Diesel Salvation voor het eerst @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

Diesel Salvation voor het eerst @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 09:37

Hallo,

Voor je het filmpje kijkt en comentaar geeft lees eerst even het verhaal over Diesel.

Diesel is een jonge heer van bijna 5 jaar oud. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Februari 2007 was ik genoodzaakt te stoppen met rijden ivm mijn zwangerschap. Ik heb hem toen zelf bijna 7 maanden niet meer gereden. In die tijd hebben er andere meiden op gereden waarvan ik dacht dat het wel goed zou gaan. Ik zag hem wel een paar keer rijden dat hij voor het oog heel dwars en vervelend was maar dat was het dus niet.

Nu rijd ik zelf alweer ruim 3,5 maand vollop en kwam er ineens achter toen ik er voor het eerst opstapte dat hij totaal niet meer aan het been was, tegen de hand was, rug uitdrukte, totaal niet meer ontspannen en niet meer mijn Diesel was die ik gekent heb.

Ik baalde enorm natuurlijk en na vele rondvragen en observeren van diesel, en paardentandarts is de conclusie duidelijk. Hij is zijn vertrouwen kwijt in het bit. Tja dat krijg je als er iemand op rijd die zn kop het liefst op zn borst wil laten lopen, gaat zagen en het paard door de bak heen slaat (tenminste dit is wat ik gehoord heb van andere meiden)! Jammer dat ik er zelf toen niet bij was ik zat thuis met een dikke buik en beschikte niet over een auto!

Nou zijn we ook verhuisd naar een andere provincie dus we kunnen weer lekker opnieuw beginnen. Ik krijg nu ook les dus dat is echt heel fijn. ik merk namelijk wel dat mijn houding ook veranderd is na mijn zwangerschap pffff. Ach het komt allemaal wel weer goed we zijn al weer verder dan we waren!

Even over het filmpje:
Natuurlijk maak ik ook fouten in het filmpje met rijden mijn eigen comentaar:
- iets te strenge linkerhand-> In mijn lessen zijn we daar hard mee aan het werk.
- te veel drijven-> omdat diesel eerst niet vooruit te krijgen was.
- hakken moet ik uitdrukken en me benen langer maken.
- teugels op maat houden

oh en een hele slordige fout hahahha ik zit op het verkeerde been aan het eind!! Slapen Vooral het eind is gaaf want daar loopt hij helemaal ontspannen en in slomotion is dat goed te zien vind ik Bloos

Hier de link naar het filmpje want ik weet niet hoe je fotos ed op bokt moet zetten Blond

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8937&hl=nl

Commentaar is welkom maar onderbouw het en houd het wel vriendelijk

groetjes tamara en Diesel

xtostarlight

Re: Diesel Salvation voor het eerst @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:41

Ziet er leuk uit, maar vind het heel storend dat veel drijven. Dan zou ik er even een zweepje bijpakken en been is lopen en zoniet dan een tikje.
Begrijp me niet verkeerd, ik hou niet van zwepen, maar als je zo moet drijven om hem vooruit te krijgen, dan is het vriendelijker om even bij te tikken denk ik.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 09:44

hoi xtostarlight,

over dat drijven klopt hoor het is nu al een stuk minder filmpje is 3 weken oud en ik krijg vollop les drijf al veel minder en tik inderdaat een keer als hij niet reageerd tnks voor je reactie

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:59

erg mooi paardje heb je. ik vindt dat hij al erg netjes loopt. en ik ben het eens met de tips van het drijven. niet blijven drijven met het been, maar pak er een zweepje bij.
je zegt dat je naar een andere provincie bent verhuist, is dat drenthe? ik zie al die kassen op de achtergrond en die hebben ze hier in overvloed Vork

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 10:02

hoi pel,

dank je wel ben ook erg blij met diesel. haha nee ik ben naar den haag verhuisd en me paard staat in het westland (poeldijk) daar zijn ook heel veel kassen.

groetjes tamara

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:06

Heel mooi paard! ook het drjiven viel me direct op! fijn dat je les neemt en er wat aan doet Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:11

Mooi paard hoor!

