Stelling: Van elk jaar nieuwe instructie leer je het meest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Stelling: Van elk jaar nieuwe instructie leer je het meest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 22:38

Zie onderwerp topic Lachen

Ik ben zelf opnieuw op zoek naar les (ben nu een maand geleden gestopt omdat mijn eigen paard niet helemaal lekker liep en wil nu graag weer les met bijrijdpaardje).. Nu ben ik dus erg aan het twijfelen van wie ik les neem (van degene waar ik les van had of van iemand anders die vaker bij ons op de manege komt die ik erg netjes les vind geven) en toen kwam iemand met deze stelling.. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden Vork

Ilsje_

Re: Stelling: Van elk jaar nieuwe instructie leer je het meest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:40

ik denk wel dat je een andere kijk krijgt op jou rijstijl en dat degene je ook weer op andere dingen laat letten. Dan moet je natuurlijk wel de dingen van je vorige instructrice in je hoofd houden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:41

ik denk dat het kan. maar als je 1 goede hebt, heb je daar meer aan dan 3 jaar achter elkaar een slechte;)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:54

Ik rijd met mijn paard bij een manege. Door onregelmatig werk kan ik soms niet in mijn eigen les. Ik heb dus van ong. 5 verschilllende instructrises les. Ik vind het fantastisch. DE een ziet andere dingen als de ander. Alle tips zijn bij mij altijd welkom. Hoewel ik ook wel mijn voorkeur heb, voor de een of de ander Haha!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:59

Of je nu echt ieder jaar een ander zou moeten nemen weet ik niet, maar mijn ervaring op de manege is dat het wel prettig is als je eens een ander hebt. Je raakt toch een beetje in elkaar vastgeroest en een ander ziet vaak weer net wat andere dingen. Natuurlijk is het wel zo: zoveel mensen (lees: instructeurs) - zoveel meningen, maar ik ben ervan overtuigd dat je er nooit slechter van wordt.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:02

ik denk dat je eens in de zoveel tijd moet wisselen als je niks meer van elkaar kan leren. zo blijf je vooruit gaan

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 11:01

ikenindi schreef:
ik denk dat het kan. maar als je 1 goede hebt, heb je daar meer aan dan 3 jaar achter elkaar een slechte;)

Ik heb het in mijn geval wel over twee mensen die allebei naar mijn mening heel goed kunnen uitleggen/lesgeven en beide hoger dan de Z2 rijden.. Ze letten alleen echt op hele andere punten.. De een probeert meer zijn rijstijl de jouwe te maken (die wel erg goed werkt bij vrijwel andere paarden), de ander kijkt meer naar jou en je paard als team..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:05

Ik heb momenteel 3 instructeurs/trices.
1 voor clubles 1x per week
1 voor priveles 1x per week
1 voor springles 1x per 2 weken

Eerst moest ik wennen aan al die verschillende meningen, maar het houd je wel scherp en je probeert meer dingen uit, en dan kun je voor jezelf je rijmethode bepalen

Ik denk niet dat je elk jaar moet wisselen als je tevreden bent

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:12

Ik denk dat je meer leert van 3 jaar bij een goede instructeur, dan van drie verschillende...IMO is een goede lesgever vinden, eentje die bij jou én je paard past bijzonder moeilijk. Dan heb je nog de manier van lesgeven en de persoon die je een beetje moet liggen langs twee kanten...Elk jaar nieuwe instructie zou met mijn merrie bv al niet haalbaar zijn. Omdat weinig instructie met haar (en met mij) zou om kunnen! Nu is mijn huidige instructrice ook zo eentje waar meer mensen niet mee om kunnen dan wel dus wat dat betreft passen we al bij elkaar! Heb ontzettend veel geleerd van haar en nog steeds! Zou haar voor geen goud willen inwisselen..

Mijn mening in het kort dus; elk jaar goede instructie vinden lijkt me sterk en misschien zelfs onhaalbaar...Heb het geluk gehad snel goede te vinden...Maar als ik nu moest overschakelen omdat ze er mee stopt...Ik zou werkelijk waar niet weten wie ik kan nemen.

Moet wel zeggen dat haar dochters vaak les hebben van grandprix ruiters en zij daar dan weer veel van op steekt en gebruikt bij ons *LOL* Ze heeft altijd zo'n dingen, en dan geeft ze een tip en zegt ze; 'en das er eentje van Jeroen devroe!' of 'das er eentje van philippe jorissen' enz *LOL* we grijnzen dan altijd eens even naar elkaar (we rijden met 3 in haar les) omdat ze het altijd zo heerlijk trots verteld Haha! Dus eigenlijk heb ik een stuk of 5 lesgevers in 1 *LOL*

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:35

Ik ben het er niet mee eens, een instructie die alles goed kan overbrengen kan je een hoop van leren, tja. Tot je op een niveau ligt dat te hoog ligt voor je lesgeefster. Maar dat is niet voor elke ruiter vanzelf sprekend

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:39

Ik ben het er niet mee eens.
Als je nog steeds het gevoel hebt dat je bij je huidige instructie nog genoeg leert, dan zie ik geen reden om een ander te zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:45

Het kan, maar hoeft niet, dat is in elk geval verschillend.
Lesklant en instructeur moeten op 1 lijn zitten, das belangrijk.
Ook kijken bij andere lessen = erg leerzaam.
Wanneer je te vaak wisselt kun je de instructeur niet laten afmaken waar hij mee begonnen was.

