voorbereiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

voorbereiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:48

hallo,
Ik vind het altijd er lastig om mijn paard goed voor te bereiden, dus op een overgang, een volte, van hand veranderen... etc.

hoe bereiden jullie je paard goed voor op dat gene wat je van ze wil gaan vragen?

Kelly_ann

Re: voorbereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:51

Ik maak een halve ophouding, sluit mijn vuist even kort rond de teugel en/of knijp mijn bovenbeen even aan om hem alert te maken dat er wat gaat komen.

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:23

In het algemeen zorgen dat je paard goed voorwaards is en alert is op je hulpen (zijn koppie moet bij jou zijn) dat scheeld al meer dan de helft.

Dan als je een figuur wil gaan rijden goed kijken waar je heen wil gaan en daar heen rijden (zet voor jezelf al voor je het figuur inrijd punten waar je uit wil komen of een bocht wil maken). Eventueel als je een bocht om wil alvast een klein beetje meer stelling vragen. Met overgangen kan je je zit al een beetje aanpassen aan de overgang die je wil gaan maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:16

Ik bereid niet specifiek voor want ik wil dat mijn paard te allen tijde op mij let en attent is op wat ik vraag.
Hoeken en voltes ed bereid ik in de proef voor door hem van te voren iets schoudervoor te zetten -als ik eraan denk en tijd heb, ik ben een slordige proefrijder.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:24

Ik zorg altijd dat mijn paard op alles voorbereid is, rechte lijn rijden, hoeken in, voltes rijden etc... dus ben tijdens het rijden altijd bezig met alles.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:38

Maar hoe bereid je m dan voor maykie?

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:21

Rebtor schreef:
In het algemeen zorgen dat je paard goed voorwaarts is en alert is op je hulpen (zijn koppie moet bij jou zijn) dat scheeld al meer dan de helft.

Dan als je een figuur wil gaan rijden goed kijken waar je heen wil gaan en daar heen rijden (zet voor jezelf al voor je het figuur inrijd punten waar je uit wil komen of een bocht wil maken). Eventueel als je een bocht om wil alvast een klein beetje meer stelling vragen. Met overgangen kan je je zit al een beetje aanpassen aan de overgang die je wil gaan maken.
Hier ben ik het mee eens Ja Ik vraag zelf al van tevoren wat stelling bij een volte of gebroken lijn en zorg dat hij scherp is aan m'n binnenbeen.

Bij overgangen zorg ik eerst dat hij scherp is, en nageeflijk over zijn rug loopt. Dan geef ik een minimale hulp (stap-draf), en blijf aan de voorkant een klein beetje doorkneden. Reageert hij op mijn been, draaf ik door, zo niet: por erbij en overgang opnieuw. Van (draf-stap) zorg ik eerst dat hij scherp is en ontspannen loopt, dan ga ik rustig doorzitten. Eerst een poosje doorzitten terwijl hij nog steeds actief draaft, zodat hij op eigen benen blijft lopen en niet vertraagt/versnelt. Dan een kleine ophouding en mezelf lang maken, zodat het een vloeiende overgang wordt.

Dus: zorgen dat je paard scherp aan je been is, en nageeflijk loopt. Dan klein voorbereiden wat je wilt gaan doen (stelling vragen of doorzitten) en met een kleine hulp doen wat je moet doen. Niet te veel en te moeilijk gaan nadenken, houd het wel simpel! Succes ermee! Lachen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:39

dank je wel! daar kan ik wat mee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:45

constant afwisselen van alles dus zorgen dat hij constant op moet letten?