Hulpteugel erbijpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Hulpteugel erbijpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:56

Het zit zo..

Ik heb sinds een half jaar een paard. Een echte dondersteen wat betreft buitenrijden. Ze gooit sinds vier maanden haar hoofd in de lucht en is ''overal'' bang voor (Zelf een blaadje wat voorbij vliegt) En als ze iets "engs'' ziet dan probeert ze zo gauw mogelijk om te keren. Ik krijg haar met geen mogelijkheid langs dat enge heen. En wat me opvalt is dat ze op de terugweg niks eng vind. Ze gooit ook haar hoofd hoog de lucht in zodat ik haar minder goed onder controle heb. Als ik een drafje wilt maken dan gaat ze zo mega hard dat ik haar bijna niet meer hou. (Ook in de bak) Ik moet haar echt moe maken voordat ik fatsoenlijk kan dressuren. Ze crost echt de bak door. Zowel in de bak als buiten.

Nou hoor ik van meer mensen dat ik mischien een martingaal moet gebruiken. Maar ik wil niet gelijk een hulpteugel erbijpakken.. No Cheer Wat vinden jullie??

Vjestagirl

Re: Hulpteugel erbijpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:59

Ik zou les nemen... Dat werkt veel beter, en is een oplossing en geen verbloeming van het probleem

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:00

een martingaal werkt alleen als ie z'n kop omhoog trekt dus als je paard zelf laag blijft werkt ie niet in, kan buiten zeker een prima steuntje zijn, heb je wel les? Dit omdat je zegt dat ie het in de bak ook doet. Dan zou ik het met je instructrice bespreken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:00

Vjestagirl schreef:
Ik zou les nemen... Dat werkt veel beter, en is een oplossing en geen verbloeming van het probleem

mooi gezegd ! helemaal mee eens dus, je heb wat hulp nodig in de vorm van goede instructie, succes

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:03

Ik heb les.. Maar me instructier zegt dat ik hem eerst goed moe moet maken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:04

Het fijnste buitenrijpaard is een goed gereden dressuurpaard. De tip van goed les nemen is zeker goed.
Maar ik zou er geen probleem van maken om hier even een hulpmiddel bij te pakken, onder begeleiding dan. Zeker met het buitenrijden want dit truukje kent ze nu. Maar ik zou eerst zorgen dat je in de bak meer controle hebt en dan pas weer gaan buitenrijden.

Uhh, de opmerking van je instructeur vind ik wat vreemd. Als het om zuiver frissigheid gaat kun je misschien beter even longeren of losgooien voordat je erop gaat.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:05

garny95 schreef:
Vjestagirl schreef:

mooi gezegd ! helemaal mee eens dus, je heb wat hulp nodig in de vorm van goede instructie, succes
Idd! Ik denk dat ze te veel energie heeft, misschien zou je haar voor het rijden eens kunnen longeren, zodat ze het ergste al kwijt is.
Ik zou niet meteen naar een hulpteugel grijpen. Succes ermee! Ja

Edit: iemand was me voor Knipoog

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:05

garny95 schreef:
Vjestagirl schreef:

ben ik ook volledig met eens.
Je zou mijn paard in het begin eens moeten gezien hebben. kop in de lucht, voor alles bang, trippelen, omdraaien, een half uur op een plaats blijven kijken. Maar met veel geduld, schriktraining, leren luisteren op de hulpen, grondwerk, aan de hand met wandelen is het ons gelukt en doen we nu buiten wandelingen van 15 kilometer! En we hebben nooit een hulpteugel gebruikt
alleen nu is ze bang van binnen in een piste te rijden Vork . weer iets om op te oefenen Tong uitsteken
veel succes

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:07

Beaux schreef:
Het fijnste buitenrijpaard is een goed gereden dressuurpaard. De tip van goed les nemen is zeker goed.
Maar ik zou er geen probleem van maken om hier even een hulpmiddel bij te pakken, onder begeleiding dan. Zeker met het buitenrijden want dit truukje kent ze nu. Maar ik zou eerst zorgen dat je in de bak meer controle hebt en dan pas weer gaan buitenrijden.

Uhh, de opmerking van je instructeur vind ik wat vreemd. Als het om zuiver frissigheid gaat kun je misschien beter even longeren of losgooien voordat je erop gaat.

Ik bedoel met ''moe maken'' dan ook veel overgangen rijden figuren etc..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:10

Beaux schreef:
Het fijnste buitenrijpaard is een goed gereden dressuurpaard. .

Ik zou het eerder noemen een paard dat goed reageerd op de hulpen en dat meer gewoon is dan enkel de binnenpiste. Want je staat daar met je perfect gereden dressuurpaard dat nooit buitenkomt, dat volledig angstig wordt(zo'n situaties heb ik al genoeg gezien)!! Dan helpt het niet hoor de hulpen alleen..

Toen ik ons paard gekocht had, reden we enkel in de binnenpiste. Nooit met buitengewandeld of laat staan aan de hand buiten.. Geloof me vrij, het was geen gemakkelijke opgave haar eraan gewend te doen raken.
Nu ze aan huis staat, loopt ze altijd buiten, en rijden we nooit meer in binnenpiste, enkel als we les hebben

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:10

maar je moet een paard niet 'moe' moeten maken voordat je er fijn mee kan rijden...

