Stijf op rechterzijde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Stijf op rechterzijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:23

Sinds een maandje rijd ik een nieuw paardje bij.
Even wat info:

Ras: Connemara
Leeftijd: tussen 12-15 jaar
Geslacht: merrie
Karakter: Kan ik niet heel veel over zeggen, maar weet wel dat het een erg kalm beestje is en erg berijd is om mee te werken.

Probleem:

Tegelijkertijd rijd ik een 21 jarige merrie, die aan het begin van het rijden ook wat stijf is. Maar als ze eenmaal warm gestapt is, is hier geen sprake meer van.
De connemara merrie heeft last van een bepaalde artrose, waardoor ze geen scherpe
wendingen mag maken.
Als ik haar linksom rijdt, is er totaal geen probleem. Stap, draf en galop gaan perfect.
Maar zodra ik rechtsom ga, merk ik dat ze wat
ongelijk gaat lopen. Ze loopt niet soepel door de bochten, waardoor ik vaak op de buitenkant wordt geduwd.
Als ik in draf hiermee goed losrij, gaat dit na tijdje wel aardig.
De galop is een ramp.. Ik word helemaal op
de buitenkant geplaatst en het paard valt naar binnen. Ze krijgt gewoon geen goede bocht gemaakt en gaat als een plank op de volte. Hierbij neemt ze ook een aardig tempo aan.

Wie heeft er tips voor mij om haar soepeler te krijgen?

Vie

Re: Stijf op rechterzijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:09

[PP] -> [RT-P]

lovemangga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:23

Veel overgangen, voltes, slangenvoltes, stelling vragen, ook op de andere hand natuurlijk.
Zit met het zelfde probleem.
succes ermee

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:24

lovemangga schreef:
Veel overgangen, voltes, slangenvoltes, stelling vragen, ook op de andere hand natuurlijk.
Zit met het zelfde probleem.
succes ermee

Oki, thnx!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:29

Ik denk dat het een probleem van recht gericht zijn is.
Je paard heeft een makkelijke en een moeilijkere kant (net als dat mensen links- en rechtshandig zijn) en wil het liefst op die kant lopen. Wanneer dit niet gaat zal hij allerlei trucjes gaan bedenken om toch die makkelijke kant te gebruiken en de moeilijke kant te ontlasten.
Als het paard naar binnen valt op de volte dan ga jij automatisch naar buiten hangen omdat je (onbewust) denkt dat je hem hiermee weer rechter laat lopen. Maar dat is helaas niet zo. Het paard kan op die manier juist profiteren van jou omdat hij daardoor zijn moeilijke kant ontlast (op de volte rechtsom valt hij dus naar buiten en op de volte linksom naar binnen, in het geval van een paard dat rechtsgebogen is en dus links sterker is).
Gewoon rechtop blijven zitten en veel buigingsoefeningen doen als slangevoltes en afwenden, waarbij je probeert hem niet weg te laten vallen over een van de schouders zonder zelf tegenwicht te gaan bieden door naar buiten te gaan hangen Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:35

ik denk dat je het wel voorzichtig moet aanpakken zeker omdat je aangeeft dat er fysieke beperkingen aanwezig zijn.
belangrijk is om te weten waar de atrose precies zit zodat je kan bepalen wat haalbaar is.
probeer in ieder geval lekker grote wenidingen te rijden en buigoefeningetjes te doen.
de wendingen (voltes e.d.) kun je geleidelijk aan gaan verkleinen en weer vergroten.
Maar ga niet te ver, want het vluchtgedrag is toch duidelijk een teken dat je paard ergens last van heeft.
wat een goede oefeningen is om op de makkelijke kant contrastelling te rijden en contrabuiging, rechtrichten en dan weer omstellen etc.

succes!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 10:41

Oki, dit zijn goede tips!

Ik ga er zeker mee aan de slag!