kijkerig paard, wegspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

kijkerig paard, wegspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:24

Heb hier al veel topics gelezen over kijkerige paarden, dus ik voel me al niet alleen Knipoog

Ik heb thuis een bijna 6-jarige Piks Solo afstammeling. Op zijn 3 is hij zadelmak gemaakt maar door een overbelasting heb ik hem terug 10 maanden op de wei gezet. Sinds een goed jaar zijn we terug met hem bezig. Het is er eentje die heel graag werkt voor zijn ruiter maar echt wel 6 op 7 zou moeten gewerkt worden wegens te veel aan energie. Hij staat laag in krachtvoer en staat al 24 op 24 op de weide.

Zijn grootste 'probleem' is dat hij heel kijkerig is. Als je met hem pas in de bak komt dan wil hij als je hem laat doen geen enkele hoek in. Eens aan het werk gezet gaat dit beter maar je moet op je hoede blijven. Als ik rij dan probeer ik hem toch altijd eerst wat te longeren om wat energie kwijt te geraken. Niet dat hij jolig doet aan de longe, eigenlijk helemaal niet, hij luistert van in het begin goed op mijn stemhulpen. Soms lapt hij het me dan nog hoor onder het zadel dat hij in't begin moeilijk doet in de hoeken maar meestal gaat het wel.

't Is eigenlijk meer spelen dat hij doet, tussen zijn oren is het echt nog een jonkie. Want eens aan het werk doet hij echt super zijn best en hij werkt ook graag voor zijn ruiter.

Onlangs ben ik er op straat afgevallen: na een les van meer dan een uur naar huis gestapt en ineens ziet hij iets en draait zich 180graden, resultaat: ikke open duimfractuur.

Sinds enkele weken rijdt er een jongen mee en dit gaat wel goed maar in't begin durft hij het daar ook bij uithangen: hoeken niet inwillen. Het is de bedoeling dat hij ermee gaat springen en ik dressuur rijd. Hij heeft er al is een balkje mee genomen en dat pakt hij heel goed op.

Veel buitenrijden doe ik niet omdat ik me gewoon niet op mijn gemak voel. Ben wel al is met een ander paard meegeweest en toen hobbelde die er wel braafjes achter (durfde nog wel te kijken maar het extreme van wegspringen was er niet) Ik ga nu wel proberen om veel aan de hand gaan te wandelen zodat hij toch veel dingen ziet en hopelijk beter het.

Hebben jullie ervaring met dit soort paarden, zou dit gedrag er nog uit gaan? Iemand goede tips? Want dit gedrag houdt mij verschrikkelijk tegen om bijvoorbeeld met hem op wedstrijd te gaan, te gaan buitenrijden... Gelukkig wil die jongen hem wel meenemen op wedstrijd.

previr

Re: kijkerig paard, wegspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:06

een niet luister probleempje denk ik zo,
je hebt paarden die echt schrikken maar ook nep schrikken
maar van bij moeten ze doen wat de ruiter wil, wil jij die hoek in dat moet ie er ook in.
Ik denk dat je consequenter moet gaan rijden, die hoek eng? oke dan ga je dus in de hoek staan, en dat overal waar jij wil dat ie heen gaat daar moet ie heen klaar.
niks bang of schrikken, bij moet ontzag en vertrouwen in jou hebben.
heel belangrijk is dan ook ondertussen blijven praten, belonen als ie heen loopt waar jij wil.
maar ook flink aanpakken als ie iets niet wil.
als hij ergens voor schrikt aan de buitenkant van de bak, erlangs rijden, stelling naar binnen en met binnenbeen naar de enge plek duwen. en zo gewoon door blijven gaan.
niet te bang zijn

aan de hand stappen weet ik neit of dat een goede optie is, als ie aan de kant springt heb je hem op je voeten of misschien erger. en anders zeker een ketting of een ring aan doen, zodat je wat meer te zeggen hebt.
Ik zou er gewoon opgaan zitten en hem vanuit daar eens aanpakken en duidelijk maken dat jij de baas bent en dat jij wil dat ie die hoek in gaat.
Als je de enge plekken blijft ontwijken wordt je bak steeds kleiner want ze "zien" steeds meer
succes

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:44

Bij mijn paard zou de aanpak van juudje dus echt niet werken! Als je haar dwingt een enge hoek in te gaan, is tie nog veel enger en dan kijkt ze nog veel meer. Dan moet ze juist wegspringen! Bij haar werkt het negeren het beste. Als de hoek eng is rij ik een paar grote voltes en de voltes steeds groter maken zodat ze uiteindelijk gewoon door de hoek gaat. Als ze wat engs ziet en ze springt weg, mopper ik even en rij door. Of ik moet erg lachen. Nu valt het kijken en wegspringen wel mee. Maar een paar jaar geleden was ze een ramp, een "dramaqueen". En ik heb geen jonkie meer, maar een dame van 17 lentes jong. ook buiten is ze best kijkerig en ze kan weleens opzij springen. een enkele keer draait ze om. Maar ze is een dame met karakter en kan gauw beledigd zijn, dus vandaar dat ik niet kan gaan dwingen.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 09:26

Sheela: ik zelf doe het ook zo ongeveer op die manier, voltes maken en ze proberen te vergroten.
Die jongen dat ermee rijdt die stuurt hem dan echt de hoek in. Maar dan staat mijn paard daar zo onnozel te kijken, die heeft echt geen bang he, dat is meer om te spelen. Dus soms weet ik niet goed wat dan het beste helpt: al werkend en zonder hij het beseft hem erdoor rijden of hem telkens in die hoek zetten. Het is gewoon een clown, speelvogel dat paard van me Knipoog

Op straat net hetzelfde: gisteren was ik aan de hand met hem gaan wandelen en bijvoorbeeld een grote steen die daar ligt is dan eng, dan gaan we er naartoe en ipv van aan de steen te snuffelen, begint hij gewoon gaan gras te eten naast die steen.

Oke er zijn wel dingen waar hij natuurlijk echt bang van is want heel veel heeft hij nog niet gezien.

Ik hoop gewoon dat dit gedrag ooit wel is vermindert.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:31

Ook bij ons werkt de aanpak van juudje84 averechts.
Je paard moet wel vertrouwen in je krijgen, maar dat krijgt ie niet door hem te dwingen.
Als een mens bang is voor spinnen, gooi je die toch ook niet in een badkuip waar er honderen inzitten, omdat ze het maar moet leren.
In mijn ogen bereik je met dwingen niks. Een kwestie van vertrouwen opbouwen op de grond en steeds verder richting de enge plek werken. Gaat dit aan de hand goed, dan hetzelfde vanuit het zadel.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:59

Mijn paard heeft dit ook in het begin gedaan (hihi) Waarschijnlijk is die van jou ook een beetje aan het puberen. Het heeft bij mij een maand of 6 geduurd voor het vrijwel helemaal over was. Ik heb met de les in de bak het opgelost door extreem veel stelling naar binnen te vragen in de hoeken om hem goed op te laten letten en aan het werk te houden. Veel figuren rijden etc. Verder ontspannen zitten en streng&vriendelijk toespreken. Als hij een paar keer redelijk braaf voorbij de hoek ging ben ik op een "veilig"stuk gaan rijden om te voorkomen dat dit het enige was waar we de hele tijd mee bezig waren. Mijn paard is het gewoon vergeten na een tijdje. Ben blij dat hij nu bijna 7 is en dat we dit soort fratsen gehad hebben.