Van mennen naar dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmiBibi

Van mennen naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 07:41

Ik heb sinds kort een merrie van bijna 8 jaar. Zij heeft alltijd, samen met een ander paardje,voor de kar gelopen.
Ze accepteert mij met zadel op haar rug, dat is geen probleem, maar ze begrijpt de hulpen natuurlijk nog niet. Ik probeer zoveel als mogelijk met haar te lopen, grondoefeningen te doen, wijken voor druk enz. Doe ik hier goed aan?!

chamleona

Re: Van mennen naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:15

Waarom neem je geen les met je paard.

Maar grondoefeningen zijn natuurlijk altijd goed! Wijken snap ik niet zo goed waarom je dat doet. Als ze je hulpen nog niet begrijpt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:20

wijken voor druk Knipoog is iets heel anders als gewoon wijken. Weet niet hoe ik je er zelf mee kan helpen. Heb de hulpen altijd als heel normaal beschouwd. Miss als jij erop zit en de hulpen geeft je er iemand naast kan lopen die hem aan de hand meeneemt en je hem zo laat zien dat een bepaalde hulp om een bepaalde reactie vraagt. En verder idd even een goede instructrice kiezen die je ermee kan helpen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:22

Goed les nemen, ondanks de leeftijd moet dit paard volldige beleerd worden onder het zadel. Als er aabgespannen mee gedressuurd is moet ze het wel snel oppakken.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:04

Ik denk inderdaad dat je er goed aan doet. Menpaarden hoeven in het algemeen weinig buiging door het lichaam te laten zien en missen inderdaad de beenhulp.
Het is wel makkelijk aan te leren doordat het paard gewend is om stemhulpen te krijgen. Combineer deze met been, later kan je je stem dan weglaten.

Het ene menpaard is daarbij het andere niet, het verschil in gebruik en techniek van de menner is groot.
Paarden in de mensport zijn vaak dressuurmatig nog aardig voor elkaar. Zeker als ze veel longe-werk / dubbele-longe werk hebben gekregen.
Paarden die alleen maar hebben leren trekken lopen vaak erg op de voorhand, niet mooi over de rug - dat kost dus veel meer werk.

Verder ga ik met de bovenstaande opmerkingen mee.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:09

Ik leer toch echt mennen met stelling en buiging en bovendien moeten ze gewoon netjes nageven, zowel als we dressuur oefenen als op educatief verantwoorde buitenritjes. Bovendien is een goed afgericht menpaard bekend met het verschijnsel "beenhulp" maar dan in de vorm van een correcte zweephulp (druk).

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:38

Stelling en buiging hoort ook echt erbij, maar gehele buiging in de lengte door het lijf is moeilijk doordat de bomen langs de zijde en achterhand lopen Knipoog
Zelf vind ik de zweephulp niet te vergelijken met het been. Goede menners zijn zuinig met de zweep, terwijl ruiters toch snel hun been als ondersteuning gebruiken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 07:55

Lise, ik zie meer dan genoeg "verder doorgereden" paarden die niet buiging in het hele lichaam hebben dus dat staat imo helemaal los van mennen versus ohz. SB kun je prima voor de kar uitvoeren en volgens mij buigt een paard dan redelijk door in het lichaam. Ik ben het met je eens dat oefeningen als travers en apps minder makkelijk uitvoerbaar zijn maar dan ben je al een stuk verder dan de fase waar de TS nu in zit.

Ik gebruik de zweep regelmatig als hulp, ik sla er vrijwel nooit mee. Het paard heeft wel op deze manier geleerd dat er op die plek een "hulp" kan komen en of dat nu een beenhulp van een ruiter of een zweephulp van een menneris maakt in dat opzicht weinig uit. De ruiter mag weer eigenlijk geen stemhulpen geven dus dat doet hij dan eventueel met zijn beenhulpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:53

