Relatie been/hand (gas/rem).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Relatie been/hand (gas/rem).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 09:35

Hier ben ik erg benieuwd naar, hoe stemmen jullie been en hand op elkaar af? Geven jullie been als je een ophouding maakt, of als je een overgang terug maakt? Of rijdt je volgens het 'been geen hand, hand geen been' principe?

Toke

Re: Relatie been/hand (gas/rem).

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:36

Altijd been bij overgang terug, zodat de motor vanachter wel blijft draaien Knipoog

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:38

Ik rijd meer met 'meer hand, meer been' principe denk ik. Meer met de hand inwerken kan, maar dan moet er ook meer been bijkomen. Dit betekend natuurlijk niet trekken van voren en schoppen van achter...

Bij overgangen terug ook been erbij.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 09:42

Toke schreef:
Altijd been bij overgang terug, zodat de motor vanachter wel blijft draaien Knipoog

Geef je in de auto ook gas bij als je afremt voor een stoplicht Knipoog ?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 09:47

Ik zal als ik straks wat tijd vrij kan maken (zit op m'n werk hè Schijnheilig ) even wat meer van mijn kant erop in gaan, misschien wel zo netjes aangezien ik dit topic begonnen ben Haha!!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:49

Remember schreef:
Toke schreef:

Geef je in de auto ook gas bij als je afremt voor een stoplicht Knipoog ?

Nee dan laat je hem uitrollen en trap je ook niet volledig de rem in...(dus geef je niet alleen een ophouding met je hand/zit, maar laat je de achterhand eronder 'rollen')

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:02

Bij elke overgang, of je nou in tempo verminder, versneld of een andere gang ingaat, ik hou altijd mijn benen erbij. Een auto is zo enzo geen paard dus de vergelijking vind ik niet kloppen en ja, ook van draf naar halt hou ik mijn benen erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:41

In principe nooit hand zonder been. Wel been zonder hand.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:43

Ik ben dus van mening dat je om activiteit te onderhouden geen been hoeft te geven. Een overgang terug zal ik dus ook zónder been rijden, maar als het paard impuls/activiteit verliest open ik mijn hand en zit en geef ik been om er voorwaarts weer uit te gaan en het later weer opnieuw te proberen. Ik ga dus niet tijdens 'het remmen' gas bij geven om de activiteit er weer in te rijden. Been is dus wel wakend en alert tijdens een overgang terug, maar 'ondersteunt' niet. Paard moet ook op ieder moment op de kleinste hulp voorwaarts gaan, en als ze daarop ingesteld zijn (oftwel, de impuls is in orde!!) zal de activiteit in een overgang terug niet afnemen, omdat het paard 'klaar staat' om er ieder moment weer uit te kunnen.

Bij het wegrijden naar bijv. een middendraf zie je ook heel mensen bijna aan de teugels 'hangen' omdat ze dan van mening zijn dan ze hun paard tegen de hand op rijden. Ik open juist mijn hand om het paard de mogelijkheid te geven voorwaarts te gaan, te verruimen in zijn pas en te verlengen in het frame. Dat wil niet zeggen dat mijn aanleuning dan ook direct lichter wordt, aangezien het paard in het voorwaartse ook die aanleuning weer opzoekt.

Wat mij ook heel veel opvalt is dat veel ruiters die hun paard een keer een grotere voorwaartse hulp geven (schop, tik) omdat ze niet reageren op de voorgaande kleine hulp, meteen het paard weer op de rem trekken als hij dan gaat. Als ik geen reactie krijg op mijn been, althans, niet de gewenste reactie, zal ik de hulp nogmaals herhalen maar dan groter en duidelijker en voor mijn part galopperen we dan 3x de bak rond, ik wil voorwaarts en geef dan ook de ruimte om voorwaarts te gaan.

Om het duidelijk te houden tegenover het paard probeer ik dus zo veel mogelijk tegenstrijdige hulpen te voorkomen (been geven terwijl je af aan het remmen bent dus, ik 'stop' dan eerst het remmen en geef dan been), en met zo min mogelijk hulpen zo consequent mogelijk te rijden. En daar hoort elke pas drijven niet bij

maykie schreef:
Een auto is zo enzo geen paard dus de vergelijking vind ik niet kloppen

Die vergelijking zou je overigens best eens kunnen gebruiken, je moet een paard ook als het ware op een 'cruise control' kunnen zetten, al is dat natuurlijk de ideale wereld, maar wel wat je na streeft Ja.

Ben er alleen nog láng niet hoor Vork , want het is verrekte moeilijk en heel anders dan hoe ik het altijd 'geleerd' heb (het principe van met je been naar je hand rijden is nog steeds hetzelfde, want je doet alles vanuit een voorwaartse drang, alleen de timing en combinatie van hulpen die je geeft is anders).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:47

Sonja schreef:
In principe nooit hand zonder been. Wel been zonder hand.

