inrijden 3 jarige waar op letten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

inrijden 3 jarige waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:51

Hallo,

binnenkort ga ik voor de eerste keer op mijn 3 jarige zitten. na de nodige voorbereiding is het bijna zo ver.

Nu heb ik mensen op de achterhand die als beroep africhten en jonge paarden(inrijden) hebben.

Zelf heb ik meerdere malen Z dressuur gereden en jonge paarden gereden die goed zadelmak licht afgericht waren

Dus heb ik besloten dat ik hem toch zelf ik ga rijden en bij problemen heb ik mensen om op terug te vallen.

Kunnen jullie eens uitleggen wat belangrijk is op het moment dat hij het mij toelaat op zijn rug.

Hoe gaan jullie dan verder opbouwen? Wat leer je hem eerst en geef je alle hulpen gewoon extra duidelijk? Voorwaarts is neem ik aan het belangrijkste? En dan de manier hoe hij aandraaft is dat belangrijk of dat hij aandraaft is het belangrijkst?

Ik zoek alle informatie maar kan op internet niet echt een goede site of info vinden jullie mischien?
wat is een goed boek? Het jonge paard?? ik heb dat nl nog niet gelezen.

CM_

Re: inrijden 3 jarige waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:56

Ik denk dat de mensne die je helpen zelf ook wel genoeg weten hoor,
maar erg verstandig dat je tips zoekt Haha!

Wat ik belangrijk vind is een band om de hals, die je meteen vastpakt de eerste keer dat je erop zit.
stel dat ie wegrent, dan hang je daaraan, en niet aan het bit,
ook plof je dan niet zo achter in de rug. Met de eerste keren stappen en draven houd ik die band met minimaal een hand altijd vast, om paard vertrouwen te geven dat bij misstap ik niet in de rug plof of aan teugels trek.

Met opstijgen altijd goed teen tegen de singel aan zetten, paar keer omhoog en omlaag gaan, voorzichtig gaan zitten, en voor je gaat zitten eerst de rechterbeugel aan doen.

verder veel springen langs het paard, en trommelen op het lijf, zodat ie makkelijker word, erg leuk voor toeschouwers Huilen van het lachen
ik sta altijd gek te doen en te springen langs die jonge paarden haha.

zodra paard een beetje rustig draafd na een paar keer, ga ik snel overgangen maken, niet te lang mee wachten, paard moet snel weten dat er meerdere versnellingen zijn die hij alleen mag toepassen na het commando van de ruiter.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:16

paarden vinden vooral de hoogte van de ruiter eng. Ze zien iets hoog achter hun hoofd, kunnen het niet precies zien, want dan zouden ze hun hoofd moeten draaien... maar ze zien daar dus wel iets, wat er normaal niet is. Sommige paarden kunnen hierop echt een schrikreactie vertonen. Wij laten het paard altijd eerst aan een pop (overal gevuld met krakende plastic zakken) wennen zodat ze de hoogte kennen. Mocht je dat niet kunnen doen. Niet boef baf recht op gaan zitten, maar vanuit een kleine positie je steeds ietsjes groter maken. In het begin zit je daardoor wel iets voorover, maar vanuit die positie kun je dan rustig steeds een beetje rechtop gaan zitten.

Niet ieder paard reageert als een half gare op die hoogte natuurlijk, maar je weet het maar nooit, vandaar mijn tip.

de tips van crossmonster zijn ook heel goed. Ik gebruik zelf ook altijd een bokriem. Zo blijf in het begin even uit de mond.

Voorwaarts is idd belangrijk, maar ik zou rustig aan beginnen. Eerst even stappen aan de hand, dan stappen aan de longe. Geeft het paard aan meer te kunnen kun je ook even proberen te draven.

