Opstandig paard met buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiekiiY

Opstandig paard met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:44

Heey allemaal.

Ik heb nu sinds 3 kwart jaar een super leuke eigenwijze belgische warmbloed waarmee ik verplicht ben om buiten te rijden (geen bakken aan huis)
Dat vind ik helemaal niet erg want vind niets fijner dan buitenrijden.
In het begin was mijn paard heel opstandig, vond alles eng, bokte stijgerde.
Op een gegeven moment ging het super. Ik durfde alleen met m naar buiten en af en toe schrok hij eens.
Vind ik persoonlijk geen probleem want daar is het een dier voor.
Nu is hij sinds een maand weer opstandig en staat als ik ga rijden eerst allemaal te bokken en te springen.
Na harde aanpak gaat het wel beter maar ik kom niet verder dan rijden op de akker.
Als ik verder naar buiten wil springt hij de hele tijd weg en draait onverwachts om.
Wat kan ik het beste doen? verkopen is geen optie want het is echt een leuk paard en zijn karakter is heel zachtaarig.

Groetjes!

Isab

Re: Opstandig paard met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:46

Oefenen met een rustig, makkelijk paard erbij ?

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:47

Isab schreef:
Oefenen met een rustig, makkelijk paard erbij ?

Dan doet hij het wel minder maar het probleem blijft Knipoog

Isab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:51

zou het toch voorlopig zo proberen al is het maar voor jouw eigen veiligheid en vertrouwen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:56

Inderdaad met een ander braaf paard buitenrijden. Maak het ook leuk voor hem; laat hem af en toe een plukje gras eten. Hou ook goed in de gaten of het paard opstandig is of bang, want als je hem doorpakt als hij bang is, daar wordt hij niet beter van, maar eerder lastiger.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:11

Is hij je niet aan het uitproberen? Of is hij echt bang?
Bij het eerste mag je echt wel streng zijn, maar anders zou ik het idd nog even een poosje rustig aan doen met een ander paard erbij. Is misschien wat lastiger, maar als je het dan rustig opbouwt (jouw paard voorop en dan het ene paard even laten staan terwijl jij een klein stukje alleen verder gaat, en dat stukje elke dag wat groter maken), gaat het misschien beter. Iig succes ermee! Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:13

het kan ook aan het weer liggen.
tuig enzo past allemaal goed?

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:35

was ook bij mij het probleem. mijn pony wilde steeds terug naar huis daar stond een andere pony. misschien is het wat om met een ander pony/paard samen te gaan rijden. of vragen of iemand met de fiets mee wil gaan.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:13

Anders stap je af als je paard niet verder wil, loop je een par meter (als ie je dan wel volgt) en stapt weer op. Bij vrij veel paarden werkt dit.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:17

3lsk3 schreef:
Anders stap je af als je paard niet verder wil, loop je een par meter (als ie je dan wel volgt) en stapt weer op. Bij vrij veel paarden werkt dit.

Dit zou ik dus niet zo snel doen. Zeker niet als je paard al zoveel en snel schrikt. Hij is bang en opgewonden, jij wilt rustig afstappen met het afstappen draait hij door, je voet blijft in de beugel hangen en met weer opstijgen hetzelfde.

Nee ik zou toch achter de oorzaak proberen te komen en veiligheid voor je paard en jezelf!!!

Succes