Bij E in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vfrgirl

Bij E in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 20:37

hej

ik heb een oude eigenwijze merrie als verzorgpaard. elke keer heeft ze wel iets nieuws, eerst was het niet stilstaan bij het opstijgen, toen was het niet de hoeken door lopen en nu is het standaard op de rechterhand bij E aanspringen in galop terwijl ik dat niet vraag. heeft iemand een tip voor mij zodat ik haar net voor kan zijn en dat ze dus niet aanspringt???

groetjes jessica

sokje

Re: Bij E in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:57

Misschien kan je op de binnenhoefslag gaan rijden, dus niet altijd langs de hoefslag.
En goed je buitenteugel erbij houden. Als ze aanspringt een strenge halve ophouding geven aan je buitenteugel. En duidelijk met je stem zeggen: 'Nee!'

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:59

Soms wil het wel eens helpen om een kleine volte te rijden vlak voor E. Maar ik denk dat een goede instructeur je beter kan helpen met het vinden van de oorzaak.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:01

met mij hengst had in het probleem ook.. maar dan als tijd bij de A.. ik heb dit met hem opgelost door als ik bij de A kwam overdreven langzaam te gaan rijden.. en steeds weer een volte of wat dan ook dta ik steeds weer langs die A kwam..en de instructeur zij werkt dit niet doe je de harde manier..

Wil hij/zij in galop ??
Best!!
maar dan zo hard!!
is hij/zij moet ga je nog ff door.. dan hebben ze het snel door..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:02

Aangezien je al weet dat ze bij de E gaat aanspringen, kun je hier gebruik van maken. Al vóórdat ze ervandoorgaat kun je ophoudinkjes geven, een kleine volte rijden en diep gaan zitten (of heel duidelijk lichtrijden als je in draf bent). Kijk wat werkt bij je pony, en pas dat toe.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:00

Die opmerking doet me er aan denken, heb ooit eens het advies gekregen om als hij aansprong in gallop, gewoon overdreven te blijven lichtrijden. Maar buiten dat dat erg lastig is, volledig tegen je natuur indruist en er echt niet uitziet, had dat bij dat paardje niet veel succes. Advies-persoon gaf toen wel toe dat dat lang niet bij alle paarden werkte.

Wat je de eerste tijd in iedergeval niet meer mag doen, is bewust aanspringen bij E . Nooit eigenlijk lang op dezelfde plaats iets doen.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:03

Gewoon als ze dit doet een goede ophouding geven en dan weer rustig verder draven. En vooral overdreven licht blijven rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:12

Mag ik vragen of je les hebt?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:48

Ik denk dat je niet consequent (genoeg) bent voor deze merrie, wilt ze naar galop? Hallo, alleen als jij het vraagt! Draf = draf en probeer dit ook zo te houden. Maar vergeet niet te belonen, dat is even belangrijk als het 'straffen'. Ga goed achterover zitten en probeer haar tegen te houden dmv een ophouding en je stem. Zodra jij streng genoeg bent zal ze het niet doen. Lachen

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:43

Even een ophouding met allebeide teugels geven

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:39

Als allereerst zou ik het met je instucteur erover hebben zij of hij kan het beste zien hoe je het zou moeten aanpakken.
Als tips van mij kan ik je dit meegeven;
Die van mij deed het ook vooral als het een routine wordt (zoals op een wedstrijdproef).
Meneer ging dus uit zichzelf al in galop. Wat ik deed is,
1. terecht zetten dit met je buitenteugel een ophouding maken.
2. juist een gang lager zoals voor E gaan stappen, of halthouden en daarna weer overgaan in draf.
Of 3. ontzettend veel figuren gaan rijden zodat ze de kans niet hebben om aan te springen.

Bij mij heeft het laatste erg geholpen, ze worden dan afgeleid en krijgen de kans niet meer om op die plek aan te springen.

In elk geval heel veel succes! Haha!

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:23

Citaat:
Wil hij/zij in galop ??
Best!!
maar dan zo hard!!
is hij/zij moet ga je nog ff door.. dan hebben ze het snel door..

haha als ik dat doe dan ben ik een uur lang aan het galopperen.

De ophoudingen geven en en met mijn stem werken doe ik al... maar het helpt niet echt.

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:25

Silence schreef:
Mag ik vragen of je les hebt?

Ik heb op dit moment even geen les... vraag wel vaak hulp bij mijn mede stalgenoten die echt heel veel beter dan ik kunnen rijden. Zij zeggen idd hetzelfde, maar het is echt makkelijker gezegd dan gedaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:15

Ik zou toch op zoek gaan naar een goede instructeur.
Stalgenootjes kunnen zoveel zeggen, maar niet voor elk paardje geld hetzelfde.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:31

Als je paard standaard aanspringt bij E dan zou ik tijdelijk een meter of wat eerder een overgang rijden naar de stap of naar hallt en dit enkele keren herhalen tot een paar meter na de E. Daarna weer aandraven en verder gaan waar je gebleven was met de training.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:41

Ik zou indd een overgang maken naar de stap voor de letter of een vote inzetten en niet gaan trekken aan je buiten teugel of want dan ook maar gewoon wat anders doen voor de letter E.

Dus goed afleiden!

en een goede instructeur/trice zoeken Knipoog

succes Pling

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:30

ik denk dat je wat meer moet afwisselen..
rij voltes 8tjes en slangenvoltes
binnenhoefslagen en hou haar bezig..als ze ingalop gaat gewoon nergeren en terugnemen en verder gaan
veredr niet op ingaan

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:47

Ga na waarom het paard constant bij de E in galop aanspringt.
Je zou kunnen zeggen, gaat ze in galop, wilt ze in galop.. prima, maar dan blijft ze nog maar even een tijdje doorgalopperen.
Je kan ook zeggen, vlak voor het punt dat ze aanspringt in galop kan je halthouden en weer wegdraven. Blijf tijdens het rijden de oefeningen afwisselingen.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:19

tempowisseling van stap naar draf ofzo en voltes en andere figuren, binnenhoefslag kan ook..
goed aan het werk zetten en als ze toch in galop gaat duidelijk laten merken dat het niet mag..

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 17:56

Bedankt voor jullie reacties... ik heb vanalles wat geprobeerd en welke nu precies geholpen heeft, weet ik niet, maar ze doet het igg niet meer. Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:35

vfrgirl schreef:
Bedankt voor jullie reacties... ik heb vanalles wat geprobeerd en welke nu precies geholpen heeft, weet ik niet, maar ze doet het igg niet meer. Lachen

Fijn dat het weer goed gaat.. valt me alleen op dat je paard het altijd gedaan heeft (paard wil niet de hoek in, eigenwijze oude merrie, paard springt aan) Ik denk maar zo dat jij juist een superbraaf paardje heb dat reageert op de kleinste dingen en het niet goed doet als jij het niet goed doet Knipoog Als er de volgende keer iets niet lukt en/of fout gaat, probeer eerst naar jezelf te kijken Knipoog

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:36

ja kan proberen veel kleine voltes te rijden ik had het zelfde probleem

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:04

Hoi,

Geef van tevoren kneepjes in de teugels als ze dan nog aanspringt, maak dan een kleine volte en zeg duidelijk zoals eerder ookal is gezegt ,,Nee!''

Mvg.

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:56

Vlak voor E gaan stappen. Dat is anders dan dat ze verwacht.