Nicky (v. Landwind) voor de eerste keer op bokt! @ springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Nicky (v. Landwind) voor de eerste keer op bokt! @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:25

Hallo!

Dit is de eerste keer dat ik een topic maak over Nicky. Nicky is een 12-jarige merrie van Landwind BII x Garant. In januari ben ik er voor de eerste keer opgestapt en sinds eind januari/begin februari 2008 rij ik haar echt door. Hiervoor heeft Nicky 2 jaar stilgestaan, iv.m. een extreem kort bekapte hoef. Dit is ondertussen al weer behoorlijk aangegroeid en ze loopt nu helemaal goed, alleen rechtsom kun je af en toe zien dat ze iets korter loopt. Nicky is met rijden niet de makkelijkste en heeft een trukendoos waar je u tegen zegt Clown
Vandaag heb ik voor de tweede keer met haar gesprongen. Nicky heeft de techniek echt wel, alleen ik moet nog behoorlijk aan haar wennen. Ik moet er heel erg op letten dat ik boven en na de sprong wat meer terug ga zitten. Ook in galop heb ik nog wel eens de neiging om voorover te vallen. Hier word aan gewerkt! Verder ben ik tevreden over vandaag, we gaan echt met sprongen vooruit!
Een vriend was zo aardig om wat filmpjes te maken, helaas niet al te beste kwaliteit.

Commentaar is altijd welkom, mits onderbouwd en op een normale manier! Commentaar word ook onder de filmpjes al geleverd Knipoog

Afbeelding

Meet Nicky! (gemaakt na het rijden)

Inspringen, kruisje linksom

Oxertje rechtsom

Oxer van ongeveer 1 m, hier is goed te zien hoe ik voorover val na een sprong

Nog een keer oxertje rechtsom

Afbeelding

En nog eentje van gister! (lekker bewogen)

craiester

Re: Nicky (v. Landwind) voor de eerste keer op bokt! @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:39

je paard springt mooi maar waarom in draf naar de sprong is misschien wat makkelijker ofzo

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:41

craiester schreef:
je paard springt mooi maar waarom in draf naar de sprong is misschien wat makkelijker ofzo

Is inderdaad wat makkelijker, heb het tempo in galop nog niet helemaal onder controle, we zijn hard aan het werken aan tempo beheersing

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:01

ik deed dat eerst ook wel in draf maar toen hij in galop ging kon ik mij veel beter beheersen maarja je hebt gelijk alles op zijn tijd he Haha!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:09

Tis trouwens Landwind IIB (ipv andersom Knipoog )

Heb zelf ook 1 van Landwind gehad, echte springers he Knipoog Ziet er leuk uit hoot

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:12

Misschien een galopbalk voor de sprong (geloof op 2,5 m, maar dat moet je even aan experts navragen Knipoog )

In galop aankomen is voor jou makkelijk wbt het meekomen.

Wat zit ze nog dik in het haar Bloos!

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:25

Kel2004 schreef:
Misschien een galopbalk voor de sprong (geloof op 2,5 m, maar dat moet je even aan experts navragen Knipoog )

Inderdaad .. In galop kan ze wat meer mee komen, heb ik zelf ook problemen mee

nicky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:45

mooie sprongen hoor Knipoog
ook een leuke pony

gr

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 14:52

Kel2004 schreef:

Jaaa ze had echt een abnormaal dikke wintervacht! Ze heeft hiervoor ook 2 jaar niks gedaan he.. Maar sinds ze weer regelmatig aan het werk is, haart ze al flink. Het is nu al een stuk minder! Ik spring inderdaad wel eens met een galopbalk voor de sprong, maar het gaat mij vooral om de beheersing van het tempo in galop, en dat ontbreekt er nog wel eens aan Knipoog

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 14:54

Miekjuh schreef:
Tis trouwens Landwind IIB (ipv andersom Knipoog )

Heb zelf ook 1 van Landwind gehad, echte springers he Knipoog Ziet er leuk uit hoot

Hihi je hebt gelijk! Knipoog

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:06

Tis een echte landwind!!
Wij hebben er ook 1 gehad.. was precies het zelfde.. alleen dan vos Clown alleen werd ze met springen op het laatste iets te gevaarlijk.. ze wou er te graag overheen en als je haar een beetje tegenzat (iets teveel druk op je teugels of te veel been volgens haar Tong uitsteken ) dan begon ze te stijgeren en gek te springen en dan was je nog niet de hindernis over zegmaar Clown
Maar wel een heel leuk beestje.. ziet er netjes uit hoor! Lachen

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 17:11

Dankje Lachen

Dit is ook een beetje een apart beestje, maar Landwind schijnt erom bekend te staan dat hij nog wel eens aparte nakomelingen levert Knipoog Nouja, gelukkig is het bij ons nog niet gevaarlijk en gaan we nog lekker even door!

carrie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:23

kijk daar hebben we nicky..leuk om te zien hoe je met haar bezig bent...ik heb nicky een tijdje gereden -voordat ze stil stond- het is idd een hittepetit maar een super fijn dier verder.
veel succes en plezier met haar! Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:27

ha, die maakt af en toe net zulke wappers als de mijne.. Familie zeker Knipoog
Ziet er opzich goed uit, probeer na de sprong wat meer rechtdoor te rijden. Lijkt alsof ze nu soms snel naar buiten valt.

