Ik heb hier geen ander topic over kunnen vinden, excuseer mij als deze er wel is.
Wat ik regelmatig zie en heb gezien in mijn omgeving is dat beginners/ onervaren ruiters heel snel beginnen aan hun eerste paard of pony. Dit kan direct zijn, omdat ze willen leren paardrijden, dit kan zijn na lessen op een manege.
De één vind het te snel en onverantwoord, de ander niet.
Ik heb hier eeuwige discussies over kunnen voeren.
Vanuit mijn eigen ervaring heb ik door de jaren heen heel wat bijgeleerd en leer nog steeds bij.
Ik begon met de tjoek-tjoek lessen op de manege (lees: de paarden en pony's lopen achter elkaar in, iedereen rondje galop tot je weer aansluit). Van deze lessen heb ik veel verkeerde dingen geleerd en weinig goede dingen.
Op mijn 9de kreeg ik een 3 maanden jong veulentje, deze ben ik uiteraard onder begeleiding gaan verzorgen.
Zo'n 4 jaar later werd hij ingereden, ik was toen 13. Ook hier kreeg ik instructie/begeleiding.
Ik stopte met de manegelessen en ging verder op mijn welshje.
Van deze privélessen heb ik veel meer geleerd dan in de manegelessen die ik heb gehad. Zoals waarom je iets op een bepaalde manier moest doen en waarom het fout was als je het zus en zo deed.
Ook ik was hier onervaren, pas bij deze pony leerde ik kennis maken met het paardrijden.
Door mijn eigen ervaring ben ik van mening dat je ook als beginner/onervaren een eigen paard of pony kan hebben en hierop kan leren paardrijden, mits dit wel onder begeleiding is.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals de manege's die wel kijken naar je houding en wel kijken of je iets goed doet of niet, dit zijn maneges waar je en wat leert en vaak op een andere pony of paard terecht komt, waardoor je toch diverse karakters van het dier leert kennen en hoe daarmee om te gaan. Helaas kom ik zelden dit soort maneges tegen (maar ze zullen er ongetwijfeld zijn!).
Ik ben nu toch wel benieuwd hoe anderen hierover denken!
Persoonlijk kan ik niet blij genoeg zijn voor de onervaren mensen/ beginners die hun eerste pony of paard krijgen. (Eigenlijk voor iedereen natuurlijk
) 
) Maar een groen paard doorrijden, onder begeleiding van priveles is mij zeker tegengevallen! 
)