Licht, gemiddeld of zwaar werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Licht, gemiddeld of zwaar werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 22:10

Ik heb niet zozeer een probleem, maar ik vraag me af wel soort werk ik verricht met mijn paarden!

Vaak wordt gevraagd of je licht, gemiddeld of zwaar werk verricht (voeding, ...) maar ik zou het
niet weten! Wat vinden jullie?

Dit is mijn weekschema:

1 x per week dressuurles (niveau M), voorafgegaan en gevolgd door half uur stappen (buiten) dus 2u
1 x per week dressuurles (niveau M), voorafgegaan en gevolgd door 1,5u buitenrit (3/4 stap, rest draf + galop) dus 4u
1 x per week 15 min draf aan longe
1 x per week buitenrit 3-tal uur (half stap, half galop)

lailapri

Re: Licht, gemiddeld of zwaar werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:24

het gaat meestal kwa aantal minuten welke gang per dag dus denk dat dit naar gemiddeld/zwaar daat omdat 4 uur rijden toch best een tijd is.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:27

Heb jij 1.5 uur dressuurles?????
Als ik je schema zo zie denk ik eerder aan heel zwaar Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:33

Ik zal morgen even in mijn voedingsboek kijken van school. Maar nu ik erover nadenk, mijn pony is na 3 kwartier les helemaal op Tong uitsteken Maar dan werken we ook wel hard.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:36

Ik vind het eigenlijk niet zo heel zwaar hoor. Eigenlijk denk ik toch meer richting licht- gemiddeld.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 22:38

nee geen 1,5u les, wel 1u les maar ervoor ga ik nog half u stappen en na de les ook. Maar andere dag in week heb ik 1u les, maar dan ga ik ervoor en erna ook nog 1,5u buiten rijden. Probleem is dat ik mijn paard niet moe krijg! Laatst 1,5u buitenrit, daarna 1 uur dressuurles en toen nog 2u cross!!!! En nog recupereert dat beest dan in enkele minuten... zucht!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:39

licht volgens mijn boekje is geloof ik 50 min stappen en 10 min draven ofzo
of 40-20

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:41

JoCo schreef:
1 x per week dressuurles (niveau M), voorafgegaan en gevolgd door half uur stappen (buiten) dus 2u
1 x per week dressuurles (niveau M), voorafgegaan en gevolgd door 1,5u buitenrit (3/4 stap, rest draf + galop) dus 4u
1 x per week 15 min draf aan longe
1 x per week buitenrit 3-tal uur (half stap, half galop)

Ik denk gemiddelde arbeid.
Het verschilt ook per paard natuurlijk.
Een paard van 15 jaar kan dit met gemak volhouden
en een ander paard van 15 trekt dit absoluut niet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:59

Ik denk gemiddeld. Maar kan je niet beter bijv. 5 of 6 keer in de week wat korter rijden dan 4x in de week zo lang?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 07:55

Maar is dat dan jou doel om je paard moe te rijden???
Verder ben ik het eens met OemiejO waarom niet 5 a 6 keer en dan iets korter.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:48

Vind ik ook. Je kunt beter 3 kwartier heel actief trainen en dan verspreid over meerdere dagen. Is ook veel beter voor de conditie en spieropbouw van het paard.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:47

Daar hebben jullie volkomen gelijk in, alleen laat mijn full time job dit niet toe. Paard staat aan huis, dus geen mogelijkheid om 's avonds nog in een verlichte bak te rijden. En ja, het inderdaad wat mijn bedoeling om mijn paard voldoende te laten werken, omdat het een heel nerveus type is, en als ze veel werkt, voelt ze zich veel beter in haar vel en ziet minder "spoken".

