hoelang blijft conditie oppeil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

hoelang blijft conditie oppeil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:20

wie kan mij vertellen hoelang de conditie van je paard op peil blijft als je hem stil zet?

Is het echt zo dat als je paard 1 of 2 weken compleet stilzet (weidegang niet bij in gerekend) dat je hem daarna weer als van ouds kan oppakken of is de conditie dan toch wel wat verzwakt?

Dit vroeg ik mij sowieso al een tijdje af, en vooral nu, nou mijn poownie een weekje stil moet staan i.v.m gekraakt ruggetje maar eind van de maand wel (endurance) wedstrijd heeft.

Mahitri

Re: hoelang blijft conditie oppeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:08

Dat is per paard verschillend. Het ene paard kun je na 1 à 2 weken zo weer oppakken en een ander paard is juist wat stijver en heeft wat meer moeite om weer op gang te komen.
In principe moet een paard na 1 à 2 weken nog wel een goede conditie hebben als hij daarvoor regelmatig getraind is. Duurt de rustperiode langer dan kan de conditie zeker achteruit gaan en zul je weer langzaam moeten opbouwen.
Als jouw pony een week stil heeft gestaan maar daarvoor in prima conditie was dan kan ze misschien wat stijf zijn maar qua conditie zal ze niet heel veel achteruit zijn gegaan.
Ik zou wel even aan de kraker vragen wat hij ervan vindt dat je aan het einde van de maand wedstrijd hebt want soms wordt bij kraken ook wel een langere rustperiode aangeraden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 21:23

kraker weet ervan. Ik moest na de rustweek wel de eerste keren rustig oppakken d.m.v longeren maar was verder geen prbleem die wedstrijd te starten. Conditie had hij al genoeg voor de wedstrijd, is maar een kleine afstand dus moet hij in principe op zijn sloffen uit kunnen lopen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:25

conditie gaat vaak wel snel achteruit, maar als die niet te lang stilstaat bouw je het ook wel weer snel op.. ik heb geleerd dat je hem minimaal moet opbouwen zolang als die heeft stilgestaan.. dus bij 2 weken rust, 2 weken opbouwen.. bij 6 maanden rust, 6 maanden opbuowen!