Het kan zijn dat je paard onzeker word. Ik weet niet of jij hem altijd hebt gelongeerd. Maar als jij altijd met hem aan de longe bezig bent en nu iemand anders en jij er op, kan het zijn dat hij de steun van jou als grond persoon mist. pas daar een beetje mee op, je weet nooit wat voor reactie een paard dan geeft.

hoop dat je wat aan mijn tips hebt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:18

oh ja idd, ik sloeg wat over, eerst doe ik altijd een aantal keer hangen, pasje vooruit, eraf, weer erop hangen, wat verder vooruit, en dan de volgende keer weer meer.
en dan uiteindelijk een een kant hangen, en dan beugel uit, en dan voorzichtig bovenlijf oprichten, stukje vooruit , etc etc

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:32

Ik doe zelf het hangen in het begin altijd zonder zadel, mocht ie dan beginnen te springen dan heb je niet de achterkant van het zadel in je buik. Als je er overheen hangt lekker met je hand over zijn buik en hals aaien, zodat hij went aan je 'been' en je hem tegelijkertijd geruststelt.
Ik doe ook de teugels aan het halster wat ik onder/over het hoofdstel laat zitten om niet gelijk in zijn mond te zitten maar wel een beetje stuur te hebben. De eerste keren doe ik helemaal geen teugels eraan om te voorkomen dat wanneer je er afvliegt na een bok partij, dat hij ook nog in de teugels gaat staan met alle paniek vandien.
Zo doe ik het de eerste keren, maar dat hoeft natuurlijk niet de beste manier te zijn.

Edit: wanneer ik er eenmaal op zit laat ik eerst het initiatief over aan degene die longeert. Hij geeft het commando draf, vervolgens leg het been iets aan bij het aandraven en laat degene die longeert weer het commando geven, als hij hier goed op reageert, geef ik alleen been, als hij reageert uitgebreid belonen, reageert hij niet geeft de longeerder weer het commando, totdat hij het snapt
Laatst bijgewerkt door Derma op 03-03-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:40

Een basis van vertrouwen vind ik erg belangrijk, het paard moet weten dat wanneer jij iets doet, dat het veilig is. Ookal is het eng, als hij vertrouwd is met je reageert hij hier veel minder op.

Zelf longeer ik altijd, wanneer een paard ontspannen loopt klimt er iemand op, die alleen zit, geen hulpen oid, alleen zitten. Dan laten stappen, zodat hij went aan het gewicht van een ruiter op de rug. Later bij bijv. aandraven, of stappen, de ruiter de hulpen laten geven, met de stemhulp erbij, en dan wéér later de stemhulpen afbouwen.

de manier hoe hij aandraaft is nog niet echt belangrijk, als eerst de basis er maar goed in zit; halthouden, stap, draf en (weer later uiteraard) galop. Later kan je er nog op voortborduren over netjes laten lopen.

Ook vind ik het belonen heeeel belangrijk, wanneer iets niet gaat zoals je wilt, gewoon rustig blijven en het nog een keer proberen, wanneer het goed gaat belonen. Ook gewoon tussendoor.
(vaak zie je dat een paard alleen beloond wordt wanneer hij eerst iets niet doet, en pas als hij het wel doet wordt hij beloond, tussendoor belonen vind ik ook erg belangrijk) en uiteraard consequent zijn, wat mag wel, wat mag niet.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:31

Super deze tips!! Heb afgelopen zaterdag voor het eerst een zadel bij mijn bijna drie jarige opgedaan, reageerde nauwelijks, ook wat druk gegeven op zadel, nog geen reactie. Van de zomer ga ik er ook voor het eerst op, heb aan bovenstaande tips ook zeker heel veel!!!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:45

van de zomer er dan pas op? waarom nu dat al zadel erop gaan leggen?
Ik zou dan in 1 weg doorgaan
-longeren met zadel
-druk testen, even met knie in de beugel en beetje druk op leggen
-beetje op gaan hangen. zorg dat iemand je een voetje geeft en niet gelijk voet in de beugel.
- opstappen. rustig gaan zitten niet erin ploffen Tong uitsteken. zweepje aanlaten geven.
Hulp op de grond het paard van zich af laten drijven, longeerzweep er bij pakken en daarmee voorwaarts houden
ondertussen geef jij al wat stem hulp en klein beetje druk met je kuit dat ie het gaat combineren.
- voorwaarts blijven houden, galopje.
-zorg dat je altijd met een hand het touw om de hals vasthoudt zodat je altijd al iets hebt mocht er wat gebeuren.

