Sander (v.Jacorde) @ Training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Sander (v.Jacorde) @ Training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 17:59

Ik was vandaag weer aan het rijden en toevallig zat mijn moeder buiten
dus die heb ik maar even gevraagd om de camera tevoorschijn te halen Clown
hij was nogal vervelend vandaag hij zag veel spoken..
en was een beetje sloom vandaag
wat ik zelf als comentaar heb..
-niet te veel naar beneden kijken..
-meer achterbeen gebruik
- valt snel uit de galop op rechte stuk
- op rechterhand iets rechterrichten
maar daar zijn we druk mee bezig

http://i219.photobucket.com/albums/cc29 ... CN3576.jpg
beetje uit rare hoek genomen dat zie je wel aan zijn nek Vork

http://i219.photobucket.com/albums/cc29 ... CN3575.jpg

http://i219.photobucket.com/albums/cc29 ... CN3574.jpg

http://i219.photobucket.com/albums/cc29 ... CN3573.jpg

http://i219.photobucket.com/albums/cc29 ... CN3572.jpg

http://i219.photobucket.com/albums/cc29 ... CN3571.jpg

en nog twee filmpjes..
oja dat heen en weer gaan met zijn hoofd komt omdat hij nog niet veel balans heeft in zijn lichaam
dus komt niet doordat ik hem heen en weer trek ofzo..Lachen

Afbeelding

tweede komt eraan:)

CM_

Re: Sander (v.Jacorde) @ Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:04

Leuk paard !

Alleen zit je wel degelijk met je hand te rommelen, dit heb je misschien zelf niet in de gaten, maar kijk maar eens goed naar je linkerhand in het filmpje.

paard loopt te langzaam, en duidelijk niet aan het been. Ook de galop is te langzaam, tweede galop is al ietsje beter, daarin ontspant ie zich ook wat meer.
Ga heel erg aan het werk met je balans, je zit vaak uit balans, en probeer je handen voor je uit te houden en meer te ontspannen.

Je hebt een leuk dier onder je kont Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:07

Hoofdschudden omdat hij balans zoekt? Vind ik een beetje vreemd eigenlijk... Ik zou eerder denken dat het schudden met zijn hoofd balans vinden juist bemoeilijkt... Hoe kom je tot die conclusie (gewoon benieuwd...)? Ik zou eerder denken dat ie ergens last van heeft, zoals tanden of spieren ofzo?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:08

crossmonster schreef:
Leuk paard !

Alleen zit je wel degelijk met je hand te rommelen, dit heb je misschien zelf niet in de gaten, maar kijk maar eens goed naar je linkerhand in het filmpje.

paard loopt te langzaam, en duidelijk niet aan het been. Ook de galop is te langzaam, tweede galop is al ietsje beter, daarin ontspant ie zich ook wat meer.
Ga heel erg aan het werk met je balans, je zit vaak uit balans, en probeer je handen voor je uit te houden en meer te ontspannen.

Je hebt een leuk dier onder je kont Knipoog

zal nog eens op mijn hand letten maar meestal ga ik hem juist tegen houden met mijn hand want hij schud normaal nog erger.. vooral in de rechtergalop..
en idd hij was vandaag sloom hij ontspant zich moeilijk en doordat ik probeer me te ontspannen (wat al een hele opgave is als je op zoon gespannen rug moet doorzitten:')) gaat hij weer langzamer lopen.. maar we doen ons best

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:09

Gewoon een goede instructie in de hand nemen, dan komt het vanzelf goed Knipoog

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:10

Jana_en_Ik schreef:
Hoofdschudden omdat hij balans zoekt? Vind ik een beetje vreemd eigenlijk... Ik zou eerder denken dat het schudden met zijn hoofd balans vinden juist bemoeilijkt... Hoe kom je tot die conclusie (gewoon benieuwd...)? Ik zou eerder denken dat ie ergens last van heeft, zoals tanden of spieren ofzo?

nee doordat hij moeite heeft met balans op rechte stukken beweegd hij zijn hoofd mee.. en zoals ik net al zij mischien maak ik het nog wel erger..
zal er nog meer op gaan letten maar ik zie het ook altijd vanaf boven he:) heb nog nooit filpjes of foto's van hem en mij gezien,,

