Moeite met overgang galop-draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bertvr

Moeite met overgang galop-draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:01

De NRPS-merrie waar ik op ryd (ongeveer M nivo) gaat zo gauw ik terug ga van de galop naar de draf heel hard draven Huilen wat kan ik doen omdit te voorkomen?
Laatst bijgewerkt door Bertvr op 29-02-08 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Marchador

Re: Moeite met overgang galop-draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:04

Opvangen en je benen eraan houden. Diep zitten in het zadel.
Zo heb ik geleerd om een mooie overgang te maken.
Wat je kunt doen is dit een paar keer oefenen, aanspringen in galop.. Bv. een half rondje galoperen, terugnemen in draf, half rondje draf en dan weer aanspringen in galop.

Fijnste is als iemand je hiermee kan helpen vanaf de grond.
Ik zou zo namelijk zeggen, werk aan je houding, dus diep zitten, rechtop blijven zitten benen eraan houden en opvangen.
Maar goed dat is even gissen vanachter een pc-scherm.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:07

Bedankt! Het is vooral als ik langere stukken galopeer. maarja kga het proberen!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:11

Uit ervaring merk ik dat als ik in een hoek terug ga naar draf dat mijn paard zelf al minder hard gaat draven, omdat ze hier de bocht om moet.
Op de lange zijde kan ze een stuk rechtuit.
Ik zou dan ook hierop oefenen.
Stel je springt aan tussen K en A, kun je je paard terugnemen bij bijvoorbeeld de B.
Ik heb altijd geleerd echt op letter te rijden, de reden hiervoor is zodat ik kan uitmeten wanneer ik terug moet zitten en een ophouding moet geven.
Het is natuurlijk niet nodig nu direct op letter te rijden, eerst de controle terugkrijgen Knipoog

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 16:39

Ja...kga het proberen ik denk zelf dat het ook een beetje koppigheid is want haar beste gang is Galop en loopt daar super lekker/ontspannen in.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:04

Bertvr schreef:
Bedankt! Het is vooral als ik langere stukken galopeer. maarja kga het proberen!

Herkenbaar! Wanneer je paardje langer galopeert, valt ie waarschijnlijk teveel op de voorhand en verliest ie sprong. Als je dan een overgang terug rijdt, valt ie uit elkaar en "valt" ie terug in een onbeheerste draf.
Wat al eerder genoemd is; korte stukjes in galop, opnieuw een goed voorbereide overgang terug rijden en na niet al te lang draven weer opnieuw een kort stukje galop. Daarvan wordt ie ook sterker en kan hij ook het lange glopwerk op den duur beter volhouden.
Tijdens de galop goed ondersteunen en opwaarts houden. Zorg dat je vóórdat ie sprong verliest een overgang terug rijdt.
Succes!

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:58

Irma_Maandag schreef:
Bertvr schreef:

Herkenbaar! Wanneer je paardje langer galopeert, valt ie waarschijnlijk teveel op de voorhand en verliest ie sprong. Als je dan een overgang terug rijdt, valt ie uit elkaar en "valt" ie terug in een onbeheerste draf.
Wat al eerder genoemd is; korte stukjes in galop, opnieuw een goed voorbereide overgang terug rijden en na niet al te lang draven weer opnieuw een kort stukje galop. Daarvan wordt ie ook sterker en kan hij ook het lange glopwerk op den duur beter volhouden.
Tijdens de galop goed ondersteunen en opwaarts houden. Zorg dat je vóórdat ie sprong verliest een overgang terug rijdt.
Succes!

Bedankt dat wat jij zegt is precies het probleem! Jij weet het nog beter dan ik zelf te omschrijven! Knipoog

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:14

schoudervoor in overgang, dan moet hij wel op zijn achterhand de overgang maken..

pantarheiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:28

Wat ook helpt is voor de overgang op een volt zetten en die dusdanig verkleinen dat het tempo lager wordt, goed je been erbij houden, zodat je het paard meer op de achterhand plaatst. Hiervanuit is een overgang terug naar de draf eenvoudiger omdat het paard al meer gesloten is. succes

LET OP: op die volte, zelf heel goed naar het middelpunt van je volte kijken, danzit je zelf al goed mee.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:23

Je paard heel goed aan het been houden, duidelijk zijn in je terug rijden, dus ook sprong houden zodat je hem ook goed bij je kan houden. En ook wat al eerder is gezegd oefen overgangen kleine stukjes galop.

en als je hem op een volte zet zoals ook al genoemd is moet je alleen niet naar het middelpunt van de volte kijken maar naar buiten kijken, als je naar binnen kijkt heb je weer gauwer kans dat je paard naar binnen valt en dus ook weer op de voorhand terug komt inplaats van op zijn achterhand.
Dit heb ik dus geleerd want dit deed king ook maar hij is dan ook nog wel jong en moet het dus nog leren.

Mijn overgangen zijn nu veel beter door dat ik impuls en sprong houd tijdens het galoperen. zodra hij gaat hangen of je voelt dat hij gaat hangen moet je hem voorwaarts (sprong houden) houden maar ook van voren opvangen. hij moet niet harder maar aan het been blijven. Knipoog

Dus met je overgang aan je been houden en terug rijden zodat je overgang rustiger wordt. Knipoog