4-jarig paardje is redelijk dwars

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isabelleke

4-jarig paardje is redelijk dwars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:17

ik plaats dit topic zodat jullie even kunnen meedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn van het volgende probleem (en evt. oplossing)
mijn 4-jarig ruintje die een op maat gemaakt zadel heeft en bij de tandarts is geweest staat in zeer goede conditie en
is over het algemeen topfit maar hij wil niet lopen in de bak, hij weigert resoluut en al zeker niet na een tik (hij staat echt vaak stil)
overigens wil hij buiten wel vooruit
weet iemand hier raad mee?

Mahitri

Re: 4-jarig paardje is redelijk dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:11

Als je zeker weet dat hij medisch niets mankeert en dus geen pijn heeft dan denk ik dat de bak voor hem betekent: we gaan iets doen wat ik niet leuk vind.
Doet hij dit al lang of is hij er net mee begonnen? En heb je wel in de bak kunnen rijden?

Als hij er ineens mee begonnen is dan zou ik proberen de bak weer leuk voor hem te maken. Laat hem er in los, ga met hem spelen, losspringen of aan de hand werken,
Stap er op als je iets leuks met hem hebt gedaan en probeer de activiteiten in de bak af te wisselen.
Veel succes!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:16

Ik ken het probleem.
Ik heb net zon 4jarige.
Stilstaan en niet meer voorwaarts willen, als ik een tik geef, dan komt ze omhoog en gaat heel hard achterwaarts.
Ik heb het opgelost door haar aan het werk te houden, geen pas over de hoefslag, en maar aan het werk zetten. Als ze dan echt uit het niets stil gaan staan ( zonder reden) dan kreeg ze een tik met de longeerzweep.
Het is misschien even vervelend voor je paard, maar hij is je nu vast aan het uitproberen, en als je nu niet streng bent, dan wordt het probleem alleeen maar groter!
Als medische dingen uitgesloten zijn, zoals jij dat aangeeft, dan moet je ze ook een keer doorpakken vind ik.
En als hij dan weer voorwaarts loop, dan goed belonen met je stem.
( Ik weet ook niet hoe vaak en intensief jij rijdt, maar mijn paard had ook last van verzuring, door de groei. Daarvoor krijgt ze nu pavoEplus, en het probleem is over, ook met aanpak erbij, en met dit poeder )
Heel veel succes, het is een lastige situatie!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:29

Ik zou zelf niet aan gaan zitten klooien maar je goeie begeleiding gaan zoeken, 4-jarigen zijn vaak niet de makkelijksten en dan is een goeie begeleiding het halve werk...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:52

Veel geduld hebben, veel grond werk , denk dat het ook iets is wat hij nog niet helemaal snapt en dus gaat staken, een heelnormaal iets voor een jong paard wat nog een hoop moet leren, wat ik doe als de mijne stilvalt is af stappen, wat handwerk doen en er weer op , dan meestal is het duidelijk wat ik bedoel,maar het vergt gewoon heel veel geduld om een jong paard uit te leggen wat je bedoelt, zeker kun je de zweep erover halen, zullen sommige voor lopen , maar andere gaan de lucht in , dus als je het op een eerlijke manier wil doen, gewoon veel grond en handwerk doen en duidelijk zijn en vooral consequent in wat je wil en als je merk dat je ongeduldig gata worden doe dan iets wat wel leuk is en lukt op dat moment en goed is goed, wees tevree met alleen het aandraven al en vraag dan niet gelijk door, ik zeg altijd je moet samen werken, jij weet wat je wil,maar weet dat paard ook wat jij wil als je het hem niet duidelijk vraagt of eerst uitgelegd heb.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 15:48

dankjewel voor de reacties
Hij is het beginnen doen daarvoor ging hij wel vooruit
ik krijg 1 maal per week les
Mijn paard reageert overigens NIET op een zweep en al helemaal niet op een longeerzweep
We gaan eerst met hem naar de osteophaat en verder pas ik jullie tips toe

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:54

He Ik weet niet hoe lang je je paardje al hebt, maar dat op maat gemaakte zadel was hij toen 3 of is dat een lange tijd geleden? Zo ja paarden veranderen heel snel als ze nog zo jong zijn.
Rij je vaak met hem in de bak? Misschien toch wat verveling.
Vraag je misschien te moeilijke dingen waardoor hij helemaal in de staak komt?
Succes Groetjes

___VV___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:03

lijkt op dominantie, heel herkenbaar. keb er zelf ook 1. Erg consequent blijven. bij de mijne hielp t als ie van mij op zn flikker kreeg, maar dan moest ik wel eerst afstappen, aan de teugel voorwaarts laten lopen (worden wat kleine rondjes en dat was al een hele klus). wanneer ie voorwaars was, gewoon gaan rijden. Daarna wel tussendoor afstappen en opstappen zodat ie niet elke keer wanneer ik afstapte op zn flikker kreeg. bij mij hielp t... Héél soms is t nog een keer nodig..., maar wat mij betreft is het probleem opgelost.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:08

zijn zadel is een 4-tal maanden geleden op maat gemaakt
dominantie zou kunnen maar wil hem niet te snel te hard aanpakken
eerst nog even alles controleren

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:54

Haha! pubertijd?? hij heeft misschien wel door dat in de bak werken betekend en buiten lol,

probeer buiten is te dressuren met hem

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:21

Hij is zeker weten in de pubertijd...

