Aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DonnaBella

Aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 07:45

Hallo allemaal!

Ik rijd sinds kort een paardje van nu bijna vijf. Ze is nu ongeveer een jaar ingereden maar er is in het begin weinig mee gedaan, behalve wat buitenritjes enzo. Ze gaat ieder jaar naar de tandarts, die is nu afgelopen maand geweest en met rijden is ze opzich best braaf. Toch zijn er nog een aantal dingetjes die vrij moeizaam gaan. Eén van die dingen is het aanspringen in galop. Dit vindt zij erg moeilijk. Ik wil haar aanleren om aan te 'springen' maar zij geeft meer de voorkeur aan heel hard draven en dan gauw een overgang maken, wat gepaard gaat met veel bokken. Dit ziet er dus niet uit en ze valt dan ook helemaal uit elkaar. Heeft iemand tips om dit op te lossen?

Een ander probleem is dat ze nogal vast zit op rechts. Ze vindt alles rechtsom moeilijk en protesteert dan ook aardig. Het is al wat verbetert maar als jullie hier nog goede tips over voor hebben dan hoor ik die ook graag. Alvast bedankt! Lachen

Charlottte

Re: Aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 07:59

inbuigen inbuigen inbuigen ; ook zit je op links inbuigen zodat ze zich op links ook rekt en dit makkelijker gaat vinden ; voor de galop steeds blijven terugpakken als ze onder je "uit rent"

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:06

osteopaat?

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:16

een tip is om het eerst heel goed aan de longe te leren. bijvoorbeeld met de pessoa. en goed luisteren op je stem.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:20

Jou paard heeft zeker weten een spierprobleem
vooral in galop moeten ze dan het binnenacterbeen naar voren plaatsen
Als het paard dit niet kan en het pijn doet, gaat een paard in verzet, dat is logisch
Een paar keer masseren en evt. een osteopaath/en/of manueel therapeut kan het probleem oplossen
Rijtips zullen geen effect hebben, omdat je daarmee het probleem niet oplost!
Pas als de (spier) problemen zijn opgelost, kun je het paard mbv instructie recht gaan richten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:25

Rijtechnisch kan je zeker wel een stuk verbeteren hoor unamie.
Maar in het geval van de TS kan het zeker geen kwaad om het dier even na te laten kijken.
Verder is het paard denk ik links gebogen. Dus linksom zo recht mogelijk houden. En wat buitenstelling vragen af en toe. Rechtsom voorzichtig wat schoudervoor rijden.

DonnaBella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 08:42

Dankjewel allemaal! Lachen Ik heb zelf het idee dat het komt omdat haar spieren nog niet goed genoeg ontwikkeld zijn, want aan de longe gaat het aanspringen wel goed. Ik vind een reactie van een spierprobleem misschien wel een beetje overdreven want dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanuit een bericht.

Vorige maand is de DA nog wel even langs geweest want die was toch op stal, maar hij zag verder niks vreemds ofzo. Maar bedankt voor de tips allemaal! Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:46

Een DA kijkt toch heel anders als een fysio/osteo.
Een paard bokt zelden gewoon voor de lol.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:49

DonnaBella schreef:
Dankjewel allemaal! Lachen Ik heb zelf het idee dat het komt omdat haar spieren nog niet goed genoeg ontwikkeld zijn, want aan de longe gaat het aanspringen wel goed. Ik vind een reactie van een spierprobleem misschien wel een beetje overdreven want dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanuit een bericht.

Vorige maand is de DA nog wel even langs geweest want die was toch op stal, maar hij zag verder niks vreemds ofzo. Maar bedankt voor de tips allemaal! Lachen

als ik een nieuw paard koopt (vol spierproblemen) wordt het paard met vlag en wimpel goedgekeurd bij elke paardenkliniek
een paard kun je pas rijtechnisch verbeteren, door eerst de oorzaak weg te nemen
want als ze moeten compensenen gaan ze juist steeds vaster zitten