merrie op 3,5 jarige leeftijd al 6op7 in training ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

merrie op 3,5 jarige leeftijd al 6op7 in training ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 11:52

Hey allemaal,,

Wat zouden jullie doen als je een net 4jarige merrie erbij krijgt & je hoort dat ze op zo'n jonge leeftijd al 1 uur / dag, 6 dagen op 7 in training staat ?
Ik vind dit veel te veel voor zo'n jong ding ...
3 keer / week vind ik genoeg & dan helemaal geen heel uur ! 30 minuutjes ofzo.
Ik vraag dit omdat ik in de vakanties elke keer deze merrie mag gaan rijden & ik ben echt zot op die merrie maar de eigenaars rijden haar al veel te intensief. Ook is het zo dat ze amper uit haar stal komt ...alleen voor training dus.
En nu willen ze haar verkopen & nu bestaat de kans dat ik haar koop.
Maar wat zouden jullie dan doen ...? Haar terug 3 dagen in training zetten...of denken jullie dat het al te laat is, dat ze al te veel belast is ?
Ik wil haar best ook een paar maanden met rust laten op de weide...
Ze is recent klinisch & röntgelogisch gekeurd & er kwam niets speciaal uit ofzo.
Ik hoor graag jullie mening !

Brammetje16

Re: merrie op 3,5 jarige leeftijd al 6op7 in training ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:59

Ik zou het paard dan lekker eventjes op de wei zetten, zodat deze alles een beetje kan verwerken wat er allemaal is gebeurt in zo'n korte tijd. 1a 2 keer per week een half uurtje op pakken om het toch een beetje bij te houden maar niet te intensief, denk dat dit voor het paard een stuk fijner is op deze leetijd.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:04

Ik zou haar dan ook even een paar weken op de wei zetten en vervolgens rustig oppakken. Dan heeft ze even de tijd om alles te laten bezinken en weer met een schone lei beginnen.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:05

Ik denk dat het nog wel meevalt hoeveel ze gereden wordt.
Als het paard het aan lijkt te kunnen en niets laat blijken van protest of tegenzin...
Misschien een rijdag omzetten in een longeerdag?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:06

mijn 4 jarige (die bijna 5 wordt overigens) die rijd ik soms 6 dagen in de week, maar niet altijd een uur!
echter heeft hij hier geen "last" van, protesteert niet enz en rijden we altijd wel 't hele weekend buiten Tong uitsteken

hangt er vanaf hoe je het doet.
overigens ben ik net overgestapt van 6 dagen iets doen naar 5 dagen iets doen dus 2 dagen in de week lekker vrij Haha!

cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:08

dat ze goedgekeurd is natuurlijk een eerste vereiste, en dat is ze dus gelukkig ook!
het ligt er natuurlijk aan wat ze tijdens de training met haar gedaan hebben, als het gewoon lekker vooral rechtuit rijden is geweest en niet teveel kunstjes zal ze hier niets negatiefs aan overhouden lijkt mij, mits ze door een goede ruiter gereden is. zelf geef je al aan dat er verder weinig met haar gedaan werdt buiten de training om, dan zal dat 6/7 rijden vast zijn om haar toch de energie kwijt te laten raken. als ik jou was zou k dus uitzoeken hoe ze getraind is en aan de hand daarvan beslissen. als ze goedgekeurd is, heb je natuurlijk ook wel wat meer zekerheid. en als jij haar wel meer uit stal haalt dan alleen om een uurtje te rijden, misschien is het dan idd wel mogelijk om wat minder dagen te rijden terwijl ze toch lkker haar ei kwijt kan.
succes!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:09

Zou met de eigenaren overleggen en jou standpunt een beetje duidelijk proberen te maken, ik vind het ook veel voor een 4 jarige maar ja sommige vinden weer van niet en het ligt er ook aan hoe ze wordt gereden.
Ik zou haar ook op de wei doen, maar zal wel 1 a 2x in de week een half uurtje trainen en 1x in de week naar buiten, lekker de bos in als je daar de mogelijkheid voor hebt.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:21