edit: ik zou eerst een paar keer op en af stappen en daarna echt gaan beginnen
als mogelijk is in een longeercircel dat werkt natuurlijk het makkelijkst.
en ik zou het hangen en op en afstappen in de stal doen, vertrouwde ongeving, kan nooit weg en hebben daar veel minder snel de neiging om te bokken of omhoog te gaan

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:20

Je bent goed bezig, je paardje heeft nu lekker de tijd om aan het zadel en hoofdtstel te wennen. Je kan nu tot de zomer lekker oefenen met grondwerk en longeren veel overgangen dat hij goed naar je stem en lichaamstaal luistert.

Je kan nu al oefenen dat als iemand hem vast houd en een ander je een voetje geeft dat je er zonder zadel op gaat zitten dat doe ik altijd en dan lekker gaan wandelen je kan hem dan lekker over zijn hele lijf strelen dat hij jou voelt en wat er gebeurt op zijn lijf. En als dat goed gaat dan ga je er op zitten met zadel en dan alleen op en afstappen en altijd heel goed belonen en alles in rust. Doe dit in de bak of op het erf.

En dan ben je al weer twee of drie maanden verder en dan stap je er zo op. en dan zorg je wel dat er iemand naast staat maar niet vast houden want dan kan hij dat al. en dan ga je met je stem en kuit zeg je stap en die andere persoon loopt op een afstandje met je mee of aan de longeerlijn. En zorg dat je een zweepje bij je hebt. Niet iemand er achter laten lopen met een zweep daar worden ze zenuwachtig van. en daarna probeer je een drafje weer met je kuit en stem.
Ook niet met een longeerzweep hij gaat dan te veel op die andere persoon letten en hij moet op jou letten en jij moet alles doen die andere persoon mag alleen meelopen en ingeval van nood inspringen maar jij moet het zelf doen. En heel veel belonen gewoon veel praten strelen. En ook niet langer als 15 min ongeveer.

De eerst paar weken doe je alleen stap en draf en als dat goed gaat en goed aanvoelt dan ga je een galopje proberen alles rustig aan. Mijn instructeur zegt altijd de stap en draf zijn het belangrijkst galop doe je pas als je het vertouwen en controle in stap en draf hebt en hij goed naar je stem luistert de galop is heel moeilijk een beetje verlichte zit dan vallen ze er makkelijker in. en doe dat op de binnenhoefslag want de hoeken zijn er moeilijk om door te komen voor een jong paard en terug nemen op je stem en zit niet teveel aan de teugels, maar galop doe je pas als hij goed naar je stem luistert en jouw vertrouwd dat je op hem zit en als hij kan ontspannen.

En nooit wat juudje84 zegt in de stal op en afstappen als ze dan in paniek raken dan ben je voorlopig weer helemaaal terug bij af, en ook niet als je er op zit dat iemand anders er met een longeerzweep achter loopt daar worden ze zenuwachtig van. En touw om zijn hals hoeft ook niet als jij veel geduld hebt en alles rustig aan doet zonder toeters en bellen dan gaat het ook goed.

Ik heb al een heleboel paarden ingereden en het is altijd goed gegaan als jou paard je vertrouwd dan gaat het je zeker goed lukken als je maar niet te snel wil en heel veel geduld hebt.

succes Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:55

@juudje84 : wie zegt dat ik nu 1x het zadel opleg en daarna niks meer doe? Ik ga eerst een paar keer wandelen met zadel op, daarna longeren, een keer hangen. Waarom ik er pas in de zomer opga? Omdat hij nog 3 moet worden, heb alle tijd, waarom zou ik er al zo vroeg opgaan. Longeren eerste paar keer zonder beugels, daarna loshangende beugels.

@Kingsley2: Inderdaad alles op zijn tijd en rustig aan. Hebben geen haast. Longeren doe ik nu ook heel veel op stem, ook het longeren zonder longeerlijn, wandelen ook veel met stem, als hij moet stilstaan, stappen, rustiger, dat gaat prima.

