leren staan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

leren staan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:38

de situatie:

ik geef nu al enkele jaren met veel plezier les en heb eigenlijk nog nooit een probleem gehad om kinderen of volwassenen te leren lichtrijden. sterker nog, de meesten konden het na 3/4 lesjes gewoon helemaal op ritme.
Sinds november heb ik een ( toen 6, nu 7 jarig) jongetje op les en ook daar ben ik de gewone gang van aanleren mee aangegaan. in het begin leek alles nog wel goed te gaan, hij durfde met losse handen te draven, zonder beugels, kon als het paard stilstaat staan en weer zitten en leerde door middel van "appeltjes plukken" om de kont uit het zadel te krijgen.

Maar nu.. we zijn toch al een les of 10 verder,maar ik krijg het er niet in bij hem.
een pas of 2 lukt nog net (niet in het ritme van de pony) maar dan begint hij weer te hobbelen.
Ik heb werkelijk alles geprobeert:
* meetellen ( staan zit staan zit)
*laten voelen met wanneer hij omhoog gegooid wordt ( dikke pret, maar hij krijgt het ritme totaal niet te pakken)
* kijken hoe een ander het doet ( hij ziet het wel,maar doet het niet na in draf)
ook een riempje voor aan het zadel als extra steun helpt niet, en hij zit al op een pony met hele fijne ruime gangen.

wie ooh wie heeft er nog goede tips die ik nog niet geprobeert heb? ik sta uiteraard voor alles open Ja

Romyv

Re: leren staan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:50

Ik denk toch dat oefening het codewoord is in dit alles.. Wellicht helpt het dat je hem eerst leert staan en dat ti dan af en toe mag gaan zitten en dit herhaal je steeds sneller tot op het juiste ritme.. ?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:52

ik heb het meegemaakt met een jochie die motoriek problemen had... heeft ook een tijdje geduurd, maar het is hem gelukt...
gewoon kilometers maken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:04

Heb je een gevoel waar het probleem in zit? Is dat balans, ritme, of misschien zelfs dat hij het gewoon niet zo nodig vindt om zich er echt op te concentreren? Of denkt hij er juist te veel over na waardoor hij zichzelf in de weg zit?
Wat is zijn verdere rijstijl, wat vindt hij verder makkelijk en welke fouten maakt hij vaak? En hoe is zijn verdere motoriek (bij lopen en opstijgen enzo?)

Het eerste wat je kunt proberen is om (als dat mogelijk is) juist een pony met helemaal geen fijne ruime gangen maar juist een dribbelige gang te nemen. Deels omdat het dan nog onaantrekkelijker is om te blijven zitten, deels omdat het gewoon net een ander ritme vraagt, en dat kan misschien het verschil maken.

De andere aanpak is om het gewoon een poosje te laten zitten en te concentreren op de andere dingen. Zeker als hij er te veel over nadenkt, kan het misschien een idee zijn om er niet te veel op te letten en de cirkel te doorbreken.

De tip van Romyv vind ik trouwens ook niet gek, dat je de staan als uitgangspunt neemt en niet het zitten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 22:12

ik heb niet het idee dat hij er uberhaupt over nadenkt. het is nogal een fantasierijk kind die zeer speels is in zijn doen en laten.
Ik weet wel dat hij fysiotherapie heeft omdat hij met 7 jaar nog steeds niet kon fietsen, maar verder met rijden merk ik hier weinig van.
hij kan gewoon zonder beugels draven en zit gewoon heel netjes recht. ook oefeningen aan de longe zoals rondje om de wereld, draven zonder handen gaat allemaal heel goed. ik heb zelf het idee dat hij de connectie gewoonweg niet meekrijgt, hij vind dat gehobbel werkelijk prachtig ( en ik kan je verzekeren dat ik heel wat kilometers met hem draaf aan de hand en aan de longe)

wat ik al wel heb gedaan is dus vanaf het stilstaan staan en zitten (het appeltjes plukken) en dat ook in de stap. daar gaat het al een stuk minder,maar zodra je gaat draven, kun je alles zeggen wat je wil,maar blijft hij zitten hobbelen op 1/2 pogingen na.

dat concentreren op alleen staan zal ik eens proberen,maar ben zelf bang dat hij het te letterlijk gaat nemen en dus niet meer gaat zitten stel ik zeg dat dat mag Nagelbijten / Gniffelen zo'n type kind is het namelijk wel. kan dit vanuit de draf meteen of is het oefenen in bv de stap eerst een beter idee hierbij?

