scherp op het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

scherp op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 17:27

Ik ben al enige tijd bezig met mn paard scherper maken aan het been,
dit doe ik als volgt:

een keer drijven, geen reactie tweede keer een tikje er bij
dan schiet mn paard even naar voren en sukkelt ze verder in het tempo waar we gebleven waren.

verder probeer ik veel overgangen te rijden. veel stap naar draf, draf naar stap.
Ik merk alleen nog niet veel verbetering.
Zou het kunnen dat ik het verkeerd aanpak?

Welke manieren gebruiken jullie voor het scherper maken?

Ik rijd zonder sporen en met klein zweepje.

benangelique

Re: scherp op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:28

les?
heb je naar je handhouding gekeken? staat je hand voldoende toe of alleen als je haar naar voren zet?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:30

Schijnovergangen! Van draf bijna naar stap en dan weer vooruit! En dit ook in de stap (bijna stilstaan) en natuurlijk ook in de galop!

Succes

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:39

Probeer bij het rijden van overgangen te zorgen dat je hand het paard ook naar voren toe laat. Vaak zie ik mensen met een zweepje rijden die na 1x drijven een tikje geven(prima!) Lachen . Hierbij hebben ze in 1 hand de teugels en in de andere de zweep. Daardoor zijn ze teveel bezig met én de teugels én de zweep vasthouden. Hierdoor vergeten ze 'ruimte' te maken voor het paard om naar voren te kunnen, gaat het paard eenmaal naar voren trekken ze aan de teugels omdat ze uit hun evenwicht raken want ze zijn nog bezig met de zweep. Gevolg daar weer van is dat het paard weer langzaam gaat lopen. Pfoe warrig verhaal?! Frusty Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Het is een prima oefening en na wat tijd daarin gestopt te hebben in combinatie met schijnovergangen moet het goed komen! Succes! OK dan! Doei!

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:05

Let op dat je zeker weet dat je paard niet sloom is vanwege gezondheidsredenen.
Ga alles na water, voeding, en controleer de uiterlijke conditie van je paard sluit alles uit en blijkt dit allemaal ok dan probeer een aantal dingen uit waarop je paard eventueel kan gaan reageren zoals inderdaad overgangen, afwisseling in de training en zelf consequent blijven rijden Whoosh!

Succes

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:07

Heel veel schijnovergangen rijden. Van draf naar bijna stap en dan weer voorwaarts wegdraven. Dit natuurlijk niet heel de tijd doen want dan krijgt hij het foefje door. Dus ook een keer echte overgang maken naar de stap, 2/3 passen stappen en weer wegdraven. Ook veel schakelingen rijden, voorwaarts draven en weer terug (dit kan ook in stap of galop). Probeer consequent te zijn met je been, niet luisteren? Tik met de zweep erbij. Zorg er ook voor dat je heel de tijd in jou tempo rijd en niet het drafje wat je paard het liefts wilt.

Succes

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:12

soms is een lange zweep dan makkelijker.
je kunt je paard dan bij geen reactie makkelijker op haar buik tikken net achter je been
ze kan zo makkelijker de link leggen.
even ter verduidelijking de ts had het over tikjes. slaan of meppen op de buik is niet erg handig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:23

doerakje schreef:
een keer drijven, geen reactie tweede keer een tikje er bij
dan schiet mn paard even naar voren en sukkelt ze verder in het tempo waar we gebleven waren.

Been
Geen reactie
Tik
Paard schiet naar voren
Paard valt terug
> dit is het nu, klopt? <

Opletten dat je zelf de voorwaartse beweging niet blokkeert in de hand iig.
Als je dit niet doet, zodra je paard gelijk weer terugkomt gelijk nog eens bijtikken. Desnoods maak je drie rondjes in volle galop door de bak terwijl je eigenlijk bezig was met aandraven, maar je paard MOET naar voren gaan denken. Liever veel te voorwaarts (dat is braaf, paard geeft reactie!) dan steeds terugvallen.
Daarna nog eens de overgang (of wat dan ook) maken, en oefenen tot je paard op je been weg is.

Alle goede reacties voorwaarts uitgebreid belonen.