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:11

Ik heb goede instructie..Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:12

Balans zoeken doet een paard niet door nee te schudden,
niet om je af te katten, maar wat je zegt is in dit geval niet waar.
Een paard gaan zo nee schudden als rug stijf is, en vaak achterhand erg slap, maar als ruiter voldoende been eraan houd, en de hand stil houd, en vanuit been druk in de hand rijd, dan schud ie niet meer zo..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:19

ik kan het best fout hebben
ik plaats die foto's hier ook om te zien wat julie vinden
en als ik dan van iemand te horen krijg dat hij schud omdat dit en dat aan de hand is en die geeft les (niet mijn instructrice) neem ik aan dat het klopt..
njaa niet dus

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:19

ben het met cm eens.
ook als je paard zijn hoofd wat omhaag doet trek jij hem met links naar beneden. je hand gaat veel te ver van de hals af. lijkt op zagen.
ook mag je de teugels iets korter nemen zodat je altijd contact hebt. zie af en toe een slap teugeltje.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:20

Ik ben het met het reeds gegeven commentaar wel eens.
Het is een wisselwerking van jouw hoofdschuddende paard, dat jij probeert te compenseren met je hand. Een heel lastig probleem dat niet van de ene op de andere dag is op te lossen maar wel iets is dat voortkomt uit jouw eigen rijkunstig gevoel.
Dat hij met zijn hoofd schudt komt echt niet omdat hij nog niet sterk genoeg is hoor, dan zou elk net beleerd paard met zijn hoofd moeten schudden, toch?
Is het een KWPN-gefokt 'S'-je? Dan zou je nl. zeggen dat hij toch best wel al de leeftijd heeft dat hij op dit moment wat sterker zou mogen zijn al. Kan natuurlijk zijn dat hij om een bepaalde reden een tijdje niet in training is geweest dus ik ben even in je profiel gedoken en daar zag ik op het einde 1 foto en als ik even eerlijk mag zijn vind ik hem op die foto wel iets beter eruit zien dan de foto's en het filmpje in dit topic. Ook omdat hij nu natuurlijk in zijn wintervacht zit maar ik vind hem wat schraal. Buiten zijn iele hals (dat ook idd wat vertekent door de hoek van de foto) kun je op de foto's duidelijk zien dat hij behoorlijk wat vlees op zijn schouder- en borstpartij mist. Hij mag naar mijn smaak wel wat voller worden.

Verder is het helemaal niet verkeerd hoor, hij kan erg leuk bewegen en je hebt er een leuk paard aan zeg! Gaat wel nog wat oefening in zitten om hem sterker te maken maar dat is een kwestie van tijd. Als hij sterker is, kun je hem vanzelfsprekend ook wat vlugger in het achterbeen krijgen, hij is nu wat tam inderdaad.

Bespreek de optie van je handen en zijn hoofdschudden eens met je instructrice of beweert zij echt dat het alleen komt omdat hij nog wat slappies is?
Zo ja, geef ik je de tip mee om eens even goed kritisch naar jezelf en je paard te kijken en wellicht stel je dan je mening wat bij...

Probeer eens door wat meer schakelen om hem wat sneller te laten reageren op je been- en zithulpen zodat je niet steeds zelf uit balans raakt in je zadel en op je paard. Als jij uit balans raakt in je zit, dan stoor je hiermee ook iedere keer je paard namelijk. Bij het aanspringen mag je best wat enthousiaster zijn zodat hij niet in 'slow motion' aanspringt maar wat vlotter vertrekt voor je hulpen. Schijnovergangen zouden hierbij ook heel goed kunnen helpen.

