paard onrustig bij de eerste 5 minuten van het rijdne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itm

paard onrustig bij de eerste 5 minuten van het rijdne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 16:51

Mijn paard is nu bijna 4 jaar oud. Rij nu een dik half jaar met hem. In het begin nergens echt problemen mee gehad. Alleen de start problemen die iedereen wel kent bij een jong paard dat je gaat inrijden.
Sinds een aantal weken heb ik problemen bij het opstappen en de eerste 5 minuten erna.
Bij het opstappen wil hij niet stil staan. Verschillende dingen al geprobeerd. Moment dat hij weg wil lopen direct weer afstappen en hem fel achterwaarts laten gaan. ook geprobeerd hem in een hoek te zetten zodat hij niet direct weg kan.
Op het moment dat ik er op zit begint hij meteen als een idioot te galoperen. Als ik hem probeer te kalmeren en terug te brengen naar de draf begint hij ook enigzins te bokken omdat hij niet langzamer wil gaan. Na 5 minuten als een gek gedaan te hebben is hij zo mak als een lammetje en kun je echt alles met hem. In het begin dacht ik dat het pure energie was die hij kwijt wou, maar het begint nu langzaam vervelend te worden. Hij doet het ook als ik hem 3 dagen achter elkaar rij.

Heb ook gedacht dat hij last van het zadel had. Gelpad geprobeerd, toen dat niet hielp het oude zadel waar ik hem mee heb ingereden weer erop gelegd. Probleem blijft. Dus ligt naar mijn mening niet aan het zadel.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij misschien helpen?

Nibbit

Re: paard onrustig bij de eerste 5 minuten van het rijdne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:57

Kan iemand je paard vasthouden tewijl je op stapt?
Anders idd in en hoek opstappen en de teugels goed kort.
Ik zou proberen niet boos te worden, daar worden ze vaak alleen maar zenuwachtig van en een slechte ervaring zorgt de volgende keer voor nog meer stress.

Weggalloperen na het opstappen echt niet toestaan, dan mag je best even streng zijn. Leer je paard aan dat een training begint met een paar minuten stappen.

Misschien kan je m eerst even los in de bak laten voordat je gaat rijden?

itm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:03

Als iemand hem vast houdt blijft hij inderdaad wel staan, maar hij moet natuurlijk ook blijven staan als ik alleen ben(wat toch wel vaak het geval is)
Ik probeer er alles aan te doen om hem niet als een idioot te laten galloperen, maar krijg hem niet terug en als ik hem enigzins iets terug heb wil hij graag bokken. Krijg hem uiteindelijk ook wel rustig. (Hij heeft me er ook nog niet vanaf gegooid), maar is wel vervelend altijd meer eerst dat "gevecht"aan te moeten gaan, voordat je lekker kunt gaan rijden.
Heb altijd geleerd dat je nooit in een gevecht moet gaan met een paard. Ik weet niet hoe ik het anders op moet lossen. Tegenhouden lukt niet en gewoon laten lopen helpt wel (hij bokt absoluut niet dan), maar is natuurlijk niet de oplossing.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:10

Longeren voor het rijden misschien een optie?
Dan kan hij toch de energie kwijt, en is hij enigzins toch al aan het werk.

Bij jonge paarden longeer ik van te voren altijd wel even al is het maar 2 minuten.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:16

Klink bij mij bekend in de oren die van mij doet nu precies hetzelfde. Ik laat op het begin mijn vader vasthouden aan de longeerlijn. Ik zelf wil altijd helemaal alleen proberen op te stappen maar dat lukt echt niet en als ik er eenmaal op zit is het meteen eerst hard draven en dan vind ze alles eng op het begin. Maar ik laat haar dan draven als ik erop zit en dan stap en dan weer draven tot ze een beetje rustig is .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:17

itm schreef:
Als iemand hem vast houdt blijft hij inderdaad wel staan, maar hij moet natuurlijk ook blijven staan als ik alleen ben(wat toch wel vaak het geval is)

Soms hoeft er alleen maar iemand naast te staan en dan kun je het afbouwen.

itm schreef:
Ik probeer er alles aan te doen om hem niet als een idioot te laten galloperen, maar krijg hem niet terug en als ik hem enigzins iets terug heb wil hij graag bokken.

En als je hem meteen op een kleine volte zet?

itm schreef:
Krijg hem uiteindelijk ook wel rustig. (Hij heeft me er ook nog niet vanaf gegooid), maar is wel vervelend altijd meer eerst dat "gevecht"aan te moeten gaan, voordat je lekker kunt gaan rijden.

Een paard moet eerst opgevoed worden, en dan kan het best voorkomen dat jullie het even niet eens zijn. Echt kwaad worden en afranselen is natuurlijk nooit goed, maar t paard mag best een keer op zijn plek gezet worden.
Ik vind dat je een gevaarlijke situatie creeerd door hem zn gang te laten gaan.