@ liezel1: welke oefeningen heb jij erbij gebruikt dan?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:15

ik zeg altijd dat ik een punaise onder de billen leg. als ze dan ook maar een sta beweging maak. is het van jaaaa dat wil ik zien, dat gaan we nog een keer doen,

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:18

op een gegeven moment raakte het jochie gefrustreerd omdat hij het niet onder de knie kreeg....
het was maar een kleine vlo.. toen heb ik een van de grootste pony's met de ruimste gangen gepakt, een dikke pad en bontje onder zadel gelegd (normaal ben ik daar helemaal niet voor!) en gezegd dat hij moest blijven staan onder het draven....

op een gegeven moment zakte hij vanzelf door zijn kniën.. hij heeft een paar rondjes gebonkt, maar daarvoor had ik die dikke pas eronder gelegd....

dus andersom: ipv kracht te zetten en jezelf omhoog te laten duwen, heb ik geprobeer hem te laten staan en door de onbalans ging hij vanzelf om de pas mee naar beneden Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:04

Ik heb er ook wel tussen die er moeite mee hebben wat doen we draven en eerst voelen, dan staan en blijven staan. paardje loopt in rustig drafje en ik loop me laat he kind wat rechterop zitten en hel de benen er meer onder te houden en vervolgens mogen ze weer zitten, dan weer staan, op eigen benen. dit staan oefenen we natuurlijk in stap. vervolgens ga je timen met staan even blijven staan en in het ritme weer zitten tot ze gewoon kunnen staan zitten. daarbij mogen ze van het zadel of iets vasthouden en als ze het doorhebben gaan ze aan de longe.
De eerste keren draven doe ik meestal bewust zonder zadel (ze hebben uiteraard wel eerst met zadel mogen voelen wat draven is) zodat ze leren voelen. Ik gebruik er een voltige singel voor en zo mogen alleen maar zitten en balans zoeken.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:07

Moeilijk hij is nogal jong vindt ik en dat maakt het er ook niet makkelijker op. Wat ik ook wel eens doe eerst de verlichte zit en van daaruit lichtrijden. Soms wil dat nog wel eens lukken maar het ritme erin krijgen is heel moeilijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:12

Oja en let op vaak houden die kleintjes (ookwel door een te groot zadel) hun benen te ver naar voren en vanuit een stoelzit lichtrijden is helemaal niet makkelijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:19

ik heb op het moment ook zo'n eentje ertussen en wat lailapri zegt. die zit dus in een te groot zadel in de stoelzit. wat is daar aan te doen. heb het kleinste zadel gezocht die er is. (bedenk me net dat we nog een pinokio zadel hebben. zal die eens proberen) andere ponmy heb ik ook al geprobeerd, maar ook geen succes.

in stap heb ik de benen inmiddels goed. als ik dan zeggen benen naar achteren liggen ze perfect, maar ik draf wil het maar niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:24

mmm nee, een stoelzit heeft hij absoluut niet, ook niet bij de pogingen om licht te rijden.
het gaat hier trouwens om een eigen pony, dus tussendoor oefent hij ook met zijn vader en zijn zus.
qua zadel, volgens mij is het een 17 inch ongeveer, Wintec zadel Ja

