Wild in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperMacho

Wild in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:46

ik heb een friese hengst..

Hij is 1 x uitgegleden in de galop.

Sins dien is hij *wild* in de galop...

Niet dat hij bokt ofso.(hij is de vorige x tijden het bokken gevallen)

Maar hij wil alleen recht uit en zo hard mogelijk..

Draai je de volte op gaat hij heel hard drafen..

We zijn 3 maanden bezig geweest om hem uperhoud op een recht stuk 2 pasjes galop te laten doen..

maar soms gaat het wel raar...
HELP!!!

Lise81

Re: Wild in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:39

Voorlopig niet onder het zadel galloperen in de bak, hij heeft hier nog niet de balans. Hij gaat hard en wil alleen rechtuit omdat hij dit het makkelijkste is. Hij heeft nog niet de kracht in de achterhand om te gaan dragen. Dit wordt wel gevraagd als je hem op een volte zet.

Oefen aan de longe (zonder ruiter) de galop of bijvoorbeeld buiten op een recht zandpad.

Hij kan ook de angst hebben weer onderuit te gaan, maar zijn tempo helpt natuurlijk niet mee.

Heb je geen les/begeleiding?

Door de val kan er lichamelijk ook wat aan de hand zijn. Het paard lichamelijk na laten kijken (dierenarts / dierfysio) is geen gek idee.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 08:18

Lise81 schreef:
Voorlopig niet onder het zadel galloperen in de bak, hij heeft hier nog niet de balans. Hij gaat hard en wil alleen rechtuit omdat hij dit het makkelijkste is. Hij heeft nog niet de kracht in de achterhand om te gaan dragen. Dit wordt wel gevraagd als je hem op een volte zet.

Oefen aan de longe (zonder ruiter) de galop of bijvoorbeeld buiten op een recht zandpad.

Hij kan ook de angst hebben weer onderuit te gaan, maar zijn tempo helpt natuurlijk niet mee.

Heb je geen les/begeleiding?

Door de val kan er lichamelijk ook wat aan de hand zijn. Het paard lichamelijk na laten kijken (dierenarts / dierfysio) is geen gek idee.

we hebben hem na laten kijken door een veearts , fisio en een ostropaat iets...

er was nix mis met hem ..

maar het rare is hij word bij gerden door een zz ruiter die hem op wedstrijden rijd .

hij heeft 2x M1 gestart met wp .

Hij kon hele mooie voltes geloperen..

we zijn met hem naar een clinkiek geweest.. daar is hij in training geweest ..

NIEMAND krijgt die volte in galop voor elkaar..

voor hij wie kon iedereen en voltes op galoperen ..

Maar voor de rest galopeert hij mooi aanelkaar enso..

En om minder hard in de galop te gaan moet je voltes galoperen en dan recht uit..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 08:47

Wat doet hij aan de long of dubbelen lijnen in galop??

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:43

Ik denk dat hij dan na het uitglijden weer het vertrouwen moet terug krijgen. Aangezien hij na het glijden is nagekeken en er niets lichamelijks te vinden was.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:53

als ik jou was, zou ik het wel consequent aanpakken, als hij 2 pasjes galopeert heel overdreven belonen en met je stem.Dan neem je hem terug, knuffel je wat. en zo ga je verder. Als ik jou was zou ik hem niet gaan 'slaan' als hy bang is word hij alleen nog maar banger.

Succes Knipoog

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 20:50

Shauni schreef:
als ik jou was, zou ik het wel consequent aanpakken, als hij 2 pasjes galopeert heel overdreven belonen en met je stem.Dan neem je hem terug, knuffel je wat. en zo ga je verder. Als ik jou was zou ik hem niet gaan 'slaan' als hy bang is word hij alleen nog maar banger.