Geduld duurt het langst maar weet uit ervaring met mijn jonkie dat dit wel het beste werkt!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:57

Dat je je cap opdoet!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:01

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:08

@detour: dat doe ik zeker!!!
@Nammie: Ja ben het er wel mee eens!!! Heb dit al een paar keer gelezen. Wat ik me dan wel afvraag waarom houden de meeste mensen 3 a 4 jaar aan? Maar ik ben het er mee eens dat qua het lichaam van een paard het beste is om te wachten tot ze rond de 6 jaar zijn. Maar heb ook veel gelezen als je een paard in gaat rijden naarmate ze ouder zijn, dat dit vaak veel moeilijker is! Maar nogmaals ik heb geen haast, wie weet stel ik het nog een jaar uit en ga ik er volgend jaar op.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:18

maykie schreef:
@juudje84 : wie zegt dat ik nu 1x het zadel opleg en daarna niks meer doe? Ik ga eerst een paar keer wandelen met zadel op, daarna longeren, een keer hangen. Waarom ik er pas in de zomer opga? Omdat hij nog 3 moet worden, heb alle tijd, waarom zou ik er al zo vroeg opgaan. Longeren eerste paar keer zonder beugels, daarna loshangende beugels.

@Kingsley2: Inderdaad alles op zijn tijd en rustig aan. Hebben geen haast. Longeren doe ik nu ook heel veel op stem, ook het longeren zonder longeerlijn, wandelen ook veel met stem, als hij moet stilstaan, stappen, rustiger, dat gaat prima.

Geduld duurt het langst maar weet uit ervaring met mijn jonkie dat dit wel het beste werkt!!!

rustig rustig Cool
Uit ervaring weet ik dat als je er een beetje mee gaat knommelen er soms dingen in kunnen sluipen die je er beter neit bij kunt gebruiken.
Vandaar dat je naar mijn mening beter het hele zadelmak maak proces in 1 weg door moet laten gaan.
Hoe meer longeren hoe sterker ze worden en hoe meer conditie (ik begin liever zadelmak te maken met een paard met weinig conditie en kracht zodat je de minste tegenwerking zult krijgen)

Je steld een vraag dus je weet neem ik aan dat je verschillende antwoorden en adviesen gaat krijgen.
Ik zeg ook niet dat het op jou manier niet gaat lukken want ik neem aan dat je toch genoeg ervaring met jonge paarden en zadelmak maken hebt anders begin je er ook niet aan.
Maar dat is mijn mening.
Weet je hoe wij zadelmak maken.. even ik het kort.
- paar maal longeren met bijzet zodat het hoofdje naar beneden gaat en ze druk op het bit gewend zijn.
- dag van erop kruipen. longeren met zadel. goed moe. in de stal erop hangen en daarna zitten , paar keer op en af stijgen en rondjes draaien
weer terug naar de longeercircel, paar rondjes longeren. naar rand van de longeercircel lopen, 1 houdt paard vast andere kruipt er op. degene op de grond draait het paard naar de richting waar het heen moet, klikt touw los, loopt naar het midden (ruiter probeert paard al aan te draven wat op stem hulp meestal al lukt) degene in het midden pakt longeerzweep en houd het paard daarmee bij en voorwaarts, en langzaam probeert de ruiter dit over te nemen.
Dag 2 erop, zelfde manier, longeren, stal op en afstappen. longeren en erop. Rondjes in de circel, daarna circel open paard volgt persoon op de grond naar de rijbak, en daar weer verder voorwaarts rijden.
Dit heeft nog altijd gewerkt. Soms doen we zelfs 2e of 2e dag al naar buiten en dan iemand met de fiets voor laten gaan.
Paard heeft dan geen tijd om zich druk te maken over wat er op zijn rug zit want hij moet vertrouwen wat er voor hem fiets en op hem zit omdat hij in een vreemde omgeving zit.
t werkt, maar wel bij ervaren mensen!!