Ik maak bij bijv. doordrammen gerust een ophouding zonder been Ja, been impliceert 'hup vooruit' en dat is niet de bedoeling als je wilt stoppen. Komt het 'drammen' voort uit activiteit verlies en uit het zich in niet meer dragen en in de hand gaan hangen zal ik hand en zit weer openen om op mijn been weer voorwaarts te gaan, de impuls te herstellen en het nog een keer te proberen.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:45

Remember schreef:
Bij het wegrijden naar bijv. een middendraf zie je ook heel mensen bijna aan de teugels 'hangen' omdat ze dan van mening zijn dan ze hun paard tegen de hand op rijden. Ik open juist mijn hand om het paard de mogelijkheid te geven voorwaarts te gaan, te verruimen in zijn pas en te verlengen in het frame. Dat wil niet zeggen dat mijn aanleuning dan ook direct lichter wordt, aangezien het paard in het voorwaartse ook die aanleuning weer opzoekt.

Bij het wegrijden open ik inderdaad ook mijn hand, laat ze iets meer ruimte nemen, zodat ze zelf op zoek gaan naar de aanleuning.
Remember schreef:
Wat mij ook heel veel opvalt is dat veel ruiters die hun paard een keer een grotere voorwaartse hulp geven (schop, tik) omdat ze niet reageren op de voorgaande kleine hulp, meteen het paard weer op de rem trekken als hij dan gaat. Als ik geen reactie krijg op mijn been, althans, niet de gewenste reactie, zal ik de hulp nogmaals herhalen maar dan groter en duidelijker en voor mijn part galopperen we dan 3x de bak rond, ik wil voorwaarts en geef dan ook de ruimte om voorwaarts te gaan.

Om het duidelijk te houden tegenover het paard probeer ik dus zo veel mogelijk tegenstrijdige hulpen te voorkomen (been geven terwijl je af aan het remmen bent dus, ik 'stop' dan eerst het remmen en geef dan been), en met zo min mogelijk hulpen zo consequent mogelijk te rijden. En daar hoort elke pas drijven niet bij

Ben inderdaad ook van mening dat je niet iedere pas moet rijden, zo wordt een paard op den duur niet meer aan het been. Been (=Actie) vraagt om reactie, en komt er die niet, inderdaad wat cordater, en reageren ze dan heftiger als eigenlijk de bedoeling was, niet onmiddelijk remmen, want nu kreeg je toch reactie!!
Remember schreef:
maykie schreef:

Een auto is zo enzo geen paard dus de vergelijking vind ik niet kloppen

Die vergelijking zou je overigens best eens kunnen gebruiken, je moet een paard ook als het ware op een 'cruise control' kunnen zetten, al is dat natuurlijk de ideale wereld, maar wel wat je na streeft .

Een auto zonder cruise control moet je ook gas blijven geven, anders blijft ie ook niet lopen Knipoog

Been in overgang is voor mij ook voor de achterhand te blijven activeren, maar dient niet om in een bepaalde gang het paard in een constant tempo te houden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:54

als ze achterwaarts moet houd ik mijn benen extreem van haar af. als ze moet stoppen en stilstaan rem ik met mijn zit (ik ga iets achterover zitten. geef evt iets druk met teugels en houd mijn benen wel aan haar buik lichtjes.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:58

Toke schreef:
Een auto zonder cruise control moet je ook gas blijven geven, anders blijft ie ook niet lopen Knipoog

Flauw hoor Vork ! Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat als ik het paard in een bepaald tempo met een bepaalde activiteit laat lopen dat het paard dit zelf vast houdt, tót ik wat anders aan geef. Dus ook dat het paard de activiteit vasthoudt in een overgang terug, want dan wil ik alleen een 'versnelling lager' en wens ik geen verandering in de activiteit (impuls). Dus been is overbodig, en mocht het 'fout' gaan (impulsverlies, storing in aanleuning), los ik het eerst letterlijk voorwaarts op en dat doe ik niet tegelijk met de (tegenstrijdige) remmende hulp.

Toke schreef:
Ben inderdaad ook van mening dat je niet iedere pas moet rijden, zo wordt een paard op den duur niet meer aan het been. Been (=Actie) vraagt om reactie, en komt er die niet, inderdaad wat cordater, en reageren ze dan heftiger als eigenlijk de bedoeling was, niet onmiddelijk remmen, want nu kreeg je toch reactie!!

Toke schreef:
Been in overgang is voor mij ook voor de achterhand te blijven activeren, maar dient niet om in een bepaalde gang het paard in een constant tempo te houden.

