Catootje @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

o0o_Jade_o0o

Catootje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:40

Over twee weekjes ga ik op dressuurstage, Go jij! Go jij!
Maar op het opgaveformulier moest je wat meer informatie over je pony geven & aangezien ik hier niet goed in ben heb ik mn broertje even gevraagd een filmpje te maken.

Nu kan ik zeker tips gebruiken, dus dacht ik: laat ik het hier ook maar plaatsen.

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... &plindex=0

PercyLeen

Re: Catootje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:45

Info over je pony geven? Wat voor info moet dat zijn dan?

Ik zou zelf graag een iets actiever paardje zien..Ik vind dat ie op het filmpje erg sloom oogt

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:46

Hee..
het ziet er netjes uit maar probeer wat actiefer te gaan rijden.. dus iets meer de achterhand er onder..
En veder moet jeje zelf wat meer gaan ontspannen nu hou jeje handen vast..
En veder is de draf onder het tempo dus daar mag die voorwaartser.. en de galop is in het begin wat onstuimig maar later ziet het er goe uit..
Sucses ermee Knipoog

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:52

Ik vind het er wel vriendelijk uitzien. Draf en stap mogen inderdaad wat actiever, maar komt vast helemaal goed!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:07

Leuk dat je op stage gaat Lachen

Probeer hem wat actiever lopen en zet je handen niet te vast neer en ontspan wat meer.
verder leuk beestje Lachen

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:09

probeer hem idd veel actiever te rijden Lachen
en hakken uitdrukken Knipoog
verder ziet het er ontspannen uit Ja Haha!

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:05

ik vind het er eigenlijk niet zo ontspannen uitzien..
ik zie eerder een pony met erg veel verzet en een ruiter die alleen er aan denkt haar pony in de krul te trekken ipv rijden.
probeer je handen dus meer te dragen, zelf vooruit kijken en kijken waar je heen rijd, en ga niet te vaak doorzitten.
probeer hem actiever voor je been te laten lopen dmv van veel overgangen en vanuit daar zal hij ook beter en makkelijker aanleuning zoeken.
succes ermee

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:34

Rijd actiever, ik zie in draf vrijwel alleen een traag drafje terwijl jij doorzit. Je doet niets, je bent alleen gefocust op het aan de teugel rijden. Rijd hem actiever voorwaarts, maak volte's, slangenvolte's, ga halthouden en stappen vanuit draf en maak tempowisselingen binnen de gang, dus vaker een paar passen uitstrekken en weer terug. En ga lichtrijden, continu doorzitten is niet bevorderlijk voor de ontspanning van je pony.

Wees niet te gefocussed op het aan de teugel gaan, als je je handen stil houd komt dat vanzelf. Je pony kruipt er nu teveel achter, dat komt aan de ene kant omdat je teveel doet met je handen en aan de andere kant omdat je geen impuls hebt= je tempo is te laag.

In de galop zet je aan het begin je binnenhand vast, je probeert haar rustig te krijgen met behulp van je handen maar hebt ondertussen niet door dat je door krampachtig zitten er juist voor zorgt dat ze gespannen wordt en te rennerig. Ga ontspannen zitten, houd je handen stil en probeer haar terug te krijgen met je zit, doe niet teveel met je handen want je pony kan daar duidelijk niet tegen.

Later heb je haar rustiger maar valt ze helemaal uit elkaar, het ritme is onregelmatig en het lijkt of je pony elk moment in draf kan vallen. Op het moment dat je in draf gaat valt ze helemaal uit elkaar, je hebt een ongecontroleerde draf waarbij ze heel erg op de voorhand valt.
Probeer haar in galop meer te verzamelen, zelfde als in draf; rijd haar actiever maar niet sneller. Wees niet teveel bezig met het aan de teugel gaan, dat komt vanzelf. Laat haar eerst rustig in een mooi tempo galopperen, als je terug wilt in draf geef je eerst een paar kort ophoudingen zodat ze goed op de achterhand komt en daarna maak je pas de overgang naar draf. Meteen als ze in draf is controleer je opnieuw het tempo door nog een korte ophouding te maken, je krijgt dan een beter gecontroleerde draf.