Ik zou gewoon op je gemak bij het begin beginnen , lekker aan de dubbelen lijnen aan de stelling en buiging werken, veel loswerk een grond werk doen, heel veel aan de hand werken , lekker gymmen ,
Ik heb geen men ervaring, maar de meeste lopen toch erg met het koppie omhoog , en hebben onder het zadel vaak moeite de rug te ontspannen en dat zit dus voor geen meter en is ook nog slecht voor het paard, dus gymmen en vertellen vanaf de grond wat je wil.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:58

Ik denk dat jij nu in de war bent met tuigpaardrubrieken, die hebben een iets andere lichaamshouding maar met mennen loopt een paard vergelijkbaar met ohz met gewoon ruggebruik. De basis blijft gewoon hetzelfde en wij doen hetzelfde aangespannen als ohz.
Er komen hier op Bokt regelmatig foto's voorbij van mensen die mennen waarvan de paarden/pony's gewoon correct lopen, je kan er dan zo een poppetje op tekenen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:00

Wat ik zeg ik heb geen verstand vam mennen , maar ging het ook eigenlijk vanuit dat dit ook een tuiger is en die zie je altijd met dat hoofd de lucht in lopen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:02

Vandaar dat ik het je uitleg. Een tuiger hoeft niet altijd met zijn hoofd vooruit te lopen, er lopen zelfs tuigers GP-dressuur en daar zie weinig van. Voor tuigpaardrubrieken trainen ze deze houding specifiek.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:09

Het probleem is dat we niet weten hoe het betreffende paard gemend is. Met "voor de kar" lopen kan beide worden bedoeld, en zoals ik eerder aangaf ligt het erg aan de menner. Niet iedereen beleerd zijn paard "zoals het hoort".

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:16

Omdat ze al bekend zijn met leidsel en stemhulpen kan je er vaak wel zo op klimmen en mee weg rijden. Dresuurmatig steld het weinig voor, maar je kan wel een rondje mee sturen.
Dus je zal wel vanaf (bijna) nul moeten beginnen. Been in combinatie met stem (en eventueel zweep, want als het goed is is het paard daar ook al mee vertrouwd) en maar oefenen.

Kleine pony's betuig ik ook altijd eerst voordat ik er een kindje op zet. Ze zijn dan veel makkelijker zadel mak te maken dan waneer ze helemaal groen zijn, stuur en rem zitten er immers al op.

Mijn merrie loopt op wedstrijd M dresuur voor de wagen (is ZZ klaar, maar ben gewoon nog niet zo ver gestart omdat er niet zo veel wedstrijden zijn in de buurt) en thuis op L nivo onder het zadel. Beide is dus ook geen probleem.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:23

Ik heb zelf 2 tuigpaarden, die alleen voor landbouwwerk en recreatief voor de kar hebben gelopen. Ik ben nu bijna een jaar met ze bezig, maar nog steeds zijn er zat dingen die erg moeilijk zijn.
Vooral de galop is nog steeds een moeilijk punt, omdat ze dat voor de kar amper deden. Overigens merk ik wel duidelijk verschil tussen beide paarden, de ene heeft haar bouw veel meer mee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:25

Net als bij Dennis wordt mijn pony ook onder het zadel en voor de kar getraind. Ze is M+7 voor de koets in de dressuur. En ze moet dan ook lengtebuiging hebben, verzameling tonen in draf en uitgestrekte stap, draf en galop. Gewoon netjes in aanleuning en goed over de rug.
Onder het zadel is ze B +8 dressuur. Geen verschil hoor.

Hoe jouw paard voor de wagen gereden is, weet ik niet. Maar hij begrijpt in ieder geval het sturen en de stemhulpen. Profiteer daarvan. Een menpaard wordt met veel meer stemhulpen gereden dan een paard onder het zadel. Dus als je wilt aandraven: commando draf en gelijkertijd beenhulp. Als dat goed gaat, begrijpt hij snel dat de beenhulp aandraven betekent en dan kan je de stemhulp langzaam afbouwen. Hij zal alleen een nieuw evenwicht moeten zoeken door het gewicht op zijn rug. Dus lekker stappen over de rug en laat hem lekker op zijn eigen 4 benen lopen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:19

Helemaal eens met janouk! Je paard kent de stemhulpen en zal heel snel de link leggen tussen been en stem. Ik hoor veel mensen die denken dat een menpaard alleen maar rechtuit kan lopen. Tegenwoordig wordt in duitsland in de Z dressuur mennen ook wijken gevraagd! Dus men paarden kennen wel degelijk stelling en buiging. Maar onder het zadel moeten ze eerst even wennen aan het been, dat is sterker dan de zweep en natuurlijk aan gewicht op hun rug waardoor het evenwicht anders wordt. Maar een echt heel moeilijk is het niet om een menpaard fatsoenlijk onder het zadel te krijgen...