Uit actie=reactie maak ik uit dat jij wilt dat je paard voorwaarts gaat op je been, hoe rijm je dat dan met been geven in een overgang terug? Dat is in mijn ogen namelijk tegenstrijdig. Hoe weet jouw paard wanneer je been wat betekent? Wanneer moet hij voorwaarts op je been, en wanneer alleen wat 'actiever'? Hoe duidt jij dat verschil aan?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:08

Remember schreef:
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat als ik het paard in een bepaald tempo met een bepaalde activiteit laat lopen dat het paard dit zelf vast houdt, tót ik wat anders aan geef.

Sluit ik me bij aan hoor! Maar kon het niet laten om dan even te reageren aangezien paarden vergeleken werden met auto's

Remember schreef:
Hoe weet jouw paard wanneer je been wat betekent? Wanneer moet hij voorwaarts op je been, en wanneer alleen wat 'actiever'? Hoe duidt jij dat verschil aan?

Voorwaarts gaat altijd gepaard met iets meer ruimte te geven vanvoor, zonder contact ineens volledig los te gooien.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:15

Hoe zeker is het eigenlijk dat een paard geen kaas kan maken van een drijvend been terwijl de hand een ophouding maakt?

Ik probeer zoveel mogelijk de ene hulp van de andere weg te houden. Maar kom er in overgangen terug en zijgangen nog niet aan het ene zonder het andere te gebruiken. Misschien mis ik de ervaring of vlugheid, of heb ik niet genoeg activiteit onder me. Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik heel fout of onbegrijpelijk bezig ben.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:06

Kelly_ann schreef:
Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik heel fout of onbegrijpelijk bezig ben.

Het gaat ook niet om goed of fout, en het lukt mij ook nog lang niet hoor om 'm op de 'cruise control' te krijgen Vork , maar ik streef er wel naar om zo min mogelijk te hulpen te gebruiken en de hulpen die ik geef zo duidelijk en consequent mogelijk over te brengen. En om het simpel te houden ga ik niet van mijn paard verwachten dat hij allerlei 'combinaties' van hand/zit en been onderscheidt, ook al zou hij dat misschien best wel kunnen. Waarom chinees gebruiken als het ook in Jip en Janneke taal kan zeg maar?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:11

ik ben bang dat ik met teveel hand zonder been rijd,niet goed maar meneer is vrij gevoelig aan het been,als ik teveel been geef word hij knettergek,leuk effect trouwens als er iemand op rijd die veel been geeft.....heb ik een keer geprobeerd,nooit meer,zij viel eraf en had een gebroken enkel.....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:13

De visie van Remember komt overeen met de trainingswijze van Sjef en Anky.
Ik vind het een erg logische gedachtengang, maar in de praktijk combineer ik een ophouding ook wel met een drijvende hulp.
Wel probeer ik deze automatische handeling (want dat is het inmiddels) wat af te leren.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:17

manie schreef:
Ik vind het een erg logische gedachtengang, maar in de praktijk combineer ik een ophouding ook wel met een drijvende hulp.
Wel probeer ik deze automatische handeling (want dat is het inmiddels) wat af te leren.

Klopt Ja. Ik ben er pas écht mee in aanraking gekomen en mee aan de gang gegaan (geprobeerd Clown ) toen ik een clinic van Theo Hanzon mee heb gereden en daarna ook bij hem gelest heb. Er ging echt een wereld voor me open qua logica, maar inderdaad, dat automatisme en dat ingebakken idee dat je geen hand mag gebruiken zonder been is verrekte lastig af te leren Bloos

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:28

Remember schreef:
manie schreef:

Klopt Ja. Ik ben er pas écht mee in aanraking gekomen en mee aan de gang gegaan (geprobeerd Clown ) toen ik een clinic van Theo Hanzon mee heb gereden en daarna ook bij hem gelest heb. Er ging echt een wereld voor me open qua logica, maar inderdaad, dat automatisme en dat ingebakken idee dat je geen hand mag gebruiken zonder been is verrekte lastig af te leren Bloos

Ik heb me hier ook wat meer in verdiept, maar vanuit een andere invalshoek.
Na jaren OHZ gereden te hebben zijn we een paar jaar geleden overgestapt naar het mennen.
Daarbij miste ik in het begin mijn beenhulp enorm. Het combineren van een drijvende en terugwerkende handeling is met mennen natuurlijk ook veel lastiger qua timing.
Ondanks het gemis van de drijvende hulp, liepen mijn menpaarden toch wel goede dressuurproeven.
Dit zet je aan het denken over je eigen automatismen OHZ.
Inmiddels heb ik ook weer een rijpaard en ik probeer hem nu met 'logische' hulpen te rijden.
Maar zoals gezegd, het valt niet altijd mee Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:31

Ben op zich wel nieuwsgierig...
Gebruik je wel eenzijdige beenhulpen in combi met hand?
Hoe doe jij dat eigenlijk als je merkt dat in je overgang naar halt een been 'achter' blijft? In dat geval geef ik dan nog een zetje met mijn been zodat hij dat been bijzet voor we stilstaan.
En als je b.v wil verzamelen en je paard komt te ver terug of verliest impuls? Geef jij dan gas om hem harder te laten lopen om even later opnieuw terug te rijden? Ofwel: heel kort achter elkaar gas en rem gebruiken?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:55

Citaat:
Gebruik je wel eenzijdige beenhulpen in combi met hand?