succes en zet hier wel keer fotos neer he als je er op zit Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:22

maykie schreef:
@detour: dat doe ik zeker!!!
@Nammie: Ja ben het er wel mee eens!!! Heb dit al een paar keer gelezen. Wat ik me dan wel afvraag waarom houden de meeste mensen 3 a 4 jaar aan? Maar ik ben het er mee eens dat qua het lichaam van een paard het beste is om te wachten tot ze rond de 6 jaar zijn. Maar heb ook veel gelezen als je een paard in gaat rijden naarmate ze ouder zijn, dat dit vaak veel moeilijker is! Maar nogmaals ik heb geen haast, wie weet stel ik het nog een jaar uit en ga ik er volgend jaar op.

moeilijker misschien... het is zo dat paarden die wat ouder zijn en bv alleen mee gefokt is of in de wei hebben gelopen dat als deze worden zadelmak gemaakt en mee gewerkt wordt ze spieren gaan voelen die ze normaal nooit gevoeld hebben en op bv leeftijd van 6 zijn ze ongeveer volgroeit.
BV ook als je een paard van bv 7 of 8 hebt die alleen dressuurmatig beetje is gereden en moet ineens gaan springen, bij deze paarden loop je soms ook tegen dit zelfde probleem op.

En bv de leeftijd 3 -4 is een leeftijd dat ze nog wat makkelijker wat aannemen, als ze jaren alleen maar in de wei hebben gelopen zal dit ook lastiger gaan.

Maar het verschild ook per paard, het ene paard is er wat gemoedelijker in dan het andere..
je komt er vanzelf achter als je er mee aan de slag gaat Tong uitsteken

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:23

Omdat de meeste mensen hier geen boodscahp aan hebben? Paarden is natuurlijk wel geld , veel geld!
Alles wat je aan het begin spaart , krijg je later dubbel terug! Dat is mijn overtuiging , en ik hoop dat ook werkelijk in de praktijk terug te zullen zien.

Ik kan me voorstellen dat als je een paard wat 6 jaar in de opfok heeft gestaan , en daar dan uitgehaald word om beleerd te worden , dat zoon paard harder kan vechten dan een driejarige...Alleen al vanwege het feit dat hij dan volgroeid is!
Ik ben dan ook geen voorstander van paarden die beleerd worden in 6 weken , en daarbij ook nog de basisomgang met mensen moeten leren.
En ik vind het leuk te lezen dat je het artikel al gelezen had! Knipoog

Succes!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:34

@juudje84: Geen probleem dat je jouw ervaringen, mening e.d. neerzet. Ik reageer op de TS en dan is het logisch dat ook ik weer reacties krijg. Iedereen doet het op zijn/haar manier. Vind het trouwens wel interessant om van verschillende mensen te lezen hoe zij het doen op verschillende manieren. En ja klopt, een jong paard kan je nog zoveel wijsmaken.

@Nammie: het was een ander artikel over hetzelfde onderwerp Knipoog. En ja, ben het met je eens, kijk over het algemeen naar de paarden die op de baan lopen, hoe jong ze eigenlijk nog zijn wanneer ze eigenlijk al kapot zijn lichamelijk (en vaak ook geestelijk).
Ik vind het leuk om grondwerk met mijn pup te doen, hij ook, het liefst zo afwisselend mogelijk, ik merk aan hem dat hij dat het leukst vind. Wil dalijk ook lekker hele stukken aan de hand door het dorp gaan wandelen. Wij gaan eind april verhuizen naar Drenthe, vrijstaande woning met land en stallen, kan hij lekker de hele dag naar buiten en verder zie ik wel. Misschien zit ik er deze zomer wel op en misschien niet. We will see.

Tuurlijk komen er foto's van op bokt Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:17

Juudje84 ik vind maar dat is jou ervaring dat jullie het wel snel doen en willen, en dan ook nog eens met een bijzetje longeren, ik denk dat je bij een jong paard zo min mogelijk toeters en bellen aan moet hangen.

Het kan ook verkeerd gaan als je alles in één keer wil doen. Een paard moet bij jou zoals jij het doet heel snel dingen verwerken het kan bij sommigen paarden tegen werken ze kunnen namelijk gaan blokkeren op een gegeven moment om dat er teveel in het koppie moet worden op genomen.