Maar goed ik weet niet hoe je paard is, heb je ook les? En wat zegt je instructie dat je moet doen?

itm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:52

Ik laat hem altijd meteen op de volte dat helpt inderdaad.
Ik probeer niet zijn gang te laten gaan, omdat ik weet dat dit inderdaad levensgevaarlijk kan zijn. Als hij je eraf gooit val je hard en wie weet trapt hij ook nog na als hij in zo'n gekke bui is. Ik heb dit 1 keer geprobeerd en merkte dat hij niet bokte alleen maar hard galloperen, maar dat is geen gehoorzaamheid en heb het dan ook puur alleen geprobeerd om te kijken hoe hij reageerde(niet juist dus). Ik probeer hem ook altijd flink aan te pakken (niet te natuurlijk, geweld heeft geen zin). En na een tijdje verzet geeft hij ook bij. Hij wint nooit van mij, maar het moet gewoon opstappen en rustig weg rijden zijn, want in het begin meestal wel redelijk ging. Ieder jong paard is in het begin ietsjes gek en wil lopen. (is juist alleen maar goed, maar moet niet te hard lopen zijn). Aan de longe als ik er op zit heb ik nog niet geprobeerd. Ga dit eens proberen als ik mijn helper er weer bij heb.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:05

En gewoon even longeren voor het opstappen, kan hij alvast even gek doen..
Dan heb je kans dat hij daarna wel rustig is..

Staat je paardje ook in de wei zodat ie daar zijn energie kwijt kan?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:23

wil hij wel stilstaan en wachten, als je er naast staat en andere dingen doet, als je even geen aandacht geeft?

itm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:44

Ik heb een open stal en hij staat daarom de hele dag en nacht in de wei. Energie moet hij eigenlijk wel kwijt zijn zou je zeggen Lachen , ik ga in ieder geval de volgende keer met de helper erbij de long proberen.

Bij andere dingen blijft hij wel netjes stil staan. Op het moment dat ik de teugels op maat maak dan begint hij moeilijk te doen. Moment dat ik de teugels weer los laat en gewoon normaal vast pak is hij meteen weer rustig en staat weer stil. In de normale omgang met hem loopt hij ook altijd braaf achter me aan en als ik stil staat staat hij ook meteen stil. Het vertrouwen is er wel.

Isab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:49

Lastig hoor, heb je les ?

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:50

Even een berichtje. Kan ik even meelezen, hier hetzelfde probleem alleen dan met een bijna 14 jarige merrie.

itm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:58

Ik heb op het moment een tijdje geen les gehad met dit paard aangezien we binnen les heb en niet de mogelijkheid heb om erheen te kunnen met de trailer. Vanaf april krijg ik weer les. Heb bij het inrijden ook 3 maanden privé les gehad. Heb nu dus met dit paard ongeveer 1,5 maand geen les gehad. Hoop inderdaad dat als ik in april weer les heb dat hij dan misschien mij ook kan helpen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:04

Even een kleine opmerking het zadel kan bij een driejarige perfect gepast hebben maar vergeet niet dat een paard groeid en uitzwaard dat kan heel goed een mogelijkheid zijn dat dit zadel niet past.
Verder moet een paard idd stilstaan bij het opstijgen, gehoorzaamheid natuurlijk. Fel achterwaarts laten gaan als ze niet stilstaan lijkt me niet de oplossing eerder olie op het vuur.
Nee gewoon een helper erbij en dan overdreven jahaaa braaf of effe een suikerklontje geven met stroop vang je immers meer vliegen dan met azijn......

Verder laat die helper gewoon meelopen de eerste meter.
En eentje die tijdelijk zo jolig doet moet je niet alleen rijden straks gebeurd er wat en lig je lamlendig op de grond en niemand merkt je op.

itm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:25

De bak waar ik in rij heeft uitzicht op mijn ouderlijk huis, Mijn moeder houdt mij dan ook altijd in de gaten. Dat zit wel goed. maar de mensen om mij heen hebben het niet op paarden dus ben afhankelijk van hulp van mijn helper die het eigenlijk te druk heeft vandaar dat ik geregeld alleen ben. Heb 2 zadels geprobeerd en beide zadels hebben voorheen geen probleem gegeven. Zal ze eens nalaten kijken. Misschien heb je gelijk, maar als het bij beide zadels het probleem geeft heb ik toch mijn twijfels. Maar sluit niets uit. Ik blijf gewoon vanalles proberen. Het komt een keertje goed. Heb in ieder geval wel het een en ander uit jullie reacties kunnen halen waar ik wel wat aan heb. Ga het allemaal gebruiken en dan horen jullie wel of het geholpen heeft. Bedankt voor de reacties.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:29

en last van de rug??
heb hier ook een paard( inmiddels 25), maar die doet dit nu sinds een tijdje ook af en toe..heeft ook wat rugproblemen door ouderdom..bij hem is het probleem opgelost door even met hem aan de hand te stappen door de bak, als het ware even opwarmen en ik kan zo opstappen..dus eventueel eens proberen te lopen of longeren..zou dus kunnen dat de spieren nog "koud"zijn en je die even op moet warmen..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 07:31

itm schreef:
Ik heb een open stal en hij staat daarom de hele dag en nacht in de wei. Energie moet hij eigenlijk wel kwijt zijn zou je zeggen Lachen , ik ga in ieder geval de volgende keer met de helper erbij de long proberen.

