Vraagje voor de springruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upanddown

Vraagje voor de springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:43

Hallo,

Ik heb een vraagje wat betreft de training van de intensieve springruiters hier op bokt. Ik wil niemand 'buitensluiten', maar ik bedoel dan echt de mensen die intensief bezig zijn met concours en dus niet alleen regelmatig een B- of L-parcoursje springen Knipoog

Wat nemen jullie vooral mee in de training? Vrijwel elke keer springen of vooral dressuurmatig alles goed voor elkaar hebben? En wat het springen betreft, welke technieken werken jullie het meest aan om je paard/pony het best klaar te stomen voor het parcours?

Alle tips zijn welkom!

feliciaa

Re: Vraagje voor de springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:24

Ik ben zelf geen intensieve springruiter maar ik loop stage bij een springruiter (Folkert Kelderman) dus ik zal je wel kunnen vertellen wat hij allemaal doet.
De training bestaat meestal uit dressuur, met de jongere paarden of paarden die op het moment niet zo fijn springen word vaker gesprongen (ongeveer 2 keer in de week) dan met de paarden die gewoon fijn springen.
Met springen word er aan de dingen gewerkt die dat paard nog niet heel goed beheerst. Bij het ene paard is dat bijvoorbeeld breedde oxers springen en bij de andere is dat enge hindernissen springen.
Met bijna alle paarden word er 2 dagen voor een belangrijk concours gesprongen, dan is het vooral meerdere hindernissen springen en daarna nog even een soort van barrage springen (kort draaien en zo snel mogelijk).
Af en toe worden ze gelongeerd, maar de training bestaat vooral uit gewoon lekker losrijden en zorgen dat de paarden goed ontspannen zijn.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:26

Heb ook stage gedaan op een springstal, en de paarden die meer dan een B of L parcourtje lopen worden bijna nooit gesprongen, soms als ze ff niet meer op concours zijn geweest, maar dan ook zeker nooit zo hoog als op concours !
Voor de rest gewoon longewerk, dressuurmatig ontspannen werk (dus niet mega opgericht ofzo), en regelmatig een wandelingetje buiten (enkel stap wel meestal).
Paarden die nog niet echt zo "parcourservaren" waren, daar werd af en toe een parcourtje mee geoefend, meestal wel op concours hoogte (B of L dan), en ook vaak gewoon lijntjes rijden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:28

Inderdaad erg veel dressuren ik spring 1 keer in de week en met de ervaren paarden nog minder, ik werk wel veel met balken op een bepaalde afstand leggen en dan varrieren in de hoeveelheid gallopsprongen er tussen. En in uitjes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:31

Sluit me aan bij voorgaande berichten. het is per paard verschillend. De een is gebaat bij een keerte en in/uitje en de andere moet af en toe eens de lucht in. Ik sprong altijd 1 x per week in de springles (was een echte goede springinstructeur) en deze gaf dan aan of ik een keertje wat extra moest doen die week. In de week voorafgaande aan een concours hooguit 1 x springen en elke dag dressuuwerk met veel ontspanning en ook geregeld alleen balkjes op verschillende afstanden oefenen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:35

Nou ik zou dan officieel niet mogen reageren want ik spring (nog) niet fanatiek, ik werk hier wel naar toe!

Het paard dat ik ga uitbrengen wordt hoofdzakelijk dressuurmatig gereden, ik heb 1x in de 2wkn prive springles, verder spring ik om de week een BB oefenpacour..

Tijdens zowel de dressuurtraining als tijdens de prive springles zijn we erg bezig met tempowisselingen..zodat zowel paard als ruiter leert schakelen (een galop sprong meer of minder) dit doen dmv 2 of 3 balken op de grond (in een rechte lijn, volte of gebroken lijn) verder springen we ook veel in- uitjes!

Verder denk ik dat het per paard verschillend is! Die van mij wordt erg heet op de hindernis, dus die heeft weer een andere training nodig dan een paard wat luier is op de sprong!

Ik hoop dat je er toch iets aan hebt

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:19

Ik heb 1 keer in de week springles, hier oefenen we vooral op afstanden, lijntjes, dubbelsprongen, balkjes met bepaalde galopsprongen erbij.
Ik heb 1 keer in de week dressuur les om gewoon souple te maken, goed aan het been, beetje wijken, schouder binnenwaarts maar vooral controle, want dat is makelijk in het parcour.
en dan rij ik nog vaak gewoon een beetje tempo wisselingen, controle, gewoon vooral wat we in de les geleerd hebben om te verbeteren.
En dan ga ik vaak in het weekend op concour waar ik dan gewoon veel wedstrijd ervaring opdoe.

Ik ben dan niet een prof, ik rij maar gewoon L, alleen rij enkel springwedstrijden Knipoog maar zou natuurlijk altijd beter willen worden!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:23

Ik werk nu bij Stal Zoer daar gaat het vooral om dressuur.
Springen doen ze ook wel maar niet hoog.
Meestal een heel laag kruisje voor de rest heel veel dressuur.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:47

fanatiek eventingruiter (M), en L springen, mag dat ook?

De kern van mijn training zit in mijn dressuurwerk, en dat doen we in principe 3 a 4 keer in de week. Een dag in de week probeer ik dat te combineren met wat grid work (meestal alleen over galopbalkjes, soms met een laag sprongetje erbij), en een dag in de week doe ik conditietraining in het bos. Dan nog een dag spring- of crossles (of wedstrijd) en dan dopen we wat hoger werk. Maar nadruk blijft liggen op controle.

Het paard dat ik nu rijd is een apart goede springer, die hoef ik weinig te leren. Voor ons is de dressuurbasis het belangrijkste en de controle met springen bouw ik uit door het grid work.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:00

Dressuur en nog meer dressuur. Ook laten we de springpaarden veel door het zware zand gaan. Duintje op duintje af. Daar krijgen ze super spieren van in de achterhand.

Ook maken we wekelijks een lange buitenrit in een flink tempo en een buitenrit waarbij stap wordt afgewisseld met sprintjes.

Met de springtraining oefenen we vooral inuitjes en lijntjes of iets wat fout ging op concours. De hoogte in hoeft eigenlijk niet voor onze paarden ze springen makkelijk en graag en de hoogte is nooit het probleem.

Verder leg ik graag een aantal grondbalken neer en varieren we het aantal sprongen tussen die balken.

Maar ja das eigenlijk gewoon weer dressuur.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:47

Hangt af van de leeftijd/niveau van het paard. De oudere (internationale) paarden springen thuis vrijwel nooit, af en toe een in-uitje. Als ze een tijdje geen concours hebben gehad en er is een belangrijk concours op komst dan gaan ze die week mee naar oefenparcours (les). Dressuur wordt heel veel gedaan en bestaat o.a. uit veel schakelen, links en rechts inbuigen, wijken, appuyeren, werk pirouette.. De jonge paarden springen wat vaker.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:36

Bij het springen train je hoofdzakelijk dressuurmatig op de basis en de conditie van het paard. Natuurlijk wordt er ook getraind op bepaalde oefeningen van hoger niveau, wat van belang is voor het springen. Vaak kunnen int. springpaarden zo een Z-proefje lopen.

Elke dag springen is niet nodig. Eén á twee keer per week springen is voldoende. Een vriendin van ons springt met haar internationale paarden amper thuis. De paarden worden gewoon lekker los- en ontspannen gereden.

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:42

Zoals heel veel mensen hier al zeggen, vooral dressuurmatig trainen. ik spring 1x in de week.