Het wijken en de keertwending om de voorhand zal ik verder geen inhoudelijk commentaar over geven maar dat gaat helemaal niet goed en je pony snapt er niets van. Ik zou dat niet meer oefenen zonder deskundige hulp, zo leer je het je pony helemaal verkeerd aan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 01:04

Wilde een heel verhaal gaan typen maar zie dat ik me moeiteloos bij anneliesdj kan aansluiten. Lachen

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 08:51

Bedankt iedereen voor de tips. Het probleem is eigenlijk dat we allebei beginnelingen zijn en mijn instructeur dit moet proberen oplossen.

Dat trager lopen heeft hier dus ook mee te maken. Aangezien ik niet echt een bepaald ondersteunende zit heb. Ik rijd erg veel overgangen, dit is hier misschien niet te zien, maar mijn broertje heeft alleen maar korte stukjes gefilmd. Op de lange zijdes laat ik ze stukjes actiever draven en dan neem ik ze weer terug. Maar met oefiningen rijden valt ze dan compleet op de voorhand. Woorden van mn instructeur: een klein kindje begint toch ook niet meteen te rennen.
Dit komt ook een beetje door mij, ik heb gewoon niet zo een fantastisch paardrijgevoel. Op de een of andere onverklaarbare manier jaag ik als ik lichtrijd paarden vooruit (niet alleen mijn pony dus).
En dat ik naar beneden kijk is om te zien of mn pony recht tussen beide teugels loopt Bloos

Dat ik mijn handen & zit vastzet weet ik ook. Probleem: hoe los ik dit op? Vork

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:17

o0o_Jade_o0o schreef:
Bedankt iedereen voor de tips. Het probleem is eigenlijk dat we allebei beginnelingen zijn en mijn instructeur dit moet proberen oplossen.

Dat trager lopen heeft hier dus ook mee te maken. Aangezien ik niet echt een bepaald ondersteunende zit heb. Ik rijd erg veel overgangen, dit is hier misschien niet te zien, maar mijn broertje heeft alleen maar korte stukjes gefilmd. Op de lange zijdes laat ik ze stukjes actiever draven en dan neem ik ze weer terug. Maar met oefiningen rijden valt ze dan compleet op de voorhand. Woorden van mn instructeur: een klein kindje begint toch ook niet meteen te rennen.
Dit komt ook een beetje door mij, ik heb gewoon niet zo een fantastisch paardrijgevoel. Op de een of andere onverklaarbare manier jaag ik als ik lichtrijd paarden vooruit (niet alleen mijn pony dus).
En dat ik naar beneden kijk is om te zien of mn pony recht tussen beide teugels loopt Bloos

Dat ik mijn handen & zit vastzet weet ik ook. Probleem: hoe los ik dit op? Vork

Om je meer te ontspannen en je handen soms een beetje mee te laten gaan. Niet te veel en te overdreven. Begin er maar gewoon mee om meer ontspannen te zitten.
Suc6 !

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:50

je hoort het te voelen of je paard recht tussen je loopt..
Maar veder idd probeer je zelf lekker te ontspannen en geef je paardje maar eens wat ruimte dus doe je handen maar naar voren en ga mee met de beweging van je paard.

Sucses ermee!!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:26

als je voelt dat je wat gespannen bent of gaat worden moet je even lekker met je schouders, je hoofd en je polsen draaien
zodat het weer wat los word. dat zei mijn instruktrice altijd. en het werkte (bij mij).