De mijne rij ik nog niet, maar sinds 2 dagen als ik hem alleen loszet, dit vind hij saai, krijg ik hem met geen mogelijkheid in beweging, ja als ik ga rennen rent hij achter me aan, loop ik loopthij achter me aan, stop ik stopt hij etc... maar even lekker laten rennen.. hij gaat voor me staan, ik kom niet achter hem want hij draait zich zo snel om, als ik met de longeerzweep zwaai kijkt hij me echt aan van, ok en nu.. terwijl hij voorheen lekker ging rennen..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:22

Heb je hem ook wel eens van binnen laten checken?
Dus door een ostheopaat bijvoorbeeld?
Die vind dingen die je niet ziet en waarvan je dus ook niet weet dat je paard er last van heeft.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:02

ostheopaat gaan we woensdag naartoe en puberteit zou wel eens kunnen maar wat moet je er dan mee aanvangen?

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:50

Als je paard echt 100% gezond is dan zijn er slechts 2 dingen die je kunt doen in zijn pupertijd.

De makkelijkste is je training in de rijbaan kort en interessant houden. zorg dat die rijbaan leuk is voor hem. Ga een keer met hem stoeien, free stylen, in volle galop door die rijbaan of wat hij leuk vindt.

Het 2e en moeilijkere is super streng zijn. Als hij staakt meteen flink voorwaarts rijden. Desnoods met een paard erbij wat hij kan volgen of stem en zweep. Zorg daarbij dat je hem niet in zijn mond zit en beloon hem ook als hij voorwaarts gaat.

Succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:58

Als hij lichamelijk gezond is en het zadel ligt ook goed op het paard, dan moet je zorgen voor hulp aan de grond.
Desnoods laat je je instructeur er ff op rijden. Paard heeft een leider nodig en GOEDE hulpen. Wanneer je steeds steken laat vallen kan dat heftige gevolgen hebben. Die moet je snel oplossen voor het nog erger en langduriger wordt.

Als je houding op de grond niet goed is, kan grondwerk je positie nog slechter maken. Als je het wel kán is dat zeker een goed begin. Ja

succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:54

Zou maar eens iemadn erbij halen die jou kan helpen met het probleemop te lossen,'
Zweep sporen zou ik zeker niet gebruiken, dat is niet om hem voor uit te krijgen, wat helaas hier te lezen toch nog steeds mensen denken.
En grondwerk is juist de basis, als dat niet goed gaat is het vanaf de rug helemaal onduidleijk, zeker voor een jong paard,

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:05

is het niet de leeftijd een beetje???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:24

0134774310 schreef:
is het niet de leeftijd een beetje???

Maar welke leeftijd het dier ook heeft, de ruiter moet wel weten wat hij moet doen.
Met 4 jaar worden ze over het algemeen wat sterker en gaan ze idd meer de grenzen opzoeken. Wanneer de ruiter daar niet mee om kan gaan, kan dat uitlopen tot een drama.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:40

Ik vraag het hier omdat het ondanks dat hij 4 is waarschijnlijk niet vanzelf zal verdwijnen en m'n instructrice gebruikt naar mijn gevoel teveel spoor en zweep, alles word nu nog even gechekt, meld het jullie dan en daarna ga ik eens flink aan de slag met nog een andere instructrice

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 18:33

we zijn naar de ostheopaat geweest en hij zat vast in zijn rug door een trauma (val?) iniedergeval hij is losgemaakt en nu maar eeen weekje wachten en dan zien we wel

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:42

Dan is dat misschien het probleem Clown Als het niet door die rug komt indd goed voorwaarts rijden en zorgen dat ie aan de gang blijft. Ga je dan niet richten op dat je netjes op de hoefslag rijd, rijd gewoon rond en na een kwartiertje stop je ermee, en ga je nog iets doen wat ie leuk vindt. Zo zou ik het aanpakken!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:46

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan met een bijna 11-jarige.

De laatste keer dat we in de bak reden(longeercirkel) hebben we een pony erbij genomen, de pony waar wij altijd mee gaan buiten rijden. Ze mocht achter de pony aan lopen, erop plakken zelfs, pony trapt niet en ze is gewend achter hem aan te lopen, dus dat ging wel. Iedere keer als ze iets goed deed hebben we haar beloond met een paar brokjes, na een tijdje ging ze het verband leggen tussen het luisteren en een brokje krijgen, dus ging het uiteindelijk perfect. We gebruiken nu iedere keer deze methode. Lachen

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:46

Ik en een vriendin hebben hetzelfde probleem gehad, we hadden alles geprobeerd maar de pony liep NIET in de bak (buiten liep ze geweldig) we zijn toen in een klein bakje met haar gaan rijden met nog een pony erbij waar ze achteraan kon lopen. Iedere keer namen we iets meer afstand en als ze dan (bijvoorbeeld) een half rondje liep kreeg ze 2 brokjes. Na een paar keer had ze het door en ging het geweldig. Lachen
[RT-P] Pony loopt niet meer in de bak dit is het topic, misschien staan er tips in die je kunt gebruiken Lachen

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:47

Ooh evanne had t al staan, ik heb even de link erbij gezet Knipoog (mijn en evannes bericht gaan dus over dezelfde pony)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:32

isabelleke schreef:
we zijn naar de ostheopaat geweest en hij zat vast in zijn rug door een trauma (val?) iniedergeval hij is losgemaakt en nu maar eeen weekje wachten en dan zien we wel

Ze heeft al aangegeven dat het komt door zijn rug. Waarschijnlijk zal het probleem dalijk opgelost zijn!

Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden. Zo zie je maar, vaak is het medisch als een paard gaat staken, ik wil de medische kant altijd eerst uitsluiten en wat ook heel belangrijk mijn eigen fouten, daarna ga ik pas kijken of het paard echt dwars is (dit is bijna nooit het geval).