Heel veel succes verder met hem in je training!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:23

PS.: een tíkkeltje minder eigenwijs zijn en even kritisch naar jezelf kijken... Knipoog

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:27

Imago01 schreef:
Ik ben het met het reeds gegeven commentaar wel eens.
Het is een wisselwerking van jouw hoofdschuddende paard, dat jij probeert te compenseren met je hand. Een heel lastig probleem dat niet van de ene op de andere dag is op te lossen maar wel iets is dat voortkomt uit jouw eigen rijkunstig gevoel.
Dat hij met zijn hoofd schudt komt echt niet omdat hij nog niet sterk genoeg is hoor, dan zou elk net beleerd paard met zijn hoofd moeten schudden, toch?
Is het een KWPN-gefokt 'S'-je? Dan zou je nl. zeggen dat hij toch best wel al de leeftijd heeft dat hij op dit moment wat sterker zou mogen zijn al. Kan natuurlijk zijn dat hij om een bepaalde reden een tijdje niet in training is geweest dus ik ben even in je profiel gedoken en daar zag ik op het einde 1 foto en als ik even eerlijk mag zijn vind ik hem op die foto wel iets beter eruit zien dan de foto's en het filmpje in dit topic. Ook omdat hij nu natuurlijk in zijn wintervacht zit maar ik vind hem wat schraal. Buiten zijn iele hals (dat ook idd wat vertekent door de hoek van de foto) kun je op de foto's duidelijk zien dat hij behoorlijk wat vlees op zijn schouder- en borstpartij mist. Hij mag naar mijn smaak wel wat voller worden.

Verder is het helemaal niet verkeerd hoor, hij kan erg leuk bewegen en je hebt er een leuk paard aan zeg! Gaat wel nog wat oefening in zitten om hem sterker te maken maar dat is een kwestie van tijd. Als hij sterker is, kun je hem vanzelfsprekend ook wat vlugger in het achterbeen krijgen, hij is nu wat tam inderdaad.

Bespreek de optie van je handen en zijn hoofdschudden eens met je instructrice of beweert zij echt dat het alleen komt omdat hij nog wat slappies is?
Zo ja, geef ik je de tip mee om eens even goed kritisch naar jezelf en je paard te kijken en wellicht stel je dan je mening wat bij...

Probeer eens door wat meer schakelen om hem wat sneller te laten reageren op je been- en zithulpen zodat je niet steeds zelf uit balans raakt in je zadel en op je paard. Als jij uit balans raakt in je zit, dan stoor je hiermee ook iedere keer je paard namelijk. Bij het aanspringen mag je best wat enthousiaster zijn zodat hij niet in 'slow motion' aanspringt maar wat vlotter vertrekt voor je hulpen. Schijnovergangen zouden hierbij ook heel goed kunnen helpen.

Heel veel succes verder met hem in je training!

hier ben ik het wel mee eens..
het is zo dat hij normaal gesproken heel snel is een ontploft als ik mijn been aanleg ik ben nou op het punt dat hij begint te wachten maar als ik dat een te grote beenhulp gebruiok schiet hij weg (mischien opgevallen dat ik geen zweep heb:'))
en dat hij wat iel is klopt idd ook sinds hij verhaard word hij steeds dunner
en hij heeft al weinig bespiering hij is nu 8 jaar en ik heb hem een half jaar en daar voor heefd hij twee jaar stil gestaan
dus hij word al weer veel breder..
en hij was vandaag wat sloom en niet goed aan het been.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:28

Wat gebeurt er als je dit paard teugel geeft, zodat de druk minder wordt maar je nog wel contact houdt? Kan je daar niet een filmpje van maken? Volgens mij vind je dan ook het antwoord op de vraag of het door jou of door het paard komt Knipoog

Doorzitten op een jong paard is mijns inziens niet nodig. Zorg eerst voor meer balans in het "gewone" werk en ga daarna pas aan doorzitten denken.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:30

hmm sorry hoor maar dat hij verhaard is geen excus dat hij dunner word. dan moet je hem gewoon meer voeren..
edit: je zegt dat als je teveel been geeft dat hij ontploft en dat hij erg voorwaards is, maar je rijdt hem wel weer met sporen en vind je benen niet echt stil liggen.
beetje tegenstrijdig....
Laatst bijgewerkt door minkie op 05-03-08 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:32

minkie schreef:
hmm sorry hoor maar dat hij verhaard is geen excus dat hij dunner word. dan moet je hem gewoon meer voeren..

verharen kost energie en als hij dat uit zijn voer gaat halen word hij dunner..
hij kan bijna onbeperkt eten maar eet ook niet meer als hij zelf wil..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:33

Het paard is wel goed ontwormd?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:35

Pletje123 schreef:

daar dacht ik dan ook aan....