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:07

Bedankt voor de tips! Ga het zeker eens uitproberen. Was het maar waar dat ik op commando kon ontspannen. Vork Als je je hakken niet uitdrukt kan je nog zeggen, doe die omlaag. Maar ontspannen gaat niet vanzelf. Huilen

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:12

klopt idd ik heb er ook moeite mee en het proces dat je der van af komt duurd erg lang.. teminste bij mij ben nu al redeljk ver..!
Succes met het oefenen van de gegeven tips Knipoog

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:15

Probeer je paardje inderdaad veel voorwaartser te rijden. je houdt m echt tegen met je handen nu. Laat hem lang en laag lopen desnoods.
Ik deed dit ook en heb toen vaak zonder hoofdstel gereden. nu weet ik dat ik ook kan sturen en richten zonder handen en rijd ik al minder met mijn handen.
Alle hulpen moeten vanuit je zit en benen komen.
In de galop wat meer naar achteren zitten en lichtrijden in draf.

Ik raad je zitlessen aan.

Ik vind het een leuke combinatie om te zien en goed dat je hier advies vraagt.

Succes!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:10

Ik sluit me aan met het commentaar hierboven! Ik vind je erg streng in je handen, een pony rijd je niet van voor naar achter, maar van achter naar voor. Eerst moet je pony actief zijn en dan pas kan je van voor je pony rond gaan rijden. Ook in de galop kan je volgens mij je handen best wat stiller houden (vooral de binnenhand Vork ) en let goed op het begrenzen met de buitenteugel en je buitenbeen, je pony valt daar namelijk wat weg over de buitenschouder.

Het wijken is een voorwaartse zijwaartse gang.. jouw pony gaat nu enkel zijwaarts en dat is niet de bedoeling. Oftewel: probeer je pony voorwaarts te laten lopen ipv alleen opzij. Je mag in het begin gerust een hele lange zijden over 5 of 10 meter wijken doen en je moet zo snel mogelijk naar de zijkant gaan!

Ik vind het overigens wel een prachtige pony! Veel plezier nog met je beestje!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:48

o0o_Jade_o0o schreef:
Op de lange zijdes laat ik ze stukjes actiever draven en dan neem ik ze weer terug. Maar met oefiningen rijden valt ze dan compleet op de voorhand. Woorden van mn instructeur: een klein kindje begint toch ook niet meteen te rennen.

Als je wilt weten of je pony recht tussen beide teugels loopt, ik neem aan dat je bedoelt of ze op beide teugels evenveel druk hebt? Dat kun je beter voelen met je handen dan zien. Kun je het niet voelen dan knijp je teveel met je handen, laat je teugels over de uiteinden van je vingers lopen, je hebt dan veel meer gevoel dan wanneer je ze echt in je vuist klemt.

Je zegt dat je haar wel actiever laat lopen maar daarna weer terug neemt; probleem, je neemt haar teveel terug. Ik zie in het filmpje continu een sukkeldrafje waarbij je bijna in stap valt, dat is niet zoals het hoort. Rijd haar veel voorwaartser en ga dan stukjes uitstrekken en verzamelen, wat je nu doet zou je maar steeds kleine stukjes moeten doen.

Als je niet kunt lichtrijden moet je dat oefenen, het is geen excuus om maar te zeggen dat je niet goed kunt lichtrijden en het daarom maar nooit doet.

Uit je reactie en filmpje begrijp ik dat je een jonge pony hebt, bij een jonge pony is het juist belangrijk om voorwaarts te rijden en juist niet teveel door te zitten. Een jonge pony moet leren om allereerst voorwaarts te gaan en vanuit de impuls te verzamelen, jij doet het andersom.

zap schreef:
Het wijken is een voorwaartse zijwaartse gang.. jouw pony gaat nu enkel zijwaarts en dat is niet de bedoeling. Oftewel: probeer je pony voorwaarts te laten lopen ipv alleen opzij. Je mag in het begin gerust een hele lange zijden over 5 of 10 meter wijken doen en je moet zo snel mogelijk naar de zijkant gaan!

Je bedoelt waarschijnlijk dat je juist niet zo snel mogelijk opzij moet? Je hoort juist meer voorwaarts dan zijwaarts te gaan bij het wijken. Maar wat ik al zei; je kunt dat beter niet zelf proberen, zoek een deskundige instructeur die je kan helpen want zo gaat het helemaal mis en dat geldt ook voor de keertwending.