Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MoonenL schreef:Hallo iedereen,
Sinds een paar dagen staan wij op een nieuwe stal. De paarden hebben het daar prima naar hun zin. Alleen met rijden stoot ik nu op een probleempje.
Naast de bak is een groot weiland, waar de drachtige merries inlopen. Met die merries heeft mijn paard nog geen kennis gemaakt. Omdat de merries allemaal deze week zijn uitgerekend en men even geen 'vreemd' contact wil bij die paarden. Begrijpelijk.
Nu heb ik een heel dominante merrie en denk ik ook dat mijn probleem daaruit voortkomt.
Iedere keer als ik langs die wand van de bak rijd (buitenbak) wil mijn merrie gaan slaan naar de andere merries - en zo heel merrie achtig ieeee doen.
Na 10 min is dat er wel uit. Maar ze heeft nu iets nieuws verzonnen. Iedere keer stil gaan staan en als ik dan drijf omhoog komen en niet zo'n beetje maar echt stijl omhoog. De eerste twee keer had ik niet goed door wat er gebeurde (moest ze plassen) maar na drie keer.... Dus drijf ik nu extra als ik voel dat ze stil wil gaan staan. Waarop ze denkt daag ik kom nu gelijk wel omhoog. Dan komt ze omhoog en draait in haar omhoog komen om en galoppeerd met platte oren en kop in de lucht naar het land van de merries toe.
ik rijd nu heel veel kleine voltes en breid die uit tot wat grotere voltes tot dat ze normaal langs die kant van de bak gaat. Maar zodra ik dan van hand verander begint het probleem op de andere hand weer net zo erg, gaat het weer goed, verander ik weer van hand, weer het zelfde probleem. Verder is ze totaal niet voorwaarts, draven is echte een sukkeldrafje, tot dat ze de kans ziet er tussen uit te schieten en kei hard (en boos) naar de andere merries te galopperen.
De merrie voelt zich kennelijk bedreigt door de drachtige merries oid. Wat kan ik verder aan doen om normaal te kunnen rijden?
Omdat ik een paar maanden terug wat gezondheids problemen met mijn merrie heb gehad is ze helemaal doorgelicht door de DA en tandarts. De tanden zijn goed, verder niets medsich. Ook het zadel is onlangs nagekeken (en bij gevuld). Dus deze aspekten zou ik met zekerheid durven uitsluiten.
iemand tips, want dit is niet lekker rijden natuurlijk.
ps. mijn instructrice is op wintersport voor nog 2 weken
waardoor mevrouw even zoiets had van whaaaaaaaa wat gebeurt er. Natuurlijk is ze geen snelle opgever en probeerde ze nog een paar keer. Werkt stijgeren niet meer.... nou dan het gas er maar op. Maar dat vind ik minder erg dan stijgeren. Op de volte gezet, weer rustig, weer verder rijden. Na een tijdje gaf ze het op en heeft het niet meer gedaan.
. Het punt is dus, dat ik altijd te laat ben met slaan tussen de oren omdat ze zo verschrikkelijk snel is met haar achties. en als je te laat bent heeft het geen zin meer