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:38

minkie schreef:
Pletje123 schreef:

daar dacht ik dan ook aan....

zeker.. voor alle soorten en maten..
maar ik denk dat ik hem toch nog eens voor de zekerheid naar zijn tanden laat kijken,,
mischien dat het dan iets beter word..
eigenliojk eet hij goed maar krijg er ook echt niet meer in als dat hij wil..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:59

En hij krijgt ook voldoende ruwvoer in de vorm van hooi of kuil?

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:20

Heeii, beetje dunnetjes idd, wat staat je paard hoog op zijn benen zeg Haha! (Vat die niet verkeerd op Knipoog)

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:57

Op zich een leuk paardje met best wat potentie volgens mij. Op het filmpje zie je heel duidelijk dat hij zijn hoofd links rechts beweegt wat erg lijkt alsof je bent aan het zagen met je handen. Probeer eens de binnenteugel te ontspannen en hem dan goed op je binnenbeen naar de buitenteugel te drijven zodat hij daar aanleuning op neemt. Hij mag veel actiever! Eerst zou ik hem eens iets over zijn tempo laten lopen en dan na een paar minuten hetzelfde tempo en actie behouden maar dan lichtjes opvangen met de zit en een rustige, verende binnenhand. Je zult zien dat hij doordat zijn achterhand actiever word hij makkelijker ontspannen word en ook beter doorloopt. In de galop valt hij bijna in slaap, rij hem eens vaker een pasje naar voren. Die keer dat hij terug valt in draf op het filmpje ben je erg streng met je binnenhand! Logisch dat je paard geen balans vind (jij zegt het) als je zo streng met je handen bent, want daarvan word hij niet echt gestimuleerd om lekker aanleuning te zoeken. Je zegt in een andere reactie dat hij erg explosief op een hulp kan reageren: waarom dan sporen Koe . Doe lekker je sporen af en rij hem eerst actiever, voorwaarts neerwaarts met een zachte hand en dán kun je je sporen weer om doen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 08:44

12sterre34 schreef:
Op zich een leuk paardje met best wat potentie volgens mij. Op het filmpje zie je heel duidelijk dat hij zijn hoofd links rechts beweegt wat erg lijkt alsof je bent aan het zagen met je handen. Probeer eens de binnenteugel te ontspannen en hem dan goed op je binnenbeen naar de buitenteugel te drijven zodat hij daar aanleuning op neemt. Hij mag veel actiever! Eerst zou ik hem eens iets over zijn tempo laten lopen en dan na een paar minuten hetzelfde tempo en actie behouden maar dan lichtjes opvangen met de zit en een rustige, verende binnenhand. Je zult zien dat hij doordat zijn achterhand actiever word hij makkelijker ontspannen word en ook beter doorloopt. In de galop valt hij bijna in slaap, rij hem eens vaker een pasje naar voren. Die keer dat hij terug valt in draf op het filmpje ben je erg streng met je binnenhand! Logisch dat je paard geen balans vind (jij zegt het) als je zo streng met je handen bent, want daarvan word hij niet echt gestimuleerd om lekker aanleuning te zoeken. Je zegt in een andere reactie dat hij erg explosief op een hulp kan reageren: waarom dan sporen Koe . Doe lekker je sporen af en rij hem eerst actiever, voorwaarts neerwaarts met een zachte hand en dán kun je je sporen weer om doen.

hij ontploft echt zodra hij een zweep ziet dus daar rijd ik al zonder mee.. en zonder sporen kan niet want dan valt hij soms stil als hij ontspant.. en ik kan hem nu nog niet elke keer naar voren rijden want dan word hij weer sneller. ik wil eerst dat hij op mij wacht en niet zelf zijn tempo bepaalt.. daarna ga ik pas met zijn acterhand bezig.. je kan moeilijk twee dingen tegelijk doen..