Meerdere instructeurs dat kan goed werken en soms juist totaal niet = ook verschillend.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:00

Een goede instructeur leert je op jouw niveau en met jouw doel voor ogen hoe je je paard correct traint zodat je je doel gaat bereiken.
Ik denk dus ook dat je er weinig aan hebt om elk jaar van instrukteur te wisselen, maar dat je meer gebaat bent bij een instructeur die weet waar het om draait. Belangrijk is ook dat jouw instructeur jou in wil wijden. Ik zie 9 van de 10 keer instrukteurs die een uurtje staan te schreeuwen dat je recht moet zitten en hakken moet uitdrukken (even gechargeerd hoor Knipoog ). Maar waar de ruiter naar toe wil en hoe dat te bereiken is nooit serieus besproken. Bot gezegd strijken ze een uurtje lesgeld op en het zal ze verder jeuken.
Een instructeur hoort ook met een ruiter reeele doelen te stellen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld wanneer iemand graag GP zou willen rijden met een tinker (sorry Bloos Haha! ) en maar maximaal 3 dagen in de week iets tijd kan maken om te rijden, dat de instructeur dat terug moet brengen naar normale proporties.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:13

Ik denk dat af en toe eens een ander oog op het rijden geen kwaad kan ,
Dan is bevestigd wat je doet , en als er dan iets serieus fout zit , wordt het door een 'buitenstaander' zeker opgemerkt ,
Maar ik dnek dat het geen goed idee is om elk jaar een andere instructeur/trice te zoeken ,
Want idd kan ze dan niet afmaken waar ze mee begonnen is , of waar ze naar toe wil werken ..
+ zoveel verschillende meningen zouden het voor mij erg moeilijk maken

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:29

ik denkt dat ieder jaar een nieuwe instructrice niet zo verstandig is.
maar om de zoveel jaar een ander kan volgens mij geen kwaad en miss eerder goed.
vaak gebeurt dat al door omstandigheden.
wel zou ik dus voor de instructrice kiezen die jou en je paard als team ziet, want die ander kan dan wel een leerling haar rijstijl aanleren (opdringen) maar de meeste leerlingen hebben dat talent toch niet.

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:19

Ik denk dat als je van veel verschillende mensen les hebt gehad dat je een alround persoon bent en dat je beter met verschillende paarden om kan gaan omdat je veel verschillende manieren van rijden hebt geleerd doordat je veel verschillende instructrieses/instructeurs hebt gehad.

edit: omdat iedereen anders les geeft Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:35

Afhankelijk van de kwaliteit van de verschillende instucteurs.
Ik denk wel dat het interessant is om verschillende meningen te horen Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:09

Ik denk dat het wel goed is om wel verschillende manieren van rijden te zien en horen en soms ook te proberen. Van bijna iedereen kan je leren.
Wel denk ik dat je niet perse ieder jaar van instructeur moet gaan verwisselen. Als je een goede instructeur hebt gaat die idd mee met jouw niveau van rijden en houdt je actief bezig met rijden. Tegen de tijd dat je weinig vorderingen meer maakt terwijl er nog wel veel meer voor jouw inzit dan zou ik wel veranderen van instructeur. Je moet je denk ik niet afsluiten voor meningen van anderen en je blind staren op je denkbeelden van je instructeur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:28

Ik ben het eens met Pharagirlke en LDRD.
Vroeger vond ik eerlijk gezegd makkelijker een instructeur die me pastte. Hoe verder ik kom hoe moeilijker ik het vind om de klik te vinden met een instructeur, want ik raak ook kritischer naar het lopen van mijn paard en de instructies die ik krijg om mezelf te verbeteren. Ik les nu een jaar bij mijn huidige instructeur en ben er echt nog lang niet uitgeleerd. Deze geeft ook wel les op een hoger niveau dan ik ooit zal kunnen halen Bloos
Openstaan voor meningen en visies en eruit meepikken wat je kan gebruiken is imo altijd positief en ter afwisseling en ervaring is het volgen van clinics ook erg leerzaam. Al is het soms ook alleen maar om te weten welke weg je NIET in wil, ook dat is leerzaam! Van iedereen kun je wat leren maar de echte klik vind ik moeilijk om te vinden Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:27

Urielle, jij geeft als ondertoon ook wel iets aan dat mij aanspreekt. Ik hoor namelijk ook dat je bij instrukteurs bent blijven hangen omdat ze je pasten. Bedoel je daarmee niet dat ze jouw inzichten bevestigen en je ze ook heel aardig en leuk vindt om bij te lessen?
Dat is namelijk ook een punt. Een instrukteur hoort niet jouw inzichten te bevestigen, maar inzichten toe te voegen. Daarbij heb je aan leuk en aardig ook helemaal niks. Ze moeten durven zeggen waar het op staat. Maar ja, dan is het risico dat de ruiter boos wegloopt natuurlijk, mensen kunnen niet zo goed over het algemeen tegen kritiek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:13

