voorwaartser willen hebben...!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amnesia

voorwaartser willen hebben...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 21:26

Hallo, Ik zal kort even mijn probleempje uitleggen...
Ik heb een e pony die een trage spierontwikkeling heeft, een beetje traag karakter, liever lui dan moe, en best slap dus in zijn spieren...
Maar ik kan hem met rijden gewoon echt niet verwoortser krijgen...dat ie uit zichzelf loopt laat maar zeggen, op eigen beben, want ik heb af en toe de neiging om te pushen wat dus ook niet de bedoeling is omdat je hem dan juist zo in dat trage trekt...
Maar ik wil gewoon dat ie lekker voor me uit rijd en wat meer inzet in verruimen en springen...
want hij doet alles op zijn dooie gemakje en als ik even niet oplet staat ie bijna stil...je moet hem echt aan het werk zetten met moeite...
hij kan wel heel subtiel reageren met de hulpen en goede overgangen rijden maar om de expressie in de gangen eruit te halen lukt nog niet.. om hem bv te laten schakelen in tempo moet ik hem al vooruit schoppen omdat hij blijft steken in zijn niet al te enthousiaste basistempo...
het kan natuurlijk ook zijn dat ie er nog niet klaar voor is maar ik ben nu al een jaar aan het trainen en vind het onderhand eens tiojd worden..

hoe krijgik hem wat expressiever? iets meer uistraling en lol in zn werk...
want ik heb liever een pony die ik in moet houden...hem moet ik zo pushen...
aub wat tips om een manier te verzinnen om bv al te schakelen en uitzichzelf voortwaarts te maken, dat hij gewoon zelf wil en niet ik...dat we richting het‘ik moet hem inhouden’ zitten
groetjes mira

Up_to_Date

Re: voorwaartser willen hebben...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:29

Krijgt ie wel voldoende voer waar ie de energie uit kan halen?
Misschien wat haver geven?
Heb je wel eens met een zweepje gereden? Zodat je hem bij kan tikken als ie niet op je been reageert.
Hoe oud is ie?
Heeft ie wel voldoende conditie?
Wat doet ie zoal in een week?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:29

duppelpost. kik tem

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:30

wat je ook niet moet krijgen is van.. wil je niet lieffiej dan doe je dat toch niet?? zo ging ik ook een tijdje met een pony om, uiteindelijk na een paar lessen van een instructeur die de hele tijd zei Lys 2x geen reactie tikje! en het ging beter! hij reageerde mooi en werd ook actiever maar aangezien die van jou ook '' medisch'' geneuzel heeft geen idee of dat helpt? miss kleine sporen ( kleine stompjes) om net iets meer door te kunnen drukken??

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:31

ikenindi schreef:
duppelpost. kik tem

Heb ik ook gedaan met haar andere topic.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:33

whahaha nahja dan moeten ze maar zien welke ze sluiten;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:43

mijn paard is ook niet voorwaarts. Ik rijd hem met een zweepje en ga dan schakelen, als hij niet reageert een tik met de zweep die hij voelt! en waar hij ook reaactie op geeft. dat de hele tijd blijven doen tijdens veschillende figuren en overgangen....met het uur gaat de mijne dan beter reageren.

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:46

Ik heb een tijdje gehad dat mijn paard wat futloos was en toen wat slecht op mijn hulpen reageerde heb toen power en plus mix (van havens of pavo geloof ik) gegeven, hij ging weer als een raket ROFL Dit help trouwens ook heel goed om spieren op de bouwen. Bij een paard van een vriendin van mij werkte het ook heel goed.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:47

ik heb het ook met mijn paard
ik geef meestal een tikje, niet hard maar even dat ze weet dat z door moet lopen. het gaat nu alweer een stuk beter dan eerst. iets meer biks ofzo erbij kan ook helpen.

als je dat met een zweepje doet moet je wel opletten dat ze de hele tijd door loopt en niet laten vertragen en dan niets doen als ze langzaam gaat.

ik heb er ook een klein spoortje bij, dat helpt wel..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:47

En daarbij ligt ook nog eens het probleem op de loer, wanneer je je paard continu aanspoort bij elke pas, reageert ie straks écht niet meer op je been.
Of je moet wel zó hard schoppen.. En dat is ook niet wat TS wil.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:49

Zoals eerder gezegd, krijgt je paard voldoende voer?
Is hij in de wei ook zo lusteloos? Heb je wel eens een DA er na laten kijken/bloedprikken. Misschien is er medisch wat aan de hand.