Hey mensen !
(Als) ik haar koop, dan ga ik haar toch een paar weken op de weide zetten & rust geven.
6 dagen op 7 vind ik te veel voor haar. Ze ziet er niet uit als een afgemat paard maar ik heb toch vaak het idee dat ze moe is.
Het is niet dat ze heel erg intensief gereden werd. Maar toch wel dressuuroefeningen. Stapjes achteruit waren ze haar aan het aanleren. Verder is er nooit protest. Ze neemt blijkbaar alles goed op. Ze laat haar echt goed rijden & haalt geen gekke stoten uit ofzo. Alleen bij het aanspringen in de galop durft ze een bok geven maar dat heeft volgens mij ermee te maken dat ze nog niet voldoende kracht heeft. Maar die bok geeft ook verder nooit problemen.
Ze zou zowiezo bij mij elke dag op de weide komen met mijn paard. Dus dan staat ze zeker al 11 u / dag op de wei & 's nachts op stal dus in de weide kan ze haar wel uitleven.
Ik denk niet dat ik haar in het begin meer dan 3x in de week ga rijden. Misschien als ze 4,5 jaar is dat ik haar dan 4x in de week rijd ...

Edit: foutje

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:36

Een paard is niet van suiker, natuurlijk is het teveel. Maar als het paard al aardig goed op zijn benen stond zal het dier er niet veel aan over hoeven houden.

En zo als ik lees is er nog niet druk met wijken en andere oefeningen bezig geweest, ik zou haar lekker een weekje op de wei zetten om tot rust te komen en dan 4 keer in de week oppakken Lachen

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:25

veelste veel!
zoiets moet je rustig opbouwen en niet hatseflats 6 dagen in de week aan de arbeid!succes ermee!

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:53

Eerst ff 1,5 Weekje op rust dnek k
n dn Veel op de weide laten spelen
en dn 3/4 x in de week rijden;)
en dnek ook omdt ze niet zo goed kn galoperen [ Aansprong] dt ze drvoor gwn veels te moe is;)

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:52

ik denk dat je met een 4 jarig paar ongeveer het beste 3 tot 5 keer per week rijden en niet al te zwaar. Ik ken ook iemand die doet dat ook en het paard van haar loopt super Lachen

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:41

Het lijkt me voor elk paard alleen maar lekker om elke dag eruit te komen, op wat voor een manier dan ook! (Natuurlijk diervriendelijk Knipoog )
En je kan gerust elke dag rijden een uur lang met een 4 jarige, maar de intensiteit is van belang! Hou het vooral simpel.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:49

Ik zal heel erg kijken naar wat het paard zelf aangeeft.
Onze merrie is ook bijna 4 en moet volgende maand bevallen.
Mijn bedoeling was om haar vanaf maart volledig op rust te zetten.
Nou dat heb ik 1 week volgehouden, mevrouw werd steeds meer depri.
Begon te bijten te schoppen en was aan de hand bijna onhandelbaar.
Ik heb het zadel er weer opgelegd en alle kwalen zijn weer weg.
Nu rij ik haar geen uur per dag, ook nog nooit gedaan trouwens.
Maar deed ong 4x per week een half uur.
Nu 4x a 5x een kwartier. (galop doe ik op dit moment niet meer)

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:27

Ik zou het oppakken naar 4 keer per week half uurtje

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:07

Het paard nu stilzetten geeft waarschijnlijk ook problemen, dat zul je moeten afbouwen. Langzaam naar 4 keer per week een half uurtje is voldoende. En dan van de zomer afbouwen en 2 maanden lekker op de wei zetten.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:10

Let wel een beetje op dat als het paard nooit op de wei staat, je 'm niet ineens een halve dag op de wei gaat gooien.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:00

Ik zou ook dat beestje even laten bekomen. als je ziet dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard maar 7 jaar is...die beesten meoten vanaf het begin alle kunstjes doen. Laat haar lekker even paard zijn. Lekker spelen en inderdaad 3/4 keer in de week werken ze moet nog steeds ontwikkelen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:35