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:26

hmmm. Als ik het goed begrepen heb, laat de motoriek te wensen over. Weet je of het over het algemeen een onhandig (dyspractisch?) kind is? Zoals je het omschrijft, blijft hij wel goed in balans zitten in draf maar is er geen sprake van actief doorzitten.
Kan hij wel andere dingen op het paard zoals bijv. met de linkerhand zijn linkerbeugel aantikken? als gedissocieerd (lichaamsdelen apart van elkaar) bewegen problemen opleverd, moet je oefeningen heel vaak herhalen en als het ware erin slijten. dus wat je al deed, in stilstand het staan zit oefenen is goed. Wat je hierin zou kunnen varieeren is het tempo van het lichtrijden, en de duur ervan. ook moet het gaan zitten een beweging zijn waarbij hij zachtjes neerkomt en dus actief zijn spieren gebruikt en niet het ontspannen van de spier zijn waardoor hij neerploft in het zadel. (voor het paardje ook heel fijn) Je kunt 'm daarbij ook heel mooi manueel begeleiden waarbij je hem laat voelen hoe hij uit het zadel moet komen met zijn billen.
een leuke oefening op de grond is het gebruiken van een skippybal.
misschien zou het ook een spierkrachtprobleem kunnen zijn. als je twijfels hebt kun je ook even met ouders overleggen of met de behandelend fysiotherapeut. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:31

Wat ik altijd deed met motorisch niet zo goede kids (oke, in mijn geval: gehandicapte kids): continu meerennen in de draf en ze bij de benen vast houden en omhoog drukken. Erg vermoeiend, maar na heel wat kilometers (en lessen) ze telkens helpen en af en toe los laten (as het fout ging, gelijk weer vastpakken en helpen) konden ze het allemaal redelijk zelf Lachen
(redelijk aangezien het wel om (vaak meervoudig) gehandicapte kids ging)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:49

Mischien heeft hij wat meer tijd nodig, 10 lessen is niet veel. Rijd hij met meerdere kinderen in de les, of krijgt hij prive les?
Bij kinderen is het vaak wat jij kan , kan ik ook !!

Ik vindt het een leuke ''appeltje plukken''
Haha!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:49

Ik denk toch dat hij een beetje problemen heeft met de grove motoriek, en dat je veel geduld met hem moet hebben.
Misschien is het indd een oplossing om met hem mee te rennen stukjes en aan zijn been vast te houden en de bewegingen te maken, en dat zijn vader dat op da andere dagen doet.

En de jongen veel belonen dat hij er wel plezier in houd het stimuleerd ook om vol te houden.

en proberen de pony in een heel rustig tempo te laten draven.

succes

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:55

ik kan je hier helaas niet bij helpen. geef samen met een vriendin kindje v an 7 en kindje van 5 les. zij vinden het ook beide erg moeilijk om het onder controle te krijgen .

HappyLeah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:56

Zitten, staan, zitten, staan, anders gaat je kont er aan. Op en neer, op en neer, anders doen je billen zeer...

Dit wordt bij ons bij de beginners tot in den treure herhaalt, leuke is wel dat de kindjes het erg lollig vinden, helemaal als ze het hardop mogen mee 'zingen', je ziet ze dan vaak ook nog eventjes extra hun best doen.
Laatst bijgewerkt door HappyLeah op 04-03-08 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:58

ik zat dit zo te lezen en het komt wel een beetje bekend voor. de "liedjes" die gemaakt worden zijn wel grappig (voor de gene die ik nog niet kende)

ik had zelf een meisje met een te groot zadel dit kon het ook niet onder de knie krijgen. ik heb toen een pony zadel van ons gepakt en daar leerde ze het erg snel mee. alleen dit meisje is iets ouder dan dit jongentje.

aangezien je aangeeft dat hij een 17inch zadel heeft en hij zelf 7 jaar is, lijkt mij het zadel wel groot.

heb je al eens geprobeerd om enkele stukjes zonder zadel te draven, en dan enkele passen lichtrijden. (ik weet het is erg zwaar vandaar enkele passen)
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 04-03-08 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:04

HappyLeah schreef:
Zitten, staan, zitten, staan, anders gaat je kont er aan. Op en neer, op en neer, anders doen je billen zeer...

