Wat vraagjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneM

Wat vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:34

Hallo,
Ik zit sinds kort (een half jaar) op paardrijden Lachen
Ik vind het echt helemaal tegek.
Maar mijn lerares op de manege geeft geen goed les.
Ik vind veel dingen erg moeilijk.
2 vooral:

- de gallop
- doorzitten.

Gallop:
Ik vind het erg moeilijk om in evenwicht te blijven.
Op Harvey (marnegepaard) Gaat het goed.
Maar op alle andere paarden, wil het niet.
Ik moet mijn teugels kort houden.
maar als ik dat doe, dan kan ik niet het zadel vasthouden.
Ik moet met 1 hand het zadel vasthouden, anders heb ik het idee dat ik val.
Maar de teugels kort houden, en je zadel vastpakken werkt niet.
Kunnen jullie mij misshcien uitleggen hoe je in galop gaat?
en wat je precies doet? Zodat het beter gaat?

Doorzitten:
Als ik ga doorzitten hobbel ik heel erg heen en weer.
Niet goed op het ritme. Ik krijg er dan buikpijn van.
Als ik 1 rondje rij, ga ik gelijk weer verder met lichtrijden.
Hebben jullie daar misschien nog tips voor?

Ik hoop dat hierdoor mijn lessen beter gaan. Lachen
Groetjes Lisanne

FjordFiesta

Re: Wat vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:08

Misschien geven ze op jou manege lessen aan de longe? Dat kan ik je aanraden, dan kun je je helemaal op je zit concentreren en hoef je niet te sturen. Zo kun je eerst leren zitten. Als je dan geleerd hebt zonder je vast te houden te zitten in draf en galop kun je weer meerijden met de les. Je zult zien dat het dan veel beter gaat.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:11

Ik denk dat je geduld moet hebben. Een half jaar is niet zo lang (zeker niet met 1 x per week rijden) en je hebt les dus je instructeur helpt je als het goed is bij dit probleem. (Zo niet, vraag het eens). Het is gewoon erg moeilijk als je veel dingen tegelijk moet doen als je nog niet goed zit. Namelijk goed blijven zitten, kijken naar andere mensen in de bak, paard aansporen en sturen en nog naar de instructie luisteren en uitvoeren. Ideaal zou zijn als je eerst aan de longe zitles zou kunnen krijgen!

Hier staat wat uitleg over de gangen:
http://www.vanmerlen.nl/Hulp%20&%20beenzetting.htm

Als je beter weet hoe het paard zijn benen verplaatst kan je makkelijker mee voelen en mee gaan in deze beweging.

Vaak is het zo dat wanneer je het idee hebt dat je gaat vallen dat je je bovenbenen aanspant. Hierdoor zit je minder stevig in het zadel. Voor je idee je lang maken (naar boven en naar beneden) en je binnenkant van je bovenbenen ontspannen kan helpen.
Maak je teugels op maat voordat je gaat galloperen.

Weet je zelf waarom het op Harvey goed gaat maar op andere paarden minder goed?

Dat de draf niet goed gaat is eigelijk het zelfde probleem. Iedere ruiter moet leren "onafhankelijk" te zitten. Dit betekend dat een deel van het lichaam ontspannen is en een deel ritmisch spant/onspant. Hierdoor wordt je lichaam een soort veer.
Dit topic gaat eigelijk ook over het doorzitten in draf:
[RT-P] Doorzitten oefenen op een bommetje, tips gevraagt!

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:41

LisanneM schreef:
Maar mijn lerares op de manege geeft geen goed les.

Ik vraag me af waarop jij deze stelling baseerd? Het is niet omdat het niet van de eerste keer lukt dat je een lerares hebt die geen goede lessen geeft.

En jah als antwoord op je problemen : oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ik heb het eerste jaar dat ik les kreeg (toen was ik nog 7 jaar Vork) enkel gestapt en gedraaft, misschien is dit ook beter voor je tot je je evenwicht in deze gangen goed gevonden hebt?
Voor de rest is hierboven al goed advies gegeven, heb ik niet veel meer aan toe te voegen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:23

Het enige wat ik me kan bedenken is zitlessen nemen.
Hier leer je om in balans te zitten.
Wat ze bijvoorbeeld kunnen doen is je aan de longe zetten en oefeningen doen.
Als het doorzitten en galopperen nu al niet lukt, dan zou ik persoonlijk terug gaan naar de basis van het paardrijden, je houding. Lachen

Misschien zou je dat kunnen overleggen met je instructrice

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:03

in feite is dit 2x hetzelfde probleem denk ik: balans en vastzetten van je bekken en rug...

Ze hebben echt gelijk als ze vragen om je zadel niet meer vast te nemen, want zo ga je nooit je balans leren aanvoelen (in feite zou je best ook je stijgbeugels uitdoen om dit goed te leren en zitles nemen zodat je ook geen teugels moet vastnemen).
Iedereen heeft de neiging om zich klein te maken en voorover te gaan hangen als je niet stevig zit, maar dat is dus niet niet goed...
Voor het doorzitten in draf kan je schouders iets rechterop houden en iets achteruit houden (niet hangen, enkel vanuit je schouderbladen je schouders rechtop houden!) al veel helpen. Met je heupen draai je in feite een rondje bij elke pas die je paard zet; eigenlijk moet je dus meewandelen met je heupen...

overigens liet ik mensen in mijn les nooit galoperen voordat ze konden doorzitten in draf, want als je het voorgaande niet beheerst in draf, dan kan je enkel een beetje rondketsen in galop en dat is zowel voor ruiter als paard slecht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:33

Hè wat zonde toch dat er zoveel maneges zijn die beginnende ruiters maar meteen los laten rijden. Wij doen de eerste periode dat je rijdt altijd als privéles, aan de longe, tot je alle drie de gangen goed beheerst met je armen over elkaar. Pas dan krijg je teugels in handen. Beginnende ruiters die al wel los zijn in stap en draf maar de galop nog niet onder de knie hebben, doen hun galop aan de lijn en ook zonder teugels. Dus alle gelegenheid om even het zadel vast te houden tot je het ritme weer te pakken hebt, en je je evenwicht hervonden hebt na de overgang. En daarna gaan we dus net doen alsof je teugels vasthebt, zodat je leert waar je handen moeten zijn, en hoe je ze mooi stil kunt houden.

