knetterharde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

knetterharde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 15:46

hoi allemaal,

ik zou graag jullie tips en adviezen horen over het volgende;

ik heb een super lieve fjord,met een werkelijk knoertharde galop.
als ze aanspringt,is het met een luchtsprong en dan spurt ze echt flink hard weg.
het helpt wel een beetje als ik op de volte galoppeer,maar zo gauw we weer wat rechtuit gaan,gaat het steeds harder.

ik heb al privelessen,daarin oefen ik keer op keer het rustig aanspringen en proberen we een normaal tempo aan te houden.

ik ben benieuwd wat jullie tips en ervaringen hiermee zijn,want het is soms erg vermoeiend.

supertinkie

Re: knetterharde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:50

Ah bekend probleem, doet mijn Tinker ook namelijk... Ik moet van mijn instructrice ook altijd op de volte aanspringen, maar je kan ook proberen wat tempowisselingen te maken, dus even proberen terug te nemen en dan weer vooruit en dat rustige steeds meer proberen te verlengen zeg maar. Ik weet niet hoe oud je fjord is, en of deze al lang bereden wordt want het kan natuurlijk ook met de balans en verzameling te maken hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 15:51

de balans is idd een probleem.
ze is 11 jaar,maar heeft voor ik haar had een jaartje stilgestaan,en evengoed is galop haar moeilijkere gang

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:02

Veel aanspringen, daar word die sterker van.. Daarbij moet je hem alleen laten aanspringen wanneer die goed en rustig draaft of vanuit stap. Galopeerd geen lange stukken, dan krijgt ti ook niet de kans om hard te gaan en rij heeeel veel overgangen (bv aan de longe een rondje galop, rondje draf, rondje galop, rondje draf en dat dan iedere kant 5x en wisselen.. dit bouw je dan op)

succes

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:03

Snoevie schreef:
de balans is idd een probleem.
ze is 11 jaar,maar heeft voor ik haar had een jaartje stilgestaan,en evengoed is galop haar moeilijkere gang

Dan gok ik er op dat het daar ook mee te maken heeft, want mijn paard doet precies hetzelfde en die is ook nog niet super in balans, maar het wordt wel beter en daarmee de galop ook. Dus wat ik zopas ook al zei, gewoon proberen het tempo af te wisselen, door ze steeds iets terug te nemen en dan weer wat naar voren te laten gaan. Daar worden ze volgens mij in de achterhand ook sterker van.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:03

Inderdaad veel aanspringen en weer terug, voorkom je mee dat ze gas gaan geven . Let wel op dat je het aan het begin niet te veel gaat doen.,

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:44

Dit heb ik ook met een Hafje van de manege, alleen die wil nog niet eens in galop Clown Maar, ik rijd veel over gangen van daraf naar galop rijden. En dan komt het nog niet veel verder, maar het helpt wel wat! Haha! Succes ermee in ieder geval!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 17:45

idd veel overgangen zei mijn instructrice ook al.
daar word ze sterker in de achterhand van

maar pfff soms is het moeilijk hoor,ik heb al in geen tijden een lekker rustig galopje gemaakt.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:49

ga oefenen vanuit de stap, dan heeft hij al de rust in z'n lijf.
en iets meer stellin dan anders want een rond gebogen paard kan niet heel hard galoperen.
enne goed op je bips zitten natuurlijk! Nagelbijten / Gniffelen
heel veel succes ermee!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:57

Veel oefenen aan de longe helpt ook. Ik heb een tijdje een ruin bijgegereden die ook zo hard galopeerde. Longeerwerk hielp bij hem heel veel, hij werd sterker en luisterde onder het zadel ook beter naar stemhulpen. En verder idd overgangen. Bij hem sprong ik veel vanuit stap aan, dan had hij ten eerste niet het vermoeden dat we zouden kunnen gaan galoperen en bovendien moest hij dan wel vanuit zijn achterbenen werken.

Ik rijd trouwens nu net een fjord bij die vermoedelijk ook wel hard zou kunnen gaan scheuren in galop, hij is wat bespiering kwijt en hij gaat met longeren steeds loeihard Tong uitsteken Morgen hopelijk voor het eerst erop, eens zien hoe het onder het zadel gaat...

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:00

Die haflinger van de manege, is zowiezo heel snel, het is dat jij dr ontspannen op wil zitten dat het een beetje normaal wil gaaan, want in de draf is ze ook al niet bij te houden, Maar als ik maar ontspannen zit gaat het goed!

@ Mai mai Succes morgen!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:53

Heb je een longeerbak? Dan kan je daar eens in proberen te gaan galopperen, en dan zonder je handen.. Dan leert het paard balans te zoeken, en is het niet gevaarlijk, meestal als een paard hard gaat, heeft hij nog een probleempje met zijn balans Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:35

galopperen zonder handen,dat is vrágen bij haar om gevaarlijke situaties.

verder bedankt voor de tips

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:39

begin eens eerst met tempo wisselingen, in stap, zachter stappen harder doorstappen, en in draf ook, zachter harder als dit allemaal helemaal goed gaat en hij goed luisterd ga je pas in galop dit doen, hij moet luisteren naar jou, jij bent de gene die het tempo bepaald en niet hij!

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:52

ik heb dat een tijdje terug ook gehad met mijn pony, geen idee hoe het kwam dat ze ineens begon te racen.
heb er ook heel lang over gedaan om het weer op een normaal tempo te krijgen..
maar ik heb de hele tijd als ik aangallopeerde de pony op een volte gezet(kleine volte) en die steeds groter en kleiner gemaakt..
en als dat goed ging.. ga je een paar meter rechtdoor en dan weer op de volte. En dan steeds grotere stukkenrechtdoor en de voltes ook steeds groten maken zo heb ik het een aantal maanden gedaan en nu galloppeerd ze weer normaal.
en als ze me nog te hard gaat begin ik gewoon weer met voltes maken.
het heeft bij mij geholpen!
veel succes nog;)

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:42

Mijn fjord kon ook niet normaal galloperen. Heel hard was voor haar normaal. Ik heb veel gegalopeerd op voltes en ook geprobeerd tempowisselingen te maken. Als ik van stap in galop aansprong ging het nog het best. Nou heb ik afgelopen maand een osteopaat naar haar rug laten kijken, en het blijkt dat ze helemaal vastzat. Nu galopeerd ze veel evenwichtiger en meer bergopwaarts, en ik kan ook beter blijven zitten. Misschien een idee om ook eens een osteopaat naar jou fjord te laten kijken? Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:48

ik denk ook dat het voornamelijk in de balans zit, dus de bovengenoemde oefeningen lijken mij een goed begin.

succes!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 07:07

bedankt voor de tips allemaal.

over het vast zitten in de rug,draven ed is geen probleem?dat doet ze gewoon normaal en rustig.(oke,soms wil ze erg graag hard,maar dat is goed in de hand te houden en daarna loopt ze ontspannen)