En ja, landwind schijnt niet altijd even simpele paarden te geven. Mijne is ook een aparte, maar wel ontzettend werkwillig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:33

Wat kan jouw knollie ruig springen zeg !!

Doordat ie zo klapt boven de sprong, raak jij uit balans. Dit komt wel goed als je er wat meer routine in krijgt.

Het filmpje waarop de jongen zegt jaa goeed.. nou dat vind ik juist een mindere sprong, je duwt m daar teveel in de hindernis.

En wat ik ook een erg minpuntje vind, is dat je hem steeds schuin laat springen, telkens springt ie naar links en gaat schuin weg na de hindernis

Wen jezelf aan, om recht over de hindernis te springen, en daarna een rechte lijn te rijden, niet over de buitenschouder laten wegvallen.
Je galoptempo vind ik vrij goed, paard zou dressuurmatig iets meer over de rug, en aan het been mogen zijn.
Maar je draftempo vind ik te hoog,
Ik volg je instructeur ook niet helemaal, hij wil het tempo nog hoger hebben, op een filmpje klikkert ie dan ook terwijl het tempo dan al te hoog is in mijn ogen.

Uit draf springen is altijd erg goed om mee te trainen, zowel voor paard als ruiter, dus dat doe je erg goed.
je houding komt wel goed!
Als je aanrijd, meer wachten, wachten wachten wachten, tot ie springt, en dan pas naar voren gaan zitten, je duwt nu te vroeg aan met je zit Knipoog

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:34

Leuk paard, alleen als hij land dan is hij ongeveer een meter naar links verschoven boven de sprong.
Probeer rechtuit te rijden, anders krijg je straks problemen in de dubbel. Verder vindt ik je niet echt voorbereid op de sprong afgaan. Paard valt helemaal uit elkaar.
Uit draf is wel handig voor paarden die nog niet zo makkelijk in galop te schakelen zijn. Vooral met een grondbalkje is het ideaal, dat vind ik goed van je, dat je het zo hebt opgelost, en niet in galop hebt gesprongen, waarbij je misschien steeds van die noodsprongen hebt. Nu komt hij steeds goed uit, en dat is heel goed voor het vertrouwen. Haha!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:37

Ik weet niet of het lijkt, maar ik vind dat je aardig hard door draaft..
maar na mijn idee ziet het springen er verder goed uit Lachen

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:10

Ik ga mee met crossmonster. Het is een leuk beestje! Nog erg onrustig, veel te overhaast. Ik zou ook eerst aan je dressuur gaan werken, paard fijn voorwaarts-neerwaarts, los over de rug, rechtgericht. Je laat het paard lekker doordenderen en geeft er nog een dot gas overheen. Hierdoor schiet hij af. Achter gooit het paard hoog op, maar blijft vrij recht in zijn achterbeen. Hier is hij nog te strak in zijn hele achtergedeelte. Dit zal je dressuurmatig moeten trainen, door hem op het achterbeen te zetten en niet wat je nu doet van het achterbeen af te rijden. Paard is voorzichtig, wil niet gauw een fout maken daardoor springt hij ook zo 'spectaculair'. Jij zal ook aan je scharnieren moeten werken. Omdat jij in de landing nog naar voor zit, val jij op de hals. Je moet meegaan met de bweging van het paard. Wachten tot de afzet, mee naar voren gaan, hand meegeven, in de landing terugscharnieren. Kijk desnoods aantal filmpjes van springruiters zodat je snapt wanneer het moment is, en dan zelf oefenen oefenen en oefenen! Zo, ik hoop dat je hier iets aan hebt...? suc6 verder!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:19

Bedankt voor alle goede tips!! We hebben nog heel veel om aan te werken, maar we doen hard ons best en deze tips kunen we daarbij zeker gebruiken!

@crossmonster: toen ik de filmpjes terug zag, zag ik inderdaad ook dat mijn draftempo erg hoog ligt. Maar als ik erop zit, lijkt dit erg mee te vallen. Dit komt denk ik ook, omdat het draftempo eerst nog hoger lag. (geloof me, dat ging echt heel hard) Ik oefen heel veel op tempobeheersing, maar het blijft een moeilijk punt. Het paard zelf vind het nou ook niet heel erg om heel hard te gaan Knipoog Verder ben ik het helemaal eens met je commentaar. Alleen die jongen die je op de achtergrond hoort is mijn instructeur niet haha!

@pop: Het gaat al wat beter, maar ze maakt nog regelmatig behoorlijke noodsprongen. Maar bijvoorbeeld balkjes lopen blijft ze ook moeilijk vinden. Daar springt ze ook met enorme sprongen overheen. Maar we blijven oefenen!

@_Sanneman_: het klopt dat ik inderdaad nog even een dot gas geef voor de hindernis, maar dit komt doordat (dit zeg jij ook al) Nicky erg voorzichtig is. Ze wacht ook erg veel op mij, op mijn teken zeg maar. Ik heb gemerkt, dat als ik niet voor de hindernis nog even mijn been eraan leg, ze onzeker wordt en weigert. Verder ben ik het helemaal met je eens. Dressuurmatig is er zeker ook nog veel om mee te werken en aan bespiering mist er nog een hoop, maar houd er wel rekening mee dat dit paard 2 jaar stil op de wei heeft gestaan en sinds een maand weer aan het werk is..