Ik heb nu een tinker en die wordt 6 daar moet ik zelfs afentoe een stapje terug weer om dat hij nieuwe dingen niet kan verwerken.

Ik heb veel jonge paarden voor bij zien gaan liever een half jaar bezig met zadel mak maken en dan erop gaan zitten. dan in zes weken zadel mak maken en erop gaan zitten.

Mijn tinker omdat ik wegens gezondheids klachten het niet meer zelf kon doen. heb ik zelf zadel mak gemaakt dus longeren, erop gaan zitten, afstappen, en stappen in de bak en buiten. En daarna is hij een maand naar een profesioneel geweest en toen hij terug kwam kon hij stappen, draven en galoperen en een beetje nagefelijk lopen. En zo verder gegaan met les, maar vroeger deed ik dit allemaal zelf op deze manier. en king is nu heel erg aan het puberen ik doe dus nu liever ook rustig aan tervoorkoming dat er verkeerde dingen ingaan die er niet meer uit gaan.

ik vind nog steeds met geduld, liefde en rust bereik je meer mee dan alles maar snel, snel.
Maar wel concequent zijn en blijven!

als zij nu met deze dingen gaat beginnen en er rond juni op gaat zitten dan vind ik dat ze goed bezig is.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:04

@ kingsley ; nou als ik kijk afgelopen week waren het 3 paarden. dus zeg 6 in een maand en dan dus altijd op die manier al een aantal jaar denk ik dat het toch wel werkt.
Het punt is je overbluft ze, ze moeten niet te veel kunnen nadenken dat doen ze s'avonds wel na dat je erop hebt gezeten en dat merk je de volgende dag gelijk dat ze veel geleerd hebben.
Maar ook bv als ie er al een paar keer opgezeten hebt, leg maar gerust een balkje op de hoefslag en daarna een kruisje (met steunbalk aan zijkant) op deze manier is er steeds iets nieuws en je houdt ze bezig he. als je maar rondjes blijft draven dan gaan ze zoeken om zich er onderuit te werken, snappie

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:16

Juudje84 toen mijn paard terug kwam moest hij ook aan het werk, je moet ook niet rondje blijven rijden op een gegeven moment als ze jouw vertrouwen hebben en jij heb hun vertrouwen dan kan je ze aan het werk zetten. maar voor dat je er op gaat zitten vind ik dat je alles rustig aan moet doen.

Paarden kunnen echt vast lopen als je te snel wil!

En mijn instructeur is een profesioneel die al jaren paarden traint en fokt hij heeft een wachtlijst wat betreft paarden in rijden. Maar de basis voor het erop gaan zitten moet je rustig aan doen en als je erop gaat zitten dan moet je ze rustig aan het werk zetten. en zorgen dat ze bij de les blijven, ik heb heel veel van hem geleerd en als ik zie hoe al die paarden zijn geworden die hij heeft beleerd en hoe ik van hem heb geleerd en dus ook het zelfde doe als hem.
Ik heb een heleboel paarden in de z zien komen door zijn manier van beleren.

(En het woord snappie hou ik niet van we zijn geen kleine kinderen meer) Knipoog

maar het is ieder voor zich hoe we onze paarden inrijden. Als we maar plezier hebben en dat we fijne paarden hebben ook in de toekomst. Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:24

Waar ik na veel dingen te hebben uitgeprobeerd met jonge paarden is eerst een band te scheppen.
En deze kan je goed krijgen door heel veel met je paard te gaan wandelen. (maak gebruik van zoveel mogelijk situaties)
Het grote voordeel is dat ze gelijk verkeersmak worden en bij jou steun gaan zoeken als er iets engs aan de hand is.

Daarna gaat het inrijden eigelijk vanzelf.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:29

Ik denk dat de belangrijkste dingen hierboven al genoemd zijn.

