In rechtergalop niet op hoefslag te houden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kallista90

In rechtergalop niet op hoefslag te houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 20:48

Sinds vandaag moet ik een poosje op een nieuwe pony rijden op de manege
er reed eerst iemand anders bij mij in de les op, maar die kon er helemaal niks mee worden
en daarom moet ik er nu even een paar weekjes op

nou ging het stappen en draven goed en ook de linkergalop ging (met wat druk op de linkerteugel) prima Lachen
en toen moesten we dus in de rechtergalop
een ramp Nagelbijten / Gniffelen
ik kon haar met veel moeite op de hoefslag krijgen, en als ik dan wou aangalloperen, ging ze er net zo hard weer af
ik maakte kneepjes in mn rechterteugel en dreef met mn rechterbeen aan maar dat hielp dus niet echt

hebben jullie tips waarmee ik dr toch op de hoefslag kan houden?
en hou het vriendelijk aub Lachen

Lise81

Re: In rechtergalop niet op hoefslag te houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:13

Rij je in een les, dan hoort je instructeur hierbij te helpen natuurlijk.

Spring niet aan in galop als ze haastig is of bij je vandaan loopt. Ze reageerd niet goed op je hulpen. Rij een paar wendingen, voltes en veel overgangen. Spring dan bijvoorbeeld op de volte aan.

Grote kans dat je zelf niet kijkt waar je heen gaat maar naar haar rechtervoorbeen kijkt en het paard daardoor uit balans - op het binnenvoorbeen plaatst - waardoor ze naar binnen valt. Dus kijk waar je heen rijdt en wees je bewust van je gewichtsverdeling. Een klein beetje meer gewicht op je buitenzitbeenknobbel kan er voor zorgen dat je het paard meer op zijn buitenschouder laat gaan. Hierbij hoor je je bovenbenen niet aan te spannen.

Paarden hebben ook hun voorkeurskant (net als mensen), dikke kans dat ze (licht) scheef is en hierdoor in de rechtergalop het lichaam vanuit het linkerachterbeen scheef naar voren stuwt - over het rechtervoorbeen. Hierdoor is een rechte lijn rijden niet makkelijk. Onvermogen dus, wat getraind moet worden. (Een slecht passend zadel, scheve ruiter, of een mogelijk probleem in spier of gewricht (wervels) kan dit verergeren).Meer info over rechtrichten op o.a. www.paardenbegrijpen.nl een www.hoefkatrol.com
Misschien is het een idee om op een volte te werken en deze te openen en te sluiten. Wanneer dit lukt een stuk binnenhoefslag. Later pas over de hoefslag.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:02

Als jij drijft met je rechterbeen dan drijf je pony juist van de hoefslag. Je moet hem aan je binnenbeen houden en aan je buitenteugel en al helemaal geen kneepjes geven weerstand bieden op twee teugels. en vraag ietsjes stelling aan je buiten teugel. en in de hoeken stelling naar binnen maar zorg dat ze goed aan je buiten teugel is en niet knijpen maar weerstand bieden en ontspannen als je pony ontspant.

En let op je houding zit rechtop kijk recht voor je uit, en zorg dat je een zweep in je binnenhand hebt desnoods leg je die tegen de hals.

En de pony kan ook ergens last van hebben spierpijn of zijn zadel is niet goed. Vraag de eigenaar of hij/zij daar na wil kijken.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:35

Ik heb dit ook gehad met mijn pony, maar dit dan ook in de andere gangen. Ik heb inderdaad dezelfde dingen gedaan die al gezegt waren, en binnen no time was het over. Succes!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 16:15

hej, bedankt voor jullie tips, ga ze zeker proberen!

denk trouwens niet dat het aan het zadel of dergelijke ligt, want bij andere ruiters die wat vaker op haar hebben gereden lukte het wel.. maar ik zal er toch even opletten Knipoog

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:34

Expres op de 2e hoefslag gaan rijden.. En dat volhouden.