hopen dat het werkte.. ( dat duurde soms echt een uur voordat ze dan weer normaal deed, gewoon omdat ze dan even helemaal van dr ding was) of even iets meer druk op dr mondje geven, door mn handen te sluiten en te drijven. Op die manier kon ik haar er zonder teveel protest doorheen drukken en dan liep ze zo weer nageeflijk. Dan dus ook echt op de goede manier hé, dus ontspannen over haar rug en licht contact in de mond.

Ik vind je overigens niet te groot, je stoort de pony niet. Over je houding, je zit wat naar voren inderdaad, maar uit ervaring weet ik dat dat snel gebeurd op "zulke'' pony's en je zegt zelf al dat je daaraan aan het werk bent, dus dat is hartstikke goed!

Ik vind jullie een leuke combinatie, veel succes verder! Lachen

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:41

benangelique schreef:
Phynix schreef:

Verder leuk beessie!!

houding is toch het eerste waar je op moet letten? als jij niet goed zit, niet in balans, storend, niet meegevend, een strakke hand en nog vele andere dingen die mogelijk zijn bij iedere ruiter, hinder je een paard. als je houding goed is, gaat je paard 99 van de 100 x ook direct beter letten.
ik heb menig clinic gereden en ik vind het dan ook jammer dat veel clinic-gevers niet bewust op die houding hameren. ik ben ook een week op training geweest bij evert de jong (een van de clinic-gevers waar ik bij geweest was) en dat resulteerde in een week zitoefeningen en alleen maar stap. jammer als dat paard als een kameel loopt, maar JIJ moet eerst goed zitten.

dit ben ik met je eens, is ook iets waar ik normaal heel erg op let, en ik vind het ook jammer dat dat nu niet gelukt is en er niets van werd gezegt.
maar ach, het kan nu eenmaal niet allemaal goed zijn in 1 dag. daarbij komt ook nog (is geen smoes) dat ik zelf bij de fysio loop voor mijn houding aangezien er iets in mijn rug niet goed zit.