zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

putzy

zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 14:01

Zal eerst mijn probleem uitleggen. Bij ons op stal staat een paard, ze is nu 5 jaar en vorig jaar is geprobeert haar zadelmak te maken.
Dit ging heel goed, er heeft 2 keer iemand opgezeten.

maar toen is het met opzadelen en longeren misgegaan, het zadel is opde een of andere manier naar achteren geschoven en in haar lies beland.
nu wil ze geen zadel op haar rug, raakte helemaal in paniek, zelfs als er een deken op haar gelegd moet worden.
Als je met een deken aan kwam lopen dan raakte ze al in paniek.

nu mag ik samen met een vriendin proberen om haar weer te laten wennen aan het zadel en haar dus echt zadelmak te maken.
we proberen nu telkens nadat ze los is geweest haar op stal een zweetdeken of dekje op te doen met een dekensingel of longeersingel om.
Ook met borstelen laat ze weer steeds meer toe en is minder paniekerig.

Op zich gaat dit heel goed maar ik zou graag willen weten of jullie tips hebben.

Rana

Re: zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:41

pfff, ik moet zeggen dat dat een hele verantwoording is...
heb je zelf al wel eens een paard zadel mak gemaakt? of is dit je eerste keer?? mocht het je eerste keer zijn zou ik heel eerlijk moeten zeggen laat deze schieten.
Met de volgende reden: je eerste paard wat je inrijd en daarvoor zadelmak maakt ben je vaak iets onzeker en je maakt fouten die je bij de tweede minder snel zou maken. Omdat dit paard al een keer aan het bovenstaande blootgesteld is en het mis is gegaan heb je te maken met een trauma wat over wonnen moet worden.

heb je dit al eens eerder gedaan? Ach gut

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 14:48

we hebben nu 3 paarden zadelmak gemaakt. we zijn nu ook met 4 anderen rustig aan begonnen.
we hebben wel hulp van de eigenaar, die heeft al talloze paarden zadelmak gemaakt en doorgereden, maar ik wou graag weten of iemand nog goede tips of oefeningen heeft om haar minder bang te maken voor alles wat er op en achter haar gebeurt (had ik eigenlijk ook in de openingspost moeten vermelden, sorry)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:51

Een goede tip, begin met clickertraining! Ideaal om een bang paard terug vertrouwen te geven.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:52

Ik maak al mijn paarden zadelmak met behulp van de clicker en heb nog nooit problemen gehad. Gaat eigelijk allemaal vanzelf en de paarden raken aan het zadel gewend zonder enige vorm van dwang.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:14

heb hoe je het ook doet veel geduld met je paard, hij heeft een trauma en jij moet hem tonen dat dit weer leuk is, Alle goede dingen belonen tot dat je er dood ziek van word iedereen heeft zijn eige methodes om vertrouwen terug te winnen maar hoe je het ook doet doe het met rust en geduld dat is de enige oplossing

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 15:18

@rana: met geduld zit het wel goed denk ik, we zijn nu bijna een maand bezig en telkens belonen als ze weer een stukje deken op had of als ze stil bleef staan als we hem op deden. we gaan ook niets overhaasten.

@ lizzii: ik zal eens kijken of dat wat is, maar met clickertraining heb ik geen ervaring dus denk dat ik dat liever niet doe. Anders ben ik bang dat ik haar alleen maar angstiger maak door verkeerde dingen te doen. of is dit makkelijk te leren?

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:22

ik weet ook niks van clicker training
maar heb niet ervaring met jonge paarden met beleren
zelf denk ik wel dat grondwerk er belangrijk is
suc 6 Haha!

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:25

Ik snap eigenlijk niet waarom jullie het paard zadelmak maken terwijl de eigenaar daar zelf een kei in is. Het is toch haar paard? Straks gebeurd er weer iets waar hij een trauma aan over houd en dan is het jouw schuld?
Ik denk dat je deze beter aan de eigenaar kunt overlaten. Doe eerst eens wat meer ervaring op.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:28

ik zou op nieuw beginnen met een longeersingel en als dat goed gaat er een zadeldekje onder leggen en dan weer met het zadel beginnen als dat goed gaat. en dan rustig aan aansingelen ook bij de longeersingel.

