Steeds kijken: aanleuning steeds verbroken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Steeds kijken: aanleuning steeds verbroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 19:32

Doei!

Wat is volgens jullie de beste oplossing?
Mijn verzorgpaardje ziet namelijk tijdens het rijden héél veel, niet dat ze overal voor wegrent, maar ze kijkt graag om zich heen. Nagelbijten / Gniffelen Zeker als ik in de buitenbak rijd is het allemaal érg interessant, behalve ik. Scheve mond
Ik weet dat ze op mij moet letten en dat het een teken is dat ik 'niet interessant genoeg' ben eigenlijk. Maar ook als ik wel constant oefeningen/tempowisselingen rijd blijft ze andere dingen interessant vinden.

Ze let dan helemaal niet meer op en het vervelende is dat ze steeds haar hele hoofd draait, waardoor aan een kant de teugel helemaal slap komt en ze geen stelling neemt (dus juist naar de andere kant kijkt het liefste. Nagelbijten / Gniffelen)

Jullie tips? Wat doen jullie bij zo'n paard? Lachen

patsur

Re: Steeds kijken: aanleuning steeds verbroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:34

Praten, of even een geluidje maken zodat de concentratie weer op jou komt..

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:02

Heel veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ze moet leren om zich op jouw te concentreren en dat heeft tijd nodig.
Probeer haar te belonen voor de kleine stukjes die ze wel op je let en probeer dat langzaam uit te bouwen. Negeer het kijken en probeer weer opnieuw je oefening in te zetten. Je zult merken dat ze uiteindelijk steeds meer op jou gaat letten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:28

Misschien moet je het werk wat moeilijker maken zodat ze zich wel moet blijven consentreren! Je kan ook best wel een keertje wat strenger zijn als die afgeleid wordt, ze moet toch leren dat wanneer je met der aan het werk bent ze moet blijven opletten!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:42

Mijn jonkie heeft dat ook meestal klik ik eerst als "waarschuwing", rondkijken mag alleen als dat ook van mij mag!
Als ze hier niet op reageerd roep ik hé en geef ik tegelijkertijd een kneepje in mijn buitenteugel. Ze hebben het erg snel door dat ze op die klik hun hoofd erbij moeten houden! Lachen Ik klik meestal om attentie te vragen, ik prrr.. als ze voorwaards moet. Mensen aan de kant liggen soms dubbel als ik zit te prrr en Clown .

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:14

goed voorwaarts rijden en kneepjes geven in de teugels
praat tegen het paard zodat ze de aandacht er bij kan houden..
hebben jullie ook een binnenbak? ofzo daar kan je ook goed oefenen er is minder te zien
en dan kan je later verder buiten oefenen

ook veel afwisselen even overgangen rijden en schakelen

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:28

Ik zeg altijd "Hey!" en geef dan een lichte ophouding op m'n binnenhand. Focus is dan binnen de sec terug. Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:26

Inderdaad praten praten en nog eens praten zingen fluiten noem maar op aandacht bij jou houden. Voorwaarts neerwaarts naar de hand toe, overgangen naar voren en terug, gebroken lijnen en dergelijke. Maak het leuk afwisselend spannend balkjes draven noem maar op.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:31

Ik heb ook een kijkerig paard. En van mij mag hij kijken (zie je vaak aan de gespannen oortjes naar voren), maar hij mag niet zijn hoofd omhoog gooien en de aanleuning verbreken.

Bij een kijkerig paard mag je best een beetje strenger zijn. Probeer het vooral met je been op te lossen. Niet met je handen.
Dus zodra je paard wil gaan kijken druk je je binnenbeen extra aan. Als ie niet meteen reageert op je been, mag je best een beetje strenger zijn met je been. Je vangt op, je paardje geeft na en meteen ontspan je dan weer. Die ontspanning is zijn beloning.
Dit herhaal je iedere keer als hij een poging doet om te kijken. Consequent blijven volhouden, je zal zien dat het minder wordt.

Succes!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:26

Ik ken het. Haha!

Heb zelf een heet én kijkerige merrie, leuke combi dus.
Heel hard aan het werk zetten werkt goed en daarbij zorgen dat ze op je been actiever en attent worden en niet alleen naar voren stormen. Dat heb ik vaak met mijn paard namelijk.