Ik vind dat je, naats het vele drijven, ook erg veel met je handen rommelt (ook goe dte zien in het slowmotion-stukje).
Het lijkt trouwens steeds alsof je wil beginnen met wijken, en dat dan de achterhand voor komt en Diesel zijn neus in de lucht steekt, en dat je dan gaat stappen. Wat is dat? Tong uitsteken

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 10:32

@ sheran,

het met me handen rommelen is omdat ik vaak me handen ontspan waardoor ik de teugels laat glippen zie verhaaltje en ik steeds de teugels op maat moet maken (word ook vaak gezegd tijdens de les) Over dat wijken: Het is niet echt wijken hij moet op mijn been leren te reageren door em af en toe een pas op zij te zetten kan ook op de volte zijn. Gaat hij wel op zij (tja het is idd wel deels wijken maar ik noem het meer pasje opzij) maar doet dan gelijk zn hoofd omhoog en onttrekt zich aan het bit waardoor ik hem terug neem naar stap om vanuit de basis weer weg te rijden. HEt is dus een actie op het paard waardoor ik mijn been aanleg om te kijken of hij reageerd op mijn been.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:42

Wat jammer joh, dat die meiden je paard zo verklierd hebben! Maar goed, als je er zelf weer even mee aan het werk bent en veel energie in stopt komt het snel weer goed!
Slim dat je les bent gaan nemen. Ja

Het lijkt alsof je je handen soms wat vast zet en daardoor (en natuurlijk door je paard die dan lekker loopt te drukken) een stukje veel druk op je teugels hebt. Probeer het gevecht niet met hem aan te gaan en geef een ophouding en laat los (zo nodig herhalen tot hij toegeeft). Verder moet je inderdaad zo snel mogelijk proberen hem weer goed voor het been te krijgen, dit komt je eigen houding namenlijk alleen maar ten goede! Ik vind dat je hem nog vrij netjes rond rijd hoor, voor het verhaal wat je erbij schrijft!

Ik vind het een leuk paard, met een mooie uitstraling! Ik ben benieuwd hoe hij er over een aantal maanden bij zal lopen! Vork

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 10:49

bibiche,

leuk dat je ook wat positiefs zegt ik zal over een aantal maanden een nieuw filmpje neerzetten om t verschil te zien. Hij is echt al met sprongen vooruit gegaan. ik heb wel een filmpje waarin hij echt slecht loopt en het echt een gevecht is tussen hem en mij (niet goed natuurlijk) maar die heb ik bewust niet geplaatst, omdat je dan juist alleen maar rot opmerkingen krijgt. Dus zet ik vanaf dit filmpje dingen op bokt zodat ook de goede dingen te zien zijn.

groetjes

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:57

Ik vind je echt erg rommelig rijden. Ik snap dat je paard wat vertrouwen is kwijtgeraakt, maar jij moet hem dit nu ook geven. Bijvoorbeeld door je beugels 1 of 2 gaten langer te maken, zodat je zelf wat rustiger zit en niet steeds zo'n moeite hoeft te doen om licht te rijden. Dit maakt het onrustig. Daarbij moet je echt om je handen denken. Kijk maar eens naar je handen in de aller aller laatste seconden van het filmpje. Ik krijg daar kriebels van als dit een paard is met problemen met het bit.

Je teugels hangen regelmatig te slap. Op die momenten zie je dat je paard in een houding loopt, namelijk achter de teugel. Daar loopt ze sowieso het grootste deel van de tijd, maar blijkbaar volgt ze jouw hand (nog) niet. Werk hier echt aan, want je paard heeft dat nu nodig!

Begin rustig, onderaan, liefst met een wat langer nekje. Op het moment dat je 'braaaaff' onder in beeld ziet staan, loopt hij behoorlijk achter de teugel in zijn houding. Geef hem meer teugel en laat hem maar je hand volgen naar beneden. Ontspannen is niet alleen rond, maar ook op zijn eigen benen lopend en in zijn natuurlijke houding. Dan komt hij wel rond genoeg, maar ook écht ontspannen.

