Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
metalligirl schreef:Ik heb het niet helemaal duidelijk uitgelegd. De twee problemen gaan over twee verschillende paarden.
De voorwaartse is een KWPN'er. Het is een paard van de eigenaar van een manege maar er wordt vrij weinig mee gedaan (wordt hooguit 2x per week gereden). Wel is hij goed ingereden. Je merkt dat hij dressuur potentie heeft als je erop zit. In stap rijd je hem vrijwel meteen in de houding, ook met sturen is hij makkelijk. Mijn probleem is dus 'alleen' dat ik hem amper gehouden krijg zodra ik ga draven, ook blijft hij dan niet meer in de houding lopen. Het redelijk rustig draven lukt nog wel, maar het is niet lang vol te houden. Ik krijg ook blaren op mijn handen. Ik denk dus dat het meer aan mij ligt. Ik heb er wel nog nooit iemand anders op zien rijden dus ik kan niet met zekerheid zeggen hoe hij bij anderen loopt.
Longeren is inderdaad geen slecht idee. Misschien dat het probleem er voor een gedeelte in zit dat het paard zo weinig gereden wordt. Maarja, aan de andere kant: als hij iedere dag gereden wordt krijgt hij juist meer conditie.
Kan het paard wel elke dag zijn ei kwijt, of staat hij die andere dagen op stal??
Eigenlijk is het hele probleem dat je geen controle hebt. Dit krijg je echter niet door hem in te houden, maar juist door hem voorwaarts te rijden en dat tempo weer op te vangen.
Een paard hoort niet 'in een houding' te lopen, een paard hoort ontspannen na te geven.
Hou em eens minder tegen aan de voorkant, en zet em eens aan het werk met je benen. Niet steeds in dezelfde tempi blijven rijden, maar juist veel overgangen.. al is het om de 4-5 passen..
Het tweede paard (het hoeken-probleem) is een kruising tussen een fries en een tinker en ook al een behoorlijke tijd onder het zadel. Deze loopt gewoon rustig.
Hetzelfde probleem heb ik met een jong paardje dat pas onder het zadel is, dat ook gewoon rustig loopt.
Ik begrijp wel dat iedere combinatie anders is, maar toch lijkt het me waarschijnlijk dat er algemene tips zijn om zo'n probleem op te lossen.
Zet je paard op de volte, en drijf em zo met je binnenbeen steeds iets verder de hoeken in.
Niet teveel willen dwingen, maar elke keer een klein beetje verder.. komt vanzelf goed.. (kan ook een balans probleem zijn)
Ik rij zelf ongeveer 3x per week en al 14 jaar lang. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Nieek14 schreef:met die hoeken moet je de buitenteugel wat meer aantrekken, dan gaat zyn kop meestal de hoek in en dan blyft ie misschien zo ryden
Nieek14 schreef:met die hoeken moet je de buitenteugel wat meer aantrekken, dan gaat zyn kop meestal de hoek in en dan blyft ie misschien zo ryden