Een paard wat 6 dagen per week intensief bereden wordt of mee gewerkt wordt kan je niet zomaar stilzetten dan krijg je last van spierverzuuring, je kan het beter afbouwen en een paar uurtjes op het land zetten daarbij. De kans dat je allerlij spier problemen krijgt is dan groot als je een paard zo op het land zet en niks meer met je paard doet.

maar om haar helmaal stil te zetten zou ik nooit doen van de zomer gewoon 3 a 4 keer per week blijven rijden en de rest op het land maar niet helmaal stil zetten. Kijk als je op vakantie gaat is het geen probleem als je paard ook 3 of 4 weken vakantie heeft en het daarna weer lekker rustig oppakken.

Succes met het kopen van het paardje Knipoog

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:06

Love_4ever schreef:
ik denk dat je met een 4 jarig paar ongeveer het beste 3 tot 5 keer per week rijden en niet al te zwaar. Ik ken ook iemand die doet dat ook en het paard van haar loopt super Lachen

Hier ben ik het mee eens. Lachen
Het is niet nodig dat het paard nu al zo zwaar traint toch?
Kinderarbeid is ook verboden ookal is dat natuurlijk een ander verhaal,x.

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:11

ik denk dat 5 tot 6 dagen rondjes rijden in de bak voor zo'n jong paard ook behoorlijk geestdodend is?
als ze moeite heeft met aangalloperen zou ik haar denk ik zeker twee dagen aan de longe nemen zodat ze leert op haar eigen benen te lopen en sterker wordt.
ze moet toch ook plezier in het werk houden?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:18

Ik heb ook een 3.5 jarige onder het zadel vanaf oktober ongeveer. Ik rijdt hem ong. 3-4 keer in de week, met minimaal 1 keer een buitenrit. Als ik in de bak train is het meestal niet langer dan 20 minuten. Ik wil eerst de basis er goed bevestigd in hebben voordat ik verder ga. Als ik eens een keer niet kan rijden is dat ook geen probleem voor zo'n jong beest. Hij moet ook nog 'jong' kunnen zijn en een beetje spelen.
Ik zou hem ook zeker niet zomaar in het land gooien, als je dat overweegt moet je eerst de training wat afbouwen.. Zelf zou ik het paard rustig door blijven werken maar minder intensief.

Succes ermee

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:24

Ik vind het ook echt veel te veel!
Ik rij nu ook een 3 jarige (in mei 4 en +- half jaar onder zadel) en die rij ik MAX 3x per week een half uurtje, meestal 2x per week. Gewoon rustig aan rijden en braaf is klaar, doet ze moeilijk dan rijden we even door tot ze wel braaf is. Soms ben ik met 20 min al klaar dus. Ze loopt niet in de krul getrokken, lekker met het hoofdje waar ze hem wil houden, ze gaat al zakken dus dat komt vanzelf goed.
Ik vind dat je pas vanaf de 4/5 jaar serieus met een paard kan gaan trainen, ik ga nu niet veel verder dan stap draf galop, af en toe voltes openen en sluiten en that's it.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:27

ik zou even rust geven en dan rustig aan oppakken. ze is nu 3,5? dan nog half jaartje rust en dan langzaam beginnen weer?

ik zou sowieso een paard geen 6 dagen per week rijden, maar hooguit 2 of 3 en de andere dagen lekker op de wei met maatjes.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:53

Abnormaal veel Scheve mond... Ik zou haar ook eerst wat rust op de weide gunnen en daarna voorzichtig terug gaan oppakken, op een trager tempo dan ervoor (hoeveel juist hangt een beetje af misschien een keer of 3, 20-30 minuutjes). Gewoon je tijd nemen. En als je er toch nog gaat op rijden voor je haar gekocht hebt kan je het ook gewoon lekker rustig aan doen met een 20 minuutjes ofzo te stappen Lachen