hangend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:31

hallo,

zoals sommige van jullie misschien weten,ben ik nu iets langer als een jaar in het gezit van mijn draver Marius Leander die tot zijn 7e op de renbaan heeft elopen.Ik ben sinds ik hem heb dressuurmati met hem bezi,met veel afwisselin,lekker naar buiten,springen,spelletjes,voetballen etc.Hij liep zoooo super fijn,heel licht in de hand( zie marius leander @ wordk jlitp)maar de laatste tijd wordt hij heel erg hangerig,als ik loslaat gooit hij zijn hoofd in de lucht en gaat rennen,als ik vast houd gaat hij nog meer hanen en als ik afwissel met open en sluiten aat hij sneller(en dan niet meer terug te krijgen).Ik word er een beetje moe van.Als ik ook maar een half rondje door wil zitten,maakt hij gekke huppeltjes omdat hij perse wilt aangalopperen.Mag hij dit niet,wordt hij boos en gaat hij trekken,hangen en valt hij zegmaar uit elkaar,alsof hij uit meerdere delen bestaat Huilen mag hij aangalopperen,gaat hij racen,hoofd in de lucht en zonder dat ik het zeg ineens weer terug naar draf.Ik volg ook nog steeds priveles en tijdens de les gaat het dan weer beter,maar zodra ik er zelf opzit,en alles precies doet zoals in de les,wordt hij gewoon strontvervelend.Er is niks mis met zijn rug,benen,hals e.d.(na laten kijken).Dat hij met zijn hoofd in de lcuht loopt vind ik niet eens het belanrijkste,ik wil gewoon dat hij weer ontspant en lekker aan het been is.Hebben jullie misschien tips??

Storm

Re: hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:09

Heb je ook zijn zadel na laten kijken?
Kan je misschien wat vaker (tijdelijk) les krijgen, totdat het weer beter gaat? Heb je je instructrice wel eens op je paard gelaten? En doet hij het bij haar ook?

Het kan ook zijn dat je anders bent gaan rijden, neem een flinke stap terug en ga helemaal terug naar hoe je haar in het begin reed, kijk of dat beter gaat. Misschien ben je een beetje te snel vooruit gegaan en is je paardje niet helemaal klaar geweest. Ga dus weer even terug naar de basis en rij haar lekker over de rug zonder dat je moeilijke dingen vraagt.
Succes!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 23:14

Storm76 schreef:
Heb je ook zijn zadel na laten kijken?
Kan je misschien wat vaker (tijdelijk) les krijgen, totdat het weer beter gaat? Heb je je instructrice wel eens op je paard gelaten? En doet hij het bij haar ook?

Het kan ook zijn dat je anders bent gaan rijden, neem een flinke stap terug en ga helemaal terug naar hoe je haar in het begin reed, kijk of dat beter gaat. Misschien ben je een beetje te snel vooruit gegaan en is je paardje niet helemaal klaar geweest. Ga dus weer even terug naar de basis en rij haar lekker over de rug zonder dat je moeilijke dingen vraagt.
Succes!

bedankt voor je reactie! Ja mijn instructrice is er zelf ook al een paar keer opgeweest,bij haar doet hij(probeert hij) het ook wel,maar zei heeft het gevoel net wat beter als ik,omdat ze zelf al z1 rijdt,zij kan dus veel sneller geageren op wat hij wilt flikken Tong uitsteken ik heb al de ene week 2 x priveles en 1 x groepsles en de andere week 3 x priveles en 1 x groepsles dus meer kan ik zelf ook niet aan Tong uitsteken vandaag ben ik met mijn les inderdaad even een stap terug gegaan,moest hem over de binnenhoefslag rijden,met lange teugel en met mijn benen naar beneden rijden,zodat hij volledig op zijn eigen benen moest lopen en niets had om aan te gaan hangen,dit beviel erg goed en het lukte ook aardig! Ik heb misschien een beetje een idee waardoor het komt dat hij zo vervelend is,want als ik(en bij iedereen op de manege) les heb,is er continue een hond in de bak,die heel de tijd om je paard's benen heen rent en mat dat stomme kefstemmetje de hele boel bij elkaar loopt te blaffen,en daar kan hij volgens mij even niet meer tegen,want als die hond komt gaan zijn oren al in zijn nek en probeert hij te schoppen waardoor hij erg opgefokt raakt en zijn concentratie kwijt is,en daarna is het hangen de laatste tijd weer erger geworden.Echt mateloos irritant,maar die hond luistert gewoon niet,die heeft nog maar een paar tanden in d'r mond ziten,de rest is er al door verschillende paarden uitgeschopt,en hoevaak je ook achter haar aan racete,of een tik met een zweepje verkoopt,ze blijft gewoon irritant doen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:17

