U2 (pas weer 3 weken onder het zadel!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

U2 (pas weer 3 weken onder het zadel!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 18:35

Dit is mijn bijrijdpaardje U2, die ik nu ruim 3 weken rijd. Op haar 4de is ze een jaar ingereden door iemand anders en erna heeft ze een jaar stil gestaan omdat ze drachtig was. Nu ben ik dus weer met haar aan het beginnen en ze pikt alles erg goed op! Daarom ben ik ook weer langzaamaan aan het beginnen met wat zijwaartse oefeningen... Dit was de 10e keer dat ik erop zat en de laatste keer was door ziekte alweer een week geleden dus ik ben zelf erg tevreden Haha! !

Commentaar en tips zijn natuurlijk meer dan welkom maar houd er dus wel rekening mee dat ze dus een jaar niet gelopen heeft! De foto's van het instappen ontbreken en ze staan verder niet op volgorde (ik heb wel het geprobeerd Vork ).

Hier dan de foto's:
1. Afbeelding
In stap een beetje laten inbuigen..

2. Afbeelding
Drafje

3.Afbeelding
Hier zie je goed dat ze echt nog moet leren op haar achterhand te lopen Lachen

4.Afbeelding
En een middendrafje.. ik weet niet waar mijn hakken heengaan maar vind haar voetjes zo mooi Haha!

5.Afbeelding
Mooi hoofdje Lovers

6.Afbeelding
Paar pasjes wijken

7.Afbeelding
Schouderbinnenwaarts naar rechts, vind dat ze het echt heel netjes doet voor 3 weken Haha!

8.Afbeelding
Schouderbinnenwaarts naar links, ik zit nogal scheef Bloos

9.Afbeelding
Helaas een niet zo duidelijke galop..

10.Afbeelding
De galop vind ze sowieso nog wat lastig Lachen

11.Afbeelding
En klaar!

12.Afbeelding
Lekker uitstappen..

Eigen verbeterpuntjes zijn dat ze echt een heel stuk meer bergop moet gaan lopen, vooral in de galop, maar dat komt allemaal nog wel!! Ben al erg blij hoe ze het doet voor die korte tijd! Verder zit ik af en toe een beetje onstabiel (vooral bij middendraf) maar ze gooit ook zo hoog op Haha! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Janne_BSGFM

Re: U2 (pas weer 3 weken onder het zadel!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:46

ik vind het er goed uitzien Knipoog ze kantelt haar hoofdje wel vaak

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:47

Waarom heb je sporen aan? Lachen Is het niet eerst een idee om lekker rustig te gaan rond hobbelen omdat ze nu pas 3 weken onder het zadel is.. Maargoed.

Verder vind ik dat je rechterop moet gaan zitten, schouders naar achteren en voor je uit moet kijken en je hakken uit moet drukken.

Wel een leuk paardje, met een leuke naam!
Succes er verder nog mee.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:48

zo dat ziet er goed uit!!!
kantelt allen haar hoofd nog.
probeer zelf op je haken te lette

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:50

Ik vind dat je hem netjes rijd. Alleen vind ik wel dat je soms een beetje te hard van stapel loopt. Hij is dus nog niet zo vaak bereden, dan zou ik niet meteen wijken en schouder binnenwaarts gaan doen..

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:52

xxmiszlizzxx schreef:
Ik vind dat je hem netjes rijd. Alleen vind ik wel dat je soms een beetje te hard van stapel loopt. Hij is dus nog niet zo vaak bereden, dan zou ik niet meteen wijken en schouder binnenwaarts gaan doen..

idd eerst de galop eens goed onder de knie.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:55

Leuk paardje wat is haar afstamming?

Ze pakt het best netjes op na zo'n lange periode uit de running te zijn, doe wel rustig aan.

Denk er wel om dat je je hand niet over de hals brengt bij de schouderbinnenwaarts (foto 8) en zelf recht op je paard blijven zitten, maar dat zeg je zelf ook al.
Verder bij de middendraf trek je je hak op dus probeer je been lang te houden. Misschien je beugels een gaatje langer je knieen komen nu bijna voor de wrong van het zadel uit.