Ja, bijvoorbeeld in een (keert)wending (buitenteugel, (verplaatsing)buitenbeen), of om wat extra buiging te verkrijgen (binnenteugel vd hals en met binnenbeen, dus richting buitenschouder, hierop extra na laten geven). Belangrijk is dat het paard net zo snel 'zijwaarts' is voor de eenzijdige kuitdruk als 'voorwaarts' voor de tweezijdige druk, dus ook daar heel consequent in zijn.

Citaat:
Hoe doe jij dat eigenlijk als je merkt dat in je overgang naar halt een been 'achter' blijft? In dat geval geef ik dan nog een zetje met mijn been zodat hij dat been bijzet voor we stilstaan.

Ik corrigeer dat ook met mijn been, maar voor ik dat doe open ik wel mijn hand. Ik ga dus niet 'door met remmen' terwijl ik de hulp met mijn been geef. Dit wel alleen als ik echt al bijna stil sta, als ik eerder merk dat de overgang niet zo mooi gaat worden rij ik er helemaal uit. In een proef kan dat natuurlijk niet, maar thuis heb je alle tijd om 't goed te krijgen Ja

Citaat:
En als je b.v wil verzamelen en je paard komt te ver terug of verliest impuls? Geef jij dan gas om hem harder te laten lopen om even later opnieuw terug te rijden? Ofwel: heel kort achter elkaar gas en rem gebruiken?

Dan open je je hand/zit, je geeft inderdaad 'gas' om de voorwaartse drang/impuls weer op te wekken (hoeft niet meteen te betekenen dat hij harder gaat lopen!), de opgewekte voorwaartse drang kun je weer opvangen met je zit/hand. Dit kan elkaar in een fractie opvolgen Ja. Daarom is het ook zo belangrijk dat ze op de kleinste hulp voorwaarts gaan, zodat je maar 1 hulp hoeft te geven en dan weer 'blanco' bent zodat je evt. de volgende aanwijzing/correctie kunt geven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:58

manie schreef:
Ik heb me hier ook wat meer in verdiept, maar vanuit een andere invalshoek.
Na jaren OHZ gereden te hebben zijn we een paar jaar geleden overgestapt naar het mennen.
Daarbij miste ik in het begin mijn beenhulp enorm. Het combineren van een drijvende en terugwerkende handeling is met mennen natuurlijk ook veel lastiger qua timing.
Ondanks het gemis van de drijvende hulp, liepen mijn menpaarden toch wel goede dressuurproeven.
Dit zet je aan het denken over je eigen automatismen OHZ.
Inmiddels heb ik ook weer een rijpaard en ik probeer hem nu met 'logische' hulpen te rijden.
Maar zoals gezegd, het valt niet altijd mee Knipoog

Interessant dit! Ik ben helemaal niet thuis in het mennen maar volgens mij heb je dan alleen maar gas en rem toch? Of kun je nog op meer manieren inwerken vanaf de bok?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:22

Remember schreef:
Interessant dit! Ik ben helemaal niet thuis in het mennen maar volgens mij heb je dan alleen maar gas en rem toch? Of kun je nog op meer manieren inwerken vanaf de bok?

Ja Inderdaad alleen gas en rem.
Je hulpen zijn beperkt tot leidsels, zweep en stem.
Leidsel= rem,
Stem= kan beide rem en gas
Zweep= gas, maar ook functioneert voornamelijk als de benen van een ruiter. Dus begrenzen en buigen.

Juist het feit dat een menpaard met deze minimale hulpen ook alles kan heeft mij aan het denken gezet, over de 'overvloed' aan hulpen die je OHZ tot je beschikking hebt en dus vaak ook door elkaar gebruikt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:38

manie schreef:
Juist het feit dat een menpaard met deze minimale hulpen ook alles kan heeft mij aan het denken gezet, over de 'overvloed' aan hulpen die je OHZ tot je beschikking hebt en dus vaak ook door elkaar gebruikt.

Inderdaad, zo had ik ook nog nooit naar het mennen gekeken Haha! Bloos ! Denk dat je een heel mooi woord gebruikt met 'overvloed', want ik denk dat we over het algemeen met véél te veel hulpen rijden!