xtostarlight schreef:Ik zie dat idd ook, dat jonge paarden zo snel perfect moeten lopen en echt al zwaar getraind zijn. Kijk hier op bokt bij haw, je ziet elke keer weer paarden die NET onder zadel zijn en hoppa vol er tegenaan.
Toch vertekent het, afhankelijk van de ruiter die er op zit en die hem heeft ingereden. Mijn paard is 2 maanden op een trainingsstal geweest, zeer kundige ruiter er op, beest liep als een trein. Die is niet overvraagt, die ruiter is gewoon handig en het paard heeft de kwaliteiten er voor. Als die er op ging zitten, liep dat beest gewoon de sterren van de hemel. Een paar keer per week 15 minuutjes er op was voldoende, en ze hebben hem regelmatig een week stil gezet omdat hij het zo makkelijk aanbood. Die had het gewoon echt niet nodig om zoveel getraind te worden. Nu thuis lijkt hij meer te lopen als een paard dat net 3 weken onder het zadel is, gewoon door mijn gebrek aan rijvaardigheid.
Ik weet zeker dat als ik de filmpjes er op zet van op die trainingsstal, dat ik er veel commentaar op krijg dat er te fors getraind is. Maar dat is niet zo. En bij mijn eigen filmpjes zullen mensen zeggen dat we het zo lekker rustig aan doen. Toch zie ik het eerste liever dan een paard dat voor het oog rustiger is opgebouwd, maar eigenlijk gewoon minder goed gereden wordt. Als ik dan commentaar hoor op HAW bij zulke topics: fijn dat je nog niet bezig bent met nagevelijk rijden, dan denk ik echt: waar ben je mee bezig. Als je je jonge paard correct rijdt, dan hoef je daar niet mee bezig te zijn, dan loopt hij gewoon vanzelf correct. En dat zal het paard ook een stuk aangenamer en leuker vinden!