Ook de tip over een halstertouw/beugelriem om de hals is heel belangrijk. Dit kan je een heeleind redden áls hij gaat bokken. Dat is ook de reden dat ik dus wél de teugels er direct aan doe. Mocht hij zijn hoofd tussen z'n voorbenen steken en gaan bokken, kan je dan iig z'n hoofd omhoog halen.

En ik heb er wellicht overheen gelezen, maar heel belangrijk, zorg dat je niet alleen bent! Ik heb het altijd met dezelfde persoon gedaan en daarvan weet ik dat hij het paard zal VASThouden en afremt. Het belangrijkste bij de eerste passen erop is toch dat hij áls hij schrikt, hij iig niet kan gaan rennen en bokken maar direct afgeremd wordt. Zo kan je de schrikreactie afbreken en voorkom je dat je je evenwicht verliest waardoor paard en ruiter nog eens extra schrikken.

Succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:07

heel veel goede tips hier. eigenlijk veel mensen die het net zo doen. hier mijn tips op een rijtje (meerdere al genoemd)
- touw om de hals
- heel consequent zijn. ja is ja en nee is nee.
- altijd rustig blijven
- geduld hebben.

wij gaan meestal ook paar keer longeren in afgeschermd stuk (met rood wit plastic draad).
zadel en hoofdstel erop. beugels naar beneden. is het paard uitgeraast, dan er op. eerst hangen een paar keer. en dan zitten.

zelf zit ik er het liefst op. hou niet van vasthouden. eropzitten is niet zo moeilijk gewoon zitten. maar longeren.... dan ben je verantwoordelijk wat er met het paard gebeurd.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:22

jolentinus schreef:
heel veel goede tips hier. eigenlijk veel mensen die het net zo doen. hier mijn tips op een rijtje (meerdere al genoemd)
- touw om de hals
- heel consequent zijn. ja is ja en nee is nee.
- altijd rustig blijven
- geduld hebben.

wij gaan meestal ook paar keer longeren in afgeschermd stuk (met rood wit plastic draad).
zadel en hoofdstel erop. beugels naar beneden. is het paard uitgeraast, dan er op. eerst hangen een paar keer. en dan zitten.

zelf zit ik er het liefst op. hou niet van vasthouden. eropzitten is niet zo moeilijk gewoon zitten. maar longeren.... dan ben je verantwoordelijk wat er met het paard gebeurd.

precies, de persoon op de grond is misschien nog wel belangrijker dan degene erop.
Deze moet het paard het eerste moment vooruit gaan houden en gelijk reageren, mocht het paard bokken moet de persoon op de grond gelijk het paard vooruit houden, de gene erop heeft het dan toch vrij druk met erop te blijven zitten Haha! want als ze je dan eraf krijgen dan heb je toch een probleempje
gelukkig is er ons maar 1 op de 10 paarden of zo die daadwerkelijk bokt.
maar ik denk ik ook dat je na vele jaren toch zeker veel ervaring en andere manieren en ideeen gaat ontwikkelen.
Hoe meer je er mee bezig bent hoe makkelijker en sneller je er in wordt.

@kingsley, degene die ik help met zadelmak maken doet het al jaren voor zich zelf en heeft de afgelopen paar jaar op een africhtingsstal gewerkt waar zoveel paarden zadelmak werden gemaakt dus ik denk dat deze meneer ervaring zat heeft ontwikkeld.
En misschien is een band opbouwen ook wel goed. maar een paard wat slap is (weinig conditie) en overbluft wordt krijg je vrij snel klein, tenzij je een "apart " geval hebt, maar goed die mogen er ook zijn :p

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:38

zo snel als juudje84 gaan we niet. maar eigenlijk wel dezelfde aanpak. 1x longeren met niks, 2x met zadel en hoofdstel. 1x hangen. 1x zitten. paarx zitten, stap draf gallop en dan verder bouwen. afhankelijk van wat je paard doet. doet ie wild, blijf je bij dat stapje. is hij braaf ga je een stapje verder.

ik zit midden in het belerenv an mijn eigen paardje op het moment. en de volgende staat al op het menu.. maar het is het mooiste werk wat er maar is.. (ben wel de persoon die er op zit, maar dat had ik al gezegd)