Succes Knipoog

ik rij ook nooit met zweep op hem..
word hij alleen wilder .. (hij heeft amper een zweep gezien)

dus dat gata oop raar ...

en dat van het belonen enso werkt mis wel..

maar ja hoe krijgen we die 2 pasjes langzame /vole galop???

das dus de grote vraag

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:01

Hij is denk ik bang uit te glijden als hij een volte maakt..
Misschien kan je aan de longeerlijn galoperen oefenen? En misschien met wat zandzakken erop, zodat hij weer went aan het gewicht op zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:08

Laat hem eens een tijdje doorrijden door die ZZ-ruiter waar je het over had (was die geen Z2 ruiter trouwens?)
Als dit paard M1 kon lopen met winst, kan hij dat nu vast ook nog.
Het komt op mij over als een typische Fries, die nu even lekker aan het drammen is.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:34

Ik denk eerder dat het paard bang is dat het weer gebeurt.
Hij is zijn vertrouwen kwijt en wil graag hard en rechtdoor omdat dat het makkelijkst voor hem is.
Misschien een idee om eerst weer goed de galopgang onder de knie te krijgen.
Zoals draf/ galop, draf/ galop. Dit blijf je een tijdje vol houden zodat hij weet dat hij op jou moet letten en dus niet harder mag.
Als hij dit onder de knie heeft is het misschien een idee om hem juist op de volte aan te laten galoperen. Dit hoeft maar een paar pasjes, dan uitgebreid belonen (zoveel als nodig is om zijn vertrouwen weer terug te winnen)..
En dit steeds verder uitbreiden.
Veel succes! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:37

Paard alleen op een volte laten aangalopperen en mocht hij hard gaan draven, niet toegeven. Beter is om hem iets terug te nemen waarna je hem laat aanspringen in galop en paar passen doorzitten wil nog wel eens helpen, verder op de volte goed aan het been houden, verder komt het hier echt over alsof het paard lekker de baas aan het spelen is en dan kom je alleen met consequent zijn verder.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:04

Wat als je hem eerst in draf op de volte hebt en dan aanspringt? dan moet ie toch min een halve volte afmaken om bij de hoefslag te komen, of klink ik nou zo heel dom

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:18

LGarabians: Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar zal even uitleggen waarom dat misschien wel eens kan helpen.
De topicstarter(weet even geen ander woord Vork ) geeft aan dat het paard op de volte overgaat in heel hard draven, waarom omdat hij bang is te vallen.
Ik denk dat je dus eerst de galop rustig onder de knie moet krijgen dat voorop gesteld.
Daarna als dit goed gaat zal ik de volte alvast op rijden, dan aanspringen (dit hoeft maar 3 passen) terug nemen en flink belonen, dit breid je steeds verder uit naar 5 passen net zolang totdat je de volte helemaal kunt maken.
Ik hoop je vraag te hebben kunnen beantwoorden Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:19

heeft ie wel een goed evenwicht dan?

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:20

Dat weet je snel genoeg als je het eenmaal probeert.
Zoniet zal ik hem weer aan de longe gaan zetten voor zijn benodigde evenwicht. Knipoog
En aangezien die al m1 is geweest? zal die wel de benodigde evenwicht hebben alleen is hij bang geworden om weer te vallen en gaat dus over in draf.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:49

ik heb vandaag tijdes de volte aan galoperen geprobeert..

Hij gaat alleen harder drafen..
Maar hij heeft al een miljoen x bewezen dat hij het wel kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 02:07

Dan is het duidelijk dat het paard het wel kan, alleen dat jij het niet kunt, Supermacho. Ik zou zeggen haal er mensen bij die écht kunnen rijden, en neem les.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 11:31

Het is me zondag gelukt om 1 x een volte met te galoperen..!!

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:04

Die van mijn moeder vroeger was ook zo "gek" bij galop en zij moest steeds terugpakken en heraanspringen in galop ... EEUWIG ...

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:02

beetje on orthodoxe manier maar wil weleens helpen met gallop problemen
Wat je zou kunnen proberen is het Longeren met een sprongetje met van die cavaletti (van die balkjes met klosjes eronder)/ lage tonnen met een balkje erop net iets naast de X.

je laat hem dan rustig een paar rondjes draven aan de longeer lijn en loopt dan iets meer richting de X waarbij je hem over het hindernisje heen drijft als je het goed doet zal hij bij het sprongetje aangalloperen als hij eenmaal in gallop zit beweeg je weer terug laat je hem 1 a 2 rondjes galloperen en neem je hem weer terug naar draf. Dit herhaal je een paar keer tot je hem zonder cavaletti kan laten aangalloperen.