Misschien kun je je manege eens vragen of je ook wat privé-zitlesjes kunt nemen? Dan kun je meteen het doorzitten oefenen zonder dat je je druk hoeft te maken over het sturen, paard door laten lopen etc, want dat doet je instructeur dan allemaal voor je.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:47

Je hebt pas een half jaar les dus je kan nooit zeggen dat je instructrice geen goed les geeft.

Je kan indd vragen of ze zitlessen kan geven aan de longe.

En met rijden moet je goed op je houding letten rechtop zitten benen lang maken tenen iets naar binnen hakken laag handen netjes een vuist voor boven het zadel en voor de rest moet je voelen je ontspannen en met het ritme proberen mee te gaan. en misschien voor jou doen zowel in de galop als draf doorzitten iets achterover gaan zitten echt zitten in het zadel. En dit kan je indd goed aan de longe oefenen. ik zei weleens probeer even je ogen dicht te doen je schouders te laten zakken even goed op je ademhaling letten voelen en ontspannen, dus het ritme gaan voelen. Knipoog
(heel kort je ogen dicht want je kan wel duizelig worden)

LisanneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:47

Lise81 schreef:

Ja, Ik voel dat alles op harvey goed gaat. De gallop. Gaat echt heerlijk, en het doorzitten wil ook goed lukken.
Maar natuurlijk les je niet elke week op hetzelfde paard. Bij andere paarden merk ik dat het niet of nouwelijks goed gaat.

Kingsley2 schreef:
Je hebt pas een half jaar les dus je kan nooit zeggen dat je instructrice geen goed les geeft.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens Knipoog
Ik heb vaak gehad dat mijn instructrice ziek was of op vakantie.
Elke keer dat ze er niet is, komt er een ander (anja).
Zij geeft veel beter les. Ze verteld wat er wel en niet goed gaat....
en waar je wat meer op moet letten.
Mijn instructrice snout iedereen af, zegt alleen maar wat je fout doet,
maar legt dan niet uit hoe het wel moet.
Alleen wat je moet doen. Bv van hand veranderen of een volte rijden.

Ik ga eens navragen over zitlessen. En of ik op een andere dag kan rijden.
Zodat ik Anja heb, en ik weet wat ik moet doen.
Want als je tegen beginners zegt, doe maar een volte 10 meter.
Weet de helft niet wat het is. Lachen

Bedankt voor alle hulp Lachen

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:03

Galop:
steun goed op je benen Knipoog
dan zal het wel beter gaan;)

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:18

je zit niet zo lang op les je kan niet meteen alles kunnen
als je vind dat ze slecht lesgeven ga narar een andere manege en
dat doorzitten komt later wel goed gewoon lang maken in het zadel en de bewegingen goed aanvoelen
met ingalop moet je dat ook voor je hetzadel kan loslaten
probeer je problemen aan je instructrice uit te leggen die kan je ook tips geven

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:03

paardrijden is gewoon moeilijker dan het eruitziet!

LisanneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 09:09

Bedankt Lachen Ik ga met alle tips aan het werk!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:50

maar dat schrijf je er niet bij in je topic dat je instructrice vaak ziek is of op vakantie. Dat had je er dan bij moeten zetten.
en als je het vervelend vind moet je er over praten met de manege eigenaar en vraag aan al je les genoten hij hun er over denken en dan kan je misschien met zijn allen een klacht indienen. En net als wat je zelf zecht probeer dan op een andere dag te gaan rijden. en anders zou ik toch een klacht indienen want je betaald toch een hoop geld om te leren rijden.

succes.
LisanneM schreef:
Lise81 schreef:

Ja, Ik voel dat alles op harvey goed gaat. De gallop. Gaat echt heerlijk, en het doorzitten wil ook goed lukken.
Maar natuurlijk les je niet elke week op hetzelfde paard. Bij andere paarden merk ik dat het niet of nouwelijks goed gaat.

Kingsley2 schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens Knipoog
Ik heb vaak gehad dat mijn instructrice ziek was of op vakantie.
Elke keer dat ze er niet is, komt er een ander (anja).
Zij geeft veel beter les. Ze verteld wat er wel en niet goed gaat....
en waar je wat meer op moet letten.
Mijn instructrice snout iedereen af, zegt alleen maar wat je fout doet,
maar legt dan niet uit hoe het wel moet.
Alleen wat je moet doen. Bv van hand veranderen of een volte rijden.

Ik ga eens navragen over zitlessen. En of ik op een andere dag kan rijden.
Zodat ik Anja heb, en ik weet wat ik moet doen.
Want als je tegen beginners zegt, doe maar een volte 10 meter.
Weet de helft niet wat het is. Lachen

Bedankt voor alle hulp Lachen