Goed dat je les hebt, en vat mijn commentaar niet alleen negatief op. Ik ben blij dat je er aan werkt! Succes!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:56

Hee, wat een leuk paardje! Lachen
Echt superstom dat die meiden je paard naar de knoppen hebben gereden... sommige mensen..
Maar ik heb nog wel wat tips; het drijven, nou das al vaak gezegt dus daarover ga ik niet in herhaling vallen Knipoog, en ik vind dat je hem wel behoorlijk diep rijdt hoor! Vooral omdat je zei dat die meiden hem met z'n kin op zijn borst reden, ik moet zeggen dat het lijkt alsof jij die neiging ook hebt! Kan ik natuurlijk niet helemaal over oordelen dus vat het niet verkeerd op, maar op redelijk veel momenten loopt hij nét te diep.
En op de stukjes waarop je zeg maar naar de camera toe rijdt, op de lange zijde, wat heb je daar een vreselijk strenge linkerhand! Je loopt hem daar echt een die bocht te trekken, en ook zijn hoofd laag te houden. Dan vind ik écht geen lekker beeld geven!
Misschien kun je er volgende keer op letten Lachen
Verder ben ik heel benieuwd naar recente filmpjes/foto's! Echt goed dat je aan 't lessen bent, enzo! Haha!

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:08

hoi hoi echt jammer dat die meiden je paardje naar de knoppen hebben gereden..
misschien zou je een andere bit kunnen proberen die zachter in de mond is om het vertrouwen weer terug te krijgen, er zijn inderdaad wel wat puntjes maar daar werk je al aan door les te nemen..
ben inderdaad ook erg benieuwd hoe die over een paar maanden loopt, verder heel leuk paardje
groetjes

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:13

Een heel leuk paardje.
Ik denk dat jullie met goede begeleiding wel een mooie combinatie zullen worden.
Wees wel streng voor jezelf, m.b.t. tot je handen en het drijven, want hiermee los je de ontstane problemen echt niet op!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:17

Jammer dat de meiden dit op deze manier hebben gedaan!

Het dier is totaal niet aan het been, je drijft echt storend veel zonder dat je echt duidelijk maakt dat het niet de bedoeling is. Dus inderdaad het zweepje kan al een hoop oplossen op veel momenten.

Ik vindt je "aan de teugel rijden" erg slorig, aan de teugel rijden moet een ontspanning zijn, bij jou wordt deze afgedwongen op een totaal niet ontspannen manier waardoor hij achter de teugel gaat lopen. Je handen hebben totaal geen rust en hij wordt "recht"getrokken door je hand, dit komt waarschijnlijk doordat je beugels aan de korte kant zijn en je met lichtrijden daardoor te ver uit het zadel moet komen en je stabiliteit verliest.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:40

Hoi,

Geef verder geen commentaar, maar een tip.. Knipoog
Door dat je je teugels steeds loslaat en ze dus steeds weer moet oppakken, is het misschien handig om een knoop in je teugels te leggen op de plekken waar jij ze vast houdt (wanneer ze dus precies op maat zijn) zo kunnen ze niet steeds uit je handen glippen, of getrokken worden!
Het heeft mij ook erg geholpen.

Succes ermee!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:52

bedankt voor je tip marieltje het is op zicht wel een goed idee ik ga het zeker uitproberen.
mensen even over het aan de teugel rijden ed het paard is zn vertrouwen kwijt we zijn samen erg aan het zoeken naar de juiste houding het paard dus ook. Dit is het eerste filmpje en het is een jong paard dus fouten zitten er in ja van beide kanten. Ik ben zelf ook geen z ruiter en ben er een poosje uitgeweest zoals te lezen in mijn verhaaltje. De fouten die hier beschreven worden worden ook besproken in mijn lessen, mijn instructrice zegt daar vaak wat van zodat ik mij kan herstellen.
Ik maak ook veel fouten en wil echt het beste voor mijn paard en doe er alles aan om aan die fouten te werken. Wees met zn alle niet te streng we doen onze best!!
Daarbij komt ook nog kijken dat je met een filmpje meer ziet dan alleen foto's. Een foto is een moment opname ik weet zeker dat als ik een aantal fotos zou plaatsen iedereen zegt ohh wat goed hij staat netjes enz. terwijl je in een filmpje dus duidelijk meer ziet.

groetjes tamara

mdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:44

halo,

ik vind het een tof paardje dat je hebt en zoals je zelf zegt heb je nog veel werk voor de boeg, als ik je een tip mag geven ivm je handen, als ik jou was zou ik mijn teugels vijf cm ofzo korter nemen en steek je handen iets naar voor zodat je je handen dan gewoon langs de nek van je paard kan neerleggen, zo zul je hem minder storen in de mond, en daarna probeer je hem gewoon met je benen naar je handen te rijden,
het zal niet direct helpen maar na enkele weekjes zal hij al stabieler lopen met zijn hoofdje,
nog veel succes en met goeie begeleiding kom je er wel, groetjes