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:27

Geen idee.
Als je een driejarige een half uur rustig rijdt, is hij doodop en was dat zware arbeid. Voor een goed getraind paard is dat lichte arbeid. Dus kijk naar je paard. Is hij pompaf als hij op stal komt was het zware arbeid Clown

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:36

Nee hoor, ze is helemaal niet pompaf. Ze recupereert na een stevige galopsessie in enkele minuten, zelfs na al dat werk. Da heeft me al eens aangeraden endurance te gaan rijden, owv haar uithoudingsvermogen. Maar helaas, dat is nooit ergens bij ons in de buurt, en er zelf op uit trekken is moeilijk owv veel betonwegen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:40

Moe rijden moet nooit je doel zijn als je met een paard aan de slag gaat.

Als je paard teveel energie heeft dan zou je eerder kunnen kijken of je minder krachtvoer kunt voeren of haar meer buiten kunt laten lopen ipv dat je heel lang gaat rijden.

Uiteindelijk krijg je door lang rijden alleen maar meer conditie (en het klinkt alsof die van jou een hele goede conditie heeft).

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:45

Weer gelijk! Maar mijn merrie gaat elke dag 5 u op wei, en loopt nog eens 4 u in een paddock. Ik rij haar gewoon graag "moe" omdat ze dan veel meer ontspant en 'vrolijker' is, raar hé. En ja, ze heeft een hele goede conditie! En ik vergroot dat alleen maar door het lange rijden ... kweet het ...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:52

Hoeveel en wat voer je haar?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:57

Het is een volbloedmerrie van 12 jaar. Per dag krijgt ze 2kg nature's best (onderhoudsmuesli v Pavo), onbeperkt hooi en weidegang (maar gras stelt nu nog niets voor). Minder kan ik haar echt niet geven,heb ik al geprobeerd maar dan heeft ze echt te weinig vlees op de ribben en voelt ze zich ambetant

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:00

Hummm, dat klinkt inderdaad niet als teveel voeren ofzo Scheve mond

Daar zou ik niets aan veranderen inderdaad.

Lastig hoor Scheve mond

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:07

Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat de arbeid voor jou paard lichte arbeid is. Voor een ander paard zal het dan weer te zwaar zijn maar elk paar verdiend een individuele aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:55

Is je paard gelukkig met dit schema? Ziet ze er goed uit, glimt haar vacht? Hoe kijkt ze uit haar ogen? Is ze vrolijk? Zo ja, dan is dit voor jouw paard geen licht, gemiddeld of zwaar werk, maar perfect werk! En ik denk dat dat het belangrijkste is om te weten!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:00

Waar ik ga rijden hebben we heel gemakkelijk licht geïnstalleerd boven de piste, zo kun je 's avonds nog snel even longeren (halster/kaptoom omgooien, eventueel hulpteugeltje, ben je in een uurtje vanaf), mss is dit een idee?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:29

poes schreef:
Waar ik ga rijden hebben we heel gemakkelijk licht geïnstalleerd boven de piste, zo kun je 's avonds nog snel even longeren (halster/kaptoom omgooien, eventueel hulpteugeltje, ben je in een uurtje vanaf), mss is dit een idee?

Dat zou inderdaad een oplossing zijn ... als ik een piste had! Helaas dus niet ... Huilen
Moet min. een half uur de baan op alvorens tot een piste te geraken, en vervoer heb ik ook niet (ook geen mogelijkheid tot).

Mijn paard is tevreden na haar werk ... het is een heel nerveus type en als ze goed gewerkt heeft (ik oefen nu veel op
ontspanning, voorwaarts-neerwaart, niet onder mij uit lopen, beheerste galop bij buitenritten, ...) dan kijkt ze heel zacht
en content (bij het vertrek is dat puur nerveus).

Ze glimt heel mooi, ziet er eigelijk heel goed uit. Probleem is een beetje dat ze al 12 is, maar tot vorig jaar niet meer kende dan een binnenbak en haar stal ... wei, rollen, ed, dat mocht niet ...
Ze diende voor concours, maar owv haar nerveuse karakter heeft de vorige eigenaar haar verkocht