Want bij de eerste keer wat je bovenaan schrijft is het zadel dus niet goed aangesingeld geweest anders kan het niet gaan schuiven.

en als je er mee gaat beginnen met longeren is het helmaal niet erg als je paardje gaat rodeo dat mag laat hem maar gaan.

mijn man heeft ooit bij mijn paard voordat hij onder het zadel was de longeersingel al in zij box strak aangesingeld, het gevolg was dat hij helemaal in paniek de stal uit kwam en mijn man begreep er niks van. we zijn toen weer op nieuw begonnen en nu is hij 6 en hij kijkt nog scheef naar de longeersingel. maar het eerste half jaar heeft hij echt als een gek rodeo in de bak het werd steeds minder. Ik was ook een beetje erg boos op mijn man maar het is goed gekomen met mijn paard.

Geduld en gewoon weer rustig opnieuw beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:30

Kingsley2 schreef:

Stap voor stap vanaf 0 beginnen en pas een stap verder gaan als het paard echt helemaal op zijn gemak is met de vorige stap Ja

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:36

Indd helemaal mee eens. *LOL*
Urielle schreef:
Kingsley2 schreef:

Stap voor stap vanaf 0 beginnen en pas een stap verder gaan als het paard echt helemaal op zijn gemak is met de vorige stap Ja

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 15:41

bedankt allemaal, we hebben gelukkig wel hulp als we gaan beginnen met het zadel want dit willen we ook niet alleen doen,
maar we willen haar wel over haar angst heen helpen met een longeersingel enz.

maar inderdaad zoals jullie al zeggen, alles heel rustig aan, en rodeo heeft ze ook al gegeven de eerste keer longeren. ze is nu gelukkig al een heel stuk rustiger.

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:39

Veel suc-6!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:54

Er word al een aantal keer gezegt; Helemaal terug naar het begin. Terug naar het vertrouwen krijgen in de mensen die met haar bezig zijn. Als ze dat vertrouwen heeft, kan je dat gaan uitbouwen met andere dingen. Dit vind ik ook altijd een erg fijne manier, want als er dan iets mis zou gaan, heb je altijd weer dingen om op terug te vallen.
Ik heb al een aantal pony's dan wel, maar zadel mak gekregen. Hiermee zijn wij al begonnen vanaf toen ze bij ons kwamen. Met rare dingen doen, een dekje op je rug, een jas, een plastic zak. Als ze ver genoeg zijn kunnnen ze een zadeltje op. Ik heb geleerd (door veel begleiding) dat ik deze manier persoonlijk erg fijn vind.
Maar ik denk dat aangezien jij er al flink over na hebt gedacht het zoiezo wel goed gaat komen!
Succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:07

deken erop voorzichtig, daar een aantal dagen mee in de bak of paddock laten. misschien daarna een zwaardere deken (canvas)

ik zou proberen rustig aan het zadel erop te krijgen.
rustig dekje erop, met je hand veel blijven aaien op de plek achter het zadel, op de plek waar het zadel komt te liggen, waar de singel komt, daarna harde klopjes op die plekken.
zadel erop. rustig aansingelen, ondertussen veel belonen en praten.
in de stal laten staan met het zadel (dus heel oud zadel) even laten staan. daarna weer belonen praten, weer aansingelen. even laten staan. daarna bak of circel in lopen (zorg dat er iemand achter haar blijft voor vooruit te houden) in bak/circel weer aansingelen en belonen los laten en haar zelf rond laten lopen met zadel erop. zo wordt ze niet gedwongen te stappen, draven of galopperen maar kan ze haar eigen ding doen.
Het zadel moet weer normaal en eigen worden.

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:59

gewoon weer van voor af aan, alles met veel geduld en belonen opnieuw aanleren!
succes Lachen

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:51

Clickertraining is makkelijk aan te leren, vooral de timing is belangrijk, de paarden zijn er zo mee weg. Volgens mij is er geen betere methode om een bang paard iets aan te leren.
Je kan veel info vinden op de website van Inge Teblick , http://www.ingeteblick.be.

stap 1 : hou je hand vlak bij de neus van je paard, als hij het toevallig aanraakt klak dan met je tong (= de clicker, maar je kan ook gewoon goed zeggen of een ander kort woord) en geef een keline beloning (niet teveel, bvb 1 klein wortelschijfje ter grootte van 20 cent). Voor je hem het voedsel geeft laat hem telkens 1 stapje achteruit door je hand met het voedsel richting zijn borst te houden (om opdringerigheid te voorkomen). Herhaal dit een paar keer tot dat je merkt dat je paard heel bewust je hand gaat aanraken (meestal duurt dit zo', 2 tot 5 minuten). Je kan je hand geleidelijk ook verder van hem weg houden. Op de website van Inge Teblick staan er enkele illustrerende filmpjes. http://www.ingeteblick.be ga naar hersenspinsels, gallery, en bekijk even het filmpje over handtarget.