Bij andere dingen blijft hij wel netjes stil staan. Op het moment dat ik de teugels op maat maak dan begint hij moeilijk te doen. Moment dat ik de teugels weer los laat en gewoon normaal vast pak is hij meteen weer rustig en staat weer stil. In de normale omgang met hem loopt hij ook altijd braaf achter me aan en als ik stil staat staat hij ook meteen stil. Het vertrouwen is er wel.

dus op het moment van teugels opnemen gaat hij, of hij heeft gebit problemen, of is bang voor een te sterke druk op de teugels of spierpijn, lijkt mij.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 07:40

met een krukje proberen op te stappen? misschien heeft hij last van zijn rug en is dat getrek aan 1 kant gewoon vervelend voor hem.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:23

mijn paard kon in het begin ook niet stilstaan en wou er direct vandoor gaan,
maar heb haar leren stilstaan bij het opstappen door mijn buitenteugel kort te nemen en dan op te stappen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:39

inderdaad eerst het zadel laten controleren en dan de tandarts erbij. Voor het rijden even longeren wil ook helpen. Is er een mogelijkheid dat je (met helper) een keer buiten de bak opstapt en dan rustig de bak in laat stappen zo creer je een nieuwe situatie waarover hij na moet denken en daar anders op gaat reageren. Dit moet je dus niet alleen proberen.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:41

probeer de ontspanning op te zoeken

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:52

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn jonge paard. Het duurde soms een kwartier voordat ik in het zadel zat. Bij mij was het alleen wel zo dat zodra ik zat ze niet begon te rennen ofzo, maar opstijgen was een langdurig proces ook als iemand haar vasthield. Ik ben toen een keer met een krukje opgestegen terwijl iemand haar vasthield. Ze bleef netjes staan. Na verloop van tijd kon ik ook alleen met een krukje opstijgen. Geen probleem meer... misschien kun je dat eens proberen terwijl iemand hem vasthoudt...

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:57

Eerst uitsluiten of hij geen last van zijn rug heeft. Heef hij dit wel uitzoeken waardoor dit komt. Daarna training louter op ontspanning baseren. Vergeet niet, dat als hij fysiek pijn heeft, ook een negatieve associatie krijgt met het rijden.
Zijn er geen fysieke beperkingen, dan een helpende hand zoeken.
Succes!

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:05

Kan het mischien niet iets aan zijn buik wezen??
Mijn paardje, doet de eerste paar rondjes ook super raar, en het liefst wil hij heeeel hard bokken. en na een minuut ofzo is alles over.
Daarom heb ik nu een andere singel gekocht en een bontje erom heen, zodat de kans er minder is, dat zijn velletje er vervelend tussen zit. Dit vind hij een stuk prettiger.
Veel succes!!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:16

InekeH87 schreef:
inderdaad eerst het zadel laten controleren en dan de tandarts erbij. Voor het rijden even longeren wil ook helpen. Is er een mogelijkheid dat je (met helper) een keer buiten de bak opstapt en dan rustig de bak in laat stappen zo creer je een nieuwe situatie waarover hij na moet denken en daar anders op gaat reageren. Dit moet je dus niet alleen proberen.

Ga ik in mee, en als alle medische dingen uitgesloten zijn dan kan je als je wilt uiteraard proberen wat bij mijn merrie hielp: Het HO commando invoeren. Ik heb dit ook van een ander, en bij mijn paard hielp het perfect maar wel consequent volhouden.

Als hij wel stilstaat met opzadelen, af en toe HO zeggen en iets kleins lekkers geven (wortelschijfje, klein stukje appel) Zo gaat hij het commando HO associeren met een beloning, die kan je later ook weer afbouwen uiteraard.
Dan als je voet in de beugel gaat, HO. Stilstaan is lekkers, niet is niets. OOK geen straf, gewoon ...niets.
En zo elke x een stukje verder bv, op je zadel hangen, been er half over etc en bij elke stap HO; bij elke misstap opnieuw beginnen, totdat je in het zadel zit en uiteindelijk ga je ook zo weer verder met het lopen.

Duurt echt even en ik heb het nu niet over uren of dagen, maar ik kan nu overal binnen of buiten maakt niet uit met mijn merrie opstijgen. Soms gaat ze weer proberen, dan begin ik weer van voren af aan en dan weet ze het weer.