Een ander klein vraagje, als jij aandrijft, wat doe je dan met je handen?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:52

ik lees even mee, want ik heb dit probleem ook.
ik denk dat het misschien wel gewoon aan het karakter van sommige pony's ligt, want mijn pony krijgt zat eten (te veel) heeft genoeg energie, alleen hij loopt het liefst langzaam..

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:53

Ik zou idd ook voor de zekerheid een dierenarts laten kijken, je weet maar nooit. Het zou toch zielig zijn als hij iets onder de leden heeft.....

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:09

Up_to_Date schreef:
Krijgt ie wel voldoende voer waar ie de energie uit kan halen?
Misschien wat haver geven?
Heb je wel eens met een zweepje gereden? Zodat je hem bij kan tikken als ie niet op je been reageert.
Hoe oud is ie?
Heeft ie wel voldoende conditie?

hij krijt voldoende voer...sprotbrok...en granenmix
ik zal eens haver proberen
ol rij altijd met zweep of spoortje...
hij is 5 jaar,....een heel rank beestje.
hij heeft een topconditie...we maken wel eens ritten van 35 km!!!
ik doe maandag longeren...dinsdag dressuur of springen, woensdag dressuur of springen, donderdag soms rust, vrijdag half uur dressuur les...zaterdag buiten rit zondag buitenrit...

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:11

Lys_ schreef:
wat je ook niet moet krijgen is van.. wil je niet lieffiej dan doe je dat toch niet?? zo ging ik ook een tijdje met een pony om, uiteindelijk na een paar lessen van een instructeur die de hele tijd zei Lys 2x geen reactie tikje! en het ging beter! hij reageerde mooi en werd ook actiever maar aangezien die van jou ook '' medisch'' geneuzel heeft geen idee of dat helpt? miss kleine sporen ( kleine stompjes) om net iets meer door te kunnen drukken??

hij is heel ‘ongevoelig’ voor dat soort dingen...hij trekt er zich niks van aan...maar als ik misschien consequenter met de zweep ga werken...

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:12

Angel99 schreef:
Ik heb een tijdje gehad dat mijn paard wat futloos was en toen wat slecht op mijn hulpen reageerde heb toen power en plus mix (van havens of pavo geloof ik) gegeven, hij ging weer als een raket ROFL Dit help trouwens ook heel goed om spieren op de bouwen. Bij een paard van een vriendin van mij werkte het ook heel goed.

wauw...dat klinkt als muziek in de oren...maar dat is zeker duur spul..en moet dat van te vorenof na rijden...

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:14

mariska_emke schreef:
ik heb het ook met mijn paard
ik geef meestal een tikje, niet hard maar even dat ze weet dat z door moet lopen. het gaat nu alweer een stuk beter dan eerst. iets meer biks ofzo erbij kan ook helpen.

als je dat met een zweepje doet moet je wel opletten dat ze de hele tijd door loopt en niet laten vertragen en dan niets doen als ze langzaam gaat.

ik heb er ook een klein spoortje bij, dat helpt wel..

Ik moet als ik terugdenk idd wel consequent blijven met die zzweep...en contstant tempo aanhouden...
dankj

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:22

amnesia schreef:
Angel99 schreef:

wauw...dat klinkt als muziek in de oren...maar dat is zeker duur spul..en moet dat van te vorenof na rijden...

Nee, valt mee een grote zak( 20/25 kilo) kost ongeveer 11 euro je kan het gewoon bij je bix voeren, op de zak staat wel hoeveel je moet geven. Ik heb een groot paard geef hem 1 kilo bix en een halve schep power plus mix per keer, hij krijgt drie keer per dag bix en drie keer ruw voer.

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:46

Ik heb vanmorgen nog even op de zak gekeken het is power-plus mix van het merk Havens.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:07

amnesia schreef:
Up_to_Date schreef:

ik doe maandag longeren...dinsdag dressuur of springen, woensdag dressuur of springen, donderdag soms rust, vrijdag half uur dressuur les...zaterdag buiten rit zondag buitenrit...

Het kan ook teveel zijn hé?
Mijn paard zou écht niet vrolijk worden van zo'n week...
Dus aan de ene kant kan ik me wel voorstellen dat ze niet vooruit te branden is. Knipoog

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:12

Ook ik vind dat je teveel doet hoor met je paardje..is nog best jong..dus rustig aan...gelukkig doe je wel veel verschillende dingenzodat het niet uit verveling onstaat.. en ook als je ritten van 35 km maakt is dat best veel met zo'n trainingschema die jij hebt...
Misschien is het ook een handig om het bloed na te laten kijken bij de DA..

