Tips om 11 Jarige goed te trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie72

Tips om 11 Jarige goed te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:51

Graag zou ik wat tips van mede bokkers willen over mijn 11 jarig paardje.
Ik heb haar sinds kort (4 weken) en ze moet vrij veel (op)nieuw leren.

Ben zelf al veel met grondwerk bezig en simpele dressuur.
Ze is bij de vorige eigenaar alleen op het land gereden en heeft hier niet op hulpen gereden
Galop bijv was daar een kwestie van zeer hard draven tot het vanzelf over ging in galop en alleen rechtuit
Inmiddels kan ze nu wel op de hulpen aanspringen in galop maar zodra er een bocht gemaakt moet worden
(volte of de hoek van de bak al Wow! springt ze vaak of over of valt uit de galop)

Het is zeker geen kwestie bij haar dat ze niet wilt maar ze snapt het gewoon nog niet echt
Daar ze bij de vorige eigenaar (licht) is verwaarloosd wil ik zeker niet met een harde aanpak werken, daar ze een paardje is dat veel vertrouwen nodig heeft en nu bij mij inmiddels ook veel werklust en enthiousiasme toont en me zeker begint te vertrouwen.
Lovers
Andere (basis) zaken die ook niet echt lekker lopen:
- Stilstaan bij opstijgen
- Halt houden
- Achteruit lopen

Ik rij haar nu 5 dagen per week en longeer 1 dag per week (om ook de galop te bevorderen) en 1 dag rust (buiten spelen)
Tijdens het rijden trainen we bovenstaande (en andere zaken) maar ik sta open voor tips van jullie
evt ook tips voor grondwerk zeer welkom Clown

Oakland1990

Re: Tips om 11 Jarige goed te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:57

Gewoon alsof je een jong bang paardje moet begeleiden, herhalen herhalen en herhalen vooral niet boos worden, en na iets goed belonen, vaak gaat inprenten met voer ook heel vlot. Maar dat kan een bijterig paard veroorzaken. Verder rij je wel erg vaak, ik zou een dagje minder rijden en een dag vaker buiten. Zodat ze alles kan laten bezinken. En breng wat afwisseling in haar werk als ze iets goed begint te kennen.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 16:09

dank je. Boos worden dou ik zeker niet, daar is ze me te lief voor
Het 5 dagen rijden is niet meer dan 1 uur per dag en rest van de dag kan ze los lopen, dus lijkt me wel OK. Ik breng inderdaad zoveel mogelijk afwisseling in en laat haar ook tussendoor veel ontspannen. Dacht dat je misschien voor een 11 jarige misschien een andere benadering nodig had dan voor een jong paardje, maar niet dus Pling Bloos

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:25

een uur is erg lang, ze moet veel verwerken, 20min zonder loswerken is meer dan zat. DAt los lopen is iig goed, maar een uur lijkt me echt te lang. Je moet het wel leuk houden voor haar;

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 16:30

In dat uur zit ook loswerken en ontspannen en uitstappen dus effectief is het misschien niet meer dan 20 werken

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:11

Stilstaan en halthouden vind ik wel basis, maar achterwaarts niet! Dat is iets wat je pas in de L2 hoeft te doen.
Zorg in het begin voor wat hulp van iemand, dat diegene je paard vasthoudt. Beetje bij beetje dit afbouwen.
In het rijden houdt het eerst maar mooi op het rechtgerichte voorwaartse. Das je basis.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:19

Heb het niet echt goed verwoord met achteruit...ik bedoel hier meer mee als ik met haar grondwerk doe (ze heeft nogal de neiging om niet echt halt te houden als ik er naast loop) Mij is geleerd als ze niet halt houden op jouw teken je ze 1 a 2 passen naar achter moet laten lopen alvorens weer verder te gaan Bedoel dus inderdaad niet terwijl ik rij (dat is inderdaad voorlopig nog niet aan de orde Pling

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:49

Mijn hengst bleef eerst ook NOOIT stil staan..

ik ging gewoon mee lopen stond hij stil ging ik belonen .
En ging ik er rustig op.
eerst hangen.(buik op het zadel)
dan rustig zitten.

als ik zat en hij bleef staan goed belonen .
Enkele seconde stil staan.

en dan rustig weg stappen op mijn stem .

Als hij nu weg stapt ben ik heel consecent en zet hem in de 8ter uit en ging er dan rustig op.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:51

afwisseling zou ik heel belangrijk vinden. dus niet elke dag dressuur, maar ook eens een sprongetje of balkjes lopen. Een keertje naar buiten indien mogelijk.

Ook zou ik les gaan nemen als ik jou was, dat is altijd goed!

veel succes

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 14:11

dank jullie zover!
Les heb ik 2x per week (Prive) en doe idd niet alleen dressuur (nog niet springen, maar wel balkjes en dergelijke)

Zodra ze fatsoenlijk halt houdt (lees waneer ik het wil) ga ik met haar naar buiten. Wil dat nu nog even niet doen, daar ik ook een weg over moet steken (en dan is goed halthouden wel zo prettig Knipoog

Heeft iemand nog wat grondwerk tips/oefeningen?
Doe nu oa:
- meelopen aan halster/touw in mijn tempo
- halt houden op mijn commando (wat dus nog niet altijd lukt)
- longeren (en dan de verschillende gangen op stem commando)
- rustig meelopen/staan bij open hekken/deuren ed

maar zou graag nog wat meer afwisseling hierin willen brengen

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:23

Horsie72 schreef:
Graag zou ik wat tips van mede bokkers willen over mijn 11 jarig paardje.
Ik heb haar sinds kort (4 weken) en ze moet vrij veel (op)nieuw leren.

Ben zelf al veel met grondwerk bezig en simpele dressuur.
Ze is bij de vorige eigenaar alleen op het land gereden en heeft hier niet op hulpen gereden
Galop bijv was daar een kwestie van zeer hard draven tot het vanzelf over ging in galop en alleen rechtuit
Inmiddels kan ze nu wel op de hulpen aanspringen in galop maar zodra er een bocht gemaakt moet worden
(volte of de hoek van de bak al Wow! springt ze vaak of over of valt uit de galop)

Het is zeker geen kwestie bij haar dat ze niet wilt maar ze snapt het gewoon nog niet echt
Daar ze bij de vorige eigenaar (licht) is verwaarloosd wil ik zeker niet met een harde aanpak werken, daar ze een paardje is dat veel vertrouwen nodig heeft en nu bij mij inmiddels ook veel werklust en enthiousiasme toont en me zeker begint te vertrouwen.
Lovers
Andere (basis) zaken die ook niet echt lekker lopen:
- Stilstaan bij opstijgen
- Halt houden
- Achteruit lopen

Ik rij haar nu 5 dagen per week en longeer 1 dag per week (om ook de galop te bevorderen) en 1 dag rust (buiten spelen)
Tijdens het rijden trainen we bovenstaande (en andere zaken) maar ik sta open voor tips van jullie
evt ook tips voor grondwerk zeer welkom Clown

Volgens mij is dit ook een kwestie van spieren en nog niet de kracht ervoor te hebben om zichzelf te dragen. Galoppeer kleine stukjes en overgangen rijden. Als het longeren goed gaat kan je ook met een hulpteugel longeren voor de spieren te trainen. of bv met twee lijnen, of balkjes lopen aan de longeerlijn en onder het zadel
succes ermee