stap 2 : begin met het zadeldekje en laat hem op dezelfde manier er aan snuffelen en beloon dit met een klick en voedsel. (je kan het ook zonder voedselbeloning doen , enkel met een streeltje op de schoft bvb. maar dan gaat het wel minder snel). Denk eraan dat je steeds het voedsel van je weg moet geven en laat hem ook steeds een stapje achteruit gaan.
Geleidelijk aan kan je hem aanraken met het dekje op andere plaatsen en als hij rustig blijft staan beloon hem dan telkens weer met een klick en een stukje wortel.
Let wel op de timing. Click alleen als hij rustig blijft staan en niet als hij er van weg gaat want als je te laat bent gaan ze dat al vlug interpreteren als een beloning om er net van weg te gaan.
Ook bij het aansingelen, telkens clickeren als ze rustig blijven staan.

Zo kan je dus stapje voor stapje verder. Bij het ene paard duurt het al wat langer dan bij het andere maar meestal kan je op enkele dagen al een stuk verder staan. Het best is om telkens zo'n 10 tot 15 minuten te trainen ( een paar keer per dag) , liefst niet langer want jonge paarden kunnen maat kort hun aandacht bij de les houden. Na verloop van tijd zal je merken dat je paard zelf vraagt om langer te trainen en kan je het opvoeren.
Uit ervaring weet ik dat dit veel sneller en diervriendelijker gaat dan alle andere bestaande methodes. Ik heb al tientalle paarden en pony's zadelmak gemaakt en geen enkel van die paarden heeft ooit gebokt of andere gekke dingen gedaan om het zadel er weer af te krijgen! Het was iets heel natuurlijks en er hing ook altijd een beloning aan vast. Mijn paarden hebben de associatie gemaakt dat een zadel net leuk is!

Als je het probeert en je hebt hulp nodig mag je altijd een mailtje sturen!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:06

Gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Geduld, geduld, geduld.

Begin met borstelen, raak haar daar veel aan, begin dan met een shabrak of handoek..

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 10:50

@lizzii bedankt voor de tips.
we deden dit al wel, haar zelf alles aan laten raken zodat het minder eng zou worden, maar dan zonder beloning in de vorm van voedsel,maar meer in de vorm van stembeloning
wist alleen niet dat dit ook een deel clickertraining is.

we gaan hier vanavond mee verder, ze heeft nu een tijdje rust gehad dus even kijken hoe ze het oppikt. ik zet hier morgen wel een klein verslagje neer.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:06

Ok Putzy, veel succes!

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:28

we zijn gister dus met haar aan het werk geweest,
de eigenaar had haar deze week al een paar keer gelongeerd met singel om en dit ging goed en toen hebben we voorizchtig geprobeerd het zadel op te leggen, dit ging heel goed!!

ze vond het wel heel eng in het begin en ze wou het zadel heel graag af, maar ze heeft het heel goed gedaan!
ze is nu over haar angst heen voor het zadel, we gaan haar morgen gewoon longeren zonder singel zodat ze even wat anders heeft. en van de week gaan we het nog een keer proberen. als beloning hebben we haar brokken en hooi gegeven.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:52

Nou super dat het zo gaat,

je schrijft alleen dat ze nu geen angst meer heeft voor het zadel maar dat werkt vaak niet in één keer want als jij van de week weer het zadel op legt zal ze het toch nog wel eng vinden. maar heb geduld en rust dan gaat het zeker goed komen allemaal, Knipoog zeker zoals jullie nu bezig zijn.

succes. Knipoog Pling

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:27

Het is ook niet de bedoeling dat ze nu meteen al bereden wordt, ze mag nu eerst even rustig nadenken over wat we gister gedaan hebben, dus vandaag weer rustig longeren zonder zadel. en dan misschien vrijdag of zaterdag weer een zadeltje op en dan weer kijken hoe het gaat.

en als het dan minder goed gaat dan doen we eerst weer rustig een longeersingel op. dit is in ieder geval wat wij hebben overlegt met de eigenaar.