Ik zou geloof ik eens kijken of je een andere instructeur kan vinden. En, (wat bij die van mij perfect werkt) is samen naar buiten toe.

Het Probleem met hulpteugels, strengere bitten enz is, dat je er snel aan vast zit, omdat het eigenlijk alleen maar het probleem verbloemen is. Tuurlijk, hij kan zijn hoofd niet meer omhoog gooien, maar de reden dat hij het doet blijft. Daar kun je dus beter aan werken...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 13-03-08 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:12

Ik denk dat het een soort leiderschapsprobleem is. Het paard hoort naar jou te luisteren en jou te vertrouwen.
Voordat je controle hebt in de bak, zou ik niet naar buiten gaan - dat is gewoon ontzettend link (voor jou, het paard en voor derden).

Naast les voor het rijden, is les in grondwerk een goed idee. Daarmee krijg je de verhoudingen weer duidelijk.
Daarnaast moet je er zeker van zijn dat het zadel super goed past en het paard geen klachten heeft (tanden, nek/rug e.d.).

Hulpteugels heb je in dit geval denk ik erg weinig aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:15

komt je paard veel buiten in de wei/paddock? of staat hij veel op stal. Dan zou je de meeste frisheid wel eruit kunnen longeren misschien.
krijgt hij veel voer? misschien dat hij daardoor te veel energie heeft?
succes!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 08:02

Vjestagirl schreef:
maar je moet een paard niet 'moe' moeten maken voordat je er fijn mee kan rijden...

Ik zou geloof ik eens kijken of je een andere instructeur kan vinden. En, (wat bij die van mij perfect werkt) is samen naar buiten toe.

Het Probleem met hulpteugels, strengere bitten enz is, dat je er snel aan vast zit, omdat het eigenlijk alleen maar het probleem verbloemen is. Tuurlijk, hij kan zijn hoofd niet meer omhoog gooien, maar de reden dat hij het doet blijft. Daar kun je dus beter aan werken...

De reden dat hij zijn hoofd omhoog doet is omdat hij zo nieuwsgieris is van alles en van zo veel dingen schrikt.(Om de raarste dingen) Ik kan niet elke x met iemand naar buiten toe... Tong uitsteken Me instructeur is prima. Ik ben al zo veel verder gekomen wegens haar.

juval schreef:
komt je paard veel buiten in de wei/paddock? of staat hij veel op stal. Dan zou je de meeste frisheid wel eruit kunnen longeren misschien.
krijgt hij veel voer? misschien dat hij daardoor te veel energie heeft?
succes!

Hij staat in een in/uitloop stal. Hij krijgt 1 volle schep bix en 2 plak hooi. Normaal voor een groot paard.. Idd longeren is wel een idee!

Lise81 schreef:
Ik denk dat het een soort leiderschapsprobleem is. Het paard hoort naar jou te luisteren en jou te vertrouwen.
Voordat je controle hebt in de bak, zou ik niet naar buiten gaan - dat is gewoon ontzettend link (voor jou, het paard en voor derden).

Naast les voor het rijden, is les in grondwerk een goed idee. Daarmee krijg je de verhoudingen weer duidelijk.
Daarnaast moet je er zeker van zijn dat het zadel super goed past en het paard geen klachten heeft (tanden, nek/rug e.d.).

Hulpteugels heb je in dit geval denk ik erg weinig aan.

Het zadel enzo past allemaal prima.. Is pas nog naar wezen kijken. Ik zat eerlijk gezegd ook aan een soort leiderschap te denken. Hij kan soms zo bazig zijn Haha! Ik ben nu ook bezig met vrijheidsdressuur.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:10

Mischien is het voor buiten een idee om gewoon met je paardje te gaan wandelen, zo leert ie dat het buiten helemaal niet eng is en dat ie zich buiten kan ontspannen...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:16

3lsk3 schreef:
Mischien is het voor buiten een idee om gewoon met je paardje te gaan wandelen, zo leert ie dat het buiten helemaal niet eng is en dat ie zich buiten kan ontspannen...

dat is niet met elk paard zo'n goed idee, die van mij ben ik goed de baas als ik erop zit maar ernaast? Wat als ie zich losrukt?

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:37

Citaat:
dat is niet met elk paard zo'n goed idee, die van mij ben ik goed de baas als ik erop zit maar ernaast? Wat als ie zich losrukt?

Tja kan je net zo goed zeggen wat als je er op zit en hij gaat er vandoor of werpt je er af beide gevallen gaat het om controle over je paard. Wandelen kan helpen (zeker als je wandeld met een longeerlijn zodat als hij wegschiet je nog een stuk lijn over hebt om hem terug te trekken.), maar dat helpt alleen als het paard echt schrikt van dingen. Dit verhaal lezend krijg ik gewoon het gevoel dat haar paard haar niet helemaal serieus neemt.