Persoonlijk zou ik een stapje terug nemen en wat rustiger aan gaan doen met je paard..
Succes
Laatst bijgewerkt door Loody op 11-03-08 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:21

Mijn merrie heeft dat ook gehad. Ik breng haar op het moment zelf niet meer uit, maar wat echt gewerkt heeft is de prestatiebrok van Subli voeren, regelmatig en afwisselend trainen en 1x in de week een buitenrit van een uur maken waarbij je alleen maar draaft, dus in principe geen stap tussendoor. Paard is nog nooit zo voorwaarts geweest, er zit haast geen rem meer op Knipoog
Echter wel oppassen met het voeren van prestatiebrok, dat kan al gauw te veel zijn. Ik weet niet of je intensief in de sport rijdt met je paard, maar als je prestatiebrok voert moet de energie er natuurlijk ook uitkunnen.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:35

Ik heb zelf ook zo'n slome duikelaar. Hoe ik hem weer scherp heb gekregen is door het volgende te doen:

Niet teveel drijven maar mooi je been laten afhangen. Als je reactie wil, geef je been. Reageert hij dan niet, dan kom je scherper in desnoods met behulp van een tik met de zweep. Zodra hij voorwaarts gaat dan gelijk weer been stil en niet door blijven drukken met je benen en vooral mooi meegaan met je hand zodat je hem niet belemmerd voorwaarts te gaan. Het maakt dan ook niet uit in welke gang hij voorwaarts gaat, als hij ineens aanspring in galop is dit ook de juiste reactie en moet je dit belonen. Je wil immers een voorwaartse reactie. Hoe meer je gaat zitten drijven, des te afgestompter raakt je paard. Hierin moet je elke keer dat je gaat rijden goed consequent in blijven. Anders heeft het geen nut en zal het zeker ook niet helpen.

Verder niet te lang blijven rijden. Een half uurtje goed werken is zat en las voldoende stappauzes in. Misschien is hetgeen je doet in een week ook iets teveel. Probeer daar beetje mee te experimenteren. Hetgeen je doet in een week klinkt mij best veel in de oren voor een 5 jarige. Je hebt haar als ik het zo lees zo'n 6 dagen per week aan het werk en op donderdag krijgt je paard dan misschien rust? Dus als hij geen rust krijgt dan zet je 'm een volle week aan het werk als i khet goed begrijp?

Mijn 5 jarige loopt op het moment meestal 4 dagen onder het zadel, een dag aan de longe (al dan niet met bijzet) en dan een of twee dagen stappen of los. De ene keer rijd ik hem 5 dagen en dan weer 4 dagen. Ligt er net aan hoe de week loopt en wat voor werk ik hem heb laten doen en of we wedstrijden of les hebben etc etc. Bovendien is het niet zo dat hij elke keer dat ik hem rijd heel zwaar aan het werk moet. Ik wissel dat af. Ik zet hem soms een dag flink aan het werk en de dag erna dat ik ga rijden doe ik bijvoorbeeld weer meer ontspannend en wat lichter werk. Zo blijft je paard het ook leuk vinden. Als je paard elke dag doodmoe op stal wordt gezet, wil het op een gegeven moment ook niet meer lopen.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:02

Abrahams schreef:
Ik heb zelf ook zo'n slome duikelaar. Hoe ik hem weer scherp heb gekregen is door het volgende te doen:

Niet teveel drijven maar mooi je been laten afhangen. Als je reactie wil, geef je been. Reageert hij dan niet, dan kom je scherper in desnoods met behulp van een tik met de zweep. Zodra hij voorwaarts gaat dan gelijk weer been stil en niet door blijven drukken met je benen en vooral mooi meegaan met je hand zodat je hem niet belemmerd voorwaarts te gaan. Het maakt dan ook niet uit in welke gang hij voorwaarts gaat, als hij ineens aanspring in galop is dit ook de juiste reactie en moet je dit belonen. Je wil immers een voorwaartse reactie. Hoe meer je gaat zitten drijven, des te afgestompter raakt je paard. Hierin moet je elke keer dat je gaat rijden goed consequent in blijven. Anders heeft het geen nut en zal het zeker ook niet helpen.

Zo heb ik het ook gedaan met mijn paard, die was ook niet voorruit te branden, reageerde niet op mijn been en zelfs niet op de zweep. Ik heb hem met zijn koppie omhoog laten lopen en héél véél (schijn)overgangen gereden. Het is zo belangrijk dat je consequent blijft, maar ook dat je paard beloont als hij goed op je hulp heeft gereageerd. Ik heb een maand zo moeten rijden en dat heeft me heel veel energie en doorzettingsvermogen gekost maar heb nu eindelijk resultaat! Hij is ontzettend goed aan mijn hulpen, als ik been geef schiet hij voorruit! Haha!

Succes!

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:06

Overgangen blijven rijden toch en afwisseling in waar?!!!