o0o_Jade_o0o schreef:Op de lange zijdes laat ik ze stukjes actiever draven en dan neem ik ze weer terug. Maar met oefiningen rijden valt ze dan compleet op de voorhand. Woorden van mn instructeur: een klein kindje begint toch ook niet meteen te rennen.
Dit komt ook een beetje door mij, ik heb gewoon niet zo een fantastisch paardrijgevoel. Op de een of andere onverklaarbare manier jaag ik als ik lichtrijd paarden vooruit (niet alleen mijn pony dus).
En dat ik naar beneden kijk is om te zien of mn pony recht tussen beide teugels loopt

Als je wilt weten of je pony recht tussen beide teugels loopt, ik neem aan dat je bedoelt of ze op beide teugels evenveel druk hebt? Dat kun je beter voelen met je handen dan zien. Kun je het niet voelen dan knijp je teveel met je handen, laat je teugels over de uiteinden van je vingers lopen, je hebt dan veel meer gevoel dan wanneer je ze echt in je vuist klemt.
Je zegt dat je haar wel actiever laat lopen maar daarna weer terug neemt; probleem, je neemt haar teveel terug. Ik zie in het filmpje continu een sukkeldrafje waarbij je bijna in stap valt, dat is niet zoals het hoort. Rijd haar veel voorwaartser en ga dan stukjes uitstrekken en verzamelen, wat je nu doet zou je maar steeds kleine stukjes moeten doen.
Als je niet kunt lichtrijden moet je dat oefenen, het is geen excuus om maar te zeggen dat je niet goed kunt lichtrijden en het daarom maar nooit doet.
Uit je reactie en filmpje begrijp ik dat je een jonge pony hebt, bij een jonge pony is het juist belangrijk om voorwaarts te rijden en juist niet teveel door te zitten. Een jonge pony moet leren om allereerst voorwaarts te gaan en vanuit de impuls te verzamelen, jij doet het andersom.
zap schreef:Het wijken is een voorwaartse zijwaartse gang.. jouw pony gaat nu enkel zijwaarts en dat is niet de bedoeling. Oftewel: probeer je pony voorwaarts te laten lopen ipv alleen opzij. Je mag in het begin gerust een hele lange zijden over 5 of 10 meter wijken doen en je moet zo snel mogelijk naar de zijkant gaan!
Je bedoelt waarschijnlijk dat je juist niet zo snel mogelijk opzij moet? Je hoort juist meer voorwaarts dan zijwaarts te gaan bij het wijken. Maar wat ik al zei; je kunt dat beter niet zelf proberen, zoek een deskundige instructeur die je kan helpen want zo gaat het helemaal mis en dat geldt ook voor de keertwending.