(neem als je dit probeerd wel even iemand mee om de cavaletti weer neer te zetten want je kan er een donder op zeggen dat hij de eerste paar keer dwars door het hindernisje heen loopt.)

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:27

ik ken je probleem. ik vind dat Rebtor een hele goede oplossing heeft trouwens.
wat ik zelf zou zeggen: oefening baart kunst. ik ben nu zeker al een jaar bezig om een goede, beheerste galop te krijgen, en elke keer gaat het een stukje beter.
Je moet de galop zelf nog niet te belangrijk vinden. ga niet twee of drie rondjes rond de bak galloperen maar haal hem eerst is op een volte, dan spring je is aan en na een paar passen weer terug naar draf.
zorg dat hij goed jouw hulpen begrijpt en gevoelig wordt voor jouw hand en been.
gewoon bleven oefenen en niet met te grote (galop)sprongen vooruit willen gaan Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:43

wij hebben een fries op stal die ook moeite heeft met de galop, dat meisje krijgt les met longeren met de dubbele lijnen ze laat hem dan draven en hij wilde eerst niet galoperen nu laten ze hem eerst tempo wisselingen in de draf doen dan wordt hij wat frisser en daarna van uit de middendraf springt hij aan in galop.
Dus door sneller laten galoperen valt hij in de galop en dan super belonen.

En door de bubbelen lijnen kan je hem beter bij je houden als hij te hard wil.

Maar net als de anderen al zeggen ga het eerst aan de longe proberen voordat je het doet terwijl je erop zit. Laat hem het vertrouwen weer vinden dat er niks engs gebeurt.

En veel geduld en belonen. Knipoog

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:47

misschien kun je gaan longeren in de galop met hem (alleen dan niemand op hem zitten) het kan zijn dat als je dat vaker doet dat hij dan inziet dat er niks aan de hand is en dan kun je eventueel als het goed gaat aan de longe gewoon galoperen

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:48

Ik ben met mijn paard ook heel erg lelijk gevallen, helemaal op zijn knieen en zijn hoofd lag dubbel tussen zijn voorbenen, het zand zat onder zijn frontriem. Dit is ook vanuit de galop gebeurd, hij schrok (was nog niet lang zadelmak) en struikelde en toen vielen we. Hierdoor is hij zo geschrokken en had last van zijn spieren, heeft 7 weken rust gehad. Daarna weer opgepakt en de galop was echt een drama, hij was gewoon onzeker. Dus alleen maar onder het zadel de stap en draf gedaan. En los in de bak zijn galop leren wat meer onder controle te krijgen, heb het hem zelf laten uitzoeken, maar moest zo nu en dan wel galoperen. Toen dat wat beter ging, heb ik hem het aan de longe laten doen.

Nu zijn we een geruime tijd verder en springt hij vaak nog explosief/groot zonder bok aan in de galop en na 3 galopsprongen kan ik hem wel weer rustiger krijgen. We zijn er nog niet, maar gaat al heel erg goed.

En als hij nu aan de longe of los galoppeerd, dan doet hij dat netjes rustig, dus ik heb hoop dat hij het zo ook weer goed onder het zadel doet.

Zoals al vaker gezegd, geduld hebben en belonen is super belangrijk, maar ja is dat niet bij alles wat je van je paard vraagt zo...

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:18

SuperMacho: Super dat is al een stap in de goede richting!
Maar wat ik niet echt snap is dat sommige mensen zeggen dat je je paard als het ware in de galop moet laten vallen? Het lijkt mij juist dat je het verkeerd aanleert, en dus als hij het dan wel zou kunnen weer helemaal overnieuw moet beginnen om hem goed te laten aanspringen! Tenzij ik het natuurlijk verkeerd begrijp, dus ben erg benieuwd eigenlijk. Knipoog
Maar supermacho, je mag trots zijn dat hij al een volte heeft willen galoperen en zoals ze zeggen: geduld is een schone zaak Haha!