Dit wordt bij ons bij de beginners tot in den treure herhaalt, leuke is wel dat de kindjes het erg lollig vinden, helemaal als ze het hardop mogen mee 'zingen', je ziet ze dan vaak ook nog eventje extra hun best doen.

das een goede, ik kwam niet verder dan sta-zit-sta-zit-sta-zit-hobbel-hobbel (als het niet lukt en dan laat ik het paard stappen en gaan we eerst een andere oefening doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:08

Zijn de beugels niet te lang?
Iets meer steun op de voeten kan soms ook wel helpen Lachen

Haha dat zinnetje, dat kende ik ook nog niet *LOL*

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:57

Zadels gaan vaak pas van af 17 inch hoor.

Misschien kan ze de beugels iets korter doen, Ik weet niet wat er nu voor zadel op ligt maar een velzijdigheids zadel is makkelijker als een dressuur zadel.

Zonder zadel kan ook maar is heel erg moeilijk voor kinderen de kans dat hij er dan afvalt is groter als hij weinig balans heeft. als hij problemen heeft met zijn grove motoriek dan is in evenwicht zitten heel moeilijk.
en als hij er dan afvalt vind hij het misschien helemaal niet meer leuk.

Ik denk dat ze het toch bij de liedjes moet houden en veel geduld moet hebben ik denk dat hij er dan het meeste plezier in blijft houden om het te leren.

Sammy78 schreef:
ik zat dit zo te lezen en het komt wel een beetje bekend voor. de "liedjes" die gemaakt worden zijn wel grappig (voor de gene die ik nog niet kende)

ik had zelf een meisje met een te groot zadel dit kon het ook niet onder de knie krijgen. ik heb toen een pony zadel van ons gepakt en daar leerde ze het erg snel mee. alleen dit meisje is iets ouder dan dit jongentje.

aangezien je aangeeft dat hij een 17inch zadel heeft en hij zelf 7 jaar is, lijkt mij het zadel wel groot.

heb je al eens geprobeerd om enkele stukjes zonder zadel te draven, en dan enkele passen lichtrijden. (ik weet het is erg zwaar vandaar enkele passen)

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:40

@ Kingsley2:

Uiteraard moet het leuk blijven voor deze jongen. Het is ook niet mijn bedoeling om hem geen plezier meer te laten hebben in het paardrijden, maar mijn voorstel is een mogelijkheid. (Ik heb trouwens ook aangegeven dat het meisje ouder was dan dit jongetje.)

maarre eh ff over die zadels; er zijn al zadels vanaf 15" en ook zijn er kinderzadels die nog weer kleiner zijn. maar dat terzijde.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:46

Ja kinderzadels heb ik gezien ja, maar er hangt wel weer een kosten plaatje aan om die aan te schaffen.
Ik wilde ooit ook een kleiner zadel voor een kind een paar jaar geleden, maar toen kwamen ze alleen met een kinderzadeltje of een 17inch kleiner hadden ze niet. Een vrouw bij ons op stal ging ook voor haar dochter kijken (10 jaar) voor een ander zadel die kwam ook met een 17 inch. Ik denk dat het best moeilijk is om aan een zadel van 15 inch te komen.

Sammy78 schreef:
@ Kingsley2:

Uiteraard moet het leuk blijven voor deze jongen. Het is ook niet mijn bedoeling om hem geen plezier meer te laten hebben in het paardrijden, maar mijn voorstel is een mogelijkheid. (Ik heb trouwens ook aangegeven dat het meisje ouder was dan dit jongetje.)

maarre eh ff over die zadels; er zijn al zadels vanaf 15" en ook zijn er kinderzadels die nog weer kleiner zijn. maar dat terzijde.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:51

http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/2860060.gif

ik heb een leuk kinderzadeltje gevonden en daar kan het kind zich ook nog aan vast houden.

blijkbaar toch niet zo moeilijk ik heb even bij harry horse zadels gekeken en daar gaan ze dus al vanaf 13inch
Ik heb weer wat nieuws geleerd Pling . Althans nooit goed gekeken dus Bloos hahahah,

ik heb een vriendin die bij ons op stal staat en die werkt bij harry horse ik kan zo de prijs op vragen. ik heb zelf een harrys horse velzijdigheids zadel voor mijn man voor 300 euro.

dus dan ben ik benieuwd wat het kinderzadeltje kost. Haha!