Kan je niet aan de eigenaar van de hond vragen of hij hem bij zich houd? Of even tijdens je les opsluiten in een stal?
Ik zou het wel proberen omdat je dan kan zien of het idd aan de hond ligt. Het zou goed kunnen hoor, sommige paarden hebben een behoorlijke hekel aan honden.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 14:10

Storm76 schreef:
Kan je niet aan de eigenaar van de hond vragen of hij hem bij zich houd? Of even tijdens je les opsluiten in een stal?
Ik zou het wel proberen omdat je dan kan zien of het idd aan de hond ligt. Het zou goed kunnen hoor, sommige paarden hebben een behoorlijke hekel aan honden.

mijn instructrice is de eigenaar van de hond en ik heb het al vaker gevraagd,maar ze vind het zielig om haar op te sluiten want als ze het bij mij doet moet ze het ook bij andere en aangezien ze heel veel les geeft vind ze dat zielig.Eerst negeerde mijn pony het gewoon.maar de laatste tijd heeft hij echt moordneigingen...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:17

Dat lijkt me ook mega irritant. Ze kan de hond ook aanlijnen, dit is haar probleem. Als jou paard daar zo duidelijk last van heeft dan zou ik geen les nemen zolang die hond niet aangelijnd is. Moet niet gekker worden. Je betaald je instructrice voor de les neem ik aan? En 3 tot 4 x per week loopt die hond de boel dus te verstoren? Zou met de andere lessers echt met haar om de tafel gaan.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 14:25

paars schreef:
Dat lijkt me ook mega irritant. Ze kan de hond ook aanlijnen, dit is haar probleem. Als jou paard daar zo duidelijk last van heeft dan zou ik geen les nemen zolang die hond niet aangelijnd is. Moet niet gekker worden. Je betaald je instructrice voor de les neem ik aan? En 3 tot 4 x per week loopt die hond de boel dus te verstoren? Zou met de andere lessers echt met haar om de tafel gaan.

dat is iets wat ik niet ga doen,ik kan het harstikke goed vinden met mijn pony bij haar,het klikt gewoon ontzettend goed en we hebben ontzettend veel geleerd.Ook heb ik geen zin om problemen te krijgen met haar omdat ze ten eerste een vriendin van me ouders is en ten tweede de manege-eigenaresse.de andere paarden hebben er niet zoveel last van,marius had het eerst ook niet,maar nu dus wel.Ik denk dat ik gewoon maar een keer met marius goed achter d'r aan moet rennen,kan niks anders verzinnen.en ja,ik betaal voor les,13 euro per half uur.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:49

