neigt naar telgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

neigt naar telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 14:52

laatst had ik op me coupon staan mij middenstap ''pas op neigt naar telgang''

hoe komt dat eigenlijk dat je paard kan gaan in telgang? spanning? en wat kan ik er aan doen?

(mischien een beetje kort maar krachtig mijn vraag) Bloos

Romyv

Re: neigt naar telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:16

Vaak is het een teken van impulsverlies.. wat je moet doen is je paardje proberen iets verder te sluiten waardoor die terug komt om het achterbeen, hier van uit laat je hem zn hals iets verlengen en hiermee ook zn pas. Je kan beter hebben 'niet getoont' dan dat ti zichzelf een telgang aanleert..

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:01

Inderdaad, want een telgang word (zoals ik begrepen heb) als onregelmatig gezien.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:07

ja, het paard loopt dan niet meer in een taktmatige stap. Naast impulsverlies, spanning heeft het vaak te maken met een balansverstoring (door de ruiter door bijv. scheef zitten, te grove inwerking van teugelhulp oid).

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:50

probeer hem zo weinig mogelijk te storen of te helpen in zijn stap. Hoe meer je doet hoe moeilijker het wordt. De mijne had ook de neiging, hoe meer ik ging doen, hoe meer hij het deed. Zolang jenog geen keertwengingen hoeft te rijden hoef je ook nog niet zo terug in tempo in je stap

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 12:09

oke bedankt voor jullie reacties, ik krijg inderdaad wel eens te horen dat ik hem van voor te veel laat weglopen, dus iets meer sluiten, ga het vanmiddag proberen.

mischien nog meer tips kwa oefeningen?

heb nu iniedergeval niet te langzaam laten stappen,
en iets meer sluiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:41

Een paard met een wat laterale aanleg kan inderdaad vanuit de stap lateraal gaat verschuiven, met name als je gaat haasten (spanning). Je krijgt dan effecten zoals de Walk bij de Tennessee Walkers, met een gebroken pas, dus niet meer strak 4-tact, maar twee stappen kort bij elkaar, dan een pauze en dan weer twee stappen kort bij elkaar.
Neem eens een gangenles van iemand die met gangenpaarden werkt, dan kun je een beter gevoel ontwikkelen voor wat je paard aan het doen is en hoe je daar mee om kunt gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:41

Niet alle paarden die neigen naar telgang doen het omdat ze overhaast zijn, of onvoldoende worden opgesloten o.i.d.

Mijn merrie heeft een vrijwel perfecte telgang ontwikkeld toen ze drachtig was van een zeer stevig veulen. Ik denk dat die waggel lekkerder liep.

Het heeft me wel even gekost die gang er weer uit te rijden. Hartop tellen helpt al, dan voel je het moment van overgang naar de tel. Terugnemen in combinatie met been wil helpen, een paar pasjes wijken haalt ze ook weer uit de tel.

Succes!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 16:13

oke, bedankt voor jullie reacties hier heb ik wat aan.
en een paar pasjes wijken is slim bedacht zeg.