Succes verder!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:00

begin bij het begin zou ik zeggen, want het is een leuk beestje!!
succes met HAAR

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:04

Vind het nogal een pittige start voor een paard dat een jaar niet onder zadel is geweest..
Verder, handen rechtop, ontspannen in je schouders en handen voor het zadel en boven de manenkam dragen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 19:08

Ze is hiervoor gewoon tot de L2 gereden dus ze kan het allemaal wel.. ben ook pas vandaag rustig eens begonnen met een paar pasjes wijken en schouder binnenwaarts om te kijken hoe ze het opppakte.. Meer dan op de fotos staat heb ik niet echt gedaan!

Het hoofd kantelen op de fotos zag ik ook al, moet haar meer op de buitenteugel gaan rijden!

Dat ik wat voorover zit ook Lachen Heb ik op mijn eigen paard eigenlijk nooit last van maar moet nog heel erg wennen aan haar grootte (mijn paardje is 10 cm kleiner Haha! ) en het zadel, verder ben ik teveel aan het kijken hoe ze met haar hoofdje loopt Knipoog Het viel me wel op dat ik op de andere foto's allemaal veel mooier zat, maar omdat zij daar weer minder op liep staan die hier niet.. Vooral op foto 3 en 4 heb ik echt mijn hakken opgetrokken! Beugels heb ik expres zo kort om dat te voorkomen Lachen

Edit: Sporen heb ik ook vandaag voor het eerst geprobeerd omdat ik niet zo goed onder het zadel in kom omdat ik zo klein ben Haha!
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 07-03-08 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:11

Leuk paard!! Het ziet er netjes uit hoor *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:32

Ziet er netjes uit Dondeyne, leuk paard ook! Wat is haar afstamming?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 19:35

Afstamming was naar mijn oren niets bekend dus ben ik weer vergeten Bloos Zal het nog eens navragen!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:40

Leuk paard, gaat met de tijd vast weer heerlijk lopen, leuke naam Tong uitsteken alleen is die van mij een kereltje Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:44

hmmm....Ook ik vind dit een pittige start. Imo moet een paard eerst in balans leren lopen voor je met zulke oefeningen kan beginnen. én als je de oefening goed wil uitvoeren, moet jij hem niet volledig tegenwerken met je houding...(wat je wel doet, vooral op links maar ook op rechts)

Probeer je schouders evenwijdig te houden aan die van je paard net als je heup. Als je dat niet doet ga je tegenwerken. Dit is makkelijker te bereiken als je in dezelfde richting als het paard kijkt....Zolang je dat niet onder de knie hebt mag je imo geen goede schouderbinnenwaarts verwachten.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:45

Na een jaar niets gedaan te hebben kan je een paard mijns insziens niet gelijk flink aan het werk zetten. Eerst rustig opbouwen, om erge spierpijn te voorkomen lijkt me.

Als je zelf een jaar niks hebt gedaan ga je toch ook geen marathon lopen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:46

patsur schreef:
Na een jaar niets gedaan te hebben kan je een paard mijns insziens niet gelijk flink aan het werk zetten. Eerst rustig opbouwen, om erge spierpijn te voorkomen lijkt me.

Als je zelf een jaar niks hebt gedaan ga je toch ook geen marathon lopen...

en die spieren weer wat losmaken...Een paard moet aardig lenig zijn voor dingen zoals schouderbinnenwaarts...Ik denk dat die oefeningen soms wat onderschat worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:49

Bij het inbuigen niet je hand over de schoft trekken (foto 1 en 8), maar je hand opzij brengen en je buitenteugel er goed aan houden zodat ze niet over de buitenschouder wegvalt.
En rechtop zitten.

Verder veel succes!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 21:44

pharagirlke schreef:
hmmm....Ook ik vind dit een pittige start. Imo moet een paard eerst in balans leren lopen voor je met zulke oefeningen kan beginnen. én als je de oefening goed wil uitvoeren, moet jij hem niet volledig tegenwerken met je houding...(wat je wel doet, vooral op links maar ook op rechts)

Probeer je schouders evenwijdig te houden aan die van je paard net als je heup. Als je dat niet doet ga je tegenwerken. Dit is makkelijker te bereiken als je in dezelfde richting als het paard kijkt....Zolang je dat niet onder de knie hebt mag je imo geen goede schouderbinnenwaarts verwachten.