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:31

Hartstikke goed hoor!
Neem er gewoon de tijd voor en gun je paard om het te leren.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:50

Lise81 schreef:
Stelling en buiging hoort ook echt erbij, maar gehele buiging in de lengte door het lijf is moeilijk doordat de bomen langs de zijde en achterhand lopen Knipoog
Zelf vind ik de zweephulp niet te vergelijken met het been. Goede menners zijn zuinig met de zweep, terwijl ruiters toch snel hun been als ondersteuning gebruiken.

Oei wat een foute reaktie lees ik hier!
Goede menners gebruiken hun zweep op dezelfde ondersteunde wijze als een ruiter OHZ doet.
Dus ook voor het verkrijgen van lengte buiging, meer impuls enz enz.

Daarnaast gebruikt een goede menners de zweep om z'n paard te belonen (even kriebelen op de kont).
Dus hoe kom je erbij dat een goede menner 'zuinig' met de zweep is?

De enige menners die zuinig met een zweep zijn, zijn die types die het enkel en alleen gebruiken als strafmiddel en gaspedaal.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:00

@manie: ik vind je reactie een beetje ongunanceerd overkomen. Ik val niemand aan of af - ook niet het mennen. Heb mij wel een beetje verkeerd uitgedrukt.
Zweephulp is wel te vergelijken met het been, maar heeft naast overeenkomsten ook verschillen.

Goede ruiters zijn ook zuinig met been in mijn optiek, maar doen dit sneller niet. Paarden onder het zadel krijgen bij sommige ruiters IEDERE PAS (links/rechts afgewisseld) ondersteuning doormiddel van been! Een menner die dat doet heb ik nog niet gezien. (Nou moet je niet gaan lezen dat ik dat doe oid - dat is nl niet zo - maar ik heb literatuur waar dat in staat en ik heb het zat mensen zien doen) Ik zeg niet of dit goed of fout is.
Ik bedoelde mijn opmerking op die manier.

Wou je soms beweren dat er totaal geen verschil zit tussen been/zweep? Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar er zijn gewoon ook verschillen.

Maar ik heb altijd het gevoel dat een paard tussen de bomen veel minder kanten op kan met zijn achterhand dan met een ruiter op de rug. Lengte buiging kan zeker wel, heb zat mooie voorbeelden gezien, maar het vergt meer vaardigheid van een menner.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:36

Een ruiter die z'n paard iedere pas een beenhulp geeft, is volgens mij ook niet goed bezig.
Daar stompt ieder paard volledig op af.

Als je een wagen hebt waarbij het paard voldoende ruimte heeft voor de achterhand, dan kan een menpaard dit op dezelfde manier gebruiken als een rijpaard.
Oefeningen als schouderbinnenwaarts en wijken zijn dan zeker mogelijk Ja
Het vergt alleen wel een handige menner, die je zweep op de juiste manier weet te gebruiken.

Ik zie daarbij weinig verschil in met de beenhulp OHZ.
Sjef Janssen heeft bij de ontwikkeling van zijn trainingsmethode, ook gekeken naar de menwereld. Hij vroeg zich af hoe menners met minder hulpen (geen zit, gewicht en beenhulpen) hun paarden ook correct dressuurmatig aan het werk kunnen krijgen. Vandaar uit heeft hij de visie ontwikkeld dat een paard door moet gaan in een bepaald tempo totdat het weer een andere 'opdracht' krijgt. Dus niet elke pas een beenhulp.
Vanuit die visie zie ik weinig tot geen verschil tussen een zweep of been hulp.