Dat heeft misschien idd even toelichting nodig Ja

Er heeft pas een topic op Bokt gestaan van iemand die afgeblaft werd door haar instructeur en dat ze niet wist wat ze daarmee moest. Toen heb ik gevraagd: als zo'n instructeur zegt dat je (bij wijze van spreken) een lamme tak bent die het paard niet aan het lopen krijgt, wat doet dat dan met jou? Slaat dat je uit het veld en word je onzeker waardoor je er helemaal niet meer aan rijdt? Of prikkelt het je en denk je op zo'n moment 'Ach jij vuile ***, ik zal eens laten zien wat wij kunnen!' en rij je vervolgens de sterren van de hemel? Want als dat laatste het geval is, dan heeft hij precies de goede snaar geraakt!

Andersom werkt dat ook zo. Je hebt ruiters die zelf al snel denken dat het goed is. Die moet je niet bij een instructeur zetten, die alsmaar roept: 'Jaaaa, dat los je goed op!'
Een perfectionistische ruiter die het zelf nooit goed genoeg vindt en wellicht ook nog eens onzeker is over het eigen kunnen, is wel gebaat bij zo'n instructeur, die gaan zich goed voelen bij een compliment en actief eraan rijden.

Daarnaast heb je ook gewoon de rijtechnische benadering. Een NH-ruiter moet je niet bij een instructeur zetten die zegt: je paard doet geen hol, prik hem eens met je spoor onder zijn mieter. Een aanhanger van de klassieke Duitse dressuur, zal het niet volhouden bij Anky of haar leerlingen want die gaat bij het LDR verhaal zeggen: Ho eens, DAT doe ik niet... Een ruiter met een sensibel karakterpaard moet je niet zetten bij een instructeur die vindt dat je een paard er maar even langs moet stampen.

En omdat een instructeur moet passen bij je eigen persoonlijkheid, het karakter van je paard, je ambities en de ideeen die je al gevormd hebt en voor jou een absolute waarheid zijn is het heel moeilijk om de perfecte match te vinden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:16

Urielle schreef:
En omdat een instructeur moet passen bij je eigen persoonlijkheid, het karakter van je paard, je ambities en de ideeen die je al gevormd hebt en voor jou een absolute waarheid zijn is het heel moeilijk om de perfecte match te vinden.

AMEN!!

Maar neemt niet weg dat ik van mening ben dat iedereen van elkaar wel IETS kan opsteken, een ander kijkt net even iets anders tegen bepaalde dingen aan, heeft net die oplossing voor dat probleem waar je al een tijdje tegenaanloopt, dus ik ben nooit doof voor andermans bevindingen iig.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:31

Het ligt eraan.
Heb je je perfecte instructeur/trice al gevonden, is het helemaal niet nodig een andere te zoeken.
Ik ben nu genoodzaakt, omdat mijn huidige instructrice naar Duitsland gaan verhuizen, maar heb wel iemand nodig met dezelfde ideeën.

Daarbij moet je iemand zoeken die idd. bij jou persoonlijkheid past, dus iemand die je net zó prikkelt, dat je wat meer je best gaat doen.
Ik ben bijv. een perfectionist en ook vrij onzeker over mijn kunnen. Ik heb dus niet iemand nodig die aan de kant staat te schreeuwen dat ik het hélemaal verkeerd doe en niks kan, dan komen de tranen vrij snel omhoog, en zul je me nooit meer daar zien.
Ik heb júist iemand nodig die de goede dingen waardeert en complimenteerd, en de foute dingen als opbouwend commentaar geeft, met tips Lachen

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:39

Als je een goede instructeur/trice hebt, kan die je steeds verder vooruit helpen, moet diegene natuurlijk ook wel op een hoger niveau als jij rijden anders kun je geen nieuwe oefeningen leren.

Elke ruiter heeft natuurlijk zijn eigen kijk erop. Anky heeft waarschijnlijk ook weer wat andere dingetjes dan Imke en Imke heeft waarschijnlijk weer andere dingetjes als coby en ga zo maar door, maar uiteindelijk gaat het om 1 ding en dat is de samenhang van de 6 bekende basispunten voor goed rijden:
TAKT, ONTSPANNING, VERBINDING/AANLEUNING, IMPULS, RECHTRICHTEN en VERZAMELING

Ook moet er een klik zijn tussen: ruiter, paard en intructeur/trice anders gaat het ook niet werken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:32

miep1979 schreef:
Urielle schreef:

AMEN!!

Maar neemt niet weg dat ik van mening ben dat iedereen van elkaar wel IETS kan opsteken, een ander kijkt net even iets anders tegen bepaalde dingen aan, heeft net die oplossing voor dat probleem waar je al een tijdje tegenaanloopt, dus ik ben nooit doof voor andermans bevindingen iig.

Als je er zwaar voor moet betalen lijkt het me wel de bedoeling dat je er meer dan 'iets' van opsteekt.