Dit zei ik zelf ook al.. Waarom ik dat op deze foto doe weet ik ook niet (weet ook heel erg zeker dat ik het voor de rest niet doe maar had maar één foto van linksom schouderbinnenwaarts omdat ik het voor de rest nog niet gedaan heb).. Iedereen zegt juist altijd dat ik daar zo mooi recht bij blijf zitten Clown

Verder zei ik inderdaad zelf ook al dat ik hem meer op de buitenteugel moet rijden..

En nogmaals: ik heb gewoon een paar pasjes geprobeerd, het is echt niet alsof ik dit aan de dagelijkse training heb toegevoegd! Juist daarom gingen sommige dingen nog niet helemaal goed..
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 07-03-08 21:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:51

xxmiszlizzxx schreef:

Ben ik het mee eens....Ga je eerst maar eens richten op rechtrichten en balans want
dat is voor een groen paard de basis en erg moeilijk....
Verders, mooi paardje komt vast wel allemaal goed ze lijkt erg onder de indruk van dit alles lijkt
me wel een paardje die voor je werken wil.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:56

leuk paard Ja
kan denk ik ook best leuk sjouwen

paar dingetjes die me opvielen
probeer lang in je lijf te blijven , op de foto's krijg ik het idee dat je voor over valt en in elkaar "duikt"
en benen lang maken niet je hakken naar het dier klemmen
je komt anders te veel met de spoortjes tegen haar aan

bij het inbuigen en SB/Wijken let erop dat je je binnenhand niet over de schoft heen haalt, hou je recjterhand aan de rechterkant van je paard en je linkerhand aan de linkerkant, niet gaan overkruisen en idd begrenzen aan de buitenteugel begrenzen om over de schouder wegvallen/lopen te voorkomen
en je mag je handen best wat dragen hoor Ja

verder zou ik zeggen ga gewoon lekker rijden, veel schakelen om die achterhand goed te activeren en laat haar maar naar hou toekomen om contact echt op te pakken
nog niet te veel met zijwaarts bezig zijn , paar pasjes sb proberen kan, is een prima balans oefening
maar let op dat je niet te veel vraagt , bedoel ook een beetje niet te veel stelling, dan is balans er moeilijk, beetje stelling werkt fijner, je bouwt het vanzelf uit naar meer en vandaar uit kun je ook door naar wijken etc ,
1 tot drie passen, tworden er vanzelf meer

editik heb ook het idee dat een deel van de punten die ik aangeef bij je houding komen door het zadel
het lijkt er namelijk op alsof het echt veel te groot is voor je , kwa zit valt misschien nog mee, maar het zweetblad te lang en de wrongen ook verkeerd van vorm

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 22:02

Citaat:
editik heb ook het idee dat een deel van de punten die ik aangeef bij je houding komen door het zadel
het lijkt er namelijk op alsof het echt veel te groot is voor je , kwa zit valt misschien nog mee, maar het zweetblad te lang en de wrongen ook verkeerd van vorm

Het zadel is inderdaad te groot maar dus niet van mij.. Ik heb al een aantal keren gezegd dat ik normaal niet zo'n last heb van een slechte houding dus misschien heb je inderdaad wel heel erg gelijk! Helaas is het zadel bij het paard gekocht en niet bij de ruiter Knipoog

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:33

Ik vind het er netjes uitzien, leuk paardje is het Ja

Is dat in Jabeek, omgeving komt mij bekend voor Bloos

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:36

Vind het er erg netjes uitzien,
leuk paardje,
alleen werk een beetje aan dat ze niet te vaak haar hoofd kantelt!
En ja, ik zou de sporen af doen, zeker nu ze nog moet leren
om de hulpen te leren zonder sporen,
zo word het rijden veel leuker ook voor je paard!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:42

mooi paard,ik zou inderdaad,is al eerder gezegt,eerst eens de basis,stap,draf en galop,goed ontspannen onder de knie hebben en dan eens wijken....maar dat is mijn mening...verder loopt ze mooi!!