Hoe je paard spectaculair(der) laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Lady

Hoe je paard spectaculair(der) laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:49

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje:

Ik heb nu inmiddels 2 jaar les met m'n paard.
Eerst was ze heel heet en schoot ze er steeds vandoor,
Daar hebben we lang aan gewerkt en dat doet ze nu niet meer.
Toen zijn we een tijd bezig geweest om de basis goed te bevestigen.
Dat zit er nu ook goed in. Nu doet ze alles super braaf en ze doet geen stap verkeerd.

Nu zei de gene waar ik les van heb. Dat ik nu moet gaan proberen het er spectaciarder eruit te laten zien. Dat ben ik dus echt aan het proberen. Ik rijd veel overgangen enzo. Maar ik krijg het knopje niet gevonden. Ze doet het alleen als ze iets engs ziet en over de zeik is.

Nu is mijn vraag hoe doen jullie dat?
Sorry als er al een topic over is. Ik kon er zo snel geen vinden Haha!

Groetjes Nathalie

Liedje_

Re: Hoe je paard spectaculair(der) laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:55

Hoe bedoel je spectaculaider? Meer strekken met de benen? Of mooier aan de teugel?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:57

Ik denk dat ze meer 'show' bedoelt.. Meer gebruik met de benen van het paard (hoger optillen).

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:58

Dan zou je je paard toch echt eerst moeten kunnen verzamelen...Anders kan je wel gaan showrijden maar is de rug goed weggedrukt..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:59

Ik denk dat je het showen niet veel kunt verbeteren. Ik denk dat je paard dat showen al van zichzelf een deel moet hebben.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:09

peper in zn reet, dingen onder je peesbeschermers. zo zijn er heel veel niet zo lieve methodes. maar je wilt volgensmij bereiken dat je paard zichzelf meer gaat dragen en meer gaat verzamelen. dat houd dus in overgangen overgangen en vooral die achterhand goed kweken. dat is de sleutel tot heel veel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:11

dat kan wel (mn in draf) , door te zorgen dat ze achter sterker wordt en dus meer gaat draven. Heel veel overgangen rijden, veel schakelen.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:02

Oke. Dus dan is haar achterhand eigenlijk nog niet sterk genoeg?

Ik bedoel met spectaculair meer beenactie. Haha!

CleovG: Ze kan wel showen maar dan moet ze eerst een beetje over de zeik zijn. Maar dat kan je dan niet tijdens het rijden een beetje erin krijgen?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:11

Meer overgangen, tempo wisselingen in draf. En een beetje richting de oprichting gaan rijden maar dan moet je paardje wel goed door de rug heen zijn.

Gewone draf, langzame draf, middendraf, allemaal dingen om ze wakkerder te maken.

en waarom wil je meer been actie? bedoel je dan ook knie actie?
of moet ze atenter worden voor je hulpen. Leg het eens goed uit wat je wil want iedereen gaat nu speculaties doen in wat jij bedoeld. Wees duidelijk in je uitleg.

My_Lady schreef:
Oke. Dus dan is haar achterhand eigenlijk nog niet sterk genoeg?

Ik bedoel met spectaculair meer beenactie. Haha!

CleovG: Ze kan wel showen maar dan moet ze eerst een beetje over de zeik zijn. Maar dat kan je dan niet tijdens het rijden een beetje erin krijgen?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:30

Ik heb het nog een keer gevraagd wat de gene waar ik les van heb wat zei er nou precies mee bedoelde. Voel me een beetje dom nu maar ik wil het wel graag leren. Ze bedoeld dus dat m'n paard: wat actiever, vlotter en met wat meer power moet gaan lopen.

ikamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:03

Je wil beenactie hea? Dus strekke enzo..?
Je moet em idd een beetje kunne verzmalen.
Je moet je paard ondersteunen in je hand ofzoo.. zodat ie tegen je op kan lopen,,, snapje?Dat ie wel genoeg druk heeft voor..

zoiets legde mijn instructrise mij uit, maar k vind et een beetje moeilijk uit te legge

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:59

Gewoon dus samen met je instructrice aan werken, desnoods haar het voor laten doen. Vaak als een paard dan op die manier goed is gereden door een meer ervaren ruiter kan je het paard daarna makkelijker oppakken en zo doorrijden. Dan voel je wat ze bedoelt en begrijp je het waarschijnlijk ook meer. Via internet lijkt me dat lastig uit te leggen. Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:22

Dus meer ritme en meer aanleuning, dus niet harder maar meer power uit achter halen. Dat doe je dus door meer overgangen en tempo wisselingen. Van voren meer begrenzen maar wel van achteruit rijden. Met andere worden je moet hem meer dragender laten worden. probeer dit samen met je instructrice te doen. Haha!

Hij moet leren meer marcheren dat doe je dus met draven tempo verhogen en weer rustig of heel langzaam, kan je ook in galop doen op de lange zijde maar zorg dat hij niet gaat hangen op je hand dus dragende houden ritme houden aan je been houden en van voren opvangen.

succes Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:24

Veel schakelen. Terugrijden en van achter activeren, impuls houden. Zorg er met je zit voor dat hij bij je blijft en niet onder je weg loopt.
Als dat lukt kun je ze meer laten draven: Benen meer op laten tillen zonder harder te laten gaan.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:45

Ik sluit me aan bij het vorige. Je moet hem dan meer bij elkaar rijden, beter op de achterhand. Als je dat hebt, kan je proberen hem iets meer bij te drijven en dat van voor op te vangen. Dan gaan ze hun benen meer op tillen. Als je dat doet voordat ze goed door hun lijf heen lopen rij je hem er alleen maar mee vast. Dan zal hij zich alleen maar gaan spannen en heb je dus show waar je niks mee kan en wat niet te controleren is.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:19

ik denk dat ze nu een beetj sloft gewoon braaf rondje loopt mijn lesgever zegt dan ietsje meer gaan rijden iets sneller zeg maar