Strandrit,rengalop verlichte zit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joey_love

Strandrit,rengalop verlichte zit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 20:53

Hoi,

Ik ga eerdaags een strandrit maken.
Maar ik kan de verlichte zit nog niet echt en de strandrit gaat 4 1/2 uur duren.
We oefenen het wel in de les maar ik vind het nog moelijk om echt te blijven, soms stuiter ik nog een beetje terug.
Mijn instructeur zegt dat het bij de rengalop vanzelf gaat.
Dat je automatish in de verlichte zit gaat zitten.
Is dat ook zo, en moet je je beugels altijd korter doen voor de verlichte zit?

Ik hoop echt dat het met de strandrit goed gaat maar tips zou ik goed kunnen gebruiken. Knipoog

PercyLeen

Re: Strandrit,rengalop verlichte zit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:56

Als jij de verlichte zit nog niet beheerst vind ik het onverantwoord om met een paard in rengalop over het strand te gaan! Jij hebt duidelijk je balans nog niet gevonden en dit is hinderlijk voor je paard maar in zo'n situatie ook gevaarlijk voor jezelf!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:56

idd, vind ik ook onverantwoord!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:57

je moet gewoon een beetje voorover zitten en een klein beetje jezelf omhoog duwen vanuit je voeten, sommige mensen denken dat je echt volledig moet gaan staan.
En ja, het gaat bijna vanzelf..

Ben het echter wel eens met de rest hierboven..
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 05-03-08 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:57

ik heb mijn beugels altijd 1 0f 2 gaatjes korter dan dressuur lengte als ik weet dat ik in rengalop ga...

ik denk niet dat het handig is om in rengalop te gaan als je de verlichte zit niet goed kan..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:58

Beugels korter is indd fijner voor je houding. Springlente op zijn minst Ja

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:59

Bij rengalop moet je wel korte buigels hebben ja... Anders zak je (zoals jij zegt) terug in het zadel.
Ik denk dat als je eenmaal in rengalop zit dat een klein beetje voorover buigen om de druk van de rug af te halen al genoeg is...
Maar zoals jeanine84 ook zegt als je je balans nog niet hebt gevonden en het hinderlijk voor het paard zou kunnen zijn, dan zou ik toch eerst nog ff lekker les nemen Knipoog

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:04

We gaan ook nog 2 hele lessen oefenen hoor!
Maar morgen heb ik weer les en mijn instructeur heeft ook weleens uitgelegd hoe het moest.
Maar ik denk dan vraag ik het hier dan ga ik morgen weer mijn best doen misschien gaat het al beter dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:05

Ja zou ook niet zomaar even over het strand een rengalopje doen als je niet zeker ben van je zit, want het kan er echt heeeel hard aan toe gaan,
Ik blijf trouwens altijd zitten in een rengalop, vind zelf de verlichte zit niet fijn.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:06

Beugels zowiezo 1 gaatje korter. En ik moet zeggen, het gaat wel een klein beetje van zelf! Goed oefenen en als je er zelf geen goed gevoel bij heb, ga dan níet mee op strandrit. Het gaat er afentoe keihard aan toe, dan pas voel je echt die oerkrachten van je paard....

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:08

Onverantwoord? Ze stuiterd er toch niet gelijk af.
Ik ga met de rest mee als het om je houding gaat. Beugels een gaatje korter dan bij dressuur en tijdens de galop iets naar voren leunen en iets in je beugels gaan "staan". Goed je knieen in het zadel drukken en denk erom dat je je kont iets naar achter doet als je je bovenlijf naar voren brengt. Anders kukel je voorover. Om steviger te zitten kan je ook een plukje manen vast pakken.
Veel plezier met je rit.

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:10

Ik heb er wel een goed gevoel bij hoor,dat wel maar soms stuiter ik toch een beetje terug in het zadel maar dat komt ook omdat je dan een normaal galopje maakt en niet rengalop.
We moeten ook wel eens in de verlichte zit in draf dat zit echt zoo raar..

Maar het paard waar ik op rij ken ik heel goed, zijn bewegingen,zijn doen en laten,zijn sprongen.
Dus eigenlijk kan er niet zo veel mis gaan.
maar ik zou het wel fijn vinden als de les morgen goed gaat met de verlichte zit dan voel ik me zekerder voor de strandrit.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:11

DarkShines schreef:
Ik ga met de rest mee als het om je houding gaat. Beugels een gaatje korter dan bij dressuur en tijdens de galop iets naar voren leunen en iets in je beugels gaan "staan". Goed je knieen in het zadel drukken en denk erom dat je je kont iets naar achter doet als je je bovenlijf naar voren brengt. Anders kukel je voorover. Om steviger te zitten kan je ook een plukje manen vast pakken.
Veel plezier met je rit.