Ik ben het met jullie eens, eerst je paard onder controle dan pas naar buiten. Vooral omdat ze dit ook in de bak doet zou ik eerst hieraan werken en dan pas met haar op stap gaan, puur voor je eigen veiligheid.

Overgens kan ik me wel voorstellen dat als je paard de neiging heeft om zijn kop in de lucht te steken buiten dat je er een martingaal bijpakt (eventueel als 2e teugel), het kan er namelijk net even voor zorgen dat je de controle behoud als het paard een rare sprong maakt dit komt de veiligheid wel tengoede. Al geld voor alle hulpteugels je moet er mee om kunnen gaan, het is een hulpmiddel geen dwangmiddel, en dat het een tijdelijke oplossing moet zijn om je paard te leren dat hij ook buiten zijn hoofd laag moet houden, en het niet de bedoeling is om met hulpteugel te blijven rijden.
Ik snap de weerstand van veel mensen hier tegen hulpteugels omdat ze vaak worden misbruikt aan de andere kant heb ik ook gezien dat je sommige paarden met een hulpteugel dingen kan leren, waar je zonder hulpteugel maandenlang over aan het vechten bent, is is ten slotte voor het paard erg duidelijk dat hij zijn hoofd niet in de lucht moet gooien met een martingaal.
Laatst bijgewerkt door Rebtor op 14-03-08 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:39

Bomproof maken joh! Da's een van de leukste dingen die je kan doen met je paard. Schriktraining een paar keer per week, doe express allemaal enge dingen. Zet wapperende zakjes in de bak waar ze aan moeten wennen. Eerst bomproof in de bak, dan buiten wandelen en enge dingen opzoeken en pas daarna weer erop naar buiten Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:00

Wat ikzelf heb gedaan is, eerst gewoon lekker binnen een uur rijden en dan eerst een paar keer samen met een of meer superbrave paarden een stukje naar buiten gaan, dan heeft je paard steun aan de andere paarden en heeft ie niet echt energie meer om uit zijn plaat te gaan. Als dit een paar keer goed gaat kan je gaan uitbouwen, stukje draven enz en hoe vaker het goed gaat hoe minder lang je van te voren kunt gaan rijden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:31

Wat bedoelen jullie allemaal met een hulpteugel????????????

Ik zou een martingaal proberen en anders een paseoa teugel,
Net zoiets als een martingaal alleen zitten er ringetjes aan je teugel en de riempjes die van tussen zijn voorbenen vandaan komen door de ringetjes van het riempje wat om zijn hals zit. kan je met klipjes vastmaken aan de ringetjes van de teugels.

en indd goed les nemen dat is erg belangrijk! Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:42

@Kingsley2 ; alle teugels die anders zijn als een gewone dressuur of springteugel zijn hulpteugels, dus ook een martingaal, al werkt die alleen als het paard zijn hoofd te hoog optilt, martingaal is niet zo'n schokkende hulpteugel. Hulpteugels kunnen mits je ze goed gebruikt helpen om je paard iets aan te leren, meestal de hoofd/halshouding.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:54

maar dan kunnen jullie er toch beter bij zetten wat voot teugel (tiedeman, martingaal, passoa teugel, slofteugel)
Ik weet wat de werking is van een martingaal ,het werkt alleen niet voor alle paarden maar dat is met alles, dus als je iets lenen kan van iemand om het uit te proberen is dat erg handig.
En als iets goed werkt kan je het zelf aanschaffen.
sjorsie schreef:
@Kingsley2 ; alle teugels die anders zijn als een gewone dressuur of springteugel zijn h
ulpteugels, dus ook een martingaal, al werkt die alleen als het paard zijn hoofd te hoog optilt, martingaal is niet zo'n schokkende hulpteugel. Hulpteugels kunnen mits je ze goed gebruikt helpen om je paard iets aan te leren, meestal de hoofd/halshouding.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:30

De ts begint zelf over dat ze dacht aan een martingaal.
Volgens mij helpt geen enkele hulpteugel - en dus ook de martingaal - niet tegen een bang/vluchterig paard.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:34

Beaux schreef:
Het fijnste buitenrijpaard is een goed gereden dressuurpaard.

Sorry, maar dit vind ik best een domme opmerking.. en een springpaard dan?? of een westernpaard.. westernpaarden zijn koeler in hun hoofd dan iedereen denkt..

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:44

In dit geval zou je eventueel een thiedemann teugel kunnen gebruiken... ik heb net zo'n paard gekocht waar ook nog eens een gigantische onderhals op zat! En op dit moment rij ik alleen een buitenrit en rij ik alleen in een bak als ik les heb.
Dat heb ik bereikt door veel op ontspanning te rijden en wel de leider te blijven... (en de thiedemann heeft mij daarbij geholpen) Wat bij ons wordt gezegd: 'het cowboy-gevoel' jij moet het paard blijven rijden en je moet niet het paard jou laten hobbelen... Zet hem aan het werk (wel naar zijn niveau) en blijf concequent! Hou de aandacht bij jou!
Ik hoop dat ik je hier een klein beetje mee heb kunnen helpen, natuurlijk is goede begeleiding erg belangrijk en zoek geen gevaarlijke situaties op!