Begrijp niet dat als je zelf het idee hebt dat die loslopende keffende hond een oorzaak is van het probleem, dat je daar dan niets over wilt zeggen. Je brengt een hoop geld in haar laatje, ze mag je dan gerust tegemoetkomen door haar hond aan te lijnen. Vind het echt vreemd dat een instructrice die ziet dat het gedrag van haar hond vervelend is daar niets aan doet. Toont daarmee weinig respect voor haar klanten. En daar zou ik zeker iets van zeggen als ik daar mijn geld naartoe zou brengen.
Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:00

paars schreef:
Begrijp niet dat als je zelf het idee hebt dat die loslopende keffende hond een oorzaak is van het probleem, dat je daar dan niets over wilt zeggen. Je brengt een hoop geld in haar laatje, ze mag je dan gerust tegemoetkomen door haar hond aan te lijnen. Vind het echt vreemd dat een instructrice die ziet dat het gedrag van haar hond vervelend is daar niets aan doet. Toont daarmee weinig respect voor haar klanten. En daar zou ik zeker iets van zeggen als ik daar mijn geld naartoe zou brengen.
Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk!

ik snap je reactie ook wel,maar die hond is zooo ontzettend druk en heeft zoveel energie,en zij geeft zoveel les dat ze het zielig vind om die hond dan binnen op te sluiten.Een vriendin van me heeft de hond pas een gik met d'r zweep verkocht,en toen heeft ze het niet meer gedaan.Ik rij niet met zweep,dus ik kan dat niet doen.Mijn instructrice wordt soms zelf ook gek van Nika,dan rent ze ook achter haar aan of gilt dat ze op moet zouten...maar dan komt ze na 10 minuten weer terug.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:09

Bij ons in de bak lopen een berner sennen hond, een rottweiler en een jonge duitse herder continue te donderjagen.
Daar moeten de paarden maar aan wennen inclusief lesklanten. Het is meestal niet het paard maar diegene die er boven op zit die het probleem er mee heeft.
Voor jouw probleem. Eersten het hoofd begrenzen hand er maar tijdelijk een martingaal aan om ervoor te zorgen dat het hoofd niet helemaal omhoog gaat en je contact verliest.
Tweeedens voorwaarts, het huppeltje is het ik wil niet huppeltje niets om geven en voorwaarts rijden pasje erbij op en praat met je paard vertel hem honderd en een verhalen sprookjes maar zijn aandacht bij jou en jouw aandacht af van wat je aan het doen bent.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:16

Kafue schreef:
Bij ons in de bak lopen een berner sennen hond, een rottweiler en een jonge duitse herder continue te donderjagen.
Daar moeten de paarden maar aan wennen inclusief lesklanten. Het is meestal niet het paard maar diegene die er boven op zit die het probleem er mee heeft.
Voor jouw probleem. Eersten het hoofd begrenzen hand er maar tijdelijk een martingaal aan om ervoor te zorgen dat het hoofd niet helemaal omhoog gaat en je contact verliest.
Tweeedens voorwaarts, het huppeltje is het ik wil niet huppeltje niets om geven en voorwaarts rijden pasje erbij op en praat met je paard vertel hem honderd en een verhalen sprookjes maar zijn aandacht bij jou en jouw aandacht af van wat je aan het doen bent.

Ik praat tegen mijn paard,maar als hij vervelend is negeer ik hem.Ik heb gister les gehad ging super goed,en nika was nergens te bekennen,dus super gereden,op de binnenhoefslag,met lange teugel zodat hij niets te hangen had en met mijn benen voorwaarts en nageeflijk rijden Huilenvwnw).Eerlijk gezegd heb ik nooit last geahd van Nika,omdat mijn paard dat ook niet had.Ook als mijn paard los staat en nika rent om hem heen word hij agressief tegen haar,het ligt dus niet echt aan mij.Op het moment dar marius zijn concentratie verliest door haar,word ik idd wel geergerd en hoort soms de hele manege dat ze op moet zouten.Dit helpt, 2 minuten.Als mijn instructrice er achteraan rent,helpt dit hooguit 10 minuten.Verder vind ik het erg begrijpelijk dat ze de hond niet heel de dag opsluit.Met hulpmiddelen rijd ik niet,alleen sporen,en mocht er een noodgeval zijn,maar dan ook echt iets dat met veiligheid voor ons beiden te maken heeft,een slof die ik los heb hangen als er niets aan de hand is.Martingaal had ik vroeger,maar doe ik liever niet meer.