Als een paard voluit gaat en jij hebt je balans nog niet gevonden op het paard en je paard maakt een zwieber opzij lig je dus wel! En dan kan het behoorlijk hard gaan!

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:12

DarkShines schreef:
Veel plezier met je rit.

bedankt, en plezier dat gaat zeker lukken Pling Ik heb er echt ontzettend veel zin in!!! Knipoog

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:14

Heeft er iemand trouwens een foto/plaatje waarop je kan zien dat iemand in de verlichte zit zit.
Dan kan ik even naar de houding kijken, dat lijkt me namelijk ook wel handig.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:14

In gewone galop stuiter ik ook terug als ik dat moet oefenen in verlichte zit, en ik heb een vrij goede balans. In rengalop heb ik dat helemaal niet........ beetje lastig ook als je geen rengalop kan oefenen van te voren.

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:18

In de bak kan dat ook gevaarlijk zijn, maar me paard is er wel een paar keer vandoor gegaan in rengalop door de bak en mijn balans is wel goed als ik gewoon in het zadel zit.
Ik weet dus niet hoe het zit in de verlichte zit?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:19

Verlichte zit kan je niet alleen maar in rengalop hoor, dat kan je ook in draf en in een rustige galop. Heeft ook met de lengte van je beugels te maken en je balans.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:20

Nog een tip, zorg dat je gewicht boven zijn schoft hangt, dus zelf niet te ver naar voren hangen. Handen laag en teugels in een brug. En verder de tips van Darkshines...

Paarden maken in rengalop vaak geen onverwachte bewegingen, gaan ze te hard voor, net als dat ze op dat tempo niet kunnen bokken Knipoog

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:23

joey_love schreef:
Ik heb er wel een goed gevoel bij hoor,dat wel maar soms stuiter ik toch een beetje terug in het zadel maar dat komt ook omdat je dan een normaal galopje maakt en niet rengalop.
We moeten ook wel eens in de verlichte zit in draf dat zit echt zoo raar..

Maar het paard waar ik op rij ken ik heel goed, zijn bewegingen,zijn doen en laten,zijn sprongen.
Dus eigenlijk kan er niet zo veel mis gaan.
maar ik zou het wel fijn vinden als de les morgen goed gaat met de verlichte zit dan voel ik me zekerder voor de strandrit.

Terug stuiteren is niet zo heel erg hoor!! Als je het strand op gaat. Gaat je paard toch vanzelf en kan je hem moeilijk tegen houden het gaat
echt wel goed komen je hebt nog een paar lessen!!

Succes

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:31

Heel erg bedankt voor al jullie tips.

Morgen voordat ik ga lessen ga ik het nog eens goed doorlezen.
Ik laat jullie weten hoe het is gegaan (Waarschijnlijk wordt dat vrijdag).

Nog meer tips zou ik ook heel erg fijn vinden Knipoog

Groetjes.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:33

kun je geen touwtje bij het paard om zn nek doen en daaraan vasthouden? dan heb je iets om je balans aan te houden.

Verder vind ik t ook onverantwoord. zoals hierboven al werd gezegd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:33

Wat ook een goede oefening voor je balans en beenkracht is: lichtrijden 2 passen staan en dan 1 zitten. 3 passen staan 1 zitten. Het klinkt makkelijker dan het is voor velen!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:41

Maar staan is nog geen verlichte zit natuurlijk Knipoog

Misschien overbodig, maar in verlichte zit ben je in balans, je zwaartepunt blijft boven je voeten. Alsof je op je hurken staat als het paard onder je weggegumd wordt.

Maar voor nu: Doe in ieder geval je beugels kort genoeg, en pak desnoods een pluk manen erbij.

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 14:25

het ging al veel beter dan de eerste keer.
maar mijn instructriece zegt dat je een beetje naar voren moet hangen. met je hoofd bij zijn nek zechmaar,
en dat je broek nog wel het zadel moet aanraken.
Moet je je ook een beetje klein maken in de verlichte zit?

iig het ging al veel beter, en we mochten op de lange stukken van de bak even harder gaan. nou, dan voel je echt het verschil hoor! Als je hard gaat gaat het echt veel beter.

alleen wat ik nog wel moeilijk vond is om niet per ongeluk te gaan leunen op me paard zijn nek.

Nog 1 keer oefenen volgende week en dan zien we het wel Cool